کد خبر 313787
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۳

این نوشتار شخصیت "زرین تاج قزوینی" یکی از زنان بهایی را که زمینه ساز و مجری توطئه کشف حجاب در ایران بود را مورد بررسی قرار می دهد.

گروه تاریخ مشرق - کشف حجاب از زنان مسلمان و انهدام وجدان مشترک اسلامی، واقعیت تردید ناپذیر تاریخی است که از دیرباز مورد توجه جدی استعمار جهانی بوده است. از سال های دور کوشش های فراوانی شده است تا زمینه های روانی، فرهنگی و اجتماعی گریز از ارزش های اسلامی ایجاد شود. فرقه‌هاي نوظهور در کشف حجاب تأثير داشتند؛ زيرا هدف اصلي آنها ساختارشکني فرهنگي، ديني و اجتماعي در ايران بود. يکي از اين فرقه‌هاي ضاله، بابيت بود. هنگامي که علي‌محمد باب، رهبر اين فرقه، در قلعه چهريق در زندان به سر مي‌برد، پيروان و طرفداران او در دشت «بدشت» نزديک شاهرود جمع شدند. آنها قرار بود در دشت «بدشت» به نوعي ساختارشکني اساسي و جدي دست زنند؛ ازهمين‌رو زني به نام قره العين در اين اجتماع بابيان، براي نخستين‌بار در بين مردان با لباس نامناسب و بدون حجاب حضور يافت.اين اقدام قره العين باعث پيدايش شکاف در بين طرفداران باب شد. بعضي از افرادي که دچار تبليغات مسموم و فريفته شده بودند، با اين وضعيت آگاه شدند و از اين فرقه جدا گرديدند، اما عده‌اي ديگر به تداوم فعاليت تمايل بيشتري پيدا ‌کردند.پس از اين اتفاق بود که در کشور ما تهاجم به حجاب به شکل‌هاي گوناگون بيشتر شد.
 این نوشتار شخصیت "زرین تاج قزوینی" یکی از زنان بهایی را که زمینه ساز و مجری توطئه کشف حجاب در ایران بود را مورد بررسی قرار می دهد.

 
اولین زنی که در ایران بی حجاب شد، چه کسی بود

تا زمان کشف حجاب و شروع تغییرات پر دامنه مدرنیسم رضاشاهی، نمونه ای یافت نمی شود که زنان ایرانی و حتی بانوان درباری، سر برهنه و بی حجاب در ملأ عام ظاهر شوند مگر یک زن !
در دوره ناصرالدین شاه، اولین زنی که به صورت عمومی و علنی کشف حجاب کرد زنی است با نام زرّین تاج که توسط سران بابیت ملقب به طاهره و قره العین و تنها زنی است که از "حروف حی" محسوب می‌شود.( لقبی که به بر اساس حروف ابجد به 18 نفر از اولین کسانی که علی محمد باب ایمان آوردند، اطلاق می‌شود.)

قره العین زنی بود که او را تا قبل از گرایش به سید علی محمد باب، به عالمه و فاضله و شاعره بودن می ستودند. او در خانواده ای روحانی به دنیا آمد و دختر ملا محمّد صالح مجتهد قزوینى است، در شهر قزوین در سنه 1320 ه-. ق متولد شد.

زرّین تاج زنى در نهایت زیبایى، ولی در عین حال شهرت طلب و هوسباز بود. او نزد پدرش ملا صالح و عمویش ملا محمد تقى مجتهد (که بعدها بابیان او را کشتند) مشغول تحصیل گردید. در پایان تحصیل، پیرو مکتب شیخیّه شد و جزء مریدان سید کاظم رشتى به شمار آمد؛ عموى کوچکش ملا على که از این گروه به شمار مى رفت، او را در این راه تحریص و تشویق مى نمود، تا آنجا که ارسال نامه و مراسلات، بین زرّین تاج و سید کاظم رشتى باز شد، و سید کاظم رشتى او را قرّة العین (نور چشمى) خواند؛ از این زمان به بعد، او به لقب قرّة العین شهرت یافت.
این زن با پسر عموى خود ملا محمّد امام جمعه (پسر ملا محمد تقى شهید) ازدواج کرد، و از او داراى 2 یا 3 فرزند شد، ولى شوهردارى و بچه دارى براى او قید و زنجیرى بود؛ طولى نکشید که در سال 1259 ه- ق (در سن حدود 29 سالگى)، شوهر و فرزندان و خانه خود را ترک کرده، و به عنوان اینکه دستش به استادش، سید کاظم رشتى برسد، به سوى کربلا روانه شد، ولى وقتى که به کربلا رسید، با خبر فوت سید کاظم روبرو شد.
 در آنجا با شاگردان سید کاظم رشتى تماس داشت؛ یک عده از افراد هوسباز دورش را گرفتند، او که شیفته مقام طلبى و شهرت بود، پس از چندى به بغداد رفت، سپس توسط ملا حسین بشرویه اى، به حضور میرزا على محمد باب راه یافت، و کار او به جایى رسید که گاهى به نام خود، مردم را دعوت مى کرد، و گاهى به نام سید على محمد باب.
باب هم او را به لقب «طاهره» ملقّب ساخت. به گفته عباس افندى: «او در قریه بَدَشت جمله «من همان خدا هستم» را تا عنان آسمان به اعلى النّدا بلند نمود.

 اولین زنی که در ایران بی حجاب شد، چه کسی بود

قرة العین زنی بود صاحب قلم، شاعر و سخنران که به ادبیات و فقه و اصول کلام و تفسیر آشنایی داشت. وی در ایران، نخستین زنی بود که به خلاف رسم و عرف زمانه بی حجاب در برابر مردان ظاهر شد و با علما و رجال به بحث و مجادله پرداخت.

او نخستین زنی است که در تاریخ معاصر ایران، بر اساس دستورالعمل یک مکتب استعماری پوشش را از روی و تن برگرفت و در اجتماع مسۆولان ظاهر شد.  با این اقدام گستاخانه و متهورانه، نخستین سنگ بنای بی حجابی را در جامعه اسلامی ایران به جا گذاشت و برای شروع هدف های استعماری و بر افروختن جهنم توطئه جرقه نخست را زد.

قره العین با ارائه رفتاری کاملاً متضاد با دستور دین اسلام و نیز شرایط روحی و اجتماعی آن دوران و با نمایش گذاشتن سیمای برهنه  خویش، کوشید اولین کسی باشد که رسوم گذشته را از بین می برد و زمینه های اجتماعی گسترش بی دینی و اباحی گری را فراهم می کند.

قره العین با سیمایی آراسته بر منبر می نشست و با صراحت تمام می گفت: « آن چه اسلام آورده در هنگام ظهور باب ملغی و منسوخ است و چون باب قائم حق دارد که در مذهب تصرف نماید، پس شریعت اسلام بعد از ظهور قائم، منسوخ است و چون قائم هنوز احکام و تکالیف جدید را مدون و تکمیل نکرده است زمان فترت است و کلیه تکالیف از گردن مردمان ساقط .تا امروز تبعیت از احکام دین اسلام بر شما واجب بود، ولی از هنگام ظهور باب دیگر بر هیچ مسلمانی جایز نیست که از دستورات دین اسلام پیروی نماید. با لذت کامل زندگی کنید و از هر قیدی آزاد باشید.»

تاریخ گواهی می دهد که جذب قره العین به باب نه از جهت فکری، بلکه به علت شهوت پرستی او بود. وی نمی توانست به یک شوهر اکتفا کند، از طرف دیگر خاندان وی، مظهر زهد و قناعت، عصمت و عفت بودند و در چنین خاندانی برای او وسایل عیش و عشرت و آزادی وجود نداشت. به همین سبب تصمیم گرفت که یکباره خود را از قید و بند دین و مذهب آزاد سازد و با حزبی که به هیچ نظم و قاعده ای مقید نیست همراه شود. بابیان تنها حزبی بودند که دارای مرام اشتراک جنسی بودند. از همین رو قره العین با آنها پیوند خورد و اولین نغمه های شوم بی حجابی زنان را سر داد و خود را به عنوان اولین زن بی حجاب تاریخ معاصر مطرح کرد.

او در خلال تبلیغ مرام باب ، بدون هیچ واهمه ای عقاید سخیف بابیان را درباره ی اشتراک جنسی وصف می کرد و به حضار بشارت می داد که نه تنها از این پس زنان می توانند آزاد و رها در اجتماع حضور یابند، بلکه یک زن می تواند با چندین مرد ارتباط داشته باشد.

قره العین در اول ذیقعده 1268 هجری قمری مطابق با 27 مرداد 1231 هجری شمسی به دست عزیزخان، سردار سپاه ناصر الدین شاه در باغ ایلخانی اعدام شد.

پس از مرگ او، اندیشه بی حجابی زنان یکی از برنامه های استعماری برای فرهنگ زدایی از ملل مسلمان شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 32
  • در انتظار بررسی: 8
  • غیر قابل انتشار: 15
  • ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
    30 34
    روحش اتش بگیره
  • merati ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
    11 5
    مقاله ی خوبی است . در ذکر جزئیات باید به ابعادی پرداخته شود که کمتر دیده شد ه است . تا خواننده ی کمتر معتقد دچار لغزش نشده و منابعی معرفی شود برای مطالعه ی بیشتر
  • سبی ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
    5 7
    نگفتین که در روز عاشورا با لباس قرمز و بدون حجاب ظاهر شده.
  • ناشناس ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
    12 11
    حجاب ابزار بسیار خوبی برای متانت زن و جامعه و تبلیغ اسلام است، اما زمانی که اجباری و همراه با خشونت می شود این خاصیت خود را از دست می دهد و بهانه می دهد به دست مخالفین حجاب تا مظلوم نمایی و ادعای استبداد و محدودیت و ... بکنند و دشمنان هم روی این ضعف سرمایه گذازی و این گونه در گذر زمان بی حجابی معادل مدرن بودن می شود و روز به روز بی حجابی بیشتر و این داستان ممکلت ماست.
  • اقاروح اللهء عزیز ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
    7 7
    خدارحم کرد قیافه هم ندارن.
  • ۰۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
    9 8
    منفی چی میدن چیه دردتون گرفته
  • علی دادا ۰۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
    7 5
    یه سوالی که پیش میاد اینه که چطور یه آدمی که به قول شما در خانواده ای که "مظهر زهد و قناعت، عصمت و عفت" هستند متولد میشه و رشد می کنه به این درجه از دنائت میرسه؟؟؟
  • لاله ۰۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
    5 12
    خوشگل بوده و جنبه نداشته، خیلیها جنبه نعمتی که خدا بهشون میده رو ندارن،به همین دلیله که باید بگیم خدایا به خاطر داده ها و نداده هایت شکر،
  • علیرضا ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
    5 1
    آقا ی علی داد ا سوال شما چند جواب دارد 1)کم نیستند افرادی که در خانواده های بزرگ تراز این بوده اند و منحرف شدن مثل جعفر کذاب هاو... 2)این موارد نشون دهنده آزادی نسل بشر در انتخاب راه میباشد 3)تربیت افراد مقوله یک وجهی نیست بلکه مواردی مانند خانواده - جامعه - استعداد ها و تمایلات فرد - و ... در آن دخیل است افتاد؟؟
  • علی ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
    6 0
    در یک مقاله "مثلا" تحقیقی نباید این اتفاقات بیفتد !!!! 1 - در شهر قزوین در سنه 1320 ه-. ق متولد شد 2 - در اول ذیقعده 1268 هجری قمری مطابق با 27 مرداد 1231 هجری شمسی به دست عزیزخان، سردار سپاه ناصر الدین شاه در باغ ایلخانی اعدام شد.
  • سعید ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
    5 1
    جعفر کذاب هم تو خانواده ائمه بزرگ شده بود!!
  • ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
    5 3
    پسر نوح با بدان بنشست ، خواندان نبوتش گم شد
  • ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
    5 3
    پناه بر خدا از دست فرقه های انگلیسی و مدیران انگلیسی.
  • ناشناس ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
    0 0
    "خاندان" عزیز من
  • محقق ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
    4 2
    با سلام استکبار جذابیت های کاذبی که در بی حجابی وجود دارد را به مخاطبین خود و حتی ما پاک فطرتان نشان داده است. این ما هستیم که در حق خود مصمم نبوده و یا راهکار نشان دادن حجاب بعنوان جذابیت برتر معنوی و ظاهری را نیز نتوانستیم به مخاطبین و حتی بی حجابان نشان دهیم. دل اشکال از ماست . طرح عملیاتی ضد مافیایی "عفاف و حجاب و پاکدامنی" موجود است . تماس بگیرید تقدیم شود.
  • sadra ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
    3 3
    تاریخ تولدش 1320 ه.ق ذکر شده ولی اعدامش 1268 هجری قمری ؟ من یکم گیج شدم بالاخره کی دنیا اومده کی به درک رفته ؟!
  • محمد ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
    2 0
    این نوشته هم اگه مثل مقاله تون در مورد کارتون هرتون باشه دیگه واویلا ;)
  • ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
    2 3
    همانطور كه همسر و يا فرزندان برخي از پيامبران الهي عليرغم حضور درخانه آن بزرگان ,دچار فسق و فجور گشته و كافر و مشرك مي شدند.
  • ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
    5 2
    این بیت از این شاعره می باشد: چون به تو افتدم نظر چهره به چهره رو به رو شهر دهم غم تو را نکته به نکته مو به مو
  • ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
    1 0
    افرین چقد زرنگی
  • ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
    4 0
    ایول خوشم اومد
  • ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
    2 0
    مشرق جان اين جوري كه در مورد حجاب رأي دادي من هم يواش يواش داره باورم مي شه. آخه عزيزم يه نگاهي به اسناد تاريخي بيانداز بعد صحبت كن
  • ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
    1 0
    شرح دهم منظورشونه
  • محمد ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
    2 7
    اینا همش توطئه اسرائیل و بهائیت هستش وگرنه قلم به مزدهای مشرق که تقصیری ندارن؛ به اونا فقط دستور میاد فلان گروه رو بکوبن، اونام زرت و زرت مقاله میدنD:
  • مجید ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
    7 0
    نوشته ایرادهایی دارد مثلا . قرةالعین بابی بوده نه بهایی چون در آنزمان هنوز فرقه ای بنام بهایی ایجاد نشده و همه پیروان باب همان بابی بودند .در پایان تحصیل پیرو شیخیه نشد بلکه شاید از همان تحصیل اوایل تمایل به شیخیه داشته است . ملاقاتی بین قره العین و باب آنهم با حضور ملاحسین صورت نگرفته است قره العین تنها فردی از حروف حی بوده که باب را ملاقات نکرده است .تاریخ تولد احتمالا 1230 درست باشد
  • ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
    3 0
    سال تولدش 1230 بود که در این نوشتار به اشتباه نوشته بود. البته با کمی دقت در متن و ذکر سن 29 سال در متن به این نکته پی می بریم
  • احمد ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
    3 0
    به احتمال زیاد تولد 1220 هجری قمری بوده ویک غلط تایپی پیش آمده که باید اصلاح می شد، شایداینکار بدلیل شتابزدگی انجام نشده است، بعضی مثل این آقا محمد طوری صحبت می کنند که انگار چنین فردی وجود خارجی نداشته یا اگر بوده چنین کاری نکرده است، ولی محض اطلاع جنابعالی سکولارها وطرفداران فرقه ضاله بهاییت مطالب بسیاری راجع به او نوشته اند.
  • علی ط ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
    3 0
    خیر این شعر رو طاهره صرفا در یکی از مکاتیبش نقل کرده و بهایی ها این شعر رو به اون منسوب کردن . گرچه طاهره سخنور و ادیب بوده و مکاتیب او به حکم تربیتش در خانواده ای عالم سرشار از فنون ادبی است درست در مقابل سید باب که هیچ سواد و توانمندی خاصی جز خط خوش نداشته .
  • morteza ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    5 0
    بنا به بررسی محیط طباطبایی اصل غزل از شاعری بنام طاهر انجدانی کاشی دکنی است که در اواسط سده دهم هجری می‌زیسته و میرزا وحید در قرن یازدهم مخمسی بر غزل وی ساخته و در دهه دوم از سده دوازدهم جمال الدین محمد جامی از ندمای اکبر شاه هندی این مخمس را در مجموعه نظم و نثر خود بنام میرزا وحید نگاشته‌است.اما بابیان که بدنبال جمع آوری شعر برای طاره بوده اند اشعار بی نام نشان و جالب را جمع آوری و بنام وی در دسترس فاترسی زبانان هندوستان قرار داده اند.وی می گوید اهمیت این پژوهش سبب شد تا بابیان ازلی این شعر را از اشعار منسوب به طاهره حذف کنند اما بهائیان همچنان به وی منسوب می دانند.
  • ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    6 2
    احتمالا وارونکی مرده !!
  • عبدالله IR ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
    1 0
    کتابهای ارزشمندی در اینمورد نوشته شده است .1- باب و بابیگری 2- تاریخ جامع بهائیت .
  • داود IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
    2 0
    انشالله خدا ایشون وهمه مارو ببخشه وبیامورزه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس