کد خبر 31859
تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۹:۳۵

عضو هيات علمي جامعه المصطفي العالميه گفت: برخي در پي آنند که بگويند حضرت امام خميني از ابتدا هيچ نظري بر حکومت فقيه نداشت لکن پس از انقلاب اين اتفاق پيش آمد و امام هم قبول کرد درحالي که ايشان از همان بدو ورود به ايران، بحث ولايت فقيه تمام وجودش را گرفته ب

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام نصرالله سخاوتي، عضو هيات علمي جامعه المصطفي العالميه در گفت‌وگو با رسا گفت: بحث ولايت فقيه را امام در نجف مطرح کردند هر چند پيش‌تر از آن در کتاب کشف الاسرار در دوران رضاخان اين بحث را بيان کرده بودند.

وي افزود: بحث ولايت فقيه اکنون واقعا دچار شانتاژ تبليغاتي شده است، ولايت در امور حسبه را همه قبول دارند مرحوم حضرت آيت‌الله ميرزا جواد تبريزي شاگرد مرحوم حضرت آيت الها خويي در صراط النجاة آورده استاد ما اشاره اي داشتند که از کجا معلوم در يک زماني حفظ يک نظام از موارد امور حسبه نباشد، خوب بنده هم که شاگرد مرحوم تبريزي هستم حاشيه اي به اين قول استاد مي‌زنم که از کجا معلوم گاهي اوقات تشکيل يک حکومت و يک نظام از امور حسبه نباشد.

اين استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: بر اساس بيان مرحوم خويي، الان حفظ نظام از اوجب واجبات است، يعني يک نقطه تلاقي بين حکم حضرت امام و فتواي اين بزرگان وجود دارد که وجوب حفط نظام است ولي گاهي فراتر از اين را هم مي‌توان از فرمايشات اينها استفاده کرد و آن اينکه تشکيل يک حکومت از امور حسبه است.

وي اظهار داشت: امور حسبه يعني اموري که متولي ندارد، برخي مثل محسن کديور ناشيانه مي‌گويند خوب حکومت که در زمان ستمشاهي متولي داشت، ولي حساب نمي‌کند که اين متولي، طاغوت و نامشروع بود و متولي شرعي حساب نمي‌شد، بايد کنار زده مي شد، به محض اين که کنار رفت بي متولي و از امور حسبه شد.

اين پژوهشگر حوزوي ادامه داد: بنابراين بر اساس نگاه قائلين به ولايت مقيده فقيه هم مي‌‌توان تشکيل حکومت را بعضا يا کلا از موارد امور حسبه بحساب آورد و گفت چطور شارع براي چند بچه يتيم دل مي سوزاند ولي براي يک جامعه يتيم دل نمي‌سوزاند.

وي خاطر نشان کرد: اگر انديشه‌هاي علما شفاف سازي شود همه اجماع بر اين دارند که فقيه مي تواند و بايد حکومت کند و اصلا بحث در اين نيست که فقيه مي تواند حکومت کند يا نه؟ بحث در اين است که آيا غير فقيه هم مي‌تواند حکومت کند يا نه؟ اساسا بحث ولايت فقيه امروز دچار يک شانتاژ تبليغاتي شده است.

عضو هيات علمي جامعه المصطفي العالميه در ادامه گفت: در ذهن علماي گذشته اصلا نمي‌گنجيد که بتوانند مثل الان حکومت کنند براي همين اين مساله را به صورت امروزي مطرح نکردند وگرنه از بسياري از کتاب هاي نوشته شده در دوره قاجار و پيش‌تر از آن بحث ولايت فقيه بر مي‌آيد.

وي افزود: محقق کرکي در قرن 8 اين بحث را شفاف سازي کرد و عملا هم به کار برد از آن موقع به بعد فقها مي‌گفتند ما خودمان حاکميم ولي اين حاکميت را از کانال سلطان اجرا مي‌کنيم از اين رو مي‌بينيم در دوران پهلوي و برخي ادوار قاجار که اين حالت زير سوال رفته بود و اجرايي نمي‌شد، فقها مشروعيت حکومت و حاکمان را جدأ زير سوال برده بودند.

حجت الاسلام سخاوتي خاطر نشان کرد: انديشه ولايت مطلقه در تمام جوامع حتي در جوامع سکولار نيز وجود دارد، اينکه بوش، اوباما، سارکوزي و ديگران مي‌توانند در جان و مال و آبروي مردم تصرف کنند اين همان ولايت است ولي اينها از جهت نظري در نهايت مي‌توانند بگويند چون خود مردم خواسته‌اند اين امر انجام مي‌شود.

وي در پايان گفت: بعضي از کساني که خود را از شاگردان امام مي‌دانند و اکنون هم در حاکميت هستند در پي آنند که بگويند حضرت امام هم نمي دانست مي‌خواهد چکار کند بلکه اين اتفاق پيش آمد و امام هم قبول کرد دليلش هم اين که در پيش نويس قانون اساسي هيچ حرفي از ولايت فقيه نبود و خود امام هم در هيچ جا چنين چيزي را نگفته بود، در صورتي که اين حرفها واقعا درست نيست چرا که در خاطرات بسياري از بزرگان برخلاف اين مطلب وجود دارد مثل سيد کاظم حائري که براي بنده گفت حضرت امام از همان بدو ورود، بحث ولايت فقيه تمام وجودش را گرفته بود و خودش را حاکم و ديگران را طاغوت مي‌دانست و اصلا غير از اين حرکت را جايز نمي‌دانست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس