به گزارش مشرق به نقل از جهان، طلاب که در نخستين کلاس فيلمنامهنويسي حوزههاي علميه تهران با مدير کل نظارت و ارزشيابي معاونت سينمايي ديدار داشتند درباره اينکه چرا در بيشتر فيلمهاي نمايش داده شده در جشنواره برخي از ارزشهاي اسلامي به ضد ارزش تبديل شده يا قبح گناه از ميان رفته و با زير سوال رفتن احکام اسلامي مواجه بوديم خواستار توضيحات سجادپور شدند.
بنابر اين گزارش، در اين ميان شايد توضيحات سجادپور و تاييد تلويحي اين انتقاد ها قابل توجه تر باشد که برخي از توجيهات وي درباره اين فيلمها در ذيل مي آيد:
در اين نشست سجادپور با اشاره به اين که بعضي از فيلمها مستقيماً نظام را هدف قرار داده بودند و در برخي از فيلمها نيز در لايههاي دروني اين هدف را دنبال ميکردند، اذعان داشت: در فيلم "جدايي نادر از سيمين " وقتي با ?? کارشناس صحبت کردم، تنها حدود سه نفر متوجه لايههاي دوم و سوم فيلم شده بودند. در حاليکه بيشتر کارشناسها همان لايه اول را ديدند که در آن حلال و حرام، دروغ و راست بود، بنابراين وقتي سازنده آنقدر محافظه کاري کرده، نتوانسته پيامش را خوب منتقل کند.
به گزارش جهان، از آنجا که فيلم "ورود آقايان ممنوع "،ساخته "رامبد جوان" در طول جشنواره به دليل استفاده از الفاظ زشت و نامناسب براي خانواده ها مورد انتقاد و اعتراض مردم قرار گرفته بود، سجادپور در اين نشست عنوان کرد که فيلم "ورود آقايان ممنوع "، کاملاً زنانه است بنابراين من مصر بودم، اين فيلم در جشنواره اکران شود.
مدير کل اداره ارزشيابي و نظارت بر سينماي حرفهاي با تاکيد دوباره بر اينکه فيلم "راهآبي ابريشم " از ديدگاه ملي بسيار خوب بود و توانسته فرهنگ ايراني- اسلامي را نشان دهد، خاطرنشان کرد: فيلم "ورود آقايان ممنوع " فيلم فاخر، کمدي، ساده و آبرومند بود، اين فيلم فمينيسم را در تمام شاخههايش خيلي تند مطرح و تمام جوانب را رعايت کرد.
مدير کل اداره ارزشيابي و نظارت بر سينماي حرفهاي با اشاره به اينکه کپي رايت فيلم "اخراجيهاي ? " ساعت ?? شب روز ?? بهمن به جشنواره رسيد و هيئت داوران فقط کپي ?? را قبول ميکردند، بنابراين از بخش مسابقه کنار رفت، تصريح کرد: "اخراجيها? "، داراي افکار پوپوليستي و عاميانه است و خيلي نميشود، به آن اثر هنري اطلاق کرد، اما توانست پيامش را به بدنه مردم منتقل کند.
با بيان اينکه فيلم سياسي "برف روي شيرواني داغ "، روشنفکري و روشنفکري غربي را به شدت تحليل کرده بود، با تاييد تلويحي ضد انقلابي بودن برخي آثار در جشنواره فجر امسال، در مورد برخي فيلمها که با دو پهلو سخن گفتن سعي ميکردند، ارکان نظام را مورد هجمه قرار دهند، بيان داشت: در فيلم "کوچه ملي "، انقلاب را طوري نشان ميدهد که با آمدن آن، در هنر و سينما به يک باره بسته شده است.
سجادپور با تاييد ضمني ضد اسلامي بودن برخي آثار در جشنواره فيلم فجر و با بيان اين که در فيلم "سوتپايان "، قصاص به صورت منفي مطرح شدهاست، گفت: از آنجايي که قصاص به عنوان حکم الهي قابل رد نيست و عملکرد اين فيلمها ايجاد بارمنفي ميکند و بزرگ نمايي اين موضوعات داراي بحث است.
وي ادامه داد: ما به همه اينها هشدار داديم که اين موضوعات نقد اجتماعي نيست، بلکه نقد حکم است و ما نميتوانيم اين را انجام دهيم، مثل فيلم "خانهپدري " که از سازنده آن اصلاح خواسيتم و هنگامي که پاسخ منفي داد، ما نيز آن را از بخش مسابقه کنار گذاشتيم.
وي با اشاره به فيلمهاي "گزارش يک جشن " و "خيابانهاي آرام " که ديدگاه سياسي داشتند که در قالب اين فيلمها برخي صحبتها را شاهد بوديم، حضور اين فيلمها را نشان دهنده آزادي بيان در کشور دانسته و بيان داشت: در مقابل فيلم "پايان نامه "، حقيقتاً يک جسارت ويژه بود، اين فيلم وارد مرزي شدهبود که تا حالا هيچ مديري نتوانسته بود، وارد اين موضوعات شود، فيلم پايان نامه اين کار را انجام داد و به نظر من قابل تحسين است.