به گزارش گروه فرهنگی مشرق، آمار فروش سینمای ایران در بهار 93 درحالی با افزایش نسبی مواجه است که عدهای سهم افزایش نرخ بلیت در سال جاری را موثر بر این امر میدانند، اما آیا دلیل این افزایش فروش، قیمت بیشتر بلیت است یا استقبال مخاطبان. نوروز هر سال مصادف است با سیل درخواستهای فیلمسازان برای اکران آثارشان در بازه زمانی نوروز تا پایان خرداد که به اکران اول و دوم نوروز مشهور است.
دلیل این هجمه قطعا چیزی جز تعطیلات نوروز و فصل مناسب اکران نیست. سالهاست که تفکر فروش بیشتر در نوروز تهیهکنندگان سینما را بر آن داشته تا تمام تلاش و نفوذ خود را برای اکران فیلمهایشان در این ایام به کار گیرند و تمایل آنها به اکران نوروزی فیلم این فصل را به استراتژیکترین فصل اکران سینمای ایران مبدل کرده است.
در این گزارش مقایسهای خواهیم داشت به اکران فیلمهای نوروز 93 تا خرداد ماه امسال با فیلمهایی که در فصل بهار سال 92 روی پرده سینماها رفتهاند.
* گیشه 19 میلیاردی بهار 93 با 12 فیلم
در فصل بهار سال جاری از نوروز تا پایان خرداد فیلمهای معراجیها با فروش 5 میلیارد و 300 میلیون تومان طی 16 هفته طبقه حساس با فروش 6 میلیارد و 100 میلیون تومان طی 12 هفته خط ویژه با 2 میلیارد و 300 میلیون تومان فروش طی 10 هفته فیلم سینمایی «چ» با فروش 2 میلیارد و 300 میلیون تومانی در 10 هفته، 5 ستاره با 915 میلیون تومان فروش «زندگی جای دیگری است» با 700 میلیارد تومان فروش در 8 هفته، «متروپل» با 500 میلیون تومان فروش طی 30 روز، «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» با فروش 550 میلیون تومانی در 4 هفته، «اشباح» با 200 میلیون تومان فروش در 32 روز، «با دیگران» با 451 میلیون تومان فروش طی 33 روز، «50 قدم آخر» با 60 میلیون تومان فروش در 10 روز و افتتاحیه فیلم «دربست آزادی» که حدود 3 روز از افتتاح آن میگذرد با 11 میلیون تومان فروش مجموع فیلمهایی هستند که میهمان پرده سینماهای کشور بودهاند.
بنابراین گزارش مجموع فروش فیلمهای ذکر شده در فصل بهار 93، 18 میلیارد و 951 میلیون تومان در کل کشور بوده است که 4 میلیون و هفتصد و سی و هفت هزار و 750 نفر در این فصل به سینماهای کشور رفتند.
* گیشه 15 میلیاردی بهار 92 با 17 فیلم
اگر بخواهیم این آمار را با بهار سال گذشته مقایسه کنیم باید به این نکته توجه کنیم که در نوروز و بهار سال 92 فیلمهای سینمایی «رسوایی» با 5 میلیارد و 500 میلیون تومان در 13 هفته، «حوض نقاشی» با 2 میلیارد و 220 میلیون تومان در 11 هفته،« تهران 1500» با 2 میلیارد و 310 میلیون تومان طی 11 هفته، فیلم سینمایی «گذشته» که افتتاحیه آن در فصل بهار انجام شد با حدود 4 روز اکران 158 میلیون تومان، فیلم سینمایی «چه خوبه که برگشتی» با فروش 890 میلیون تومان طی 10 هفته، فیلم «برف روی کاجها» با فروش یک میلیارد و 250 میلیون تومان در 12 هفته، فیلم سینمایی «تلفن همراه رئیسجمهور» با فروش 700 میلیون تومان در 11 هفته، فیلم سینمایی «رژیم طلایی» با فروش 760 میلیون تومان در 8 هفته، فیلم سینمایی «قاعده تصادف» با 302 میلیون تومان در 7 هفته، «یکی برای همه» با فروش 350 میلیون تومانی در 9 هفته، «بیتابی بیتا» با فروش 350 میلیون تومانی طی 7 هفته، «خودزنی» با فروش 140 میلیون تومان در 7 هفته، «آقای الف» با فروش 76 میلیون تومانی در 12 هفته، «ملکه» با فروش 84 میلیون تومانی در 6 هفته، فیلم سینمایی «زن، مرد، زندگی» با 80 میلیون فروش طی 4 هفته، فیلم سینمایی «بازنشسته» با فروش 56 میلیون تومان در 3 هفته و زبان مادری با 16 میلیون تومان فروش در 3 هفته میهمانان نوروزی سینماهای کشور بودند که از این بین فیلم «آقای الف» به دلیل ساختار سه بعدی در سینماهای محدودی اکران شد و همچنین اکران فیلم «ملکه» نیز به صورت محدود انجام شد.
در مجموع سه میلیون و هشتصد و ده هزار و 500 نفر در بهار 92 در کل کشور برای تماشاچی به سینما رفتند و فیلمهای یاد شده در مجموع 15 میلیارد و 242 میلیون تومان در کل کشور فروش داشتهاند.
* سه میلیارد و 700 میلیون تومان رشد فروش/ 927 هزار نفر رشد مخاطب
با مقایسه آمار فروش کل کشور در بهار 93 با بهار 92 در مییابیم که سینمای کشور فروش بیشتری را در سال جاری داشته است که اگر مقداری از این افزایش فروش را به دلیل افزایش قیمت بلیت سینما در سال جاری در نظر بگیریم باز هم با مقایسه تعداد افرادی که در کشور به سینما رفتهاند در مییابیم سینمای ایران در بهار 93 میزبانی نهصد و بیست و هفت هزار و 250 نفر مخاطب را بیشتر از سال گذشته انجام داده است و در مجموع گیشه بهار 93 نسبت به بهار 92 سه میلیارد و 700 میلیون تومان نیز رشد داشته است.
امید است با ادامه روند صعودی فروش در سال جاری، سال 93 پربارتر از سالهای گذشته برای سینمای ایران رقم بخورد.
نکته:
1- با توجه به اینکه قیمت بلیت در سینماهای کشور از 2 هزار تومان تا 6هزار تومان است، برای محاسبه حد نصاب مخاطب بلیت 4 هزار تومانی در نظر گرفته است.
2- تمام آمار فروش فیلمها به روایت پخشکنندگان بوده است.
دلیل این هجمه قطعا چیزی جز تعطیلات نوروز و فصل مناسب اکران نیست. سالهاست که تفکر فروش بیشتر در نوروز تهیهکنندگان سینما را بر آن داشته تا تمام تلاش و نفوذ خود را برای اکران فیلمهایشان در این ایام به کار گیرند و تمایل آنها به اکران نوروزی فیلم این فصل را به استراتژیکترین فصل اکران سینمای ایران مبدل کرده است.
در این گزارش مقایسهای خواهیم داشت به اکران فیلمهای نوروز 93 تا خرداد ماه امسال با فیلمهایی که در فصل بهار سال 92 روی پرده سینماها رفتهاند.
* گیشه 19 میلیاردی بهار 93 با 12 فیلم
در فصل بهار سال جاری از نوروز تا پایان خرداد فیلمهای معراجیها با فروش 5 میلیارد و 300 میلیون تومان طی 16 هفته طبقه حساس با فروش 6 میلیارد و 100 میلیون تومان طی 12 هفته خط ویژه با 2 میلیارد و 300 میلیون تومان فروش طی 10 هفته فیلم سینمایی «چ» با فروش 2 میلیارد و 300 میلیون تومانی در 10 هفته، 5 ستاره با 915 میلیون تومان فروش «زندگی جای دیگری است» با 700 میلیارد تومان فروش در 8 هفته، «متروپل» با 500 میلیون تومان فروش طی 30 روز، «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» با فروش 550 میلیون تومانی در 4 هفته، «اشباح» با 200 میلیون تومان فروش در 32 روز، «با دیگران» با 451 میلیون تومان فروش طی 33 روز، «50 قدم آخر» با 60 میلیون تومان فروش در 10 روز و افتتاحیه فیلم «دربست آزادی» که حدود 3 روز از افتتاح آن میگذرد با 11 میلیون تومان فروش مجموع فیلمهایی هستند که میهمان پرده سینماهای کشور بودهاند.
بنابراین گزارش مجموع فروش فیلمهای ذکر شده در فصل بهار 93، 18 میلیارد و 951 میلیون تومان در کل کشور بوده است که 4 میلیون و هفتصد و سی و هفت هزار و 750 نفر در این فصل به سینماهای کشور رفتند.
* گیشه 15 میلیاردی بهار 92 با 17 فیلم
اگر بخواهیم این آمار را با بهار سال گذشته مقایسه کنیم باید به این نکته توجه کنیم که در نوروز و بهار سال 92 فیلمهای سینمایی «رسوایی» با 5 میلیارد و 500 میلیون تومان در 13 هفته، «حوض نقاشی» با 2 میلیارد و 220 میلیون تومان در 11 هفته،« تهران 1500» با 2 میلیارد و 310 میلیون تومان طی 11 هفته، فیلم سینمایی «گذشته» که افتتاحیه آن در فصل بهار انجام شد با حدود 4 روز اکران 158 میلیون تومان، فیلم سینمایی «چه خوبه که برگشتی» با فروش 890 میلیون تومان طی 10 هفته، فیلم «برف روی کاجها» با فروش یک میلیارد و 250 میلیون تومان در 12 هفته، فیلم سینمایی «تلفن همراه رئیسجمهور» با فروش 700 میلیون تومان در 11 هفته، فیلم سینمایی «رژیم طلایی» با فروش 760 میلیون تومان در 8 هفته، فیلم سینمایی «قاعده تصادف» با 302 میلیون تومان در 7 هفته، «یکی برای همه» با فروش 350 میلیون تومانی در 9 هفته، «بیتابی بیتا» با فروش 350 میلیون تومانی طی 7 هفته، «خودزنی» با فروش 140 میلیون تومان در 7 هفته، «آقای الف» با فروش 76 میلیون تومانی در 12 هفته، «ملکه» با فروش 84 میلیون تومانی در 6 هفته، فیلم سینمایی «زن، مرد، زندگی» با 80 میلیون فروش طی 4 هفته، فیلم سینمایی «بازنشسته» با فروش 56 میلیون تومان در 3 هفته و زبان مادری با 16 میلیون تومان فروش در 3 هفته میهمانان نوروزی سینماهای کشور بودند که از این بین فیلم «آقای الف» به دلیل ساختار سه بعدی در سینماهای محدودی اکران شد و همچنین اکران فیلم «ملکه» نیز به صورت محدود انجام شد.
در مجموع سه میلیون و هشتصد و ده هزار و 500 نفر در بهار 92 در کل کشور برای تماشاچی به سینما رفتند و فیلمهای یاد شده در مجموع 15 میلیارد و 242 میلیون تومان در کل کشور فروش داشتهاند.
* سه میلیارد و 700 میلیون تومان رشد فروش/ 927 هزار نفر رشد مخاطب
با مقایسه آمار فروش کل کشور در بهار 93 با بهار 92 در مییابیم که سینمای کشور فروش بیشتری را در سال جاری داشته است که اگر مقداری از این افزایش فروش را به دلیل افزایش قیمت بلیت سینما در سال جاری در نظر بگیریم باز هم با مقایسه تعداد افرادی که در کشور به سینما رفتهاند در مییابیم سینمای ایران در بهار 93 میزبانی نهصد و بیست و هفت هزار و 250 نفر مخاطب را بیشتر از سال گذشته انجام داده است و در مجموع گیشه بهار 93 نسبت به بهار 92 سه میلیارد و 700 میلیون تومان نیز رشد داشته است.
امید است با ادامه روند صعودی فروش در سال جاری، سال 93 پربارتر از سالهای گذشته برای سینمای ایران رقم بخورد.
نکته:
1- با توجه به اینکه قیمت بلیت در سینماهای کشور از 2 هزار تومان تا 6هزار تومان است، برای محاسبه حد نصاب مخاطب بلیت 4 هزار تومانی در نظر گرفته است.
2- تمام آمار فروش فیلمها به روایت پخشکنندگان بوده است.