به گزارش مشرق، برخی از کارشناسان و مدیران سابق شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی معتقدند که با توقف تولید بنزین در پتروشیمیها، ریفورمیت واحدهای پتروشیمی به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر و پس از تبدیل به بنزین، بار دیگر به ایران وارد می شود.
بر این اساس وزارت نفت روز گذشته با انتشار گزارش جداگانهای رسما صادرات محدود ریفورمیت (برش های خام بنزین) توسط مجتمعهای پتروشیمی را تائید کرده است.
در این گزارش کوتاه وزارت نفت تاکید شده است: ریفورمیت صادر شده از مجتمعهای پتروشیمی بسیار محدود بوده و امکان استفاده از آن برای تولید بنزین با کیفیت در پالایشگاههای کشورهای مقصد وجود ندارد. میزان ریفورمیت صادر شده آنقدر محدود است که نمی توان برای تولید بنزین از آن استفاده کرد.
تا پیش از توقف تولید بنزین در پتروشیمی ها به طور متوسط روزانه حدود 6 تا 8 میلیون لیتر بنزین خام توسط پتروشیمی ها تولید و در اختیار پالایشگاه هیا نفت کشور قرار داده می شد.
با توقف تولید بنزین در پتروشیمی ها، واردات بنزین کشور افزایش یافت به طوری که شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران رسما از نیاز به 10 میلیون لیتر واردات بنزین در روز خبر داده است.
شرکت نفت: واسطهها بنزین ایران را تامین میکنند
سید محسن قمصری مدیر امور بینالملل شرکت ملی نفت ایران امروز درباره کیفیت بنزین وارداتی گفت: سبد بنزین وارداتی با کیفیت است و براساس استانداردهای شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی و با تایید این شرکت وارد کشور می شود.
این مقام مسئول با بیان این که واردات بر اساس استانداردهای مصرفی کشور انجام می شود، افزود: کشتیها در زمان بارگیری و تخلیه توسط بازرسان مستقل کارشناسی می شوند و هیچ محموله ای خارج از استاندارد وارد کشور نمی شود و حتی در برخی موارد از استاندارد بالاتر است.
وی تصریح کرد: بر اساس استاندارد شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی، باید آروماتیک بنزین وارداتی ۴۵ درصد، بنزن پنج درصد، گوگرد ۱۰۰۰ پی پی ام باشد، البته کیفیت بنزین وارداتی بهتر از این است، بهطوری که آروماتیک آن ۲۵ درصد، بنزن ۱٫۲ درصد، گوگرد ۱۰۰ پی پی ام و اکتان بین ۹۲ تا ۱۰۰ است.
مدیر امور بینالملل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه تحریمهای وضعشده برای واردات بنزین همچنان برقرار است، افزود: ایران قادر به مذاکره مستقیم با پالایشگاهها برای دریافت بنزین نیست و واردات این فرآورده از طریق واسطهها انجام میشود که این شرایط از پیامدهای تحریم است.
در همین حال هیات دولت خرداد ماه سال جاری با صدور مصوبهای خطاب به وزارت نفت خواستار واردات بنزین صرفا با استاندارد یورو چهار اتحادیه اروپا شده و برهمین اساس، هرگونه واردات بنزین با استاندارد یورو دو در قراردادهای جدید ممنوع اعلام شده است.
بر این اساس وزارت نفت روز گذشته با انتشار گزارش جداگانهای رسما صادرات محدود ریفورمیت (برش های خام بنزین) توسط مجتمعهای پتروشیمی را تائید کرده است.
در این گزارش کوتاه وزارت نفت تاکید شده است: ریفورمیت صادر شده از مجتمعهای پتروشیمی بسیار محدود بوده و امکان استفاده از آن برای تولید بنزین با کیفیت در پالایشگاههای کشورهای مقصد وجود ندارد. میزان ریفورمیت صادر شده آنقدر محدود است که نمی توان برای تولید بنزین از آن استفاده کرد.
تا پیش از توقف تولید بنزین در پتروشیمی ها به طور متوسط روزانه حدود 6 تا 8 میلیون لیتر بنزین خام توسط پتروشیمی ها تولید و در اختیار پالایشگاه هیا نفت کشور قرار داده می شد.
با توقف تولید بنزین در پتروشیمی ها، واردات بنزین کشور افزایش یافت به طوری که شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران رسما از نیاز به 10 میلیون لیتر واردات بنزین در روز خبر داده است.
شرکت نفت: واسطهها بنزین ایران را تامین میکنند
سید محسن قمصری مدیر امور بینالملل شرکت ملی نفت ایران امروز درباره کیفیت بنزین وارداتی گفت: سبد بنزین وارداتی با کیفیت است و براساس استانداردهای شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی و با تایید این شرکت وارد کشور می شود.
این مقام مسئول با بیان این که واردات بر اساس استانداردهای مصرفی کشور انجام می شود، افزود: کشتیها در زمان بارگیری و تخلیه توسط بازرسان مستقل کارشناسی می شوند و هیچ محموله ای خارج از استاندارد وارد کشور نمی شود و حتی در برخی موارد از استاندارد بالاتر است.
وی تصریح کرد: بر اساس استاندارد شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی، باید آروماتیک بنزین وارداتی ۴۵ درصد، بنزن پنج درصد، گوگرد ۱۰۰۰ پی پی ام باشد، البته کیفیت بنزین وارداتی بهتر از این است، بهطوری که آروماتیک آن ۲۵ درصد، بنزن ۱٫۲ درصد، گوگرد ۱۰۰ پی پی ام و اکتان بین ۹۲ تا ۱۰۰ است.
مدیر امور بینالملل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه تحریمهای وضعشده برای واردات بنزین همچنان برقرار است، افزود: ایران قادر به مذاکره مستقیم با پالایشگاهها برای دریافت بنزین نیست و واردات این فرآورده از طریق واسطهها انجام میشود که این شرایط از پیامدهای تحریم است.
در همین حال هیات دولت خرداد ماه سال جاری با صدور مصوبهای خطاب به وزارت نفت خواستار واردات بنزین صرفا با استاندارد یورو چهار اتحادیه اروپا شده و برهمین اساس، هرگونه واردات بنزین با استاندارد یورو دو در قراردادهای جدید ممنوع اعلام شده است.