کد خبر 324626
تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۵

آخرین وضعیت کمکهای مالی وزات نفت به توسعه حمل و نقل عمومی، اهداي وام و برق رايگان به موتورسيكلتهاي برقي، مشکلات دریافت فایناس، وعده افزايش استقبال شهروندان از تونل امير كبير با اجراي فاز دوم و ... از مهم ترین محور های گفتگوی با سید جعفر تشکری هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران بود.

 به گزارش گروه اجتماعی مشرق، سيد جعفر تشكري هاشمي  معاون حمل و نقل و ترافیک شهر تهران در مورد آخرين وضعيت كمك وزارت نفت به توسعه حمل و نقل عمومي گفت: در اين خصوص جلسات متعددي با وزارت نفت داشتيم و وزير نفت و شهردار تهران خود به موضوع ورود داشته اند. براساس بند ق تبصره 2 بودجه سال 93 فرصتي استثنايي به وجود آمده كه بايد از اين فرصت به خوبي استفاده كنيم.

جزییات جلسه شهردار تهران با زنگنه / وزارت نفت در بازپرداخت فایناس ها  کمک کند

وي با بيان اينكه اعتقاد همه مديران در وزارت نفت بر اين است كه كمك هاي لازم به بخش حمل و نقل عمومي صورت گيرد گفت: آخرين جلسه با وزارت نفت اخیرا برگزار شد و طرح توجيهي خود را ارايه كرديم كه كليات آن مورد نظر و موافقت مسئولان اين وزارتخانه بود. در نهايت مقرر شد روش اجرايي را براساس مدل مورد نظرآنها  آماده كنيم و ظرف يكماه به وزير نفت ارايه دهيم.

تشكري هاشمي تصريح كرد: پيشنهاد مطرح شده در مورد نحوه كمك وزارت نفت به توسعه حمل و نقل عمومي اينگونه بود كه به ميزان صرفه جويي هايي كه بر اثر مصرف سوخت صورت مي گيرد به مترو، اتوبوسراني و تاكسيراني كمك شود. شايد برخي از شهرها و استانها به دليل بهره مندي كم از بودجه بخواهند ابتدا منابع مالي را دريافت کنند و بعد نسبت به توسعه حمل و نقل عمومي اقدام كنند اما حاضريم متناسب با ظرفيتي كه در مترو، اتوبوسراني، تاكسيراني وجود دارد و همچنين مصرف سوختي كه از تبديل موتورسيكلتهاي معمولي به موتورسيكلت هاي برقي  ايجاد مي شود از كمك هاي وزارت نفت بهره مند شويم. حتي راهكاري وجود دارد كه وزارت نفت به ميزاني كه تعهد مي كند به حوزه حمل و نقل عمومي كمك کند و بازپرداخت فاينانس ها را بر عهده بگيرد كه اين موضوع تقريبا در مراحل اوليه مورد موافقت قرار گرفته و بايد ميزان كمك هاي وزارت نفت به حوزه حمل و نقل عمومي مشخص شود.

اهداي وام و برق رايگان براي موتورسيكلتهاي برقي

معاون شهردار تهران در ادامه تصريح كرد: با توجه به اينكه موتورسيكلتهاي برقي از سوخت پاك بهره مند هستند و مصرف انرژي بسيار كمي دارند به عنوان راهكاري مهم براي كاهش مصرف سوخت و حفظ محيط زيست، جايگزيني اين موتورسيكلتها به جاي موتورهاي بنزين سوز بايد با جديت دنبال شود كه در اين ميان نيز وزارت نفت مي تواند كمك هايي را داشته باشد. هر آنچه با ورود موتورسيكلتهاي برقي در مصرف سوخت صرفه جويي صورت گيرد مي تواند به عنوان كمك هزينه خريد موتور سيكلتهاي برقي به مالكان پرداخت شود. به طور مثال مقرر شود كساني كه موتورسيكلت برقي خريداري كنند، بخشي از بازگشت اقساط وام اهدايي به آنها توسط وزارت نفت پرداخت شود.

وي ادامه داد: موتورسيكلتهايي كه بخواهند در شهر تهران تردد كنند بايد ويژگي اي خاصي داشته باشند؛ به طور مثال در معابر شيب دار شهر با مشكل مواجه نشوند، از اين رو جلساتي را با سازندگان موتورسيكلت داشتيم و معيارهاي مورد نظر را به آنها اعلام كرديم. در نهايت هر موتورسيكلتي كه همه استاندارد ها را دارا باشد و مقررات كشور در ساخت آن رعايت شده باشد مي تواند وارد شهر شود. دارندگان اين موتورسيكلتها نيز باید از تسهيلات ويژه مانند وام كم بهره يا بي بهره شهرداري بهره مند شوند تا نياز نباشد كه متقاضيان موتورسيكلتهاي برقي آورده زيادي داشته باشند. همچنين پيش بيني شده كه برق رايگان براي شارژ در اختيار اين موتورها قرار گيرد.

مصرف سوخت خودروهاي هيبريدي يك سوم خودروهاي معمولي

معاون حمل و نقل و ترافيك همچنين در مورد نحوه كمك وزارت نفت به تاكسيراني گفت: در تلاشيم كه خوردوهاي هيبريد را وارد ناوگان تاكسيراني كنيم چرا كه اين خوردوها ضمن آنكه ميزان توليد آلايندگيشان بسيار كم است مصرف سوختشان نيز حدود يك سوم خودروهاي فعلي است. در واقع با ورود اين خودروها به ناوگان تاكسيراني مي توانيم صرفه جويي قابل توجهي در مصرف بنزين داشته باشيم و از محل صرفه جويي هاي صورت گرفته وزارت نفت مي تواند در بازپرداخت اقساط خودرو به راننده ها كمك كند.

وي ادامه داد: در هر سفر شهري با خوردوي شخصي حدود 1.04 ليتر بنزين مصرف مي شود، حال اگر هر يك از اين سفرها با اتوبوس صورت گيرد بيش از 90 درصد كاهش در مصرف سوخت صورت مي گيرد. سفر با مترو نيز نقش بسيار مهم و تاثير گذاري در كاهش مصرف سوخت دارد، براين اساس در مجموع مي توان ميزان صرفه جويي مصرف سوخت بر اثر خدمات رساني ناوگان حمل و نقل عمومي را محاسبه كرد و به همان ميزان از وزارت نفت درخواست كمك به اين بخش را كرد.  كمك هاي وزارت نفت به بخش حمل و نقل عمومي مي تواند در بخش بازپرداخت فاينانس ها صورت گيرد.  كمك كنند. اميداريم تا آخر ماه با شركت بهينه سازي مصرف سوخت به عددي مشترك براي ميزان كمك هاي وزارت نفت برسيم.

هزينه همه بدهي هاي تاريخ مترو بر گردن شهرداري

تشكري هاشمي همچنين در خصوص مشكلات موجود براي دريافت اعتبارات فاينانس در بخش حمل و نقل عمومي و عدم تمايل بانك ها براي مشاركت با شهرداري در اين زمينه گفت: متاسفانه ما هزينه همه بدهي هاي تاريخ مترو تهران را داريم مي پردازيم و اين فشاري است كه شهرداري تهران مجبور از است به دوش بكشد.برخي از بدهي هاي مترو بدهي هايي است كه مربوط به چند دهه گذشته بوده و شهرداري مجبور شده كه اين بدهي ها را بپردازد، اين درحاليست كه مترو قبلا مستقيم زير نظر دولت قرار داشته و چند سالي است كه زير نظر شهرداري آمده است.

وي افزود: ما جلسه هايي را با تمام بانك ها داشتيم و توافق كرديم كه باز پرداخت بدهي هاي 30 سال اخير مترو را به عهده بگيريم. بر اين اساس مقرر شد طي برنامه 5 ساله همه بدهي هاي مترو بازپرداخت شود.اكنون نيز مشكلي از اين بابت وجود ندارد. در اين ميان بخشي از بدهي هاي مترو در بخش فاينانس مربوط به دولت و سهم دولت بوده است. در دولت قبل هم نامه اي به بانك ها ارسال شد كه اين مبالغ را از سقف بدهي هاي شهرداري كم كنند و بر بدهي هاي دولت انتقال دهند تا عدد واقعي بدهي شهرداري مشخص شود . دولت قبل نيز مسئوليت بازپرداخت سهم خود از فاينانس را بر عهده گرفت اما بايد اين موضوع كمي عملياتي تر شود تا بانك ها از دلنگراني در آيند.

معاون شهردار تهران با اشاره به اينكه بدهي مترو با بسياري از بانك ها تصويه شده گفت: ما با بانك ملت تصويه حساب كرديم و در مجموع عملكرد شهرداري در اين زمينه خوب بوده است. براي فاينانس خطوط جديد مترو هم با چند بانك مذاكره كرديم كه تعدادي از بانك ها براي حل معضلات شهر و پرداخت فاينانس ها اعلام آمادگي كرده اند.

افزايش استقبال شهروندان از تونل امير كبير با اجراي فاز دوم

معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران در خصوص مشكلات و استقبال كم شهروندان از تونل امير كبير گفت: تونل امير كبير در واقع دو تونل در مسير رفت و برگشت است كه طي 2 فاز اجرايي خواهد شد. در فاز اول تونل شمالي امير كبير تكميل شد كه دسترسي بازار به بزرگراه امام علي(ع) را فراهم مي كند.

وي افزود: با توجه به  فشردگي جمعيت و تردد زياد در محدوده بازار طبيعتا اولويت و مطلوبيت ساخت تونل شمالي بيشتر تر بود بنابر اين ايجاد مسير خروجي از منطقه بازار در اولويت ساخت قرار گرفت. با اين وجود به طور حتم زماني كه فاز دوم پروژه اجرا شود و تونل جنوبي نيز به بهره برداري برسد شاهد افزايش ترددها و استقبال شهروندان از اين تونل خواهيم بود.

تشكري افزود: از سوي ديگر مقرر بود در فاز نخست پروژه تونل امير كبير خط ويژه اي كه در غرب خيابان وجود دارد عريض تر شود تا خودروهايي كه از سمت آبسردار و خيابان ديالمه مي خواهند وارد تونل شوند اين امكان را داشته باشند. براين اساس در ايام ماه رمضان تلاش خواهيم كرد كه عمليات اجرايي اين طرح آغاز شود.  همواره تغيير عادات شهروندان و استفاده از يك معبر جديد زمانبر است كه در مورد تونل امير كبير نيز اين اتفاق رخ خواهد داد.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
    0 0
    ایکاش برای بن بستی بزرگراه یادگار امام(ره) هم برنامه عاجلی اجرا شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس