در ابتدا اسماعیل دوستی - عضو کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران با اشاره به اینکه بیشترین مدارس تهران فرسوده هستند، گفت: اگر خدایی ناکرده زلزله 5 ریشتری در تهران اتفاق بیفتد، مدارس شهر مصونیت نخواهند داشت.
وی در ادامه با طرح پیشنهادهای خود اظهار کرد: شهرداری و وزارت آموزش و پرورش، مدارسی را که دارای بافت فرسوده هستند شناسایی کرده و در یک پروسه حداکثر 5 ساله بازسازی را انجام دهند تا خطری دانشآموزان را تهدید نکند. علاوه بر این با توجه به اینکه استانداران، روسای شورای آموزش و پرورش هستند، پیشنهاد میکنم که شهرداری مناطق و روسای سازمانهای فرهنگی این سازمان نیز جزو روسای شورای آموزش و پرورش شوند.
در ادامه علیرضا دبیر - رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران از وزیر آموزش و پرورش درخواست کرد که فراگیری یک زبان غیرمادری به دانشآموزان تا قبل از مقطع دیپلم در دستور کار قرار گیرد چراکه این موضوع در تمامی کشورهای دنیا مدنظر قرار گرفته و ارتباط با دنیا را تسهیل میکند.
وی ادامه داد: همچنین قرار بود در دروس مدارس، در مورد شوراها و کارکردهای آن، واحدهای درسی لحاظ شود چراکه شورای شهر برخلاف مجلس که قدمتی 100 ساله دارد، یک نهال نوپاست.
رحمتالله حافظی - رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه از طرح تحول آموزش و پرورش پس از ابلاغ انتظار میرفت که تحول در محتوا ایجاد شود، گفت: انتظار داریم که دبستانهایمان به ادبستان تبدیل شوند و بعد تربیتی در مدارس مدنظر قرار گیرد.
به گفته وی در بودجه سال 93، 20 میلیون تومان برای مدارس شهر تهران در نظر گرفته شده که سرانه هر مدرسه به میزان 15 میلیون تومان است.
حافظی همچنین پیشنهاد کرد که با توجه به ایجاد وسایل بدنسازی و ایستگاههای تندرستی، بانوان بتوانند از این امکانات در مدارس استفاده کنند.
رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران همچنین از وزیر آموزش و پرورش سوال کرد که آیا طرح مشخصی برای مکانیابی مدارس دولتی وجود دارد یا خیر؟
به گزارش ایسنا، در ادامه اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه وزارت آموزش و پرورش یک وزارتخانه سرمایهگذار و سرمایهساز است، گفت: باید امکان فعالیت روحانیون در آموزش و پرورش به منظور لحاظ مسائل تربیتی فراهم شود.
وی در ادامه پیشنهاد کرد: شورای مشترک شهرداری، آموزش و پرورش و امور مساجد در دستور کار قرار گیرد، علاوه بر این تقویت هنرستانهای فنی و حرفهای، تفکیک سه سال اول مقطع ابتدایی، توسعه سلامت جسمی و راهبردی دانشآموزان و توجه ویژه به برنامههای مدارس به دلیل ازدحام ایجاد شده در این نهاد آموزشی به دلیل تک نوبتی شدن دانشآموزان مدنظر قرار گیرد.
مرتضی طلایی - عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر نیز با تاکید بر اینکه انگیزه در معلمان کاهش پیدا کرده است، گفت: تا زمانی که نتوانیم رضایتمندی، امنیت شغلی، مسائل معیشتی و رفاهی معلمان را حل کنیم و آنها را مجددا به برجستهترین نماد در سطح جامعه تبدیل کنیم، نمیتوانیم انتظار تحول در آموزش و پرورش را داشته باشیم.
همچنین پیرهادی - عضو کمیسیون نظارت و امور حقوقی شورای شهر تهران پیشنهاد کرد که طی تفاهمنامهای امکانات رفاهی شهر و شهرداری تهران به منظور استفاده معلمان و کارکنان آموزش و پرورش لحاظ شود و صندوق ذخیره فرهنگیان به دلیل داشتن اعتبارات مالی فراوان و سرمایه بالا با برنامهای ویژه مدنظر قرار گیرد.
به گزارش ایسنا، فاطمه دانشور دیگر عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه با کودکان کار یا بازمانده از تحصیل در کشور مواجهیم، خاطرنشان کرد: باید در مدارس، مددکاری اجتماعی تخصصی که دارای قدرت مداخله است، ایجاد شود چراکه ما در امور تربیتی در مدارس کشور مددکاری اجتماعی تخصصی نداریم.
وی افزود: علاوه بر این کودکان کار فاقد شناسنامه به هر دلیلی امکان تحصیل و ادامه فعالیت آموزشی را ندارند، بنابراین از وزیر آموزش و پرورش درخواست میکنیم تا امکانی ایجاد شود که افراد فاقد شناسنامه با کارت آموزش امکان تحصیل داشته باشند.
دانشور با اشاره به اینکه باید آموزش حقوق کودکان در مدارس به صورت ویژه مدنظر قرار گیرد، افزود: علاوه بر آن پیشنهاد میکنیم که آموزش دانشآموزان نسبت به مواد مخدر و آثار سوءآن موردتوجه قرار گیرد.
این عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران همچنین با بیان اینکه برخی از کودکان در خانههای خود امنیت لازم را ندارند، گفت: امیدواریم امکان ایجاد مدارس شبانهروزی به صورت ویژه در دستور کار قرار گیرد تا دانشآموزان بتوانند در مدارس شبانهروزی حضور یابند.
وی همچنین پیشنهاد کرد که به دلیل وجود مشکلات اشتغال در کشور، دورههای کارآفرینی در سنین پایینتر وارد واحدهای درسی شوند و همچنین به صورت ویژه در استان سیستان و بلوچستان به دلیل محرومیت مدارس، مباحث آموزشی و ایجاد مدرسه در دستور کار قرار گیرد.
به گزارش ایسنا، در ادامه احمد دنیامالی - رییس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر و نماینده شورا در مجموعه آموزش و پرورش گفت: امروزه هرچند در حوزه آموزش و پرورش به موضوع آموزش توجه ویژه میشود، اما اگر به حوزه تربیتی نگاه ویژهای نداشته باشیم، این اتفاق یک آسیب است.
وی ادامه داد: دانشآموزان ما هماکنون با حجم مضاعفی از واحدهای درسی مواجهند و به جای اینکه دانشآموز باشند به دانشجو تبدیل شدهاند.
ابوالفضل قناعتی دیگر عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با اعلام اینکه در برخی مناطق شهر تهران به ویژه بافتهای شمالی پایتخت شاهد اخذ شهریههای 20 میلیونتومانی در مدارس غیرانتفاعی هستیم، اظهار کرد: در مهرماه سال قبل مدیرکل آموزش و پرورش تهران درخصوص مدارس غیرانتفاعی و مبالغ بیرویه اخذ شده در این نهادهای آموزشی عنوان کردند که حداکثر مبلغ اخذ شده دو میلیون تومان است در حالی که شاهدیم در برخی نقاط پایتخت شهریههای 20 میلیون تومانی اخذ میشود.
محمد حقانی - عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران نیز با اشاره به اینکه در دوره وزارت آقای نجفی طرح شهردار مدرسه مدنظر قرار گرفته بود، گفت: یکی از وظایف بسیار مهم آموزش حقوق شهروندی است و اگر بتوانیم این موضوع را در نسل نوجوان و جوان نهادینه کنیم، میتوانیم با پیشرفتهای خاصی همراه باشیم و طرح شهردار مدرسه هم در ارتباط با مسائل شهر، آموزشهای لازم را به دانشآموزان میدادیم.
عباس جدیدی عضو کمیسیون نظارت و امور حقوقی شورای شهر تهران نیز از وزیر آموزش و پرورش درخواست کرد که تعطیلی مقاطع ابتدایی پنجشنبه مدارس در دستور کار قرار گیرد.
مجتبی شاکری عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران نیز گفت: از گزارشهای وزیر استنباط کردم که در سراشیبی رو به افول هستیم.
وی ادامه داد: بودجه وزارت آموزش و پرورش 21 هزار میلیارد تومان و بودجه شهر تهران 18 هزار میلیارد تومان است بنابراین اگر میخواهیم تعاملی بین شهرداری و وزارت آموزش و پرورش وجود داشته باشد باید برنامهریزیهای خاص و سنجیدهشدهای در دستور کار قرار گیرد.