به گزارش مشرق، طی چند سال اخیر فصل برداشت خرما با ماه رمضان مقارن نبوده و تقاضای خرما برای این ماه پرمصرف از محل ذخیره سال گذشته تامین شده است و ماه رمضان امسال هم شرایط سالهای اخیر را داشته لذا به دلیل افزایش هزینه نگهداری برای عرضه خرمای یکساله، قیمت این محصول نیز افزایش یافته است.
این روزها با آغاز ماه رمضان، تب خرید کالاهای اساسی مانند خرما که در این ماه بیشتر مورد استفاده هستند، بالا میرود که گاها موجب ایجاد نوسان در بازار می شود.
خرما، محصولی که قیمتش از تولید تا مصرف ۳ برابر میشود
خرما که طی سالهای گذشته و امسال فصل برداشتش پس از ماه رمضان آغاز میشود به یکی از اقلام انباری تبدیل شده و این تفاوت فصل با ماههای قمری، خود به معظلی بزرگ برای بازار این محصول تبدیل شده است چراکه به گفته علیاصغر موسوی، دبیرکل انجمن خرما انبارداران و واسطهها سال گذشته هر کیلوگرم خرما را از نخلداران ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان خریداری کردند در حالی قیمت عمدهفروشی آن در خیابان خیام به بیش از کیلویی ۹۰۰۰ هزار تومان در ماه رمضان رسیده است.
البته در این میان وزارت جهاد کشاورزی بیکار ننشست و از طریق سازمان تعاون روستایی به بازار خرما در راستای ساماندهی به آن ورود پیدا کرد، البته گویا اینبار موفق شد تا ۱۶ غرفه برای عرضه مستقیم حدود ۱۵ هزار تن خرما خریداری شده از بوشهر را از سازمان میادین میوه و ترهبار شهرداری تهران بگیرد.
اما باز هم با قیمتهای متفاوت خرما در بازار مصرف ماه رمضان روبرو هستیم؛ به طوری که این محصول از دستفروشی و فروش وانتی از کیلویی 2000 تومان آغاز میشود و در مغازهها بسته به منطقه و نوع کیفیت تا 10 هزار تومان هم میرسد.
سود حدود 2000 تومانی مغازهداران از فروش هر کیلو خرما!
مغازهداران هر کیلو گرم خرمای درجه یک را حدود 5000 تا 7000 تومان میخرند و کیلویی 6000 تا 10 هزار تومان میفروشند. همچنین قیمت هر کیلوگرم خرمای درجه دو بین 4000 تا 5000 تومان برای مغازهداران و حدود 6500 تا 7000 تومان برای مصرفکنندگان است.
خرمای درجه سه به دلیل خشک بودن متقاضی چندانی در بازار مصرفی ندارد به همین دلیل قیمت آن به مراتب پایینتر از دو نوع دیگر است؛ به طوری که میتوان گفت تنها 20 درصد تقاضا برای خرمای درجه وجود دارد که قیمت هر کیلو گرم آن نیز حدود 3000 تا 4000 هزار تومان در بازار مصرفی است.
به گفته برخی از فروشندگان قیمت خرید هر کیلو گرم خرما نسبت به سال گذشته حدود 30 درصد افزایش داشته است و این درحالی است که دبیر انجمن خرما از قیمت 9000 تومانی هر کیلوگرم خرما در ماه رمضان می گوید و معتقد است قیمت منطقی برای هرکیلوگرم خرما در بازار مصرف 3500 تا 4000 تومان است و باید بر قیمتهای غیرمنطقی که سود آن به جیب عدهای دلال میرود نظارت و کنترل بیشتری صورت گیرد.
به گفته موسوی وزارت جهاد کشاورزی هم اکنون که در ماه رمضان قرار داریم باید برای کنترل بازار خرما به سردخانهها و بازار عمده فروشی خیابان خیام مراجعه کند و اجازه افزایش سه برابری قیمت خرما را در این بازار ندهد چرا که عمده فروشان و انبارداران حق دارند براساس قانون درصد مشخصی از نگهداری و فروش محصولشان سود ببرند و وزارت کشاورزی با ورود و اعمال حاکمیت بر بازار عمده فروشی میتواند قیمت این محصول را در ماه رمضان کنترل کند.
با وجود تمام این باسامانی های بازار خرما دبیر انجمن خرما به اگر وزارت کشاورزی پیشنهاد میدهد که برای جلوگیری از وقوع چنین مسائل و مشکلاتی در بازار آینده خرما اقداماتی را بیندیشد و انجمن خرما آمادگی هر گونه همکاری و کمک به وزارت جهاد کشاورزی را دارد تا این وزارتخانه درانجام وظیفه تنظیم بازاری خود موفق شود.
در این میان وزارت جهاد کشاورزی به طور اخص و به عنوان متولی تولید تا تامین و تنظیم بازار محصولات کشاورزی (البته پس از ابلاغ و اجرای قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی در سال جاری) باید استراتژیها و برنامهریزیهای خود را به گونهای اجرا کند تا فرصت سودجویی را به عدهای خاص به ضرر مردم ندهد و دولت نیز به طور اعم و مجری قانون که همواره بر ثابت ماندن قیمت این محصول مصرفی مردم در ماه رمضان تاکید دارد بهتر است ضمن هماهنگسازی دستگاههای ذینفع با وزارت جهاد کشاورزی از سیاستگذاریهای انجام شده و اجرای هر چه بهتر آن مانند ترازو از تولیدکننده و مصرف کننده به طور متوزان حمایت کند تا مانند سالهای گذشته یکی فدای دیگری نشود و سود عدهای به ضرر همه مردم نچربد.
این روزها با آغاز ماه رمضان، تب خرید کالاهای اساسی مانند خرما که در این ماه بیشتر مورد استفاده هستند، بالا میرود که گاها موجب ایجاد نوسان در بازار می شود.
خرما، محصولی که قیمتش از تولید تا مصرف ۳ برابر میشود
خرما که طی سالهای گذشته و امسال فصل برداشتش پس از ماه رمضان آغاز میشود به یکی از اقلام انباری تبدیل شده و این تفاوت فصل با ماههای قمری، خود به معظلی بزرگ برای بازار این محصول تبدیل شده است چراکه به گفته علیاصغر موسوی، دبیرکل انجمن خرما انبارداران و واسطهها سال گذشته هر کیلوگرم خرما را از نخلداران ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان خریداری کردند در حالی قیمت عمدهفروشی آن در خیابان خیام به بیش از کیلویی ۹۰۰۰ هزار تومان در ماه رمضان رسیده است.
البته در این میان وزارت جهاد کشاورزی بیکار ننشست و از طریق سازمان تعاون روستایی به بازار خرما در راستای ساماندهی به آن ورود پیدا کرد، البته گویا اینبار موفق شد تا ۱۶ غرفه برای عرضه مستقیم حدود ۱۵ هزار تن خرما خریداری شده از بوشهر را از سازمان میادین میوه و ترهبار شهرداری تهران بگیرد.
اما باز هم با قیمتهای متفاوت خرما در بازار مصرف ماه رمضان روبرو هستیم؛ به طوری که این محصول از دستفروشی و فروش وانتی از کیلویی 2000 تومان آغاز میشود و در مغازهها بسته به منطقه و نوع کیفیت تا 10 هزار تومان هم میرسد.
سود حدود 2000 تومانی مغازهداران از فروش هر کیلو خرما!
مغازهداران هر کیلو گرم خرمای درجه یک را حدود 5000 تا 7000 تومان میخرند و کیلویی 6000 تا 10 هزار تومان میفروشند. همچنین قیمت هر کیلوگرم خرمای درجه دو بین 4000 تا 5000 تومان برای مغازهداران و حدود 6500 تا 7000 تومان برای مصرفکنندگان است.
خرمای درجه سه به دلیل خشک بودن متقاضی چندانی در بازار مصرفی ندارد به همین دلیل قیمت آن به مراتب پایینتر از دو نوع دیگر است؛ به طوری که میتوان گفت تنها 20 درصد تقاضا برای خرمای درجه وجود دارد که قیمت هر کیلو گرم آن نیز حدود 3000 تا 4000 هزار تومان در بازار مصرفی است.
به گفته برخی از فروشندگان قیمت خرید هر کیلو گرم خرما نسبت به سال گذشته حدود 30 درصد افزایش داشته است و این درحالی است که دبیر انجمن خرما از قیمت 9000 تومانی هر کیلوگرم خرما در ماه رمضان می گوید و معتقد است قیمت منطقی برای هرکیلوگرم خرما در بازار مصرف 3500 تا 4000 تومان است و باید بر قیمتهای غیرمنطقی که سود آن به جیب عدهای دلال میرود نظارت و کنترل بیشتری صورت گیرد.
به گفته موسوی وزارت جهاد کشاورزی هم اکنون که در ماه رمضان قرار داریم باید برای کنترل بازار خرما به سردخانهها و بازار عمده فروشی خیابان خیام مراجعه کند و اجازه افزایش سه برابری قیمت خرما را در این بازار ندهد چرا که عمده فروشان و انبارداران حق دارند براساس قانون درصد مشخصی از نگهداری و فروش محصولشان سود ببرند و وزارت کشاورزی با ورود و اعمال حاکمیت بر بازار عمده فروشی میتواند قیمت این محصول را در ماه رمضان کنترل کند.
با وجود تمام این باسامانی های بازار خرما دبیر انجمن خرما به اگر وزارت کشاورزی پیشنهاد میدهد که برای جلوگیری از وقوع چنین مسائل و مشکلاتی در بازار آینده خرما اقداماتی را بیندیشد و انجمن خرما آمادگی هر گونه همکاری و کمک به وزارت جهاد کشاورزی را دارد تا این وزارتخانه درانجام وظیفه تنظیم بازاری خود موفق شود.
در این میان وزارت جهاد کشاورزی به طور اخص و به عنوان متولی تولید تا تامین و تنظیم بازار محصولات کشاورزی (البته پس از ابلاغ و اجرای قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی در سال جاری) باید استراتژیها و برنامهریزیهای خود را به گونهای اجرا کند تا فرصت سودجویی را به عدهای خاص به ضرر مردم ندهد و دولت نیز به طور اعم و مجری قانون که همواره بر ثابت ماندن قیمت این محصول مصرفی مردم در ماه رمضان تاکید دارد بهتر است ضمن هماهنگسازی دستگاههای ذینفع با وزارت جهاد کشاورزی از سیاستگذاریهای انجام شده و اجرای هر چه بهتر آن مانند ترازو از تولیدکننده و مصرف کننده به طور متوزان حمایت کند تا مانند سالهای گذشته یکی فدای دیگری نشود و سود عدهای به ضرر همه مردم نچربد.