* کارگردانهای اول دغدغه همراهی تهیهکننده را دارند
حامد محمدی کارگردان فیلم سینمایی «فرشتهها با هم میآیند» در مورد تجربه مشترک کار با منوچهر محمدی گفت: این همکاری بسیار لذتبخش است نه تنها برای من بلکه برای همه کسانی که با ایشان کار کردهاند همکاری با منوچهر محمدی لذتبخش است چرا که ایشان دغدغه فیلمنامه دارند و در تمام مراحل نگارش فیلمنامه نقطهنظراتشان را میگویند و این موضوع درباره طرح فیلمنامه هم صادق است.
به هر حال ایشان درباره موضوعاتی دغدغه دارند که میخواهند ساخته شوند و از دل جامعه بیرون میآید و به عنوان تهیهکننده خودشان را مسئول و موظف میدانند که حرفهایی را بزنند و فارغ از بحث پدر و پسری به معنای واقعی کلمه یک تهیهکننده هستند که بسیاری از فیلمسازان جوان بخصوص کارگردانهای اول دغدغه این همراهی را از سوی تهیهکننده دارند و ایشان با فیلم مثل یک فرزند برخورد میکنند.
* اگر روزی دغدغه نداشته باشم هرگز فیلم نمیسازم
منوچهر محمدی هم در خصوص دغدغههایش در فیلمسازی اظهار داشت:اگر به مجموعه فیلمهای که من در آنها به عنوان تهیهکننده حضور داشتم دقت شود وجه مشترک همه آنها دغدغه است چه این فیلمها طنز باشند چه دفاع مقدسی و چه اجتماعی و این را باید با صدای بلند اعلام کنم که اگر روزی دغدغه نداشته باشم هرگز فیلم نمیسازم.
تهیهکننده «بازمانده» تاکید کرد: فیلمسازی برای من امر خیلی مقدسی نیست که بگویم حتما باید به عنوان یک شغل و کار فیلم بسازم. تا زمانی که احساس کنم دغدغه دارم و تا زمانی که فکر کنم با زبان سینما که زبان تاثیرگذار، مسلط و هنجارساز است میتوانم نکتهای را به مخاطب القا کنم بدون آنکه مخاطب احساس کند قصد نصیحت کردن او را نداریم این حرفه را دنبال خواهم کرد.
البته ممکن است گاهی من هم در بیان این دغدغهها دچار لکنت شوم که دلیل آن این است که سینما به عنوان یک کار جمعی است و بخشی از آن به من مربوط میشود و بخشی دیگر به عوامل و شرایط بستگی دارد.
* پدرم گفت برای اولین فیلم سراغ سوژههای ملتهب نروم
بر اساس این گزارش حامد محمدی نیز در مورد دلیل ساخت سوژهای مانند «فرشتهها با هم میآیند» به عنوان اولین تجربه فیلمسازیاش گفت: تصمیم گرفته بودم با مشورت پدرم سال 92 فیلم بسازم و یک ایده و طرحی بود که داشتم و آن را جلو میبردم اما پدرم گفت اگر این فیلم را بسازی توقیف میشود و برای فیلم اول حالت را خراب میکند و بهتر است برای اولین فیلم سراغ سوژههای ملتهبی که برایت دردسر ساز نشود بروی.
وی ادامه داد: پدرم یک توصیه به من کرد که برای من مثل یک درس در سینما بود و گفتم سعی کن با فیلم اولت جای پایت را به عنوان فیلمسازی که برای مردم فیلم میسازد محکم کنی و این نکته بسیار پندآموزی برای من بود که واقعا از آن یک درس سینمایی گرفتم و تاثیر این حرف را امروز دارم در ارتباط مخاطب با فیلم درک میکنم.
* در جمعهای خانواده سعی میکنم از فرصت بازی کردن با نوههایم استفاده کنم
منوچهر محمدی هم در خصوص قصه ساخته شدن «فرشتهها با هم میآیند» گفت: ما معمولا مسائل کاری را به درون خانواده نمیبریم و من در جمعهای خانواده سعی میکنم از فرصت بازی کردن با نوههایم استفاده کنم و همه مسائل در مورد فیلم را در دفتر مطرح میکنیم.
بعد از طلا و مس و حوض نقاشی چندین طرح دیگر نیز داشتیم که حتی برخی از آنها تبدیل به فیلمنامه شدند اما توصیه حرفهای من نه تنها به حامد بلکه با سایر فرزندان سینماگر نیز این بود که در مسیری گرفتار نشوند که دیگر قابل بازگشت نباشد بلکه فیلمی بسازند که در درجه اول امکان برقراری ارتباط با مردم همین سرزمین را داشته باشد به همین دلیل همیشه فیلمسازانی را که اول در کشور خودشان و بین مردمشان توانستهاند جای پایشان را محکم کنند تحسین کردم و به همین دلیل در نهایت با بررسی طرحهای مختلف سوژه «فرشتهها با هم میآیند» را برای فیلم حامد انتخاب کردیم.
* «طلا و مس» و «فرشتهها با هم میآیند» در نمایش سبک زندگی مشترک هستند
تهیه کننده فیلم سینمایی «مارمولک» در خصوص محورین زندگی روحانیت در «طلا و مس» و «فرشتهها با هم میآیند» و نقاط مشترک آنها گفت: این دو کار در یک چیز که پرداختن به سبک زندگی و نگاه به مساله اخلاق است مشترک هستند. هر دو فیلم مبحث اخلاق را مطرح میکنند اما در «طلا و مس» مساله اخلاق به مفهوم عام کلمه بیشتر مد نظر بود و در «فرشتهها با هم میآیند» به این اخلاق در سطح عملیتری نزدیک میشویم.
وی افزود: برای اولین بار دارم این حرف زا مطرح میکنم که هر دو فیلم درباره سبک زندگی هستند اما یکی در بلا و سختی و دیگری در شادی و شیرینی. این آدمها هستند که به این دوتا معنی میدهند.