به گزارش مشرق، مدیرعامل سایپا گفت: از هزینههای تولید هر خودرو حدود 13 درصد هزینه پرداختی بابت انواع مالیات و عوارضها و پرداختیهای دیگر و 17 درصد بابت بار مالی به ما تحمیل میشود که در نهایت 30 درصد قیمت خودرو در اختیار ما نیست و به جیب خودروساز نمیرود.
وی با بیان این مطلب، در واکنش به اظهارات سعید امامی دبیر انجمن مدیریت کیفیت مبنی بر اینکه قیمت تمام شده پراید 3 میلیون و 700 هزار تومان است، گفت: قیمت تمام شده پراید حدود 17 میلیون تومان است که از این مبلغ حدود یک میلیون و 800 هزار تومان بابت هزینه تولید زیر 400 هزار دستگاه به ما تحمیل میشود و حدود یک میلیون و 200 هزار تومان نیز شامل مالیات بر ارزش افزوده تعلق میگیرد که مبلغ 3 میلیون تومان هزینه مازاد داریم که اگر به این مبالغ هزینههایی چون شمارهگذاری، بیمه و عوارض را نیز اضافه کنیم، در مجموع حدود 4 میلیون تومان هزینههای تحمیلی به هر دستگاه پراید است.
مدیرعامل سایپا با بیان اینکه "بابت کم شدن تیراژ تولید حداقل یک میلیون تومان هزینه به قیمت نهایی خودرو افزوده میشود"، اظهار کرد: با حساب تمام این هزینههای تحمیلی، اگر قیمت واقعی و تمامشده پراید در کارخانه 15 میلیون تومان باشد، حدود 5 میلیون تومان به قیمت خودرو اضافه میشود.
مدنی با اشاره به اینکه "در سال 72 که اولین پراید وارد ایران شد و در سال 73 و 74 در داخل کشور به مرحله تولید رسید، دستمزد یک کارگر حدود 10 هزار تومان بود و یک مهندس فنی 25 الی 30 هزار تومان حقوق میگرفت"، افزود: همان وقت قیمت پراید 5 میلیون تومان بود یعنی قیمت یک پراید برابر با 500 برابر دستمزد یک کارگر بود که در شرکت آن را تولید میکرد. الان قیمت پراید 20 میلیون تومان شده و حداقل حقوق کارگر 600 هزارتومان است؛ یعنی قیمت یک پراید 33 برابر حقوق یک کارگر است.
مدیرعامل سایپا با تاکید بر اینکه "اگر الان یک دستگاه پراید را به قیمت 5 هزار دلار صادر کنیم، سود هم میکنیم"، گفت: اگر الان تمام ظرفیت موجود را به صادرات اختصاص دهیم، به سودآوری نیز میرسیم زیرا دیگر آن 30 درصد تحمیلی موجود را پرداخت نمیکنیم.
وی تاکید کرد: هماکنون با فروش حدود 20 میلیون تومان، نه تنها سودی نمیبریم بلکه با توجه به شرایط کسب و کار کشور، زیان هم میدهیم.
مدیرعامل سایپا با ابراز تأسف از اینکه "مالکیت در امور خودروسازان دخالت میکند و برایشان مشغله ایجاد میکند"، افزود: باید قوانین و دستورالعملها را بدهند و اجازه دهند خودروسازان روی پای خود بایستند. ما اعلام کردیم که تعرفهها را بردارید، ما خودمان میدانیم چگونه شرکت را به اوج برسانیم در حالی که مراعات خیلی از چیزها را نیز میکنیم.
مدنی با اشاره به اینکه "10 سال بود که قیمت خودرو بهروز نشده بود"، گفت: البته تلاشهایی صورت گرفت ولی همواره با سرکوب قیمتی مواجه بودیم تا آنکه در سال 85 افزایش 30 - 20 درصدی تولید، تاحدی جبران تورم را میکرد.
وی با اشاره به اینکه "بین سالهای 80 تا 90 قیمتها حدود 700 درصد رشد کرد ولی قیمت خودرو 44 درصد افزایش یافت"، یادآور شد: از سوی دیگر از سال 85 به بعد حاشیه سود قیمت خودرو پایین آمد و به منفی کشیده شد. خب، این کاهش سود باعث کاهش تولید شد و عملاً برنامههای توسعهای ما را متوقف کرد.
مدیرعامل سایپا با اشاره به اینکه "از سال 80 تا 93 طبق آمار بانک مرکزی قیمت تمامی اجناس بین 1000 تا 1100 درصد افزایش قیمت داشته است"، خاطرنشان کرد: این در حالی است که قیمت خودرو نسبت به سال 80 که 7 میلیون تومان بود، 2.2 برابر شده است.
منبع: صدای صنعت
وی با بیان این مطلب، در واکنش به اظهارات سعید امامی دبیر انجمن مدیریت کیفیت مبنی بر اینکه قیمت تمام شده پراید 3 میلیون و 700 هزار تومان است، گفت: قیمت تمام شده پراید حدود 17 میلیون تومان است که از این مبلغ حدود یک میلیون و 800 هزار تومان بابت هزینه تولید زیر 400 هزار دستگاه به ما تحمیل میشود و حدود یک میلیون و 200 هزار تومان نیز شامل مالیات بر ارزش افزوده تعلق میگیرد که مبلغ 3 میلیون تومان هزینه مازاد داریم که اگر به این مبالغ هزینههایی چون شمارهگذاری، بیمه و عوارض را نیز اضافه کنیم، در مجموع حدود 4 میلیون تومان هزینههای تحمیلی به هر دستگاه پراید است.
مدیرعامل سایپا با بیان اینکه "بابت کم شدن تیراژ تولید حداقل یک میلیون تومان هزینه به قیمت نهایی خودرو افزوده میشود"، اظهار کرد: با حساب تمام این هزینههای تحمیلی، اگر قیمت واقعی و تمامشده پراید در کارخانه 15 میلیون تومان باشد، حدود 5 میلیون تومان به قیمت خودرو اضافه میشود.
مدنی با اشاره به اینکه "در سال 72 که اولین پراید وارد ایران شد و در سال 73 و 74 در داخل کشور به مرحله تولید رسید، دستمزد یک کارگر حدود 10 هزار تومان بود و یک مهندس فنی 25 الی 30 هزار تومان حقوق میگرفت"، افزود: همان وقت قیمت پراید 5 میلیون تومان بود یعنی قیمت یک پراید برابر با 500 برابر دستمزد یک کارگر بود که در شرکت آن را تولید میکرد. الان قیمت پراید 20 میلیون تومان شده و حداقل حقوق کارگر 600 هزارتومان است؛ یعنی قیمت یک پراید 33 برابر حقوق یک کارگر است.
مدیرعامل سایپا با تاکید بر اینکه "اگر الان یک دستگاه پراید را به قیمت 5 هزار دلار صادر کنیم، سود هم میکنیم"، گفت: اگر الان تمام ظرفیت موجود را به صادرات اختصاص دهیم، به سودآوری نیز میرسیم زیرا دیگر آن 30 درصد تحمیلی موجود را پرداخت نمیکنیم.
وی تاکید کرد: هماکنون با فروش حدود 20 میلیون تومان، نه تنها سودی نمیبریم بلکه با توجه به شرایط کسب و کار کشور، زیان هم میدهیم.
مدیرعامل سایپا با ابراز تأسف از اینکه "مالکیت در امور خودروسازان دخالت میکند و برایشان مشغله ایجاد میکند"، افزود: باید قوانین و دستورالعملها را بدهند و اجازه دهند خودروسازان روی پای خود بایستند. ما اعلام کردیم که تعرفهها را بردارید، ما خودمان میدانیم چگونه شرکت را به اوج برسانیم در حالی که مراعات خیلی از چیزها را نیز میکنیم.
مدنی با اشاره به اینکه "10 سال بود که قیمت خودرو بهروز نشده بود"، گفت: البته تلاشهایی صورت گرفت ولی همواره با سرکوب قیمتی مواجه بودیم تا آنکه در سال 85 افزایش 30 - 20 درصدی تولید، تاحدی جبران تورم را میکرد.
وی با اشاره به اینکه "بین سالهای 80 تا 90 قیمتها حدود 700 درصد رشد کرد ولی قیمت خودرو 44 درصد افزایش یافت"، یادآور شد: از سوی دیگر از سال 85 به بعد حاشیه سود قیمت خودرو پایین آمد و به منفی کشیده شد. خب، این کاهش سود باعث کاهش تولید شد و عملاً برنامههای توسعهای ما را متوقف کرد.
مدیرعامل سایپا با اشاره به اینکه "از سال 80 تا 93 طبق آمار بانک مرکزی قیمت تمامی اجناس بین 1000 تا 1100 درصد افزایش قیمت داشته است"، خاطرنشان کرد: این در حالی است که قیمت خودرو نسبت به سال 80 که 7 میلیون تومان بود، 2.2 برابر شده است.
منبع: صدای صنعت