به گزارش مشرق، روزبه رجایی غفوری رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی استان آذربایجان شرقی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه مزاحمت تلفنی برای اورژانس 115 باعث تاخیر رسیدگی به بیماران اورژانسی میشود، گفت: برای جلوگیری از تکرار چنین مسائلی، با پیگیریهای واحد حقوقی مرکز اورژانس، برای مزاحمین اورژانس حکمهای قضایی صادر شده و حکم حبس نیز یکی از این احکام است.
به گفتهی وی، توجه به صدای آژیر خودروهای امدادی، باز کردن مسیر برای این خودروها و پرهیز از تجمع در محل حادثه اولین قدم برای کمک به حادثه دیدگان است.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی استان آذربایجانشرقی با اشاره به راهاندازی اورژانس هوایی استان از مرداد ماه امسال، از اورژانس هوایی بعنوان یکی از دستاوردهای برنامه نظام نوین سلامت کشور یاد کرد و گفت: اورژانس هوایی اقدامی در جهت کاهش زمان انتقال بیماران و مصدومین به بالاترین مراکز خدمات درمانی است.
وی ادامه داد:خدمات اورژانس 115 برای بیماران و مصدومینی است که نیاز فوری به اقدامات درمانی و پیش بیمارستانی دارند و برای خدمات کلینیکی و بیماران مزمن نمیتوانند خدماتی انجام بدهند.
دکتر رجایی با بیان اینکه در هر سیستم خدماتی امکان بروز خطا وجود دارد، یادآور شد: سیستم اورژانس 115 نیز جدا از این خطاها نیست و چون تمام مکالمات تلفنی و بیسیم اورژانس 115 ضبط میشوند و آمبولانسها تجهیز به سیستم GPS هستند، امکان پیگیری دارند.
دکتر رجایی از اقدامات غیر اصولی افراد برای مصدومین بعنوان یکی دیگر از مشکلاتی که گریبانگیر نیروهای امدادیست و تبعات جبران ناپذیری برای مصدومین دارد، یاد کرد و گفت: عجله افراد در صحنه برای کمک به مصدوم قبل از رسیدن نیروهای امدادی در اکثر مواقع معلولیت دائمی را بدنبال داشته است.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی استان آذربایجانشرقی در پایان و به بهانه هفته جهانی کودک و روز کودک، سلامتی و ایمنی گفت: در حوادث به وجود آمده برای کودکان، عامل اصلی عدم پیشگیری است و میتوان با اقدامات جزیی از حوادث پیش آمده برای کودکان جلوگیری کرد.