کد خبر 354280
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۱

شهردار تهران با اشاره به آفت مدرک‌گرایی و بوروکراسی اداری پیچیده در نظام آموزشی کشور ابراز امیدواری کرد مراکز علمی کاربردی با آموزش مبتنی بر تقاضای بازار کار و مهارت‌محوری بتوانند الگوی نوینی برای نظام آموزشی کشور باشند.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، محمدباقر قالیباف در مراسم افتتاح موسسه آموزش عالی شهرداری که صبح امروز در ایوان شمس برگزار شد، با اشاره به مشکلات سیستم آموزشی کشور گفت: سال‌ها است که می شنویم چالش هایی در سیستم آموزشی ما هست، اما برای رفع آنها کاری انجام نمی شود که امیدوارم در این موسسه به سهم خود بتوانیم اشکالات موجود در نظام آموزشی را با شجاعت حل و فصل کنیم.

وی ادامه داد: یکی از این مشکلات، سیستم های سنتی، سخت و سنگین بوروکراسی اداری مجموعه های آموزشی است که در 30 سال گذشته نیز تغییری در آن ایجاد نشده است. پیچیدگی های اداری سیستم آموزشی به حدی است که در مراجعه به آنها، گلایه های خود از نظام اداری شهرداری را فراموش می کنیم!

شهردار تهران افزود: البته بخشی از این مشکلات به نبود امکانات برمی گردد و این امر هم در آموزش و پرورش و هم در آموزش عالی صادق است. طبیعی است وقتی 99 درصد بودجه وزارت آموزش و پرورش صرف هزینه های جاری و حقوق و دستمزد می شود، با یک درصد بودجه نمی توان کاری برای توسعه سیستم های آموزشی، کمک آموزشی، اوقات فراغت و ...انجام داد.

وی با تاکید بر ضرورت تغییر نگرش به حوزه آموزش گفت: ما در شهرداری تهران آماده ایم در هر حوزه ای که احساس کنیم لازم است و می توان الگوسازی کرد، امکانات لازم از ساختمان، هیات علمی، سیستم اداری و .... را تامین کنیم و در این زمینه پیشقدم شویم تا مجبور نشویم دوباره تجربیات غلط گذشته را در این مجموعه تمرین کنیم.

قالیباف اضافه کرد: باید بپذیریم که جامعه، شغل، کار و علم به سرعت در حال تغییر است و باید خود را با این تغییرات همراه کنیم. البته نباید الزاما به هر تغییری تن بدهیم، اما باید قبل از آنکه موج آن تغییر ما را تحت تاثیر قرار دهد، آن را به نحو دلخواه مدیریت کنیم، نه اینکه آن را رد یا در برابرش مقاومت کنیم. گاهی مقابله با تغییر در مراکز آموزشی مانع از رشد و خلاقیت می شود.

وی با بیان اینکه شهر موجودی زنده و پویا است، گفت: ما شهری را می توانیم خوب اداره کنیم که شهر یادگیرنده باشد و از این مسیر به دانایی و توانایی می رسیم. البته موسسه آموزش عالی شهرداری طبعا همه این رسالت را بر عهده نهدارد، اما باید در فلسفه وجودی خود دقت و در مسیر آن حرکت کند.

شهردار تهران تصریح کرد: بسیاری از کارکنان ما برای مدرک درس خوانده اند و در زمان استخدام، باید از نو شروع کنند تا مهارت بیاموزند. درست است که داشتن جوان بیکار بد است، اما بدتر از آن، جوان تحصیلکرده بیکار یا بی مهارت است. بنابراین رسالت موسسه آموزش عالی شهرداری این است که در وهله اول به کارمندان شهرداری که نیازمند گذراندن دوره های خاصی هستند، آموزش مرتبط با کارشان را بدهد.

وی با اذعان به اینکه ما در کشور به فرهنگ مدرک برای اشتغال، ازدواج، ارتقای شغلی و همه چیز رسمیت داده ایم، گفت: این در حالی است که باید بر اساس نیاز و ارتقای شغلی کارکنان، تحصیلات را در همان سطح مورد نیاز ارائه دهیم. تلاش ما در شهرداری نیز این است که اگر فردی 5 یا 10 ساعت در هفته برای شرکت در کلاس های درسی مراکز علمی کاربردی شهرداری زمان صرف کرد، شرایط را به نحوی ترتیب بدهیم که نگرانی کسر کار و حقوق نداشته باشد.

قالیباف خاطرنشان کرد: ما در شهرداری سازمان ها و دستگاه های متعددی را داریم که کارکنان آنها کارمند یا کارگر رسمی شهرداری نیستند، اما اگر مهارت های علمی و کاری آنها ارتقا یابد، در شهر بسیار موثر هستند. نمونه آن رانندگان تاکسی هستند که با ارتقای مهارت های آنها در زمینه مدیریت زمان، استرس و برخورد با مسافر، زندگی شهری به شدت تحت تاثیر قرار می گیرد.

وی اذعان داشت: ما اصلا کارگر ماهر نداریم و این مشکل جدی ما در کشور است. این در حالی است که ما در کار مهندسی نیز به فوق دیپلم نیاز داریم، اما به جای آن با فرهنگ مدرک گرایی به سراغ فوق لیسانس می رویم، در حالی که یک فوق دیپلم آموزش دیده و کارآزموده، با 5 فارغ التحصیل فوق لیسانس برابری می کند.

شهردار تهران تصریح کرد: ما هم در سیستم آموزش و هم در سیستم اشتغال دچار مشکل هستیم، زیرا بنا بر نیاز کشور آموزش نمی دهیم، بلکه بر اساس پول و شهریه و صندلی خالی آموزش می دهیم و از این طریق سرمایه عظیم جوانان را هدر می دهیم. در زمان استخدام هم تنها به مدرک توجه می کنیم، نه به مهارت. در حالی که یک کارشناس شهرداری با 4 یا 6 سال سابقه کار به مراتب از برخی تحصیلکرده های دکترا ماهرتر است.

قالیباف افزود: موسسه آموزش عالی شهرداری هم برای کارکنان شهرداری و هم برای دستگاه های مرتبط با شهرداری مفید و اثرگذار است. ما در مراکز آموزشی خود باید مسئله محور حرکت کنیم و به دنبال حل دغدغه های شهرمان باشیم. بنابراین امیدوارم این موسسه با هدایت 9 مرکز علمی کاربردی شهرداری به درستی این وظیفه را انجام دهد.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    0 0
    گل گفتی
  • ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    0 0
    اگر سری به مراکز علمی کاربردی بزنی از حرفت برمی گردی
  • سید امین ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    0 0
    به خدا اگر مردم میدانستند چه ضررها و چه خیانت هایی پشت این نظام آموزشی به کشور شده میریختد و تک تک آجرهای این دانشگاه ها و مدرسه هارو نابود میکردند
  • حبیب از کرج ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    0 0
    آقا رو باش تکنسین تخصصی جوشکاری هستم .انواع جوش برق آرگون ،co2،اکسی استیلن رو در تمامی وضعیت انجام میدم.در ضمن مدرک بازرس جوش(qc level1-2) رو هم دارم اما الان تو آژانس کار میکنم. ایمیلمو میزارم آقای قالیباف تونست برام کار مناسب پیدا کنه خبرم کنه
  • سعید ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    0 0
    بنده دانشجوی یکی ازمراکز علمی وکاربردی هستم دراین مراکز اولویت اول پول می باشد
  • ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    0 0
    خب تقصیر کارفرماها ست وقتی به بی هنر کار مید ید جرات بی هنر ماندن در جوانها رو بیشتر میکنید اول آموزش باید بدید بعد امتحان سخت بگیرید بعد کار بدید تا کارگر هم برای کسب مهارت وقت بگذارد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس