مدیرعامل راه‌آهن از تکمیل قطار برقی تهران-مشهد و سریع‌السیر تهران-اصفهان تا پایان دولت یازدهم خبر داد و گفت: برنامه‌ریزی کرده‌ایم از محل صرفه‌جویی مصرف سوخت، دولت رقمی را به شرکت‌های مسافری ریلی بپردازد که به عنوان مثال برای مسیر تهران-مشهد این رقم 25هزار تومان خواهد بود.

 به گزارش مشرق، محسن پورسید آقایی در برنامه زنده خبری درباره قیمت بلیت قطار اظهار داشت: تعیین نرخ بلیت قطار بر عهده راه‌آهن نیست و طبق قانون، نرخ بلیت توسط شرکت‌های ریلی تعیین می‌شود و پس از آن به تأیید راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران می‌رسد.

وی ادامه داد: طبق ماده 9 قانون دسترسی آزاد به شبکه ریلی و ماده 128 قانون توسعه، تعیین قیمت با بخش خصوصی است؛ بخش خصوصی بر حسب تورم سالانه و افزایش دستمزد‌ها، سالانه یک بار افزایش قیمت بلیت دارد که این افزایش را به راه‌آهن پیشنهاد می‌دهد و ما پس از بررسی‌ها یا می‌پذیریم و یا آنکه آن را رد می‌کنیم.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در سال 92 بابت تورم سالانه روز 21 آذرماه، افزایش قیمت بلیت قطار اعمال شد، افزود: آن زمان به طور متوسط 30 درصد افزایش نرخ بلیت اعمال شد.

پورسید آقایی ادامه داد: امسال نیز شرکت‌ها به دلیل تورم سالانه و افزایش دستمزد، خواهان افزایش قیمت‌های بلیت قطار بودند اما راه‌آهن برای آنکه مردم در ایام نوروز و تابستان بتوانند با آرامش سفر کنند، نرخ‌ها را ثابت نگه داشت و از 11 مهر ماه به طور متوسط 20 درصد افزایش قیمت در نرخ‌های بلیت قطار مسافری اعمال شد.

* تا پایان سال افزایش قیمت بلیت قطار نداریم

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه مجموع افزایش نرخ‌ها سالانه فقط یکبار انجام می‌شود، گفت: این افزایش نرخ‌های بلیت معمولاً نیمه دوم سال اعمال می‌شود.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: تا ابتدای سال 94 افزایش قیمت بلیت قطار نخواهیم داشت.

* مسافر باید هزینه استفاده از ایستگا‌ه‌های قطار را بپردازد

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره دریافت هزینه خدمات ایستگاهی از مسافر بیان کرد: طبق قانون دولت خود برای ‌ساخت و زیرساخت ایستگاه‌ها‌ وارد می‌شود و هزینه می‌کند اما هزینه استفاده از ایستگاه، بر عهده بهره‌بردار است.

وی اضافه کرد: درآمد اجاره فروشگاه‌های داخل ایستگاه‌ها هم رقم چندانی نیست، به عنوان مثال در ایستگاه راه‌آهن تهران سالانه 300 میلیون تومان درآمد حاصل از اجاره مغازه‌ها داریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: قانون اجازه می‌دهد بابت هزینه بهره‌برداری از ایستگاه‌ها رقمی از مسافر دریافت شود، در این راستا جدولی مصوب کردیم که از هر مسافر رقمی دریافت شود و به تجهیز نمازخانه‌ها، پله‌های برقی و نیز درباره هزینه‌های ایستگاهی مصرف شود.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: این هزینه‌ها از مرداد ماه در نرخ‌های بلیت اعمال شد که به شرح زیر است:

در مسیرهای زیر 250 کیلومتر هزینه خدمات ایستگاهی صفر است؛

در مسیرهای 250 تا 450 کیلومتر هزینه خدمات ایستگاهی 1000 تومان است؛

در مسیرهای 450 تا 650 کیلومتر هزینه خدمات ایستگاهی 1500 تومان است؛

در مسیرهای 650 تا 850 کیلومتر هزینه خدمات ایستگاهی 2500 تومان؛

در مسیرهای 850 تا 1350 کیلومتر هزینه خدمات ایستگاهی 4000 تومان؛

در مسیرهای 1350 کیلومتر به بالا هزینه خدمات ایستگاهی 5000 تومان.

پورسید آقایی اضافه کرد: به عنوان مثال در مسیر تهران - مشهد 4000 تومان از مسافر دریافت می‌شود؛ در این مسیر مسافر از خدمات ایستگاهی در تهران، مسیرهای بین راهی و ایستگاه راه آهن مشهد استفاده می‌کنند.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: این هزینه خدمات ایستگاهی حدود 6 درصد قیمت بلیت است که اگر به 20 درصد افزایش نرخ بلیت امسال اضافه شود در سال 93 در واقع 26 درصد افزایش قیمت بلیت قطار مسافری داشته‌ایم.

* پرداخت 25هزار تومان بابت هر مسافر مسیر تهران-مشهد به بخش خصوصی توسط دولت

پورسیدآقایی اظهار داشت: در حال حاضر قطارهای 4 تخته کاملاً نو داریم که در حد کلاس اروپایی است اما قطارهایی هم داریم که عمر آنها بالای 40 سال است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: لازم است نوسازی ناوگان انجام شود و این امر هزینه دارد؛ دولت خود نمی‌تواند وارد مقوله خرید واگن شود بنابراین باید بخش خصوصی را برای حضور جذب کرد.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران افزود: در دستور کار شورای اقتصاد است که هر کس که واگن مسافری جدید وارد ناوگان کرد به ازای هر نفر کیلومتر مسافر جابه‌جا شده دولت رقمی را به وی اختصاص دهد.

پورسیدآقایی افزود: مثلاً در مسیر تهران - مشهد، دولت مبلغ 25 هزار تومان به دلیل صرفه‌جویی سوخت، به بخش خصوصی بابت هر مسافر پرداخت می‌کند و این رقم توسط شرکت نفت پرداخت می‌شود که در حال تصویب در شورای اقتصاد است.

* تفاهم با صندوق توسعه ملی برای ارائه تسهیلات خرید واگن

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در بخش ریلی مسافری حق دسترسی به شبکه ریلی کلاً حذف شده است و دولت از این بابت رقمی دریافت نمی‌کند.

وی اظهار داشت: همچنین با صندوق توسعه ملی تفاهم کرده‌ایم که در ازای خرید واگن تسهیلاتی به بخش خصوصی ارائه شود.

* ارائه 150 میلیارد تومان تسهیلات توسط راه‌آهن به بخش خصوصی برای خرید واگن مسافری

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه راه‌آهن‌ غیر از بودجه عمرانی و عادی، ردیف متفرقه‌ای گرفت، اظهار داشت: رقم 1500 میلیارد تومان به راه‌آهن اختصاص یافت تا صرف رفع گلوگاه‌های خطوط ریلی و دو خطه شدن خطوط شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: دولت اجازه ندارد در موضوع خرید واگن وارد شود اما 50 میلیارد تومان از این رقم در یکی از بانک‌ها واریز کرده‌ایم تا بانک نیز 100 میلیارد تومان به آن بیفزاید و 150 میلیارد تومان تسهیلات خرید واگن ارائه دهیم که البته این رقم برای حدود 3 قطار خواهد بود.

* ورود 200 واگن مسافری جدید به ناوگان توسط بخش خصوصی

پورسید آقایی با بیان اینکه 11 شرکت مسافری ریلی داریم، گفت: قطعاً سیاست‌های توسعه ریلی یک شبه نتیجه نمی‌دهد و باید منتظر بود.

وی ادامه داد: در هشت سال گذشته هیچ واگن مسافری جدیدی وارد ناوگان نشد و همه قراردادهای قبلی بوده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: در دولت یازدهم دو قطار کاملاً جدید توسط بخش خصوصی وارد ناوگان شد.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: همچنین بخش خصوصی در نظر دارد 200 واگن مسافری جدید با سیاست‌های حمایتی راه‌آهن خریداری کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: اگر مردم با دولت همکاری کند قطعاً تا پایان این دولت راه‌آهن مدرن به مردم تحویل می‌دهد.

* تکمیل قطار برقی تهران-مشهد و سریع‌السیر تهران-اصفهان تا پایان دولت

پورسید آقایی با بیان اینکه در حال حاضر سقف سرعت حرکت قطارها 160 کیلومتر در ساعت است، بیان کرد:در دو مسیر برنامه برای قطارهای سریع‌السیر داریم که شامل مسیر ریلی تهران - مشهد و مسیر ریلی تهران - اصفهان است.

وی گفت: برقی کردن تهران - مشهد با سرعت 200 کیلومتر بر ساعت روی خطوط موجود انجام می‌شود و قول می دهیم تا پایان دولت یازدهم خط آهن برقی تهران - مشهد را تحویل مردم دهیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: همچنین قطار سریع‌السیر تهران - اصفهان با سرعت 300 کیلومتر بر ساعت احداث می‌شود؛ این پروژه قراردادی داشت که در حال رفع مشکل فاینانس چینی آن هستیم و قول می‌دهیم تا پایان دولت یازدهم قطار سریع‌السیر تهران - اصفهان با سرعت 300 کیلومتر تحویل مردم دهیم.

* خط‌آهن تهران تا تبریز دو خطه می‌شود

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: همچنین در مسیر تهران - تبریز مسیر دو خطه ریلی خواهیم داشت، به زودی در میانه -  تبریز مسیر دو خطه تکمیل می‌شود.

پورسید آقایی بیان کرد: امسال از تهران تا قزوین در حال دو خطه شدن است، کرج - قزوین هم دو خطه می‌شود و سال 94 از قزوین تا زنجان دو خطه خواهد شد و پس از آن به میانه و تبریز می‌رسیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
    0 0
    وقتی از یک ایستگاهی سوار قطار بشی و در ایستگاه مقصد پیاده بشی چه فرقی می کنه که چند گیلومتر راه رفته باشی؟! یعنی مثلا کسی که یک مسیر 1200 کیلومتری میره از کسی که یک مسیر 200 کیلومتری میره بیشتر تو ایستگاه میمونه و خدمات!!!!! میگیره!؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس