رییس سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح با بیان اینکه به دنبال نزدیک کردن صاعقه به فناوری های بومی روز هستیم، اعلام کرد: ارتقاء های جدید این هواپیما عمدتا در مورد سیستم های الکترونیک پروازی بوده و از سامانه های پیشرفته تری در این بخش استفاده شده است.

منطقیمنوچهر منطقی رییس سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح در حاشیه نمایشگاه هوایی کیش در گفتگو با خبرنگار  گروه دفاعی مشرق از رونمایی مدل جدیدی از جنگنده ایرانی "صاعقه" خبر داد و افزود: این نمونه جدید آماده شده و ظرف مدت 3 الی 4 هفته آینده رونمایی می شود.

وی در تشریح ویژگی های این مدل از هواپیمای صاعقه با بیان اینکه به دنبال نزدیک کردن صاعقه به فناوری های بومی روز هستیم، اعلام کرد: ارتقاء ها عمدتا در مورد سیستم های الکترونیک پروازی بوده و از سامانه های پیشرفته تری در این بخش استفاده شده است و با توجه به دست یابی کشورمان به فناوری طراحی و ساخت ارابه های فرود جنگنده، در مدل جدید صاعقه از ارابه های فرود بومی بهره گرفته شده است.

منطقی در عین حال تاکید کرد که مدل جدید این جنگنده دو کابینه خواهد بود که برای مقاصد آموزشی از آن بهره گرفته خواهد شد.

رییس سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح همچنین در پاسخ به سوال دیگر مشرق در مورد وضعیت ساخت جنگنده قاهر به گفت: آنچه که قبلا رونمایی شده بود، طراحی مفهومی این جنگنده بود و در حال حاضر نیز این طرح ادامه داشته و در حال گذراندن تست های آزمایشی خود می باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 76
  • در انتظار بررسی: 50
  • غیر قابل انتشار: 30
  • ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    0 0
    اینم جواب اونایی که حرف از هر چیزی که میشه میگن پس قاهر کو؟
  • ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    0 0
    طراحی مفهومی?!
  • محمد ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    0 0
    انشاالله در این کار پیروز باشید
  • ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    0 0
    هنوزم میگیم پس کو؟ هر موقع پرواز کرد اونموقع تبلیغ کنین.
  • ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    1 0
    خدا کنه این آقای منطقی هواپیماسازی رو به سرنوشت ایران خودرو نندازه.
  • ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    0 0
    آفرین بر ایران و ایرانیان زحمت کش و قوی
  • ثاقب ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    0 0
    فقط خدا را در نظر داشته باشید و حرکت کنید به جان خودم ایرانی ها توانایی های خوبی دارند و میتوانند همه کار بکنند اگر بخواهند
  • ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    0 0
    منطقی هرجابوده موفق بوده، اون یه مقدار تحولی هم که در ایران خودرو اتفاق افتاد کار ایشون بود.
  • ملت ایران ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    0 0
    منتظر هستیم تا قاهر را ببینیم و به زودی شادمان شویم و مسرور
  • ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    0 0
    باید موفق شوند راهی ندارند
  • ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    0 0
    عجب جواب دندون شکنی
  • ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    0 0
    منطقی بود و این شد.. بدون اگه نبود الان ایران خودرو چه وضعی داشت؟؟!
  • ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    0 0
    عزیزم ایران خودرو گرفتار مسائلی است ... مسائلی که به علت حفاظت و نظارت شدید به صنایع هوایی راه ندارند ...
  • ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    0 0
    آقای منطقی عزیز همه می دانیم که عده ای معدود از مردم فارسی زبانان داخل کشور چه از روی جهل و چه از رسیدن به احتمالا منافع دائما آب به آسیاب دشمن می ریزند . این مطلب را کاملا می شود از روی بخش نظرات سایت ها و شبکه های اجتماعی فهمید . از آن طرف امثال بی بی سی و وی او ای را داریم که از ضعف بینش بعضی مردم تاریخ نخوان استفاده تمام می برند . با این شرایط لطفا جنگنده را کامل و در یک روز برای همگان رونمایی کنید تا دست این جماعت را ببندید .
  • ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    0 0
    طراحی مفهمومی همون ماکت در ابعاد واقعیشه به نوعی زمانی هر کی میگفت ماکته میومدن دارین سیاه نمایی میکنید دستاورد ها رو زیر سوال میبرین اخرشم شد همون ماکت. تا اخرش هم ماکته ما علممون در حد ساخت یک جنگنده مدرن امروزی نیست و این واقعیته پهپاد خوب میسازیم موشک خوب میسازیم اما جنگنده مدرن یه چیز دیگست به امید اون روزی که جنگنده واقعی تولید کنیم
  • ابوالفضل ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    0 0
    بابا اینقدر عجولید کمی باید صبر کرد هواپیما که مثل دیگر محصولات نیست سریع ساخته بشه در مورد قاهرم که این همه حاشیه اطرافش هست مهندس پروانه مسئول این پروژه در زمان رونمائی در مصاحبه با شبکه خبر گفتند که این رونمایی اولیه بعد از طراحی و تست آیرودینامیکی قاهر هست و حداقل 5 سال برای انجام طراخی ها و 5 مرحله تست دیگر آن لازم است که تست موتور و تست تسلیحات از آن جمله اند
  • ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    0 0
    همینو بگو. آخه کجای دنیا طرح مفهومی رو باحضور رییس جمهور پرده برداری می کنند؟
  • ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    0 0
    قاه قاه قاه، قاهر؟ بازم که از رو نمیرید.
  • ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    0 0
    قاه قاه قاه به شعورت ...
  • نصیر ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    0 0
    پارسال که ماکت قاهر رونمایی شد سردار حاجی زاده فرمانده پدافند که حقیقتا راستگو ترین فرمانده نظامی ایران هست توی شبکه خبر گفت وزارت دفاع برای رونمایی این پرنده عجله کرد و حداقل تا سه چهار سال آینده خبری از این پرنده نخواهد شد یک سال نشد اعلام کردن اون قاهری که رونمایی شد چیزی جز یک ماک آپ نبوده این جناب منطقی بهتره وعده هایی که 5 سال پیش درباره ساخت موتورهای جت سبک متوسط و سنگین داده بود و رونمایی از موتورهای توربوفن در همین نمایشگاه هوایی کیش که شد محل جولان پرنده های امریکایی و روسی و خارجی رو کمی دوباره به یاد بیاره!
  • ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    0 0
    تا زمانی که مشکل ایران در بخش موتور حل نشه همانطوری که 20 ساله شفق روی زمینه قاهر هم روی زمین خواهد ماند!..
  • محمد ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    0 0
    سلام
  • ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    0 0
    از اول معلوم بود قاهر پرواز نکرده، قاهر اولیه بیشتر شبیه موشک بالدار بود تا جنگنده!
  • حقیقت ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    2 0
    باید تو بخش طراحی وتولید جنگنده سرمایه گذاریه بزرگی بشه مثل امریکا روسیه چین .......رونمای از نسل جدید مدل جدید دوکابینه تک کابینه با عوض کردن دم و ورودیهای هوا چیزی عوض نمیشه ما باید یا هواپیماهای نسل پنجم مقابله بکنیم باید با f22بجنگیم نه اینکه یه طرح مفهومی رو کنیم بگبم این ماکت چیکار میکنه چیکار نمیکنه.چند روز دیگه که جنگنده جدید صاعقه رو نمای شد یکی بیاد بگه موتورش چه فرقی کرده؟اصلا موتورشه چیه؟رادارش چیه؟قدرت مانورش چه فرقی کرده ؟بابا بخدا با این کارها چیزی درست نمیشه باید یه فکر اساسی کرد؟یه جنگنده در حد f18نیاز داریم یه طرح اساسی یه سرمایه گذاریه اساسی و بلند مدت نیازه نه طرهای نصف کاره وقت گیر ولی بازم از کسانی که برای سر بلندیه ایران و ایرانی زحمت میکشن تشکر میکنم و دستاشونو میبوسم
  • ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    0 0
    سقوط ایران 140 چی بود ؟
  • ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    0 0
    هواپیمای قاهر را هم ببینی یه چیز دیگه میگی؟ مگر پهپاد نبود وقتی رونمایی شد دوباره سعی کردید دل مردم را خالی کنید و گفتید نه بابا ایرانی ها آفتابه هم نمیتوانند بسازند
  • ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    0 0
    پرواز قاهر رو هم ببینی یه چیز دیگری میگی؟ مگر پهپاد نبود وقتی رونمایی شد دوباره سعی کردید دل مردم را خالی کنید نه بابا ایرانی ها آفتابه هم نمیتوانند بسازند
  • ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    0 0
    شما قاهر هم ببینی یه چیز دیگری میگی؟ مگر پهپاد نبود وقتی رونمایی شد دوباره سعی کردید دل مردم را خالی کنید و گفتید نه بابا ایرانی ها آفتابه هم نمیتوانند بسازند
  • ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    0 0
    تو پرواز قاهر را هم ببینی یه چیز دیگری میگی؟ مگر پهپاد نبود وقتی رونمایی شد دوباره سعی کردید دل مردم را خالی کنید نه بابا ایرانی ها آفتابه هم نمیتوانند بسازند
  • سعید ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    0 0
    از حرفای اقای منطقی بر می آید که باید کابین خلبان پیشرفته تر شده باشد ... و همچنین ارابه فرود جمع شونده در کنار موتور باشد تا زیر بال جمع شود. دونفره بودن هم احتمالا بزرگترش میکنه
  • شير قلي ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    0 0
    شايد اصلا قاهري در كار نباشه.
  • ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    0 0
    درسته احمدی نژاد خیلی عجله کرد در رونمایی تا به نام خودش در بیاد. اما همون موقع هم گفته شد که پرواز نکرده. اصلا قابل قبول نبود که پرواز کنه. چون آزمایشها باید در تونل باد انجام بشه که تونل باد سپاه هم تازه ساخته شده بود.
  • ناشناس ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    0 0
    مشرق ایشون خودروساز است یا جنگنده ساز؟
  • محمد 313 ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    0 0
    معلومه که اصلا شماها نمیدونید طرح مفهومی (concept) چی هست خاک بر آن سرتان
  • ناشناس ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    0 0
    شفق چی میشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    0 0
    مثل 52 هواپیمای مسافربری که امسال در دنیا سقوط کردن! نقص فنی یکی از موتورها و اقدام غیر قانونی ایرلاین سپاهان در بلند کردن بار خارج از وزن مجاز این پرنده آنهم در فصل و ساعت غیر مجاز
  • امید ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    0 0
    من موفقیت های جوانان ایرانی رو قبول دارم. بجز این آقای ایران خوردروئی، شاید موتور پیکان رو گذاشته رو هواپیما. خیلی به این امیدی نیست و گرنه حال و روز ایران خودرو این نبود. 4 تا احمدی روشن میخواهیم ، کارا و بدون هیاهو.
  • ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    0 0
    نخیر عزیزم طراحی مفهومی وماکت دو چیز مجزا هستند روز پرده برداری کسی اشاره ای به ماکت بودن نکرد . خودتم میدونی .
  • ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    11 0
    من حرف حقیقت رو مثبت دادم و از شما به خاطر نظر دلسوزانه کاملا ممنونم و به عنوان یکی از کوچکترین محققان سازمان صنایع هوایی باید بگم این طرح ها داره رو کار میشه اما 4 الی 5 سال زمان میبره تا تولید بشه تا 5 سال دیگه یک جنگنده فوق پیشرفته رونمایی و تولید خواهد شد ولی دوستان فک میکنن هرچیزی رونمایی میشه باید در جا تولید بشه در حالی که اف 35 10 سال از رونماییش میگذره ولی هنوز چند سال مونده تا تولید بشه ولی قاهر 2 سال هست که رونمایی شده واقعیت اینه که کشور ما مشکلش فرهنگ مردم هست که بر اساس مطالعه نیست و احساسی و صفر و 100 صحبت کردن جاشو به عقل گرایی داده و اتفاقا همون افراد فک میکنن خیلی عقل گرا هستن!!! نمیدونم از چی بگم مشکلات توی کشور ما زیاده و متاسفانه مردم هم همه به فکر خودشون هستن و هیچ کس به انسانیت و... فکر نمیکنه و یه نارضایتی همگانی به دلایل مختلف بوجود اومده مثلا در اقتصاد الان در ایران حدود زیر 10 میلیون فقیر هست در حالی که امریکا از 300 میلیون 50 میلیون فقیر دارد و اگر مقایسه کنی میفهمی وضع چطور هست در کل ما به نسبت زمان با توجه به تحریمهای وحشتناک واقعا وضع خوبی متناسب با اقتصاد لیبرالی حاکم بر جهان داریم ولی نکته اینجاست که اقتصاد ما باید بر اساس اموزه های اسلام باشه که حتی پروفسور شکسپیر هم به این موضوع اشاره کرده و در واقع ما انقلاب فرهنگی و اقتصادی هنوز نکردیم اما به هر حال همین مردم یادشون رفته یه زمانی همه سطح زندگی بسیار پایینی داشتند اما به راحتی پولشونو خرج میکردن و اصلا مثل الان تو بانک نگه نمیداشتند فقط مقداری ذخیره میکردن و از زندگیشون هم با چند تا بچه راضی بودن و این همه جاها و چیزهای مختلفی که الان هست هم نبود که بخوان بخرن و پپولشونو خرج کنن و شهرها هم کوچیک بود و کسی تاکسی نمیگرفت و برای مصال پدر بزرگ من که یه باغبان ساده بود هر چند روز یکبار صبحانه برای خانواده 6 نفری کباب میگرفت و میخوردن ولذت میبردنو با ارامش در خانه محقر خودشون زندگی میکردن ولی صدها هزینه از کلاس تقویتی و مهد کودک پوشاک رنگارنگ و ماشین و دم به دقیقه موبایل عوض کردن و تبلت و کلاس زبان و ... خودتون یه لحظه فک کنید اگر ذره ای از این خرجها وجود داشت میتونست با این ارامش زندگی کنه و راحت هرچی میخواست بخوره نه قطعا این جور ی نیست ما خیلی زیاده خواه شدیم و یک شبه خواستیم ره صد ساله رو بریم و یه بخش مهمه دیگه هم فرهنگ هست که به کلی نابود شده به طوری که تا یه دختری خوشگل پیدا میشه (البته نه همیشه )همه به چشم طمع دنبال دختره می افتن و دختره هم از موقعیت سو استفاده میکنه و خیالش هم نیست و پسرها(بعضیا) فقط دنبال شهوت هستن و دخترها هم همینطور و دنبال احساسات صرف و رو کم کردن و حسادت و خود بزرگ بینی به دنبال تعریف دیگران جالب دانستن فرهنگ برهنگی غربی و صدها خصلت بد دیگه که زندگیها رو کاملا از تعادل خارج کرده و دیدن تصاویر مبتذل و تبلیغات شبکه های جهت دار و حجمه رسانه ای در شبکه های اجنماعی از طریق عوامل داخلی و... البته گاهی زیاده روی از طرف برخی خودیها فرهنگ کشور ما رو به بیراهه کشانده به هر حال امیدوارم به زودی با امدن حضرت مهدی این مشکلات حل بشه البته یقین داشته باشید اینها نشانه اخرالزمان هست و باید برای نبرد نهایی اماده شد و به همین دلیل نیاز هست که این تسلیحات با تمام قدرت ساخته بشه تا شاهد دنیا و نظم نوینی در جهان باشیم انشالله و دراخر بگذارید بگم سیاست دفاعی ما بر اساس دفاعی هوافضا شروع شد و امروزه به قسمت جنگنده و نیروی زمینی رسیده و موشک های کروز (مشکات تولید انبوه شده) و بالستیک (قاره پیما ساخته شده) و نکته جالب در موشکی ما که هیچ کسی نداره اینه که ما با نصب سرهای هوشمند جدید روی بالستیک های دوربرد چند هزار کیلومتری اونها رو ضد شناور هم کردیم یعنی از ایران یه ناو هواپیما بر امریکا در دریای مدیترانه و نقاط دیگه هدف قرار داده میشه که برای دشمن یک فاجعه محسوب میشه همچنین ساخت انواع پهپاد ها و مامویتهای هوا به هوا و انتحاری و ساخت ناوشکن ها و قایق تندرو و زیر دریایی ها و تلاش برای ساخت ناو هواپیما بر و زیر دریایی اتمی (در حال ساخت) و درست کردن نیروی زمینی بسیار پیشرفته(طررح سرباز ولایت) و نیروهای ویژه بسیار قدرتمند و... در عین ساختن پایگاههای زیر زمینی متعدد فقط بخشی از استراتژیهای نظامی ایران عزیز ماست و در اخر به یاد میکنم از خلبان عباس دوران که خودش را با فانتومش به ساختمان عدم تعهد کوبید و به قول خودش بال در اورد و خودش را به دشمن کوبید و چه حیف است چنین اسطوره هایی که نسل جوان ما انها را از یاد برده و فقط فیلمهای دروغین هالیوودی را باور کرده که بیشتر از ان را پدرانشان انجام داده اند و چه خونهایی ریخته شد تا خلیج فارس فارس بماند یا علی مدد
  • امید ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    0 0
    آقا فردا سایپا هم "پرایدکوپتر" میده آخه رقابت خیلی شدیده
  • ناشناس ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    0 0
    در مورد قاهر هنوز تو کف بدنش موندن دارن تست میکنن و وعده سر خرمن هست واقعیت اینه صنعت هوایی ما ضعیف هست ما با فعالیت 20 ساله نمیتونیم جنگنده نسل 4 و 5 بسازیم
  • ناشناس ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    0 0
    ناشناس 13:34 خیلی زود باور هست اخه مومن جمله رو خوب بخون داره میگه : آنچه که قبلا رونمایی شده بود، طراحی مفهومی این جنگنده بود و در حال حاضر نیز این طرح ادامه داشته و در حال گذراندن تست های آزمایشی خود می باشد. یعنی هنوز هم دارن بدنش رو تست میکنن تو تونل باد :)) سیستم های دیگش انشاالله زمان ظهور
  • ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    هر وقت سست اراده ها خواستن بگن شما نمی تونید ما میگم شما اینطوری فکر کنین به همین راحتی
  • وحید ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    دوست ندارم این حرف رو بزنم اما رونمائی قبل از موعد قاهر اونم به مدت چند سال زودتر فقط یک مانور سیاسی بود... کاش سیاسیون کاری به مسائل کلان نیروهای مسلح نداشته باشن یعنی دخالت نکنن تا بتونن فارغ از فشار روحی کارشون رو انجام بدن. سیاسیون فقط شلوغ میکنن.تا کارها به اسم خودشون تموم بشه. اما زحمت کشان صنایع دفاع+ارتش وسپاه اگه تشویقی باشه به اسم همه تموم میشه یا به افتخار به اسم یک شیهد به پاس زحمات ویادمان او می نویسند.
  • علیرضا اهواز ۰۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    خیلی جالبه بعضیا یه جوری نظر میدن انگار دارن درباره کشور دشمنشون نظر میدن ! بابا اینجا ایرانه کشورتونه! لامصبا وطن میدونید یعنی چی ؟!!! خب هر بچه ده ساله ای میفهمه ایران با این وضع اقتصادی با اون وضع تحریم ها و عدم دسترسی به همکاریای نظامی همین طرح مفهومی رو هم که بده و نمونه یک به هشت رو هم بسازه و پرواز بده کارش درسته.انتظار دارید از هیچ و پوچ موتور جت بسازیم ؟! بابامون موتور جت میساخته یا کسی اومده یادمون داده بسازیم ؟ خب یه مدت زمانی طول میکشه ؛ همین آمریکا برای اف35 با 10 تا کشور شریک شده تا تونسته بسازش.هواپیماست؛هزینه طراحی و ساخت پیش نمونش از هزینه تولیدشم بیشتره؛حالا اینو نتونستیم هنوز بسازیم ولی بی وجدانا مگه رزم ناو نساختیم ؟ مگه موشک فضایی نساختیم ؟ مگه ناوشکن و سریع ترین قایق های تندرو و موشک انداز جهان رو نساختیم ؟ مگه پهپادایی نساختیم که رادارای بزرگترین ناوای هواپیمابر آمریکا هم نتونست بگیرشون ؟ کمی حس وطن پرستی ؛ کمی وجدان . کمی انسانیت لطفا !
  • علی قمی ۰۴:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    انشا... زحمتاشون به نتیجه میرسه اونوقت قیافه اونهایی که منفی میدادن دیدن داره . لبیک یا مهدی
  • ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    فکر کنم منظورت اگه بگذارند بود
  • اکبر ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    مهمترین قسمت هواپیما چه جنگی چه مسافر بری یا هلکوپتر موتورشه که ما فناوری ساختش نداریم این فناوری در دست کمپانی های بزرگ هواپیما سازیه فکر کردید چرا ایران همیشه روی جنگندههای کوچیک مانور میده مثل قاهر اگه بسازند یا هلکوپر ۲۸۵یا شاهد۲۷۸ویا امثال اینها ویا کبرا اونم اگه فقط رنگ و لعاب کبراهای قدیمی نباشه. چون موتور هاش موجوده میبینید که روی تمام این جنگنده ها ی کوچک فقط موتور اف ۵ سواره یا هلکوپتر ۲۸۵ موتور بل ۲۰۶ سواره .ساخت یک شکاری بزرگ با اون پیچیدگی کار سالها تلاش وتحقیقاته و ما شوربختانه نه فناوریش داریم نه وسایل کنترل کیفیتیش داریم ونه کشوری به ما این وسایل میده فقط بگم که اگر ایران بتونه به پره موتور جت وآلیاژ ونوع عملیات حرارتی اون دست پیدا کنه نصف راه را رفته وگر نه زهی خیال باطل
  • محمد ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    چرا حقیقتو قبول نمیکنید؟
  • ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    وقتی که تازه ارباه فرود صاعقه که همان ارابه فرود F-5 هست رو بومی کردن!!..چطور حرف از بومی بودن صاعقه آذخرش و ساخت قاهر می زنن!!!؟
  • سلمان ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    اولا شفق سال 2005 رونمایی شد ثانیا خیلی از پرنده ها در غرب هم بعد از تولید و تست پروازی به دلایلی طرحش رو کنار می گذارن مثل جنگنده f20 در آمریکا که بعد تولید چند نمونه و انجام تستهای مختلف پروازی و صرف چند ده میلیون دلار سرمایه کاملا کنار گذاشته شد
  • ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    خیلی حوصله میخواست خوندن مطلبی که نوشتی. اولا اگر تو محقق سازمان صنایع هوایی بودی اینجا چکار میکردی. با وجود امثال تو معلومه چی خواهد شد. منم که میبینی اینجام چون کارم آزاده و شرایم جوریه که وقت آزاد پیش میاد مقداریش رو میام اینجا. دوما با بعضی حرفات موافقم اما محقق جان اف35 از رونماییش به شکل ماک آپ از 10 سال بیشتر گذشته. نزدیک 14 سال. من با اون جمله ای که اولش نوشتی به عنوان یکی از کوچکترین محققان سازمان صنایع هوایی شدیدا مشکل دارم. به نظرم بیشتر دنبال دیده شدن هستی.
  • ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    خاک بر سر اونی که نمیدونه طرح مفهومی پرواز نمیکنه !!!!!!!
  • علیا ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    میشه بگی از کجا میدونی که ما توان ساخت موتور نداریم؟ هرچند قبول میکنم که وقتی بسازیم شاید نسبت به مدلهای آمریکایی یا روسی ضعی تر خواهد بود. خب اونها 50 ساله دارند میسازند. اما اینطور نیست که نتونیم بسازیم. موضوع اینه که ساخت این چیزها به زمان نیاز داره. مثلا توی آمریکا چون اف 22 داره چون اف18 داره چون بی 2 داره و ... افکار عمومی دولت رو تحت فشار برای ساخت اف35 نمیکنه پس 14 سال برای تحقیق و توسعه روی مدل ساخته شده ی ایکس 35 به اف35 به چشم مردم نمیاد. اما در ایران برای ساخت یه مدل از جنگنده که تاحالا حتی نمونه ای نسبتا شبیه از نظر طراحی در دنیا نبوده بعد از یک سال چنین فشاری رو میارند. پس موضوع عدم توانایی نیست اکبر جان. درضمن جالبه بدونی که ساخت جنگنده ی موتور جت در دنیا خیلی قبل تر از ساخت هلیکوپتر صورت گرفت
  • ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    منظورت را از مرد فارسی زبان دقیقا روشن بگو !
  • حسین ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    شما محققی اینقد املات ضعیفه اینجوری تحقیق نکنی پسر
  • ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    دیگه نگو گریه ام گرفت ازخواب غفلت بیدارشدم
  • محمد مهدی ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    آفرین تحلیلت درست بود. به تعبیری در موتور ها یک مانع گلوگاهی داریم. همچنین در ساخت رادارهای آرایه فازی کوچک که نیاز به فناوری نیمه هادی با ابعاد خیلی کوچیک داره گیر اساسی داریم. در تجهیزات کنترل کیفی...در علم مواد و آلیاژهاو....در همه از تکنولوژی روز عقبیم.... حتی روس ها هم در مقابل فناوری آمریکا حرف زیادی واسه زدن ندارن... کلا در فناوری خیلی عقبیم. البته نسبت به آمریکا...نسبت به خودمون خیلی پیشرفت کردیم
  • ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    من که فکر نمیکنم تو با این چیزا از خواب زمستونی بیدار بشی ۱۰:۴۹
  • ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    دوست داریم :)
  • اکبر ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    شاید شما هم بدونید که شرکت ایر باس با همکاری چند کشور اروپایی هواپیماهاشو میسازه. حتیا کمپانی بویینگ هم همین طور. چندین شرکت معتبر زیر نظر بویینگ کار میکنند حتی توی کانادا هم شعبه داره. خلاصه مطلب ارتش مجبوره که بخشی از قطعاتشو زیر نظر شرکتهایی که در زمینه مواد آلیاژی و متالورژی تحقیقات و آمکاناتی دارندتولید وتست کنه این کار بار زیادی از دوش ارتش بر میداره .کار تقسیم میشه و سریع تر به نتیجه میرسه وگرنه یک دست صدا نداره ونتیجش میشه چند سال به چند سال ماکت یک هواپیما را تو صدا وسیما نشون بدهند.الان واقعا نمیدونم علت واقعی این که نظرشون مرتب توی ساخت یک پرنده عوض میشه چیه و چیکار میکنندو یا واقعا برنامه ریزی ندارند آمریکا هم با اون عظمت دو سال یکبار یک نمونه جدید هواپیما نمیسازه که اینها دارند میسازند.به جای اینکه هر دو سال یک بار یک ماکت جنگنده رونمایی کنید همتتون را روی ساخت موتور توربو جت بگزارید حتی اگر همون موتور اف 5 باشه. کسانی میفهمندته حرفم چیه که با هواپیما سر و کار دارند
  • مهدی ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    8 0
    دوست عزیز سلام در مورد غلط املایی اولا که این همه حرف زدم اخرشم شد این که بازم سعی کردی با این روش منو تخریب کنی و احساسی حرف بزنی دوما من کلمه مثال رو اشتباهی نوشتم که اون هم یک اشتباه سهوی بود و اشتباها دستم به دکمه بغلیش خورد سوما من ساعت 11 در اوج خستگی این نظرو دادم و خیلی خوب نمیدیدم و در ضمن بنده در حوزه بیوتکنولوژی صنعتی تحقیق میکنم و در اصل روی الیاژ و موتور هواپیما تحقیق میکنم و یک ایده بسیار نو در این زمینه هست در ضمن بنده دانشجو هستم و نحوه همکاریم هم وابسته هست یعنی توی وزارت دفاع نیستم بلکه برای وزارت تحقیق میکنم و در حال تهیه پروپوزال هستم ولی این جور کارها زمان بر هست که ولی همه شبانه روز دارن تلاش میکنن در مورد موتور هم باید بگم الان روی انواع موتور ها تحقیق میشه تور بوفن و توربوجت و... و فقط اف 5 نیست در ضمن موتور قاهر هم اصلا اف 5 نیست! خواهش میکنم از چیزی که اطلاع نداریدصحبت نکنید برای مثال سپاه روی انواع موتورهای پیشرفته بالگرد و پهپاد داره تحقیق میکنه و موتور پیستونی بسیار پیشرفته برای همین ارکیو وبقیه پهپاد ها در حال ساخته و جدیدا هم سپاه در حال ساخت یک بالگرد سنگین دو نفره تهاجمی هست که بالگرد جدیدی داره در ضمن باز هم با اطلاع میگم اون بالگرد از مهندسی معکوس میل 28 یا اپاچی خواهد بود بیشتر از این اطلاع ندارم در ضمن اف 16 هم داریم که روش مدتهاست داره تحقیق میشه و قاهر هم از اون ایده گرفته شده بود و یک جنگنده ضربتی سبک هست و این فقط بخش مهندسی ماجراست و الان ما با ایده های جدید مثل ورود بیوتکنولوژی به ساخت الیاژ و موتور و حتی رادار زیستی میتونیم مشکل اصلی صنایع هوایی رو حل کنیم اگه قرار باشه از راهی که اونا رفتن عمل کنیم همیشه عقب مانده خواهیم بود باید مثل شهید مقدم ایده های جدید داد و راههای متفاوت رفت و از همه مهمتر از علوم پایه بسیار بیشتر استفاده بشه برای مثال پارسال وزارت دفاع چندین نفر از رشته های شیمی و فیزیک و زیست شناسی با مدرک دکتری استخدام کرد که این نشون میدم تفکرات از قدیم خیلی بهتر شده و اینده روشنی خواهیم داشت انشا الله اون هواپیما که اسمش هم ایرانی است تا چند سال دیگه به بهره برداری میرسه چیزی که فرای تصور شماست در ضمن ما از نظر تکنولوژی رادرا گریزی از امریکا کم نداریم چون ارکیو 170 پیشرفته ترین در جهان بود و این تکنولوژی واقعا در بی 2 و ... هم بود و این خودش یک موفقیت بزرگ هست در ضمن بعد از گرفتن ار کیو روی این تکنولوژی قاهر خیلی داره کار میشه تا واقعا رادار گریز باشه در ضمن ما در زمینه فیزیک و مهندسی مواد استادان بسیار قوی داریم برای مثال تعدادی از اونها در پژوهشگاه دانشهای بنیادی هستن که حتی در زمینه ذرات بنیادی با سرن کار میکردن و جزو برترین محققان جهان هستند و دانشجویان بسیار با استعدادی داریم فقط کافی سری به سایت این مرکز بزنید در ضمن در زمینه بیو پلیمر کارهای بسیاری در مرکز تحقیقات بیوشیم بیوفیزیک انجام شده که امیدوارم از همه افراد در یک پروژه مشترک و جهادی استفاده بشه و با دید خوب نیروی هوایی امیدوارم در اینده موفق بشیم انشالله در اخر هم یه خاطره ای میگم و اونم اینه که بعضی افرادی که نظرات اینجوری میدن خودشون اینکارن ولی اطلاعاتشون کامل نیست ولی فک میکنن اطلاعاتشون خیلی خوب یه بار یکی از مهندسان مهراباد با اطمینان میگفت ما هواپیمای درست و حسابی شناسایی و اواکس و اینها نداریم و بدر بخورها اوراق شده که یکی از دوستانی که خلبان بود سر رسید و عکس هواپیمای خفاش رو بهش نشون داد و نکته جالب اینجا بود که اون هواپیما توی مهر اباد بود ولی یک قسمت مجزا که اون اقا نمیتونست اونجا بره! جالبش اینجا بود که بعدش گفت اینو که من هر روز میدیدم که پرواز میکرد ولی فک نمیکردم خفاش باشه فک میکردم سی 130 هست! چون اون مقداری فقط فرق داره یعنی حتی طرف دقت به بغل دستش نمیکرد بعد حرف میزد!!! خلاصه خدا عاقبت همه مارو بخیر کنه
  • مهدی ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    4 0
    دوست عزیز هیچ کس حتی نزدیکترین فامیل بنده از کارهای من خبر نداره در ضمن وزارت دفاع بسیاری از پروژه هاش رو دانشجویان و استادان دانشگاهها انجام میدن خواهشا بی اطلاع صحبت نکنین من هم یک از اون همه دانشجو هستم برای همین گفتم کوچکترین چون در بین این همه ادم خودم رو کوچکترین میدونم اصلا هم دنبال هدف خاصی نبودم و بعضی محققان کارمند اونجا هستند اما بعضی دیگه وابسته هستن یعنی در پروژه ها مشارکت میکنن یا ایده میدهند بصورت پروپوزال من هم همینطورم و سعی میکنم همیشه برای گرفتن اخبار جدید به اینجا سر بزنم و این سایت تنها سایت غیر علمی هست که بنده میام در ضمن شما مگه منو میشناسی که من بخوام دنبال دیده شدن باشم واقعا حرف شما خیلی عجیب وقتی حتی قیافه منم ندیده و اصلا نمیدونی که من کیم چطور من دنبال دیده شدنم؟؟؟ بهر حال امیدوارم خدا عاقبت همه مارو بخیر کنه موفق باشید...
  • ناشناس ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 1
    اسم دیگه نبود براش بزارن.قاهر هم شد اسم
  • ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    1 0
    آقا مهدی! عزیز من! جان هر کی دوست داری اصول حفاظت رو رعایت کن مؤمن!
  • نصیر ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    آدم حال می کنه با مشرق که هر نظری رو منتشر می کنه!... انشاالله که به کوری اسراییلی ها و اعراب سفیانی موتور قاهر رو هم می سازیم 5 تا صلوات برای رشد بلورهای تک کریستالش
  • ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    چه باید کرد جز اینکه به مردم ایران افتخار کرد بابت دانش و تلاش
  • مسعود ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    يه نكته درباره موتور جنگنده ايران توانسته توربين حرارتي و پره هاي كومپرسر هاي نيروگاهي و پالايشگاهي رو توليد كنه كه تحت دما و فشار زياده هستن كه اين كار توسط شركت مپنا انجام شده بعيد به نظر مي رسه در زمينه موتور توربوفن يا جت توان علمي يا صنعتيش موجود نباشه يا در خصوص رادار هاي ارايه فازي در مقياس بزرگ كار صورت گرفته مثل رادار عصر ولي در مقياس كوچك كه نياز به نيمه هادي ها دارد خير من تصور مي كنم عقب ماندگي ما در اين حوزه به خاطر سياست عدم تخصيص اعتبار و مالي باشه تا علمي ،البته سياست حال حاضر مبني بر دفاع نا همگون به اين گونه ايجاب مي كند كه پروژهاي موشكي و پهبادي و اخيرا پدافند هوايي رو از نظر سرعت انجام كار يعني محقق شدن پروژه و قدرت عكس العمل و ضربه به دشمن با توجه به حجم سرمايه گذاري اوليه و توان مالي كشور در يك جنگ ناهم طراز كارامد تر مي دونن و غير از موتور هاي پهباد و بالگرد سبك 206 هيچ موتور تروبوفن يا جت ديگري در كشور توليد نشده است و موتور جنگنده هاي صاعقه نيز موتور هاي بهينه و سرويس شده بخشي از اف 5 هاست كه به دلايلي توان عملياتي ندارند تنها نكته بعدي كه به نظر مي رسه اين هست كه از اون جايي كه نيروي هوايي يك نيروي سرمايه بر هست چه در حوزه تربيت خلبان كه بنابر گفته يكي از مسولان براي تربيت هر خلبان 4 ميليارد تومان هزينه لازم است چه طراحي و ساخت و توليد انبوه ونگهداري و سرويس جنگندهاي موجود حالا در مقايسه با موشك هاي بالستيك سوخت جامد باتوان نگهداري چندين سال بدون نياز به خلبانو هزينه كمتر توليد و ساخت نسبت به جنگنده و زمان بر بودن بومي سازي زير ساخت ها و زير سيستم هاي هواپيما هاي شكاري از مقطع حساس پايان جنگ تا كنون سياست توسعه موشكي و سپس پهبادي و اخيرا پدافند هوايي را با توجه به دكترين دفاعي ايران در پيش گرفتند كه سياست معقولانه اي در ان شرايط و حال بوده است حالا بايد منتظر بود و ديد كه ايا با بلوغ نسبي صنعت موشكي كشور، سرمايه ها به سمت صنعت هوايي حركت مي كند يا خير
  • مهدی ص ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    همونطوری که پهباد رادارگریزی ساختیم که رفت رو ناو امریکا همونطورم جنگنده نسل 5 میسازیم امریکا با کمک چند کشور اونم بعد 16 سال تونست اف35 رو بسازه هنوزم تولید انبوه نشده
  • ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
    0 0
    پس اون فیلم چند ثانیه ساختگی بود نه ?
  • ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    0 0
    موتور که الانشم از چین و روسیه وارد میشه. کاری نداره بگن ایرانیه. مشکلی نداریم برای موتور. چرا وقتی موتو روسی به اون قدرت هست بریم بسازیم؟
  • محمدحسین ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    0 0
    همه چی به موقعش میشه ایشالا
  • گیلانی ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    دوست ندارم به عنوان یه ایرانی هموطنانم رو بخاطر بعضی نوشته هاشون سرزنش کنم هرکسی یه جور به قضایا نگاه میکنه اینقدر به هم تهمت بی وطنی نزنیم هر ایرانی از هرنژادی از هر مذهبی قلبش برای خاک اهوراییش میتپه و اگر نخواد از این خبرها هم خوشحال بشه در درون قلبش نمیتونه منکر خوشحالیش بشه باارزوی پیشرفت در تمام زمینه ها مخصوصا اقتصاد مخصوصا اقتصاد.در هر صورت ایرانی اگه حمایت بشه هر چیز نشدی رو هم اختراع میکنه مخ ایرانی بیهمتاست اگه مشکل اقتصادی جامعه حل بشه با ارزوی ان روز امید که زنده باشم وببینم.برای همه دوستان ارزوی موفقیت دارم
  • ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
    0 0
    از رو بریم؟! مطمئن باش که ما نه خسته میشیم و نهاز از رو میریم. ما پوزه افرادی مثل تو و به خاک میمالیم.
  • ناشناس ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
    0 0
    بچه ها حرف ممدو گوش کنین. ممد از کانسپت مدنه چیه...
  • HS_QWETY ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
    0 0
    ای بابا چرا شما اینقدر پیشرفت می کنیند. باید آمریکا یک بمب روتان بندازند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس