موش‌ها در قسمت اول حجاب داشتند و فرهنگ ایرانی در آن جلوه داشت؛ بازار، گرمابه، زورخانه و موسیقی سنتی اما در قسمت دوم، سبک زندگی آشکارا مدرن شده و شهر موش‌ها2 سبک‌زندگی فرانسوی را ترویج می‌کند؛ از رستوران‌ رفتن شبانه که عادت فرانسوی‌هاست تا پیانو نواختن، شکل لباس‌ها، آرایش مو، گیتار نوازی و همچنین نام‌هایی مانند‌ آژان دو موشان.

چگونه موش‌ها محبوب شدند؟گروه فرهنگی مشرق ـ فیلم شهر موش‌ها2 به کارگردانی مرضیه برومند از روز چهارشنبه پنجم شهریور در 37 سینمای تهران و 70 سینمای شهرستان‌ها اکران شد و در مدت 90 روز به فروش 3ر11 میلیارد تومانی در کشور رسید. به این ترتیب، رکورد فروش 5ر8 میلیاردی اخراجی‌ها2 که در نوروز 1388 به ثبت رسیده بود شکسته شد. تهیه کنندگان این فیلم، علی سرتیپی و منیژه حکمت هستند و کرمان موتور و بانک گردشگری نیز در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

********

فیلمبرداری شهر موش‌ها2 از روز پنجم مهر 1392 در روزهای آغازین دولت یازدهم، در دکور ساخته‌شده در بوستان ولایت تهران با حضور احمد مسجد جامعی آغاز گشت و در نوروز 1393 به پایان رسید. لوکیشن صحنه‌های خارجی فیلم نیز در دزفول بود.

چگونه موش‌ها محبوب شدند؟


بعد از قریب سی سال، فیلم شهر موش‌ها (1364) به قسمت دوم رسید. مرضیه برومند (کارگردان هنری قسمت اول) که برای کارگردانی صحنه‌های زنده از همکاری محمدعلی طالبی استفاده کرده بود این نوبت خودش بر صندلی کارگردانی نشست و تمام فیلم را هدایت کرد. برومند در این سال‌ها، در ساخت سریال‌های تلویزیونی فعال‌تر از سینما بود. او تقریباً هر ده سال یک فیلم سینمایی تولید کرده است. نام دو فیلم دیگر او عبارتند از: الو الو من جوجوام (1373) و مربای شیرین (1380).

چگونه موش‌ها محبوب شدند؟


فیلمنامۀ قسمت اول شهر موش‌ها را احمد بهبهانی (متوفی 1378) نوشته است و دومی را فرهاد توحیدی. فیلم اول، به مهاجرت موش‌ها و غرق شدن گربۀ سیاه در رودخانه می‌پرداخت و فیلم دوم به یافتن یک بچه گربه در رودخانه و کشتن همان گربۀ سیاه که قصد نابودی شهر موش‌ها را دارد. هر دو فیلم در زمان خود بسیار پرفروش بودند. اما آنچه در فیلم اخیر بسیار چشمگیر است جلوه‌های ویژۀ میدانی و صداپیشگی خوب بازیگران است.

چگونه موش‌ها محبوب شدند؟


خلاصه داستان

نسل اول موش‌ها، اکنون دارای بچه و خانواده هستند. کپل و نارنجی با هم ازدواج کرده‌اند و دو فرزند به نام‌های کپُلک و صورتی دارند. یک روز بعد از مدرسه، کپلک و نارنجی به همراه مشکی (پسر دُم باریک) به خارج از شهر می‌روند و در رودخانه، سبدی حاوی یک بچه گربۀ سفید می‌یابند که یادداشتی در آن است. مادر گربه، به یابنده توصیه کرده است که با فرزندش «پیشو» مهربان باشد. یک موش کور به نام «کور الموش» که در خارج از شهر زندگی می‌‌کند، سرپرستی پیشو را بر عهده می‌گیرد ولی مجبور می‌شود از شرّ خدنگ و ملنگ (دو پیشکار گربۀ سیاه) که برای یافتن پیشو به هر سوراخی سرک می‌کشند او را مخفیانه به داخل مدرسۀ موش‌ها بیاورد.

چگونه موش‌ها محبوب شدند؟


بچه‌های مدرسه، به پیشو علاقمند می‌شوند ولی خانواده‌ها به گمان اینکه او بچۀ «اسمشو نبر» (گربۀ سیاه) است به عملکرد مدیر مدرسه اعتراض می‌کنند. در نهایت بچه موش‌ها موفق می‌شوند تا بیگناهی پیشو را به خانواده‌هایشان اثبات کنند. گربۀ بزرگ قصد حمله به شهر موش‌ها را دارد ولی بچه موش‌ها به کمک موش کور با برخی لوازم آتش‌زا به او و دو دستیارش حمله می‌کنند و اتومبیل آنها را آتش می‌زنند. در انتها می‌بینیم که پیشو به نزد مادرش بازگشته و کور الموش نیز با تاژ بانو خانم (کلفت خانگی کپل) ازدواج کرده است.

چگونه موش‌ها محبوب شدند؟


نقد و نظر

پیشقراولان تئاتر عروسکی در ایران شامل نصرت کریمی، بهروز غریب‌پور و اردشیر کشاورزی (متوفی 1388) در کانون پرورش فکری کودکان نسلی را تربیت کردند که در دهۀ 1360 عمدۀ کارهای عروسکی تلویزیون را به دست گرفتند و آن را رشد دادند. از جمله آنها می‌توان به مرضیه برومند، ایرج تهماسب، حمید جبلی و فاطمه معتمدآریا اشاره کرد. از سوی دیگر، تحصیلات آکادمیک باعث تربیت استعدادهای جوان در این رشته شد. تدریس گرایش عروسکی به عنوان یکی از پنج گرایش رشتۀ تئاتر، کشور ما را در جهان به یکی از متخصص‌ترین تئاتریست‌های عروسکی تبدیل کرده است.

خلاقیت هنرمندان ایرانی در این بوده است که بر خلاف همه جای دنیا، در سینما از تکنیک عروسک‌های تئاتری بهره گرفته‌اند. سابقۀ خوب دوبله و گویندگی در ایران نیز به مدد آمده است تا بتوان صدای عروسک‌ها را همزمان شنید. اما عروسک‌ها در سینمای کشورهای دیگر، اصولاً با تکنیک استاپ‌موشن (عکسبرداری تک‌فریم) به کار گرفته می‌شوند (مانند والاس و گرومیت). این تکنیک در ایران نیز سابقه دارد و آقای عبدالله علیمراد از متخصصان آن است. فیلم قصه‌های بازار (1374) سابقاً از ایشان به نمایش درآمده است.

چگونه موش‌ها محبوب شدند؟


الف. نقد تکنیک

فیلم شهر موش‌ها2 خوش‌ساخت و باورپذیر از کار درآمده و از پیشرفت کارگردانی عروسکی در ایران خبر می‌دهد. طراحی عروسک‌ها نسبت به قسمت اول تفاوت قابل ملاحظه‌ای کرده‌ است، هم به لحاظ جنس مواد به کار گرفته‌شده و هم به لحاظ طراحی چهره و لباس. مخاطب در برخی موارد عروسک‌ها را تمام‌قد می‌بیند که از موارد جالب توجه فیلم است، مانند دوچرخه‌سواری بچه‌ موش‌ها، میز غذاخوری در خانۀ کپل، و همچنین فرار مشکی از دست گربه‌ها.

محسن شاه‌ابراهیمی سازندۀ دکور فیلم، به خوبی از عهده برآمده است. به طوریکه شهر و خانه‌ها، خوب و باورپذیرند و با زندگی این جانور نیز تناسب دارد (بر خلاف قسمت اول، که شهر موش‌ها به خانه‌های روستایی خودمان می‌مانست). این دکورها در مساحت 1500 متر در داخل دو سوله در بوستان ولایت تهران اجرا شده‌اند.

چگونه موش‌ها محبوب شدند؟


انتخاب گویندگان و تیپ‌گویی آنها، گوشنواز و متناسب با شخصیت‌ها از کار درآمده. هر چند که کودکان ممکن است برخی کلمات را به دلیل لحن گوینده، نفهمند. مانند «ساق» به جای «چاق» و اغلب کلمات داش‌مشتی دو گربۀ پیشکار. مدیر دوبلاژ شهر موش‌ها2، خانم آزاده پورمختار بوده است که با خانم برومند، سابقۀ دوستی و همکاری چهل ساله دارد.

چگونه موش‌ها محبوب شدند؟  ///آماده انتشار


تعداد زیاد شخصیت‌ها باعث شده که مخاطب به درستی آنها را نشناسد. فیلمنامه‌نویس در این خصوص از قاعدۀ فیلم‌های بزرگسال استفاده کرده و بجز در ابتدای فیلم، صحنه یا دیالوگی برای معرفی موش‌ها ترتیب نداده است. برای ما که نام و سابقۀ موش‌های بزرگسال را از سی سال قبل، به یاد می‌آوریم شخصیت‌ها تا حدی ملموس‌ترند ولی کودکان امروز چگونه باید پنجاه شخصیت و نام آنها را به خاطر بسپارند؟ لهذا می‌خواهم بگویم که گوئیا این فیلم برای بزرگسالان ساخته شده. به عبارت دیگر، سازندگان فیلم نسبت به علاقمندی والدین امروز که سی سال قبل از مخاطبان این فیلم و سریال بودند، حساب کرده‌اند. آمدن والدین به همراه بچه‌هایشان به سینما فروش فیلم را چند برابر خواهد کرد، آن هم در زمانه‌ای که ساخت فیلم‌های کودکان رونق ندارد. در نهایت باید گفت که شهر موش‌ها2، به نام کودکان و به کام بزرگسالان است.

چگونه موش‌ها محبوب شدند؟


مخاطبان مخصوصاً کودکان نمی‌توانند دریابند که چرا موش‌ها باید به دشمن خودشان که یک بچه گربه است علاقمند شوند. در اواخر فیلم است که با ظهور گربۀ سیاه (اسمشو نبر)، می‌‌فهمیم که دو نوع گربه وجود دارد؛ گربۀ سیاه و گربۀ سفید.

بهرام دهقانیار سازندۀ موسیقی متن، گرچه سعی کرده مستقل باشد ولی ناچاراً سه آواز سنتی فیلم اول را در قسمت اخیر استفاده کرده است: ک مثل کپل، جنگل زیبا است، شهر موش‌ها پر از رنگه. عمدۀ موسیقی قسمت دوم از حالت موسیقی سنتی خارج، و در سبک پاپ نواخته شده‌اند. دهقانیار برای آثار قبلی برومند نیز موسیقی ساخته است از جمله: خونۀ مادر بزرگه (1366)، قصه‌های تا به تا (1375)، کتابفروشی هدهد (1386) و آب پریا (1392).

چگونه موش‌ها محبوب شدند؟


ب. نقد محتوا

خیلی واضح است که فیلم شهر موش‌ها2 سبک زندگی فرانسوی را ترویج می‌کند، از رستوران‌ رفتن شبانه که عادت فرانسوی‌ها است تا پیانو نواختن، شکل لباس‌ها، آرایش مو، گیتارنوازی و همچنین نام‌هایی مانند‌ آژان دو موشان.

موش‌ها در قسمت اول حجاب داشتند و فرهنگ ایرانی در آن جلوه داشت؛ بازار، گرمابه، زورخانه، موسیقی سنتی و غیره. لکن در این قسمت سبک زندگی، واضحاً مدرن و اروپایی شده است. موش‌ها در این فیلم کشف حجاب کرده‌اند که چیز پسندیده‌ای نیست. راقم امیدوار است که در قسمت بعدی به بهانۀ اینکه اصولاً حیوانات لباس نمی‌پوشند عریان نشوند.

چگونه موش‌ها محبوب شدند؟


باید پرسید که چرا لباس موش‌ها کاملاً فرنگی شده است؟ کلاه بر سر گذاشتن نارنجی یا انداختن پوست روباه به دور گردن، چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ آیا خانم تهیه کننده یا کارگردان، آروزهای خود یا دوستانشان را در این عروسک‌ها می‌جویند؟

چگونه موش‌ها محبوب شدند؟


موش‌موشک در حالیکه برادرش کپل دو بچه دارد، هنوز ازدواج نکرده است. او در رستوران و در مدرسه، پیانو می‌نوازد. لااقل می‌دانیم که حیوانات به مشکلات متداول در ازدواج ما انسان‌ها مبتلا نیستند. گفته می‌شود که دُم باریک نیز بعد از فوت همسرش به طور مجرد زندگی می‌کند. به نظر راقم، اینجا فرصتی بود تا سخت‌گیری‌های مرسوم در ازدواج انتقاد شود نه اینکه بروز و ظهور یابد.

چگونه موش‌ها محبوب شدند؟


صورتی (دختر کپل)، آواز می‌خواند و مشکی (پسر دُم باریک) گیتار می‌نوازد. بگذریم از اینکه این دو به طور کاملاً اتفاقی (!) همدیگر را شبانه در محله می‌بینند و آواز و شعر و موسیقی و از این حرف‌ها.

در این فیلم ده آواز اجرا می‌شود که برخی از آنها بی‌تناسب هستند و لذا اثر را شبیه به فیلم‌های هندی کرده‌اند. متأسفانه موزیکال بودن نیز به تدریج جز لاینفک فیلم‌های کودکان شده است در حالیکه این تلازم نباید همیشگی باشد.

در مجموع به لحاظ قصه و هویت فرهنگی عروسک‌ها و به سبب آنچه در خصوص نمادین بودن این قصه خواهیم گفت این فیلم، فیلم با هویتی نیست و اگر وجه مقایسه پیش آید، شخصیت کلاه قرمزی و پسرخاله، یک فیلم ایرانی سالم و باهویت‌تر است.

چگونه موش‌ها محبوب شدند؟


تفسیر نمادین از شهر موش‌ها

موش یکی از منفورترین حیوانات است. لذا تأمل در این سؤال بسیار مهم است که چرا فیلمسازان تصمیم گرفته‌اند موش را در چشم کودکان محبوب کنند؟ از میکی موس و جری موشه گرفته تا استوارت لیتل، دسپرو، راتاتویی و غیره؟

چگونه موش‌ها محبوب شدند؟


الف. لقب «موش کثیف» از کجا آمد؟

راز این موضوع را باید در تاریخ اروپا جست. از قرن‌ها پیش، مردم روسیه و اروپای شرقی به یهودیان لقب «موش کثیف» داده بودند. این لقب، به دو صفت خاص یهودیان اشاره داشت، جمع‌آورندۀ ثروت و کثیف بودن. این عنوان، در فیلم فهرست شیندلر (1993) نیز مورد استفاده گرفته است (دقیقۀ 114). در اروپای غربی عمدتاً به یهودیان لقب «سگ» می‌دادند، آنچنانکه در نمایشنامۀ تاجر ونیزی (1595م.) از شکسپیر می‌خوانیم.

در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم، بسیاری از یهودیان روسیه و اروپای شرقی به امریکا کوچ کردند و صنعت فیلمسازی را در هالیوود شکل دادند. افرادی از قبیل: آدولف زوکر (بنیانگذار پارامونت)، برادران وارنر (چهار مؤسس کمپانی وارنر)، ساموئل گلدوین و لوئیس ب. مایر، (دو بنیانگذار مترو گلدوین مایر)، هری کوهن (مؤسس کلمبیا پیکچرز)، کارل لیمل (بنیانگذار یونیورسال)، ویلیام فوکس (مؤسس فوکس قرن بیستم)، دیوید سارنف (بنیانگذار RKO)، چارلز چاپلین و داگلاس فربنکس (دو مؤسس یونایتد آرتیستس)، لی استراسبرگ، لوئیس سلزنیک و غیره.

چگونه موش‌ها محبوب شدند؟


در رتبه‌های بعدی می‌توان از این سینماگران یهودی نام برد که از تبار روس یا اروپای شرقی هستند: برادران مارکس، الیا کازان، اوتو پره‌مینجر، سیدنی پولاک، مل بروکس، بری لوینسون، ویلیام فریدکین، پل مازورسکی، پیتر هیامز، پدی چایفسکی، وودی آلن، پل نیومن، الی والاس، داستین هافمن و آلن آرکاین.

یهودیان مهاجر شرقی کم‌کم صنعت سینما را در امریکا پایه گذاشتند و بر موج سینما سوار شدند. یکی از اهداف آنها این شد که موش را در اذهان مردم جهان، زیبا و باهوش جلوه دهند. والت دیسنی گرچه خودش یهودی‌زاده نبود ولی به سبب پرداختن تخصصی به انیمیشن، اولین کسی بود که این خواستۀ یهودیان را تحقق بخشید و میکی موس را در سال 1928 شکل داد و چندی بعد همین موش، به نشان کمپانی دیسنی تبدیل شد.

اولین انیمیشن تام و جری در سال 1940 در کمپانی مترو گلدوین مایر تولید شد و به دشمنی یک گربۀ خانکی با یک موش مهاجر می‌پرداخت. موش همواره با زیرکی خارق العادۀ خود، پیروز معرکه بود.

تولید این دو سری انیمیشن هنوز هم ادامه دارد. مضافاً که ده‌ها شخصیت موش دیگر نیز در فیلم‌های زنده و انیمیشن رخ نموده‌اند که در همۀ آنها موش بر خلاف ظاهر کریه و چندش‌آورش، شخصیت خوب و دلپذیری دارد!

چگونه موش‌ها محبوب شدند؟


ب. تفسیر نمادین از شهر موش‌ها

چگونه موش‌ها محبوب شدند؟  ///آماده انتشارشهر موش‌ها (1364) ـ موش‌ها به رهبری معلم مدرسه، از شهر خود حرکت می‌کنند و گربۀ سیاه آنها را تعقیب می‌کند و با درایت موش‌ها در رودخانه غرق می‌شود.

تفسیر: ظاهراً این فیلم از الگوی هجرت بنی‌اسرائیل از مصر به رهبری موسی(ع)، و غرق شدن فرعون در دریا استفاده کرده است. به این ترتیب می‌توان گفت که موش‌ها نماد بنی‌اسرائیل هستند و گربۀ سیاهی که آنها را تعقیب می‌کند در حکم فرعون.

شهر موش‌ها2 ـ موش‌ها، شهر زیبایی ساخته‌اند و سرمستانه زندگی می‌کنند. روزی در رودخانه، نوزاد یک گربۀ سفید را در یک سبد می‌یابند. مادر این نوزاد در یادداشتی سفارش کرده که یابندگان با فرزندش مهربان باشند. وقتی موش کور از ماجرا اطلاع می‌یابد، در جمله‌ای ابراز تعجب می‌کند و می‌گوید: «یک بچه روی آب! درست مثل قصه‌ها! حتماً حکمتی داشته». او در ادامه به بچه موش‌ها خبر می‌دهد که گربۀ سیاه، پدر این گربه را کشته و اکنون به دنبال کشتن خود اوست. آنها در نهایت گربۀ سیاه را شکست داده و گربۀ سفید را به مادرش می‌رسانند.

تفسیر: همانطور که موش کور اشاره کرد این ماجرا، سابقه دارد. در حکایت تولد حضرت موسی(ع)، مادرش یوکابد از ترس سربازان فرعون، موسای نوزاد را در سبدی که از نی بافته بود گذاشت و در رود نیل رها کرد. فرعون به سبب پیشگویی منجمانش به دنبال قتل کسی بود که حکومت او را در آینده متزلزل خواهد کرد و به این سبب نوزادان زیادی را کشت ولی به قتل موسی موفق نگشت.

چگونه موش‌ها محبوب شدند؟


مطابق تفسیر فوق، این دو قصه ترتیب زمانی ندارند (قسمت دوم، داستان قدیمی‌تری از قسمت اول را روایت می‌کند) لکن این موضوع در سینما سابقه دارد. مثلاً فیلم‌های پدرخوانده و جنگ‌های ستاره‌ای با قسمت‌های متأخر شروع می‌شوند و قسمت‌های بعدی آنها، به داستان‌های قدیمی‌تر می‌پردازند.

به این ترتیب گربۀ سفید، نمادی از حضرت موسی(ع) است و گربۀ سیاه باز هم در حکم فرعون. در این قسمت می‌بینیم که گربۀ سیاه همچون پادشاهان لباس پوشیده، پیشکار و وزیر دارد. ما علت دشمنی او را با گربۀ سفید و خانواده‌اش نمی‌فهمیم. موش کور نیز با توجه به نام عربی‌اش (کور الموش) می‌تواند نماد اسماعیلیان و قوم عرب باشد. در حکایت یوسف(ع) در تورات، قافله‌ای که یوسف را می‌خرند و به مصر می‌آورند اسماعیلی هستند و از شهر مدیان (سفر پیدایش 37/ 25 تا 36). مدیان یا مدین، همان شهری است که موسی(ع) قبل از رسالت خود به آنجا گریخت و تحت سرپرستی حضرت شعیب(ع) قرار گرفت (یترون در تورات). در باب 25 از سفر پیدایش، آمده است که حضرت ابراهیم(ع) بعد از فوت سارا، همسری به نام قطوره گرفت و او شش فرزند برایش آورد و از جملۀ آنها، پسری بود که مدیان نام داشت. به عبارت دیگر، کور الموش می‌تواند نمادی از حضرت شعیب(ع) باشد که در وقت خطر به حضرت موسی(ع) که به مدین آمده بود، پناه داد.

چگونه موش‌ها محبوب شدند؟


اگر نام «اسی» که دو گربۀ پیشکار برای گربۀ سیاه استفاده می‌کنند مخفف «اسماعیل» باشد در این صورت، فیلم به دشمنی مسلمانان و یهود در زمان حال می‌پردازد. (یهودیان از قدیم الایام به مسلمانان، «اسماعیلی» می‌گفتند). مطابق این تفسیر، مسلمانان (نماد گربه‌های سیاه) قصد حمله به کشور یهود (شهر موش‌ها) را در سر می‌پرورانند ولی موفق نیستند.

چگونه موش‌ها محبوب شدند؟  ///آماده انتشار


این تفسیر با توجه به شهرت خاص گربه‌های موبلند ایرانی در جهان، وجه تشابه بیشتری می‌یابد. ویکی پدیا در مدخل «گربه ایرانی» نوشته است:

گربه ایرانی یکی از کهن‌ترین و مشهورترین نژادهای گربه است. نخستین اشاره مستند به گربه ایرانی مربوط به نامه‌ای از پیترو دلاواله، جهانگرد ایتالیایی است که در ۲۰ ژوئن ۱۶۲۰ در اصفهان نوشته شده است. این گربه‌ها از حدود سده ۱۶ میلادی به اروپا وارد شدند و امروزه به عنوان حیوانات خانگی لوکس نگهداری می‌شوند. گربۀ ایرانی یکی از نمادهای فرهنگی ایران در بین جهانیان است اما در بین مردم ایران معاصر، کمتر شناخته شده است.... در خود ایران کمتر کسی از شهرت جهانی گربه‌های ایرانی باخبر است. حتی عبارت Persian Cats در هیچیک از کتاب‌های درسِ زبان انگلیسی مدارس دیده نمی‌شود و این عبارت که در فرهنگ و دانشنامه‌های جهان ثبت شده، در داخل ایران برای بسیاری ناآشنا است.

فرهاد توحیدی به لحاظ قدمت فیلمنامه نویسی و تحقیقات، هیچ بعید نیست که این موارد را به وقت نگارش فیلمنامه مد نظر آورده باشد. لهذا نباید این تفسیرها را دور از ذهن پنداشت. یادآوری می‌کنیم که جملۀ کلیدی موش کور که می‌گوید «یک بچه روی آب! درست مثل قصه‌ها» واضح می‌سازد که سازندگان فیلم لااقل به یک ماجرای تاریخی اشاره دارند.

چگونه موش‌ها محبوب شدند؟

برخی ایرادها و نواقص

1. از اواسط فیلم، ریتم افت می‌کند و مخاطب دیگر نمی‌داند که الان باید منتظر چه بماند.

2. موش‌ها تماماً فرنگی هستند و سبک زندگی اروپایی را ترویج می‌کنند، البته بجز یک جاهل لوطی مسلک که دستمال یزدی می‌چرخاند.

3. در سنت تعزیۀ ایرانی، نقش‌های منفی (اشقیاء) کلماتشان معمول است لکن جناح اولیاء، با شعر و سجع و قافیه سخن می‌کنند. در شهر موش‌ها2 اما برعکس است. به طوریکه تمام سخنان خدنگ و ملنگ (دو پیشکار گربۀ سیاه) با شعر و قافیه است. و البته اغلب کلمات آنها، عامیانه و مبتذل است.

چگونه موش‌ها محبوب شدند؟


4. زمان 100 دقیقه‌ای فیلم (بدون احتساب تیتراژ پایانی)، برای کودکان خسته کننده است. حداکثر تحمل بچه‌ها در سینما در حدود 80 دقیقه است چنانکه قسمت قبلی 77 دقیقه بود. لذا بایست برخی صحنه‌های زائد، حذف یا کوتاه می‌شد. صحنه‌هایی مانند: اثاث کشی دُم باریک که یک تعلیق بی‌مورد است و عملاً رخ نمی‌دهد، بازی تکراری و کشدار آژان دو موشان مخصوصاٌ آنجا که منتظر است تا بچه گربه تسلیم شود.

5. برخی کلمات فیلم برای سن کودکان مناسب نیست. از اصطلاحاتی مانند «محشر کبری» که توسط بابای مدرسه ادا می‌شود بگیرید تا کلمات فوق تخصصی و چاله میدانی دو گربه، مانند: اوشکول، اینجا رو بسوک، اسی! میخ کِشِتیم، لات و لوتتیم و غیره. ظاهراً آنها به گربۀ رئیس، لقب «اِسی» داده‌اند، که مخفف «اسمشو نبر» است!

امیر اهوارکی


چگونه موش‌ها محبوب شدند؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 134
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    0 1
    مشرق! فکر نان کن که خربزه آب است.
  • ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    1 0
    شاید آن موقع کارگردانش آنجور بوده و اینک اینجور!
  • بیست وسی ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    1 1
    نقد خوبی بود
  • ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    1 1
    کور الموش یه فحش ترکی می باشد به معنای کور شده وقتی بچه بودیم مامانم از این کلمه خیلی استفاده میکرد >
  • مرتضیsk ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    0 0
    آفریـن ، تفکر ذهنی کارگردان خوب تحلیل دادی نژاد گربه ایرانی تو کشور خودشم مظلومه !
  • ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    2 0
    موش های زیر 9 سال نیازی نیست حجاب داشته باشن
  • شهرام ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    2 1
    واقعاکه فکر میکردم یه دونه دکتر عباسی و دکتر رائفی پور داریم. نگو که همه متخصص یهودی شناسی ان!!!!! آقای محترم پاندا نماد کدوم قومه؟ همچنین میگ میگ و ...؟
  • scorpion ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    0 1
    مشرق باز زدی جاده خاکی؟
  • ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    1 2
    نقد عالی بود
  • جعفر ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    2 2
    خوب بو آقا خوب بود...
  • ایرانی ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    2 2
    کلا اوضاع فرهنگی مملکت ما جوری شده که فکر میکنن اگه شبیه اونور آبیا باشیم خعلیییی با کلاسیم.... به بچه ها رحم کنین اینا همینجوری به ظاهر پدر مادراشون نگاه میکنن از فرهنگ و اصالتهای خودشون دور میشن ....
  • soft war ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    2 1
    جنگ نرم مثل اب زیرکاه نامعلومه افرین به مشرق soft war
  • صحیح ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    1 0
    این پشت پا به فرهنگ ایرانی دقیقا اسمش جاده خاکیه
  • ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    1 0
    پاندا نماد قدرت نرم بلوک شرق در مقابل عقاب غرب است
  • ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    0 0
    1.من تو قسمت اول مقاومت و ایستادگی مردم را در برابر دشمن قوی دیدم که هم از بزرگ و کوچک جلویش ایستادند، مثل دوران جنگ تحمیلی 2. در قسمت دوم با وجود مخالفت بزرگان کودکان با بچه گربه دوست شدند، (اصلا به امریکا اشاره نمی کنه ها!) 3.اگر موشها با همان تیپ قدیمی با حجاب و سنتی به روی صحنه می امدند چند نفر برای دیدن این فیلم میرفتند؟ (توجه کنید که 90% مخاطبین خانواده بودند) 4.زیاد سخت نیست که جهت نگاه و نیازهای جامعه را بفهمید، فقط به جداول فروش فیلم نیم نگاهی بیندازید تا آنرا به روشنی ببینید.(بی طرفانه فقط!) (فقط در مورد ایران نیست، همه جای دنیا همین است، مردم به زور و با بلیط رایگان سینما نمیروند)
  • ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    1 0
    احسنت
  • ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    1 1
    مرگ بر صهیونیسم.
  • ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    0 0
    بستگی به نگاهت داره، می خوای من تو آتش بس فراماسونری یا شهادت طلبی یا جنگ جهانی دوم را پیدا کنم ؟؟! بستگی به زاویت داره،
  • ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    0 0
    واقعاً غرب خوب ميدونه در اين زمينه ها چطور افكارش رو رواج بده و ما...!
  • ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    0 0
    بخاطر اینکه بنیان و فلسفه ی پشت این مجموعه از همون اول فرنگی بوده.
  • حسین 1400 ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    خدا رو شکر تو تولید محصولات ضد ایرانی هم به خودکفایی رسیدیم! امیداور بودم منظور وزیر فرهنگ از ممیزی هوشمند، ممیزی مفهومی باشه که مثل اینکه اشتباه کردم!
  • ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    "در نهایت باید گفت که شهر موش‌ها2، به نام کودکان و به کام بزرگسالان است." نقد بدی نبود ولی با همه اش موافق نیستم !!! به خصوص اونجایی که بحث یهودی ها رو وسط میکیشید فکر میکنم زیادی زدید به جاده خاکی ! البته این نظر منه مطمئنم که خیلی ها موافق نیستند که نظر اونها برام قابل احترامه باتشکر
  • علی ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    متاسفانه سینما و تلویزیون افتاده دست یه عده ای که علم مبارزه با دین برداشتن همین خانم برومند تو او سریال کثیف آب پریا چند تا از اجنه رو نشون می ده همه کاره ی آب و باد و بارونن درست مثل مصر باستان که ریشه ی شیطان پرستی از اونجا شکل گرفت
  • قاسم ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    همه جای دنیا سینما در خدمت اهداف و فرهنگ خود همون کشور در حال فعالیت هست. اینجا هر کی یه سازی میزنه. از بس که یه کار بلد بالا سر اینا نیست.
  • احمد ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    مشرق جان حالا که فیلم رو کلی کودک و نوجوان دیدن و اثرات منفی اش رو ناخودآگاه دریافت کردند، اومدی نقدش میکنی!یکم دیر نشده...
  • کوروش مسلمان ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    موافق تغییر سبک شدید نبودم تو شهر موشها 2 انا به هر حال کارتون باید جوری باشه بچه هایی که فقط دارن کارتونهای خارجی میبینند( عرضه بهتر ساختنشو نداشتید و تازه خود سیمای رسمی مملکت هم مروجشه پس نقد بیخود ممنوع ) رغبت به دیدن این کارتون کنه اشاره به اسی و اسماعیل داشتید ولی یلدتون میره ابراهیم و اسماعیل نبی فقط متعلق به اسلام نیستند پس گربه مسلمونا نیستند سبد و گربه درونش که کاملا خلاف ادعاتون میشه چون اگر پیامبر اصلی بنی اسراییل در سبد بود با توجه موش بودن یهودی ها از ظن شما باید یه موش تو سبد میدیدیم همین دلایل با تمام سرسری مطالعه کردن مطلبتون درباره این فیلم فعلا کافیست .
  • ۰۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    1 0
    الله اکبر به این جواب !شک ندارم خود دکتر عباسی هستی !
  • YasharTurk ۰۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    نقد عمیقی بود قابل توجه دست اندر کاران فیلم های اب زیر کاهی تا بدانند چشمها گوشها بیدارند مبادا پا از تخیل فراتر بزارید
  • ۰۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    نکنه انتظار داری اونها هم چادوری باشن اصلا امار "راست نه خیالبافی" دارین که چند درصد مردم ایران تلویزیون ملی رو نگاه میکنن!؟ چرا مردم سینما نمیرن!؟
  • ۰۴:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    سال ها پیش یکی از نظامیان عالیرتبه آمریکا گفته بود که "اهمیت هالیوود برای ما بیشتر از پنتاگون است". متاسفانه هنوز عده ای ساده دل خیال می کنند فیلم های هالیوود همینطوری و صرفا" برای خوشایند مخاطبان ساخته میشوند. ابدا" اینطور نیست. همه چیز کاملا" حساب شده است. از جمله تنفرزدایی از موش.
  • جلال ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    آره دوست عزیز منم موافقم به معنی کور شده است ! و ترکی می باشد.
  • ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    کارگردان های خود ما شدن ناتوی فرهنگی
  • ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    میخوای موشها رو مجبور به حجاب کنی
  • کیان ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    این فیلم به جای اینکه آموزنده باشه فقط سرگرم کننده و گمراه کننده بود. و به نوعی باعث می شد که این ذهنیت برای بچه پیش بیاد که هرچی پدر ومادر میگن درست نیست و اعتراض و مخالفت بچه ها درسته و میتونن با اصرار و اعتصاب مختصر نظر خودشون رو به والدین تحمیل کنند. این اثر واقعی بود و با آهنگ و هیجانی که به کار بچه ها داده بود این حس رو در همه بچه های داخل سینما دیدم. سینمای ما که هیچ، فرهنگ ما هم فرهنگی شده، چون اشخاصی که ادعای فرهنگ دارند فرنگی شده اند. کاش از نزدیک با اینها معاشرت داشتید بعد می فهمیدید من چی میگم؟
  • سینا ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    خیلی نقد مزخرف و جهت داری بود.نقد باید بی طرف باشه.
  • حاج رضا ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    نقد خوب ، نسبتاً کامل و جسورانه‌ای بود /.
  • ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    معنی حرف شما اینکه نسبت به مشکلات باید سر رو کرد تو برف! مشکل فرهنگی است که ختم به مشکلات اقتصادی میشه و گاهی هم بالعکس جانم!!!!!!!!!!!!!
  • ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    1 1
    ببینید تحلیل جالبی کردید اما این تحلیل "فقط زمانی درست است که نویسنده یا فیلمنامه نویس ریشه های یهودی داشته باشند" در غیر این صورت تحلیل کشک است.
  • ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    باید میدادن سلحشور بسازه !
  • سعید ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    منظر تحلیلی خوبی بود در شرایط فرهنگی امروز می بایست تمام جوانب را دید حتی منفی که با مذاق ما خوش نباشد ولی باید دید و شنید
  • قلی ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    1 0
    مشرق تحلیلت و تشبیهاتت منو کشت آخرش بود فقط میتونم بگم بابا تو دیگه کی هستی؟!!!!!
  • بی نظر ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    به نظر من آثار فرهنگی مثل یه چشمه آب تو یه بیابون میمونن که باید روانشناسی عمومی با توجه به بازخورد جامعه به این آثار رو مورد بررسی قرار داد و به این توجه داشت که گاهی تشنگی زیاد باعث توجه به یه رود خاص میشه در ضمن تکثر آثار با موضوعات مختلف میتونه نشون دهنده میل ضمنی مردم باشه . . .
  • ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    خدارو شکر که رکورد اخراجی ها رو شکست...
  • سرو ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    لزومی نداره که حتماً یهودی باشند. هالیوود خیلی از غیر یهودی ها را هم به کار گرفته است. پول خیلی کارها می کند. البته بعضی ها هم حاضرند مجانی برای یهود تبلیغ تبلیغ کنند.
  • ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    1 0
    این برومند کارگردان توانمندیه، ولی نمیدونم اینا چرا تو کارشون اینقدر دلار براشون مهمتر از هر چیز دیگریه، این همه داستان و ... راست باید بری سراغ موش که یه جورایی نماد صهیونیست هاست!! یکی از حربه های انگلیس برای بیرون راندن فرهنگ فارسی از هند این بود که تو کتابهای اینا هست که دروغ مصلحت آمیز به از راست فتنه انگیزه!!! یه عمریه ما هرچه تلویزیون رو نگاه می کنیم، موش داره بر گربه پیروز میشه، خاک تو سر دم خروستان که رسوای عالمید
  • سلمان ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    آقای توحیدی قبلا در چند کار دیگه هم فیلمنامه رو براساس داستانهای غربی ساخته بودند مثل فیلمنامه گاهی به آسمان نگاه کن براساس داستان مرشد و مارگریتا نوشته بود خانم برومند هم که کارهای قبلیش میزان قرابت ایشون به فرهنگ ایرانی اسلامی رو نشون میده پس نباید زیاد متعجب بشیم که این فیلم بیشتر مروج نوع زندگی غربی باشه ، در مورد تحلیلهای ضد صهیونیستی فیلم هم باید گفت نوع آموزشهای ما در دانشگاه هامون خصوصا در علوم انسانی و هنر افراد مستعد رو به نوکران بی جیره مواجب صهیونیستها تبدیل میشن تازه اگه به طور آشکار به اردوگاه اونا نپیوندن
  • ساناز ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    توهم تا كجا؟؟ما كه رفتيم فيلمو ديديم،هيچ ديد سياسي،مذهبي،فرهنگي و هيچيم نديديم.فقط دوساعت وقت گذرونديم.دوساعت وقت گذروني فقط
  • ناشناس۲۳:۳۲ ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    بعضی چیزا مثل روز روشنه
  • حامد ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    یه نگاه دیگه از بالا به پایین نظرها بیندازید. نگاه مشرق و نظرهای موافقش کارشناسی تره. نگاه مخالفینش سطحی و از روی بی حالیست. همین طرز فکرهاست که یک جامعه را از ترفندهای دشمن غافل میکنه. مخصوصا اگر بدونید تفکر یهودی سازی دنیا از زمان سلیمان نبی بوده و جدید نیست. اگه اهل هنرید فیلم ملک سلیمان را یکبار دیگه ببینید.
  • محمد اسكندري ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    من با پسر ده ساله ام اين فيلم رو ديديم.پسرم چندتا نكته جالب گفت:به دليل اينكه سي دي شهر موشه هاي يك رو ديده بود و بهش گفته بودم من بچه بودم كه اين فيلم رو در سينما ديدم اون هم گفت احتمالا 30 سال ديگه با پسرش ميره و قسمت سوم شهر موش ها رو ميبينه/.ديگر اينكه وقتي ازش پرسيدم كه اين فيلم چه چيز ميخواست بگه بهم گفت اين فيلم درباره دفاع مقدس موش ها از شهرشان بود.
  • مهدی ت ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    نه عزیزم رکورد اخراجی ها رو نشکست.... تورم حساب کنی می بینی این طور نیست...اخراجی ها با دلار 1000 تومانی هشت و نیم میلیون دلار فروخت شهر موشها با دلار 3000 تومان سه و هفت دهم میلیون دلار... و این نشون می ده که تعداد بیننده اخراجی ها در سینما بیشتر بوده
  • سلام ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    اون موقع هم همین جور بوده روش نمیشده نشون بده!!
  • سلام ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    به شرطی که فیلم هم بیطرف باشه
  • حجاب ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    حجابشون تابلو بود غربیه
  • ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    جالب بود.. ممنون
  • سروناز ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    الان زاحا حدید یهودی نیست ولی بیشترین جوایز رو از یهودی ها در حوزه معماری گرفته
  • اهوازي ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    پيشنهاد ميكنم شهر موش هاي 3 را با مضمون اقوام ايراني بسازند كه در شهرهاي مختلف زندگي ميكنند و مورد هجوم دشمن و بيگانه قرار گرفته اند بسازند.
  • ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    لطفا تورم دولت حاج حسن فراموش نشود!
  • ناشناس ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    اونوقت يك عده بي ظرفت ميگن كه به اقوام توهين شده است.مخصوصا اگر دشمن گربه باشه چون گربه يه جورايي نماد ايران است. اونوقت ميشه دعواي موش و گربه.
  • ناشناس h ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    ببخشید کسای ک قبول نداشتن این نقدو ..لطف کنن توضیح بدن ک فیلم چی میخاد ب مخاطبین بگه ... خیلی نقد خوبی بود ..شما توضیح دارید بفرمایید ..با بدو بی را نمیشه کارو پیش برد
  • ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    آمارش در اومده برو بخون
  • ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    میگن قراره مرضیه برومند شهر موش های 3 رو بر اساس فضولی در مهریه بازیگران بسازه
  • علی ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    موش و گربه عبید زاکانی نماد چی هستند؟
  • ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    چقدر بیکاری که نشستی اون رو دیدی!
  • ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    پس چی؟ با پس گردنی هم که شده باید مردم رو به بهشت برد!
  • حرف حساب جواب نداره ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    این فیلم هر چی باشه از اراجیفی مثل معراجی ها یه سر وگردن بالاتره
  • ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    اوایله نقدت خیلی بود واقعا نقدت منصفانه بود ! ولی اونجاش که رفت درباره بنی اسراییل و... ,بنظرخودت توهمات خودت نبود تا واقعیت ?! یعنی نویسنده اثر این چیزایی که تو گفتی تو ذهنش بوده ?!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! بعیده ها از نویسنده های ما ! اصلا هوشه همچین چیزایی روندارن . مگه یه انوره ابی یا یهودی این اثرو نوشته باشه داده باشه به اینها !
  • امیر ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    Thnx Mashregh
  • کاربر ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    رائفی پور خون گریه کن که دیه تو وسط جمهوری اسلامی تبلیغ صهیون میکنن.جمهوری اسلامی حامص صهیونیست
  • ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    خوب نبود چون اگر شما از هزار نفر در خارج از ایران که از بچگی دارن تام و جری میبینن درباره حقانیت فلسطین نظر بدن قطعا نظرشون هیچ ربطی به یک کارتون ساده نداره !
  • لاله ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    این قسمت هم دقیقا در راستای قسمت قبلی و در مورد برخورد دو قوم یهود و مسلمانان است اگر در قصه قسمت اول دقت شود ملاحظه می شود که دقیقا همان داستان عبور قوم یهود از رود نیل (دریای سرخ به روایتی) و فرارشان از دست فرعون می باشد. متاسفانه مسئولان کمی در کشور ما وجود دارند که بتونن معنا و مفهوم واقعی فیلم ها رو درک کنند و در عوض هر فیلمی که به اسلام و ایران در لایه های زیرین خود توهین می کنه بیشتر از طرف مسئولین تشویق میشه .
  • ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    نماد نیستند بلکه موش و گربه خیالی هستند
  • ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    آفرین به مشرق
  • ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    این کار عمدی بوده خواستند ایهام به کار ببرند
  • ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    با دیدن تبلیغات فیلم حدس زدم چه وضعیه! واقعا برای این همه خودباختگی متاسفم
  • ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    چیه؟ ضرر کرد؟!
  • ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    نیازهای جامعه نیست بلکه اقلیت مرفه ضمنا اگر با همان تیپ قدیمی هم بودند باز می رفتند چرا که معمولا فیلمهای کودک پرفروش هستند و باز ضمنا وفاداری به فرهنگ خود هیچ تضادی با خوش ساخت بودن ندارد
  • ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    سینا خان بی تعارف بگو نقد باید هم طرف شما باشد!
  • Alireza ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    اینطور که تو میگی لابد چ هم در مورد چگواراست!
  • مهدی ت ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    این جای نظرات دیگه آخر کم آوردن مخالفین این نقده!!!!
  • ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    خود گویی وخود خندی!
  • جگرخواه ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    افرین این مشرق همش دنبال حرف مفته
  • ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    ببخشید سازنده این فیلم شیعه دوازده امامی بودند یا جهود تشریف داشتند یا کیف جهودی داشتند؟
  • سلمان ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    نماد دو حکومت محلی ایرانی که در آن زمان با هم نزاع داشتند
  • ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    ماسون فرهنگی شاخ و دم نداره. اول با کار های قابل قبول برای خود مقبولیت فراهم میکنه و اما بعد به آرامی ولی حتمی، اندیشه و افکار واقعی مورد نظرش را به خورد جامعه میدهد.
  • ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    دوستانی که کمی درباره سابقه صهیونیست ها و شیوه های تاثیرگذاری و کنترل دنیا می دونن و دنبال اینن که چگونه 9 میلیون نفر ، 7 میلیارد نفر رو اداره و کنترل می کنه ، قطعا روی این نقد فکر می کنند . به شخصه از این نقد تشکر می کنم . وجه دیگر کنترل صهیونیست ها بر دنیا کوچ دادن خانواده ای یهودی به کشور هدف ، سپس گرفتن مدارک جعلی هویتی و شجره ای و گرفتن فرهنگ ، زبان و ایین آن کشور ، سرمایه گذاری بلند مدت و رساندن فرد به مقام های سیاسی ، نظامی ، مذهبی و فرهنگی (بر اساس هدف) است . در موعد مقرر از شخص استفاده می کنند . یا شخص تربیت شده باعث انحراف شخص یا اشخاص دیگر می شود و گاهی خود طرف به نحوی فریب می خورد که نمی فهمد که از کجا خورده . هم اکنون چند فرد سیاسی و تصمیم گیر منطقه به این قضیه بسیار نزدیک هستند . در صورتی که این نقد را در کنار تکنیک چند صد ساله و رایج صهیونیست ها قرار دهیم جا دارد که مسئولین زیربط تحقیقاتی را صورت دهند .
  • امیر ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    ما هم بلدیم به اونا خدمت کنیم ولی برای خودمون نه
  • امیر ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    اما آخرش این صهیونیستا هر چقدرم تخیل کنند واقیعت اینه که بالخره گربه موشو میخوره وازش قویتره
  • ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    باسمه تعالي سلام ضمن تشکر نقد فرهنگي فيلم قابل قبوله و به جا اما در مورد نمادها به نظرم با احتياط بيشتري بايد نقد کرد
  • ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    1 0
    کاش برنامه هفت یکماه پیش رو می دیدین. خود مرضیه برومند گفت که موشها عافیت طلب شدن و من قصدم نشان دادن فضای امروز ایران است. یعنی اینکه خود مرضیه برومند به وضع و رفتار امروز مردم انتقاد دارد. بیشتر دقت کنین متوجه میشین که این ترویج نیست بلکه آینه ای از جامعه امروز ماست
  • ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 1
    خوب همین سوال نشون میده که مردم با حجاب موافق نیستند! اگه بودند این قدر پر فروش نمیشد
  • ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    فرهنگ مصریان چنان بر بنی اسرائیل اثر کرده بود که گویی حضرت موسی را از خود نمی دانستند.به عنوان مثال داستان گوساله سامری که اندکی بعد از نجات یافتن از دست فرعون به پرستش گوساله! پرداختند و یا بعدا که به استفاده از سحر و در نهایت پیدایش کابالا در ایین یهود می رسیم و داستانهایی که به عصای حضرت موسی و اینکه این عصا باعث آن مهجزات میشده است.بنابراین این تفسیر خیلی دور از ذهن نیست...
  • ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    کور الموش کلمه ترکی آذری است نه عربی مثل شخصیت معروف آذری ها به نام کور اوغلی کور الموش یعنی کور شده
  • ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    چند انتقاد: 1- انداختن پوست روباه به دور گردن موش بد آموزی دارد. چرا که امروزه در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله فنلاند و انگلیس و چین حیوانات بیگناهی مثل روباه به خاطر پوست سلاخی می شوند و اینجا استفاده از پوست حیوانات وحشی توجیه پذیر می نماید. 2- در مورد ترویج فرهنگ اروپایی البته نمی توان گفت که همه مظاهر فرهنگ اروپایی غلط است. مثلا آن قسمت که پیانو می نوازند زیباست. هنر به خصوص هنر موسیقی و تسلط به سازی مثل موسیقی روح انسان را لطیف می نماید. چنانچه بتهوون می فرماید: آنجا که لب از سخن باز می ماند موسیقی آغاز می می کند. 3- اصولا اطلاق رنگ خاص یک حیوان به خباثت درست نبوده و بدآموزی دارد. مثلا ایتالیایی ها به دلیل خرافات گربه های سیاه را شوم می دانند و هر سال تعداد بسیار زیادی گربه سیاه را بیرحمانه به قتل می رسانند. و ما به عنوان یک کشور مسلمان و فرهنگ محبت و عشق نباید به حیوانات زبان بسته بواسطه رنگشان نگاهی تبعیض آمیز داشته باشیم.
  • محمد ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    0 0
    بیخیال حاجی سیاه ساهه دیگه ! تبعیض
  • دانشجو ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    0 0
    با سلام و تشکر از نقد شما سایت مشرق نقدهای خوبی برای فیلم های روز دنیا ارائه می کند که من همیشه مشتری آن ها هستم. در مورد نقد فیلم شهر موش ها 2 به نظر می رسد که نسبت به سازندگان کمی بد بینانه نگاه شده است می توان این طور تصور کرد که سازندگان این فیلم را متناسب با باور و تفکرات روز جامعه ساخته اند. شهر موش ها 1 در سال های ابتدایی انقلاب ساخته شد که جو کلی جامعه مذهبی بود ولی شهر موش ها 2 در فضای کنونی جامعه ساخته شده که تفکرات و باورهای غربی به دلیل وجود وسایل ارتباط جمعی در جامعه فراوان است که هم مردم و هم کارگردانان و تهیه کنندگان از این شرایط اثر پذیرفته و می پذیرند. تصور من این است که تهیه کنندگان و دست اندرکاران فیلم آن را براساس فضای ذهنی خود که اثر گرفته از فرهنگ غربی است و این فضا فضای ذهنی بیشتر مردم ایران نیز هست ساخته اند. فروش بالای این فیلم نیز این قضیه را تایید می کند که بیشتر مردم موارد موجود در این فیلم را قبول داشته و با آن مشکلی ندارند. اینکه مردم ایران به خصوص در شهرهای پر جمعیت شبکه های ماهواره ای را می بینند در طرز فکر و باور و فضای ذهنی کنونی آن ها موثر بوده است.
  • ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    0 0
    ممنون این فیلم به جز نوستالژی چیز دیگری برای من نداشت بچه های من هم از فیلم سر درنیاوردند فقط برای اولین بار سینما رفتن براشون جذابیت داشت
  • مهدی ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    0 0
    این به اصطلاح متخصصان فرهنگ فکر میکنند که اگر در فیلم شهر موشها کلاه نمدی و لباس بلند قدیمی تبلیغ شود لباس جامعه به دویست سال قبل تغییر میکند. حالا گیریم که شما لباس جامعه را دویست سال بردید عقب این میشود فرهنگ؟ نمونه های سبک زندگی همان است که رهبری مثال زدند ولی کار روی آنها سخت است و این حرفهای مفت اسان.
  • ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    0 0
    مردم مرفه میرن نگاه می کنن که شاید نیاز اونا باشه ولی نیاز قشر متوسط و کم درامد که در خرجی خونشون موندن این قرطی بازی ها و پیانو و شام رستورانی نیست.
  • ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    0 0
    اقای محترم اگه در مورد پاندای گونگفوکار هم بری یه ذره وقت بذاری مطالعه کنی می فهمی که همین کارتون ساده ترویج ایین بودیسم است
  • ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    0 0
    اون کور اولموش است نه کورالموش. و اگه هم اینطور باشه دیگه بدتر. توهین به اذری ها رو به کارنامه درخشانشون اضافه می کنن و در اینصورت باید گفت خودتی.
  • ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    0 0
    چیه به عنوان وکیل مدافع موشها انتخاب شدی؟
  • ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    0 0
    واقعاااااااااااااا. ؟؟!!!!!!!!!!!!!
  • ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    0 0
    به نظرت این حرف حساب بود؟!!!!! ههههههههههههه
  • ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    0 0
    دیگه بدتر. اگه اینطوره بهتر بود اسم یکی از موشها رو هم برومند می کرد.
  • ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    0 0
    منکه هنوز به نهش نرسیدم والااا
  • ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    0 0
    مرگ بر پوپولیست تا این مخاطبان گره گوریت هستند راحت باش
  • ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    0 0
    شایدنقدت درباره نشانه شناسی و نمادهایی ازیهودیت درست باشه اما مرضیه برومند تو این باغا نیست ولی بایداز منیزه حکمت ترسید ! همون خانم دومیه تو عکس بالا باسابقه اش و فیلمهای قبلیش و...اینا شاید حرفات درست باشه
  • ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    0 0
    میگم خوش به حالتون مشرقی ها: چقدر بیکارین!!!
  • ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    0 0
    ریزبین هستند نه بیکار!
  • پاسخ به الکی منتقدین ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    0 0
    تمامی عروسکها و شخصیت های کارتونی در شرکت های واردیزنی هاناباربارا و... در کشور آمریکا از بیش از 70 سال پیش تا به امروز زنده اند و در سینمای آمریکا ایفای نقش می کنند. همین مرضیه برومندها، عموقنادها، حمیدجبلیها و ایرج طهماسبها هستند که سینمای کودک ایران را زنده نگهداشته اند. هرکس که مدعی نقد و انتقاد هست، بجای آن بیاید و ایده ای جدید را بدهد و جای این برنامه کودکهای بی مزه ای که امروز به خورد بجه ها می دهید (که کاملا در صدا و سیمای شماست و در انجام آن ناتوانید) طرحی کامل بدهید و درصدد حرفهای سیاسی در سینمای کودک نباشید. در تکمیل حرفم همین بس که این فیلم پرفروش ترین فیلم تاریخ ایران تا به امروز است و هرگز این منتقدین که اینجا نظر دادند نه توان انجام آن را دارند و نه هنر آن را.
  • ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    0 0
    واقعا نشستی نگاه کردی ؟؟؟؟؟؟؟؟ ما با این خانم برومند بزرگ شدیم اما ..... نمیدونیم دیگه چه چیزایی به خوردمون داده نفهمیدیم تحلیل خوبی بود اما باور کردنی نیست که اینهمه فکر و نقشه پشتش باشه !!!!!!!! یعنی واقعا اینا انقد با تفکر این کارارو میکنن !!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟ درمورد ساخت مدرسه موشها دو گفت خیلی صبر کردم اما دیگه طاقت نیاوردم احتمالا میخواست از ایرج طهماسب جا نمونه که داره عیدای نوروز و رو انگشتش با کلاه قرمزی میچرخونه البته فامیل دورتو کلاه قرمزی هم خیلی حرفای بد و زشت میزنه و کلا سری جدید کلاه قرمزی یه کم نامناسب بود تیکه های خوبی توش نیست
  • ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    0 0
    راست میگی منم میگم حالا آره ولی فکر نکنم دیگه انقد !!!؟؟؟واقعا دور از ذهنه که نویسنده های ما انقدام عمیق باشن :دی
  • ایرج ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    0 0
    خاک تو سرت مشرق با این تفسیرت
  • ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    0 0
    اتفاقا چون همش به فکر نانیم باعث شده که از این مسائل غافل بشیم
  • محمد ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    0 0
    فرق سیمرغ و ققنوس چیه ؟! سیمرغ نماد کدام قوم و ایدئولوژیست ؟
  • ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    0 0
    شما نوع نگاه و نحوه ی زندگی فیلم سازان ایرانی رو نگاه کن. دریچه ی نگاه پیشفرض همینطوریه، نمیگم نقدت غلطه، نه؛ ولی خود فیلمساز فیلمی در دایره و مدل زندگی خودش رو میسازه. شما از فیلم فیلمساز میتونی فیلمساز رو روانشناسی کنی، ویترین زندگی اش رو نگاه کنی. این فیلم فیلمسازه، اگر قراره فیلمی با مختصات نگاه شما بسازه باید بهش بگی، باید ایدئولوژی ها رو برایش تعریف کنی، به طوری که الگوی ذهنی بسازه ... .
  • ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    0 0
    نمونه اش سریال کارتونی "Naruto". یعنی نوجوان رو جلوی تلویزیون میخکوب میکنه.
  • ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    0 0
    پارسال یه همایشی گذاشته بودن درباره زنان مسلمان و.. پوسترش عکس یه زن یهودی دوران قاجاربود ! عکسهایی که ازدوره قاجارهست ونگهداری میشه یه بخش مربوط به یهودیا داره عکسهای یهودیاهم هست کسی که پوسترو طراحی کرده بین این همه چیزای مختلف وعکسهای مختلف تودوره های مختلف رفته دقیقا یه عکس ازبخش یهودیای دوره قاجار انتخاب کرده ! من خبرو ازسایته شماخوندم وعکسای بخش قاجارم سرچ کردم تو اینترنت هست بخش زنان یهودیش ویهودیش عکسارو میتونین ببینین ! بنظرتون این اتفاقی بوده ؟ سهوی بوده ؟ خب معلومه نه ! ازهمون قضییه پارسال میگم نقد ایشون 99% درسته واصلا شک نکنین . ماچون خودمون ادمهای ساده وروراستی هستیم باورش برامون سخته ,به خودمون میگیم مگه میشه ؟!
  • حامد ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    0 0
    کورالموش به ترکی نزدیکتره تا عربی . در ترکی کورالموش به معنی کور شده است.
  • sanaz ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    0 0
    اکثر کارگردانهای تاتز و سینما که برای خودشان (مثلا )اسم و رسم به پا کرده اند در دوره پهلوی از سرچشمه فرهنگ غرب جر عه ها نوشیده اند . . . توقع دارید خانم . . . و آقای . . . فیلم با تفکر ناب ایرانی اسلامی تولید کنند ؟ زهی خیال خام . . . .
  • ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    0 0
    الان چه کسی رو با چه کسی مقایسه کردی؟ خودت رو با موشها یا موشها رو با خودت؟
  • ممقانی ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    0 0
    خود مسلمان ناشده کافر شدند
  • 123 ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    0 0
    فرهنگ از همین جاها ساخته میشه، اگه همه چیز رو همینطوری زیرسیبیلی رد کنیم 10 سال دیگه نسل بعدی کاملا غیرقابل کنترل بارمیاد؛ هر چیزی حد و حدودی داره
  • ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    0 0
    سوختی از این تفسیر؟
  • ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    0 0
    فقط قشر مرفه که نرفته فیلم را نگاه کنه، همه اقشار برای دیدن رفتند
  • ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    0 0
    تورم رو اگه حساب کنی، فیلمهای دیگه ای بالا میان، مثل اجاره نشینها، افعی، هامون... که با دلار 300 و 500 تومنی ساخته شدند
  • ناشناس ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    0 0
    اول اینکه اقایان و خانمهای محترم خواهش میکنم درست صحبت کنید ! دوم . شهر موشها تنها یک پروپاگاندای رایگان برای فرهنگ و سیاست کثیف غرب بود که مرضیه جان زحمتش رو کشید . سوم. داستان به اسم بچه ها بود و به کام بزرگترها. چهارم. بسیار داستان بی محتوا، پوچ و به لحاظ فرهنگی افتضاحی بود که فقط خودش میدونه چه گندی زده به ذهن بچه های دیروز و امروز و فردا. پنج . مرضیه جان واقعا از خدا نترسیدی این مزخرف رو ساختی؟؟؟!!!
  • ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    0 0
    خخ
  • ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    0 1
    اینها یک باند مافیا هستند. مواظب باشید که شرّشون به شما نگیره.
  • مهدیه ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
    0 0
    باریکلا آقا سلمان اکثر شعر های اون دوره برای آزادی خواهی و نجات از ظلم بوده و کنایه داشته ب احوال و شرایط همون دوره ها ک شاعرا توش زندگی میکردن باریکلا ب شما
  • من ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
    0 0
    کور اولموش ترکیه ن کورالموش.
  • مهدیه ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
    1 0
    نقد خوبی بود.اصلا فیلمی ک یه نوستالوژی هست برای بزرگا و یه فیلم واسه سرگرمی بچه ها چرا باید شخصیتاش کلاه سر بزارن و پوست روباه نمیدونم هر حییون دیگه ای رو دور گردن بندازه!و خدمت کاراشون عین خدمت کارای غربی پیشبند و کلاه بزارن سرشون مگه تو کشور ما خدمت کارا اینطورین؟گریم این فیلم ب کشور ما کار نداره و فقط و فقط یه فیلم ک ساخته شده مگه خانم برومند نمیدونن ک این فیلم یه خاطره بازیه و همه یاد قدیماشون میفتن.پس چرا این همه تضاد فرهنگی؟!!!اصلا خانم برومند شما اصالتن چ ملیتی داری؟
  • سوگند فرزامی IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۳
    0 0
    به نظرمن این متن ها واین عکس های زیبا واقعا قشنگ هستن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس