به گزارش گروه اجتماعی مشرق، علیرضا زالی رئیس سازمان نظامپزشکی، در حاشیه مراسم بزرگداشت حسین ملک افضلی به پاس یک عمر تلاش برای ارتقای سلامت ایرانیان درباره دیدگاه نظام پزشکی در زمینه سریال «اتاق عمل» ساخته مهران مدیری اظهار داشت: ما مخالف طنز فاخر نیستیم ولی باید شأن جامعه پزشکی نیز رعایت شود، به هر حال پزشکی ایران در دنیا به خصوص در منطقه در جایگاه ویژه ای است و نامه ای که درباره این سریال به مسئولان رسانه ملی نوشته شد براساس درخواست انجمنهای علمی و پزشکی بود.
وی بیان داشت: اینگونه فیلمها و سریالها نباید جایگاه پزشکی کشور را تحت شعاع قرار دهد زیرا اینگونه سریالها که با نظام پزشکی و جامعه پزشکی نیز کارشناسی و مشورت نشده است میتواند به توریسم سلامت ایران ضربه بزند، ولی سازمان نظام پزشکی این آمادگی را اعلام میکند که برای ساخت چنین سریالهای طنزی هر گونه مشورت و کار کارشناسی در حوزه طنز ارائه دهد.
زالی با ارج نهادن تولیدات آقای مدیری عنوان کرد: هنوز درباره آن نامه ای که به رسانه ملی نگاشته شد پاسخی به ما داده نشده است و تاکنون نیز با آقای مدیری در این زمینه دیدار و صحبتی درباره سناریوی این سریال نداشتم.
رئیس سازمان نظام پزشکی کشور درباره معضل «ویزیت دوم» بیماران نیز بیان داشت: متاسفانه در کشور یک متدولوژی مشخصی در این باره وجود ندارد، بنابراین در دنیا طبقه بندی و استانداردسازی برای چنین ویزیتهای متفاوت است، بطوریکه در کشورهای دیگر 9 ویزیت متفاوت مشخص شده است ولی در کشور ما همان یک تعریف نسخه وجود دارد.
زالی با بیان اینکه دریافت هزینه برای ویزیت دوم وجهات دارد ولی نه برای مشاهده یک آزمایش صِرف؛ ادامه داد: باید بازنگری در این زمینه صورت پذیرد که این مسئله در اصلاح کتاب ارزش نسبی نیز به آن پرداخته شده است، ولی این مسئله زمانی هم برای بیمار و هم برای پزشک حل خواهد شد تا رابطه مالی بین بیمار و پزشک برداشته شود و این مسئله منوط به حمایت بیشتر بیمهها است.
رئیس سازمان نظام پزشکی کشور با تاکید بر تفکیک ویزیتها در کشور براساس استاندارسازی علمی عنوان کرد: بیمهها باید در این زمینه ورود کنند و مکانیزم و متدولوژی کنونی را که بسیار نیز قدیمی و اختلاق سلیقه در آن وجود دارد را اصلاح کنند.
زالی درباره سرنوشت تعرفههای دندانپزشکی نیز خاطر نشان کرد: در حال حاضر همکاران ما به خصوص در انجمن دندانپزشکی کارگروهی تشکیل داده اند، ولی اشکالی که در بحث دندانپزشکی وجود دارد این است که هنوز خدمات دندانپزشکی مانند پزشکی احصاء نشده است و این متفاوت از تعرفه گذاری است، هم اکنون نیز هزینههای دندانپزشکی به صورت یک «K» مشخص صورت میپذیرد ولی چون در دندانپزشکی هزینه مواد مصرفی وجود دارد، بنابراین تعرفه گذاری دندانپزشکی نسبت به پزشکی بسیار پیچیده تر است که در این زمینه نقش بیمهها برای پوشش چنین خدماتی بسیار اهمیت دارد و باید بیمه پوشش بهتری ارائه کند.
مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
وی بیان داشت: اینگونه فیلمها و سریالها نباید جایگاه پزشکی کشور را تحت شعاع قرار دهد زیرا اینگونه سریالها که با نظام پزشکی و جامعه پزشکی نیز کارشناسی و مشورت نشده است میتواند به توریسم سلامت ایران ضربه بزند، ولی سازمان نظام پزشکی این آمادگی را اعلام میکند که برای ساخت چنین سریالهای طنزی هر گونه مشورت و کار کارشناسی در حوزه طنز ارائه دهد.
زالی با ارج نهادن تولیدات آقای مدیری عنوان کرد: هنوز درباره آن نامه ای که به رسانه ملی نگاشته شد پاسخی به ما داده نشده است و تاکنون نیز با آقای مدیری در این زمینه دیدار و صحبتی درباره سناریوی این سریال نداشتم.
رئیس سازمان نظام پزشکی کشور درباره معضل «ویزیت دوم» بیماران نیز بیان داشت: متاسفانه در کشور یک متدولوژی مشخصی در این باره وجود ندارد، بنابراین در دنیا طبقه بندی و استانداردسازی برای چنین ویزیتهای متفاوت است، بطوریکه در کشورهای دیگر 9 ویزیت متفاوت مشخص شده است ولی در کشور ما همان یک تعریف نسخه وجود دارد.
زالی با بیان اینکه دریافت هزینه برای ویزیت دوم وجهات دارد ولی نه برای مشاهده یک آزمایش صِرف؛ ادامه داد: باید بازنگری در این زمینه صورت پذیرد که این مسئله در اصلاح کتاب ارزش نسبی نیز به آن پرداخته شده است، ولی این مسئله زمانی هم برای بیمار و هم برای پزشک حل خواهد شد تا رابطه مالی بین بیمار و پزشک برداشته شود و این مسئله منوط به حمایت بیشتر بیمهها است.
رئیس سازمان نظام پزشکی کشور با تاکید بر تفکیک ویزیتها در کشور براساس استاندارسازی علمی عنوان کرد: بیمهها باید در این زمینه ورود کنند و مکانیزم و متدولوژی کنونی را که بسیار نیز قدیمی و اختلاق سلیقه در آن وجود دارد را اصلاح کنند.
زالی درباره سرنوشت تعرفههای دندانپزشکی نیز خاطر نشان کرد: در حال حاضر همکاران ما به خصوص در انجمن دندانپزشکی کارگروهی تشکیل داده اند، ولی اشکالی که در بحث دندانپزشکی وجود دارد این است که هنوز خدمات دندانپزشکی مانند پزشکی احصاء نشده است و این متفاوت از تعرفه گذاری است، هم اکنون نیز هزینههای دندانپزشکی به صورت یک «K» مشخص صورت میپذیرد ولی چون در دندانپزشکی هزینه مواد مصرفی وجود دارد، بنابراین تعرفه گذاری دندانپزشکی نسبت به پزشکی بسیار پیچیده تر است که در این زمینه نقش بیمهها برای پوشش چنین خدماتی بسیار اهمیت دارد و باید بیمه پوشش بهتری ارائه کند.
مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.