کد خبر 375191
تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۴

آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای در پاسخ به یادداشت کیهان جوابیه‌ای مفصل و طولانی داده اند.

به گزارش مشرق، آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای در پاسخ به یادداشت روز کیهان چهارشنبه 93/10/3 (کاش اینگونه نبود) جوابیه‌ای مفصل و طولانی داده اند.

متن کامل جوابیه ایشان و پاسخ کوتاه کیهان از نظرتان می‌گذرد.


مدیرمسئول محترم روزنامه کیهان
جناب آقای شریعتمداری
سلام علیکم؛
احتراما، شما در یادداشت روز چهارشنبه سوم دیماه جاری اول ربیع‌الاول تحت عنوان کاش اینگونه نبود مطالبی درباره حضرت آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای نوشته‌اید که پاسخ آن در زیر ارسال می‌شود و مسلم است که طبق قانون آن را در همان ستون و با همان مشخصات در اولین روز وصول پاسخ به چاپ خواهید رساند.
بسم‌الله‌الرحمن الرحیم
جنابعالی در مقدمه مقاله مزبور چنین وانمود کرده‌اید که مصاحبه حضرت آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای و چاپ آن در ایامی که راهپیمایی عظیم اربعین حسینی شور و نشاط در ایران و جهان برپا کرده بود، عملی نسنجیده و بالطبع ضد آن شور و نشاط ملی بوده است. متاسفانه شما نتوانسته یا نخواسته‌اید ببینید که در عکس‌العمل مردم حزب‌الله نه فقط این مصاحبه و نشر آن که در حکم «نبأ عظیم» را یافت؛ از شور و نشاط آنها کم نکرد بلکه بر بصیرت آنان در این ایام حساس افزود. بصیرتی که مورد تاکید مقام معظم رهبری است و دفاعهای نابجای برخی معدود از اصحاب رسانه می‌رود که آگاهی و بصیرت لازم ملت را زیر غبار ابهام ببرد و مجرمین فتنه 88 و قبل و بعد آنرا به نوعی برائت نسبی برساند.
1. جفای فاحش به امام
شما در یادداشت خود هم‌زبان با دفتر آقای هاشمی و یارانش نوشته‌اید که در مصاحبه آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای «نسبت به ساحت مقدس امام راحل و برخی یاران ایشان جفای فاحش شده است» و به این هم قانع نشده برای تثبیت بیشتر ادعای خلاف خود، در بند 2 آنرا «نه فقط اتهام ناروا و اهانت به ساحت مقدس حضرت امام(ره) بلکه بیرون از دایره حق و انصاف شمرده‌اید و به این هم قناعت نکرده آن را سبب «مخدوش شدن همه مکتوبات امام»! دانسته‌اید.»
در پاسخ باید دوستانه به شما گفت‌«خطاشناس نئی دلبرا خطا اینجاست.»
اعتماد به گفته اطرافیان و مردم دیگر نه اهانت است و نه اتهام، و نه برخلاف حق و انصاف، زیرا این صفتی است که پیامبر اکرم(ص) به آن موصوف بود. حضرت امام راحل هم با تمام هوش و فراست ولی مانند پیامبر(ص) به اطرافیان و مردم دیگر اعتماد داشت. دشمنان پیامبر(ص) به آن حضرت تعریض می‌‌کردند که وی چرا به هر خبر و سخنی گوش می‌دهد و آن‌را باور می‌کند. قرآن‌مجید به دفاع از آن حضرت نفرمود که پیامبر شما چون معصوم (یعنی بیگناه) است. پس هیچوقت فریب نمی‌خورد! بلکه فرمود «قل‌هو اذن خیر لکم یومن بالله و یومن للمومنین» «سوره توبه/آیه 61) یعنی اشکال نکنید که چرا سخن دروغگویان را باور می‌کند. آن حضرت «اذن خیر» است و خوش‌باور و همانطور که به خدا ایمان دارد به مومنین اطراف خود هم اعتماد می‌کند، یعنی برخلاف گفته شما این باور به گفتار دیگران «نه اتهام ناروا و نه اهانت به ساحت پیامبر(ص) و...) است بلکه خوش‌باوری و قبول قول اطرافیانی می‌باشد که متهم به توطئه و دروغ نباشند یک صفت پسندیده و شایسته مقام بزرگان است. قرآن در جایی دیگر برای جلوگیری از عواقب زودپذیری خوشبینانه اخبار به پیامبر می‌فرماید هر خبری که راوی آن فاسق باشد درباره آن «تبین» و تحقیق کن تا به اشتباه نیفتی: «ان جائکم فاسق بنبأ فتبینوا...» یعنی اگر «تحت تاثیر القائات» مردم قرار گرفتی و آنرا پذیرفتی از روی احتیاط در اطراف آن تحقیق کن تا مبادا نادم و پشیمان شوی «ان تصیبوا طائفه» «بجهاله» و تصبحوا علی ما فعلتم «نادمین» یعنی اگر زودباوری مطلق باشد موجب پشیمانی خواهد شد و نتیجه آنکه اصل گوش فرا دادن به مردم و مخصوصا اطرافیان، سیره پیامبر(ص) است و نسبت آن به حضرت امام(ره) نه اتهام است و نه توهین و نه خروج از حق و انصاف. خود امام راحل در مواردی مطالبی گفتند که موید باور ایشان به سخنان اطرافیان بوده از جمله ادعایی که برخی مسئولین جنگ درباره عدم توان رزمندگان به ادامه جنگ به ایشان دادند که به قبول قطعنامه منتهی شد و پس از پیروزی رزمندگان در صحنه مرصاد و هزیمت دشمنان، حضرت امام به چگونگی آن پی بردند و جمله‌ای درباره تصمیم خود فرمودند (کتاب قطعنامه را بخوانید). نمونه دیگر باور نسبت دروغی بود که علیه رئیس‌جمهور وقت (حضرت آیت‌الله خامنه‌ای) مبنی بر مخالفت ایشان با ولایت فقیه مورد نظر امام داده بودند و نامه و روشنگری مقام معظم رهبری (رئیس‌جمهور وقت) آن توطئه را خنثی کرد و نمونه دیگر اقرار به خطای خود درباره دولت مهندس بازرگان بود که برخی از اعضای شورای انقلاب آنرا به امام بزرگوار معرفی کرده بودند. و همچنین سخن امام(ره) درباره روحانیت مبارز بود که با دخالت رئیس فقید مرحوم جامعه روحانیت مبارز مرتفع شد.
حال به نوشته خود برگردید و ببینید که آیا بزرگنمایی عامدانه شما و «اهانت و توهین و خلاف حق و انصاف» که شما به آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای نسبت داده‌اید که به‌ گمان شما این فرزند و مرید و ذوب در امام آن را مرتکب شده، از طرف شما نوعی اتهام و توهین و خلاف حق و انصاف نسبت به معظم‌له نیست؟ و آیا شما نباید از تهمت و اهانت خود استغفار و توبه کنید؟
شما با تکیه بر برداشت غلطی که از جملات مصاحبه کرده‌اید آنچنان برخلاف حق و انصاف ثقل مقاله خود را روی پایه سست توهین به امام و شهید بهشتی قرار داده‌اید تا با برانگیختن احساسات مریدان حضرت امام، جریان جدیدی ایجاد شود و موضوع اصلی مصاحبه که پاشنه آشیل دشمنان است از نظرها دور بماند و دشمن فتنه‌گر آسوده و در عافیت بماند و این از شما که تصور می‌رفت از مخالفان فتنه و فتنه‌گران و معتقد به طرح مباحث روشنگرانه جدید هستید، بسیار عجیب است.
و در عوض، به یکی از رجال پرتجربه و روحانی و فقیه حکیم و عارفی که پیوسته در حریم حق مانده و برای دفاع از حق سینه سپر کرده و از حقیقت و مصالح اسلام و ملت دفاع کرده و مخلص و مرید امام بوده و هست و عمر خود را وقف جامعه و دین کرده و به دنبال حطام دنیوی نبوده، شما همگام با دشمنان نظام و انقلاب (که در همه عمر سیاسی معظم‌له به او جفا کرده‌اند) جفا کرده‌اید. آقای شریعتمداری «کاش اینگونه نبودید» و این خطا از شما سر نمی‌زد.
2. مرحوم حاج سیداحمد - استظهار نادرست شما از جمله «کسانی در جماران» و تطبیق آن با مرحوم سیداحمد خمینی، نوعی سفسطه و استفاده از شگرد ژورنالیستی و روش روانی برای نتیجه ناروای دیگر بود. طرح و تصریح نام کسی که در وسط نبوده ظلم به آن غایب و کاری بسیار نابجاست. درست نبود که نام کسی را که از او نام برده نشده و در این دنیا زندگی نمی‌کند بر سر زبان‌ها بیندازید و شریک واقعه کنید. این کار هم ظلم به آن مرحوم است و هم به بازماندگان مکرم ایشان.
شما خوب می‌دانید که در جماران و حوالی بیت امام کسانی منزل کرده و حاضر بودند و در مواقعی حساس نقش‌هایی بازی می‌کردند و مرحوم آقا سیداحمد خمینی در بسیاری اقدامات آنها، با آنها اختلاف مشی داشت. ایکاش نام این مرحوم را (که علی‌رغم برخی از سران فتنه) پس از رحلت حضرت امام(ره) بهترین نقش را در دوام رهبری امام و انتقال به رهبر معظم انقلاب و دوام انقلاب داشته در این جریده نمی‌نوشتید و آن مرحوم را به این موضوع که رسوای جهان شده است آلوده نمی‌کردید.
3. شهید بهشتی - شما در دفاع صوری و مصلحتی خود از مرحوم شهید بهشتی توصیف آن شهید به «تمامیت‌خواه» و «دارای ظاهر لیبرالیستی» را «جفای بزرگی در حق آن شهید والامقام» وانمود کرده‌اید ولی در دفاع خود چیزهایی دیگر و از جمله خدمات ایشان را یادآور شده‌اید که نشان از بی‌اطلاعی دقیق شما از شخصیت آن عزیز است. البته آن شهید بزرگوار همواره بر صراط مستقیم بود ولی روشی خاص در مدیریت و در رفتارشناسی سیاسی و اجتماعی داشت.
آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای به گفته خود از سال 35 تا 60 یعنی 25 سال دوست نزدیک و همفکرو همسنگر شهید بهشتی بودند و کمتر کسی مثل ایشان به خصایل و عقاید و روش ایشان وقوف داشتند و همیشه در شداید و مشکلات به کمک آن شهید می‌رفتند.
صفاتی چون تمامیت‌طلبی یا روحیه لیبرالیستی درباره ایشان برای کسانی که به معنی آن دقت کنند و در فکر بهره‌برداری سیاسی و شخصی از این الفاظ نباشند، نوعی ستایش آن شهید است زیرا ایشان به مدیریت بیشتر مسئولین اطمینان نداشت و نظارت و حضور خود را لازم می‌دانست (که می‌شود با کلمه اصرار بر تمامیت تعبیر کرد.) و این برای کسانی که از نزدیک با ایشان کار کرده‌اند روشن است.
از طرفی ایشان آزاد فکر می‌کرد و روشی آزاد و مستقل برای خود داشت و اهل شعار و افراط و تفریط نبود. گاهی از این جناح و گاهی از آن جناح طرفداری می‌کرد و نمونه آن را در اسناد مجلس خبرگان قانون اساسی سال 59 می‌توانید ببینید. روحیه لیبرالیستی یا آزادمنشی با لیبرال که نام نهضت آزادی و دارای بعد سیاسی و ضدانقلابی است فرق دارد. نسبت صفت «ظاهر لیبرالیستی» و «تمامیت‌خواهی» جفا به شهید بهشتی نبود بلکه اگر جفایی واقع شده، جفا به ملت حزب‌الله است که در اثر مغالطه تفسیر نادرست از الفاظ، غبار ابهام برپا شود و جلو بصیرت ملت را بگیرد و توجه مردم را از اصل و متن قضیه که فتنه‌گران هستند به حواشی و فروع بی‌نتیجه منعطف کند.
4.  افتادن در دام - شما با تحریف کلمه افتادن در  دام وانمود کرده‌اید که آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای ندانسته و از روی اشتباه در دام بقیه 8نفر افتاده‌اند که این استنباط غلط یا نسبت نارواست. ایشان می‌‌گوید در اصل متن نوشته و سوال من و آقای فارسی فقط این سوال بود که وزیر به مجلس بیاید و سفر آن هیئت را توضیح دهد، اما چون نامه سوال دیگری کار جمعی و امضای آن بنفع جمع و ترک تفرقه و تعدد بود و برای فرار از خودنمایی با سؤال انفرادی در برابر جمع دیگر، آن ورقه را که معلوم شد پشت سر آن دامی از طرف مجرمین آن واقعه بوده امضا نمودند و این به لحاظ همگامی آگاهانه با جمع بوده نه افتادن در دام جمع 7 نفر دیگر، آن موقع این سؤال قانونی تبدیل به «دام» شد و آن هشت نماینده صادق و دلسوز در معرض غضب حضرت امام(ره) قرارداد که برخی بر روی آن توطئه‌ای کردند تا از جرم بزرگی که کرده بودند بگریزند.
5. آقای شریعتمداری- جا داشت بجای آن سرمقاله که دفاع تمام قد از متهم فتنه 88 و پرده کشیدن بر روی بصیرت و چشم انتظار مردم آگاه و نعل وارونه و پوشش آن دفاع از مقام مقدس امام و بیت او و شهید بهشتی بود، جنابعالی به اصل موضوع مصاحبه می‌پرداختید و آن را مثبت یا منفی تشریح می‌کردید. شما بهتر بود بجای توهین به فهم مردم و صادقانه، بر اساس تمام آنچه طی سالها درباره آفاتی که از اطراف حیات سیاسی اکبر هاشمی به این انقلاب وارد شده، غبار از حقیقت می‌گرفتید و تحلیل خود را- صحیح یا غلط- از اصل واقعه مک فارلین می‌نوشتید.
شما که قطعاً خاطرات اوج دفاع سال 65 هاشمی و کتاب ماجرای مک فارلین پسرش را خوانده‌اید خوب می‌دانید که ارتباط طرف ایرانی با مقامات آمریکا- به گواهی خود آنها- دست کم یک سال قبل یعنی سال 1364 و در واقع از سال 1985 میلادی بوده که اگر حضرت امام راحل و آقا سید احمد می‌دانستند، جمله «أین تذهبون» را خطاب به آنها می‌گفتند و جلو آن تماسها را می‌گرفتند. آقای شریعتمداری- در حدیث است: «رحم‌الله من عرف قدره ولم یتعد طوره». شما برخلاف این حدیث پا را از گلیم خود فراتر گذاشتید و طبق عادت به کاری پرداختید که در حد شما نبود. سزاوار نبود که گیس سفید مآبانه در جای قاضی و داور بنشینید و بین کسانی داوری کنید که بیش از شما حقایق مبارزه و انقلاب را شاهد بوده و فراز و نشیب‌های بسیاری از نزدیک تجربه کرده‌اند و حکمی صادر کنید که حکم بین دو جریان مرگ و حیات جامعه انقلابی اسلامی ایران است. جامعه‌ای که سایه خطر دشمنان در کنار آنهاست و ملتی که امروز به جزم و فهم و بصیرت بیشتر نیازمندند تا تردید و شک. و حقیقت واقعه مک فارلین و فتنه 88 و حوادث خطرناک آینده را از روزنامه کیهان می‌طلبند نه تردید و توقف در مسائل حاشیه و احیاناً تفرقه در صف متحد اصولگرائی، در زمانی حساس که صف اصولگرایان واقعی باید متحد باشد.
شما در حمله شدید خود به آیت‌الله سید محمد خامنه‌ای که 35 سال سوابق درخشان مبارزاتی پس از انقلاب و چند دهه سابقه انقلابی پیش از انقلاب دارند و در مواقع سخت و تلخ همواره سینه سپر کرده و خط شکن بوده‌اند و امروز حامی ولایت الهی و چراغ روشن است انقلابی و بصیرت طلب هستند، آیا در مقاله شما سعی نشده بود بین این پیر سرباز مخلص انقلاب و بین ملت حزب‌الله فاصله بیندازید؟ و آیا با طرح نکات خارج از متن و بجای دفاع از خطراتی زنده و در راه برای ملت و انقلاب، خط درست و اصل مسئله را با حواشی خلط نکردید؟ و آیا برخورد با مردی بزرگ از سلاله پیامبر(ص) که همواره در راه اجرای احکام دین و اهداف انقلاب و امام گام برداشته جانب ادب را نگاه داشتید؟ آقای شریعتمداری کاش اینگونه نبودید». والسلام علی من اتبع الهدی.


کیهان:
1- همانگونه که ملاحظه می‌شود جوابیه طولانی آیت‌الله سید محمد خامنه‌ای غیر از 3 مورد که به آن اشاره‌ای گذرا خواهیم داشت، تکرار همان مطالبی است که در مصاحبه با مجله رمز عبور بیان کرده بودند و کیهان در یادداشت خود با عنوان «کاش اینگونه نبود» به نقد مستند آن پرداخته بود. بنابراین پاسخ کیهان همان است که در یادداشت مورد اشاره آمده است و خوانندگان محترم می‌توانند متن یادداشت کیهان و جوابیه ایشان را به مقایسه بنشینند و خود درباره آن قضاوت کنند.
2- آیت‌الله سید محمد خامنه‌ای در ابتدای جوابیه از مصاحبه خود با «رمز عبور» با عنوان «نبأ عظیم»! یاد می‌کنند که باید گفت؛ همه مفسران بزرگ قرآن ، مصداق «نبأ عظیم» را روز رستاخیز، قرآن، رسول خدا(ص) و امیرالمؤمنین علیه‌السلام تفسیر کرده‌اند و معلوم نیست چگونه می‌توان مصاحبه آیت‌الله سید محمد خامنه‌ای با مجله رمز عبور را هم یکی از مصادیق «نبأ‌عظیم» دانست!؟
3- ایشان در بخشی از جوابیه اشاره کرده‌اند که «پیامبر خدا(ص) نیز سخنان همه را می‌شنیدند و دشمنان پیامبر(ص) به ایشان اعتراض می‌کردند که چرا به هر خبر و سخنی گوش می‌دهند و آن را باور می‌کنند ولی قرآن به دفاع از آن حضرت نفرمود که پیامبر شما چون معصوم است پس هیچ‌وقت فریب نمی‌خورد! بلکه فرمود «قل هو اُذن خیرلکم یؤمن بالله و یؤمن للمومنین» یعنی اشکال نکنید که چرا سخن دروغگویان را باور می‌کند، آن حضرت اُذن خیر است.» در این آیه شریفه کمترین سخنی درباره اینکه «پیامبر(ص) هم ممکن است فریب دروغگویان را بخورد»! دیده نمی‌شود و در همه تفاسیر معتبر آمده است منظور آیه این است که پیامبر رحمت به سخنان همه گوش می‌دهد ولی در هنگام عمل فقط به فرمان خدا توجه دارند و معلوم نیست نظر آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای از کجای این آیه و به نقل از کدام مفسر قرآن مطرح شده است. زیرا حتی ظاهر آیه نیز دقیقا برخلاف نظر ایشان است و نشان می‌دهد که رسول خدا(ص) فریب دروغگویان را نمی‌خورد و تحت تأثیر آنها قرار نمی‌گیرند. آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای در ادامه همین بخش و بلافاصله به  آیه شریفه «ان جائکم فاسق بنبأ فتبینوا...» اشاره می‌کنند که این استناد نیز تأیید کننده انتقاد کیهان به مصاحبه ایشان است، چرا که در این آیه شریفه خداوند سبحان می‌فرمایند «اگر فاسقی برای شما (همه مؤمنان نه فقط پیامبر خدا(ص)) خبر ‌آورد درباره آن تحقیق کنید تا مبادا، به خاطر آن قومی را به مصیبت گرفتار کنید و سپس پشیمان شوید» همانگونه که به وضوح دیده می‌شود. خدای سبحان می‌فرمایند درباره خبری که افراد فاسق می‌آورند تحقیق کنید. خب! از کجای این آیه برمی‌آید که رسول خدا تحت تأثیر اخبار دروغ قرار می‌گرفته است؟!
4- ایشان در چند جای جوابیه اهانت‌هایی نسبت به کیهان و مدیرمسئول آن روا داشته‌اند که در پی دفاع از خود نیستیم.



*منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 43
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 14
  • محسن ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
    1 0
    هم بکی ازعوامل هاشمی است.حالابطریقی دیگر
  • محسن ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
    1 0
    متاسفانه آقای شریعتمداری بعضی وقتا دچار افراط میشه.در قضیه معاون اولی مشایی هم همین ایشون بودند که یه مسئله درجه چندم رو تبدیل به مسئله اصلی نظام کردند.
  • ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
    1 0
    استفاده از لفظ تماميت خواه براي شهيد بهشتي عزيز جفا است. اينكه ايشان ميخواست در همه جا نظارت بكند چه ارتباطي با تماميت خواهي دارد. همين طور مشي ليبراليستي كجا و آزاد منشي كجا ؟ !!
  • سادات ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
    1 0
    آقای شریعتمداری خوب بود در ایامی که از آن به عنوان پیروزی بصیرت بر نفاق و فتنه یاد می شود ،شما هم کمی بصیرت داشتید. واقعا از شما بعید بود. برای ما قابل باور نیست که شما هم خریدنی باشید. بصیرت بصیرت
  • کیا ۰۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
    1 1
    نقد کیهان منصفانه نبود بلکه یک طرفه بود خارج از نظرات بیان شده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۰۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
    0 0
    خیر عزیزم. جفا آن کاری است که به دلیل تعصبات حزبی در خق شهید آیت و شهید دیالمه صورت گرفت و اگر این تعصبات نبود همان زمان ریشه میر یزید فرعونی کنده شده بود.
  • علیرضا اهواز ۰۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
    1 0
    به نظر من کیهان اشتباه کرد که چنین مقاله ای زد و اشتباه دیگه هم ادامه بحث از طرف دفتر آیت الله محمد خامنه ای بود.کیهان خیلی مجدانه میخواد چیزی رو اثبات کنه که توی هیچ فرمولی نمیگنجه؛اونهم اینکه امام نظرات خودشون رو پیاده میکردن و از حرف کسی تاثیر نمیگرفتن! برادر عزیز جناب شریعتمداری ، مگر امام بعد از بازگشت خرمشهر به آغوش میهن نظرشون این نبود که جنگ همینجا خاتمه پیدا کنه ولی بعد از توجیهات فرماندهان نظامی با کلی شروط محدود کننده پذیرفتن که جنگ وارد خاک عراق بشه ؟ مگر امام درباره مجمع عقلا نظری تند و توام با عصبانیت نداشتن که بعد از توضیحات اکبر هاشمی رفسنجانی آروم شدن و از خیر برخورد با اعضای مجمع گذشتن و فقط تاکید کردن تعطیل بشه ؟ بسیاری از انتصابها،انتخابها،عزلها و احکام صادره بعد از مشورت با اطرافیان بویژه هاشمی،حضرت آقا و دیگر نزدیکان بوده. به هر حال حرف غلط آقای شریعتمداری باعث جنجال شده و امیدوار بودم بجای کش دادن این موضوع اونهم با اشکال به تفسیر آیه و ... با صلوات و سخنان خیر تموم بشه
  • ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
    1 0
    دمش گرم.. حرف حق زده و کیهان مثل همیشه خراب شده
  • ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
    0 0
    یه بخشایی از حرفهای هر دو نفر درسته ولی کاملا درگیری بیخودیه بنظرم
  • ناشناس ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
    1 0
    بروید مشکلات مردم را حل کنید که جوانهای ما امروز دین گریز شده اند که فردای جامعه ما دست همین جوانها است این آقایان زندگی خودشان را کرده اند برای نسل بعدی فکر کنید و یک جامعه ایده ال برای انها مهیا کنید
    • Mahdie IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
      0 0
      مگه اصلا جامعه ایده آل وجود داره؟
  • ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
    0 0
    زیاد بود نخوندم
  • ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
    1 0
    به هر حال جناب اقای خامنه ای مصاحبه ای کرده اند و مطالبی را در خصوص موضوعات مختلف فرمودند در واقع روشنگری کردند و بالاخره یک سری از واقعیتهای گذشته در تاریخ انقلاب ما برای نسل سوم و چهارم نیاز است و باید گفته شود و خود کیهان هم بنابر رسالتی که در این زمینه دارد باید روشنگری کنند و کیهان وخصوصا جناب شریتمداری نباید در استانه یوم الله 9 دی بحث ها ی اینچنینی را رسانه ای میکردند به نظر من که هر روز پیگیر مطالب کیهان هستم این شیوه از جانب کیهان پسندیده نبود .
  • ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
    0 0
    نباء عظیم را هم شنیدیم و دیدیم
  • رضا ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
    0 0
    حضرت آقا چند وقتی هست پیوسته میره جمکران و با اربابش درد دل می کنه ، راستی جنس حرفای آقا با امام زمان با این مباحث همخوانی داره؟راستی مشکلات نظام و جامعه اسلامی این حرفاست؟راستی بصیرت مورد نظر رهبری یعنی حرفای این دوبزرگوار؟خدایا به دل درد مند زهرای اطهر سلام الله علیها به رهبری عزیز آرامش قلب،نفوذ کلام و عزتمندی دنیا و آخرت عنایت بفرما. آمین یارب العالمین
  • ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
    0 1
    این اقا هرکی می خواهد باشد چطور دفترش به پیامبر توهین میکند وقتی قران بلد نیستند چرا تفسیر به رای می کنند ایه" اذن" چه ربطی به فریب خوردن دارد خداوند در مورد پیامبر فرمود" ماینطق عن الهوی ان هو وحی یوحی"تمام افکار و اقوال و حرکات پیامبر بر مبتای وحی است وبرای همین هم حجت وسنت است چطور کسی برای توجیه کارش پیامبر را تخطئه میکند
  • ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
    1 0
    ایول سید خوب جواب کیهان روودادی
  • ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
    0 0
    چقدر زشته این بهم پریدنهای شبه سیاسی بعضی.....
  • حامد ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
    1 0
    ای کاش سردار قلم و بصیرت، جناب استاد شریعتمداری، اندکی تقوای قلم را رعایت می‌کرد و هر چه می‌خواست نمی‌نوشت. در ماجرای 22 بهمن قم هم وی ده‌ها هزار مردم قم را منافق نامید و وقتی یادداشت بنده با عنوان « سخنی با برادر شریعتمداری » منتشر شد، تلاش کرد ماست مالی کند ولی آب رفته به جوی برنمی‌گردد! بالاخره ایشان هم معصوم نیست و خطا می‌کند اما همچنان، محبوب ما و استاد ما است.
  • ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
    0 1
    از همه چیز عجیبت تر در جوابیه، انکار عصمت پیامبر (ص) و فریب خوردن او از سخنان مردم بود.
  • ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
    1 0
    مقام معظم رهبری بارها مستقیم و غیر مستقیم خودشون رو غیر معصوم معرفی کردن و آیت الله خمینی هم در سخنرانیهاشون از مردم و رزمندگان معذرت خواهی کردن و خودشون رو معصوم نمیدونستن. تحلیل شریعتمداری غیر منطقی و غیر منصفانه
  • ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
    0 1
    از کی آیت الله شدن که خود به خود خطاب می کند شاید امر مشتبه شده و در ثانی ایشان آمد بهترش کند بدتر شد. واقعا این آقا بنشینند درسش را بخوانند و این امور را به اهلش بسپارد.
  • ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
    1 0
    بنده خدا لا بد دفتر ایشان جواب داده مثل دفتر هاشمی
  • ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
    0 0
    ناشناس0935 تو جاهلى.پس سکوت اختيارکن و بيشتر مطالعه داشته باش
  • محمد علی ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
    0 0
    کیهان واقعا اشتباه عمل کرد!
  • ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
    1 0
    درود بر آيت اله سيد محمد خامنه اى عالم بصير و شجاع و حق طلب,فتنه شناس و فتنه ستيز
  • ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
    0 0
    مسخره کردند مملکت را
  • ضد مغلطه ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
    0 0
    مشکل شریعتمداری اینه که بخشی از حرف را مبنا قرار میدهد و بخشی را به سلیقه خود به آن اضافه میکند و براساس ترکیب حرف اصلی و بخش افزوده دنبال نتیجه گیری است که ایراد این شیوه واضح است مثلا در مورد آیه شریفه جناب آیه الله خامنه ای نفرمودند که پیامبر فریب میخورد بلکه اشاره به یک اصل از اصول اسلامی دارد که میتوان موارد دیگری را هم بر ای آن شاهد آورد و آن اصل مشورت و شنیدن سخن دیگران است و امرهم شوری بینهم اما یک حدی هم اینجا وجود دارد آن عدم اعتماد به سخن فاسقان است و لذا تا مادامی که فسق کسی محرز نشده داخل در دایره مشورت است و لذا اینکه کیهان نتیجه گرفته حضرت آیت الله خامنه ای قائل به تحت تاثیر دروغ قرارگرفتن پیامبر اسلام (ص) بوده یک خطای آشکار برای کیهان است . ای کیهان عزیز لطفا چند جلسه درس منطق و شیوه های استنتاج را بگذران تا بعدا به تفسیر هم برسی تا دچای خطاهای محتوایی شکلی نشوی حرف ایت الله خامنه ای این است که امام دقیقا طبق اصل قرآنی مشورت و عدم اعتماد به فساق عمل میکرده اند و لذا چون هر کسی که به عنوان اطرافیان امام مطرح باشد حتما تا آن زمان که جزو اطرافیان است محرز نشده که جزو فساق باشد و لذا امام به حکم مشورت که خود نیز در موارد متعدد اشاره به آن دارد عمل میکرده و البته اگر بخواهیم به شیوه کنطقی و نه منطقی کیهان تفسیر به رای بکنیم باید گفت احتمالا جناب کیهان با پیش فرض گرفتن فسق اطرافیان امام نتیجه گرفته که جناب آیت الله خامنه ای قائل به تحت تاثیر قرارگرفتن امام از اخبار دروغ فساق اطراف حضرت امام بوده حال آنکه چنین ادعایی اصلا وجود خارجی ندارد و بافته کنطقی کیهان است البته در احراز فسق برخی اطرافیان پس از گذشت زمان شکی نیست اما در زمان خودش تا موقعی که فسق کسی محرز نشده نباید با او رفتار فسقه را داشت و امام هم از همین شیوه اتباع کرده اند و از آنجا که کسی قائل به عصمت حضرت امام (ره) نیست و لذا احتمال اعتماد به فردی که در زمان اعتماد غیر فاسق تشخیص داده شده و بعد از 30 سال فسق او محرز شده وجود دارد آیا کیهان مدعی عصمت حضرت امام است یا مدعی است هر کسی جزو معتمدین حضرت امام بوده الی الابد فاسق نخواهد شد ؟؟؟؟!!!! عجبا وا عجبا و در پایان باید گفت ای کیهان خطاشناس نئی کیهنا خطا اینجاست
  • ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
    0 0
    یه بخشایی از حرفهای هر دو نفر درسته ولی کاملا درگیری بیخودیه بنظرم
  • محمد ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
    0 0
    سلام شما ای زحمت کشان انقلاب از بهتان های ناروا دست بکشید فقط گوش بفرمان حضرت اقا باشید ( خامنه ای )احمدالله انقلاب اسلامی راه خود را می پیماید بسرعت پیش میرود فقط فکرملت و اقتصاد کشور باشیدوبس
  • علی ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
    0 0
    توجیهی که در مورد جفا به شهید بهشتی دادند کار را خراب تر کرد. خیلی مهم است که اشتباه را با اشتباه دیگر بخواهیم درست کنیم.
  • احمد ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
    0 0
    اگر به دلایلی! از شریعتمداری بغض نداشته باشیم میبینیم که کاملا منطقی صحبت کرده و جوابیه ایشان بیشتر هیاهوست و برای خالی نبودن عریضه.
  • ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
    0 0
    به جان هم افتادید؟ همینه دیگه. قدرت طلبی همینه. اول رقبای جناح مقابل رو ازمیدون به در می کنید و بعد به جون هم میفتید
  • ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
    0 0
    شریعتمداری آخه کیه که کسی بخواد ازش بغض داشته باشه وقتی 2 تا آیت الله بحث می کنند که طلبه وارد حرف نمی شه!
  • ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
    0 0
    دري وري نگو از کجا آوردي برنامه ديدارهاي امام زمان رو؟؟؟؟؟؟
  • درویش ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
    0 0
    اینکه جناب خامنه ای گفته اند پیامبر در اموری مثل جنگ با مردم مشورت میکرد طبق دستور صریح قران و اتفاقا نظر غلطی رو که عموم افراد روش تاکید داشتند رو قبول میکرد و اتفاقا در جنگ هم مسلمونها شکست می خوردند هیچ ربطی به عصمت پیامبر از گناه و الودگی ندرد. و اصلا کجا جوابیه گفته شده پیامبر فریب می خوردند.؟؟؟
  • افشین تهران ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    0 0
    ناشناس 15.21مهمترین چیزیکه اینجا این دوبزرگوار باید موظبش باشند ایجاد تفرقه و سواستفاده سست عنصرهایی مثل تو هست.
  • افشین تهران ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    0 0
    این دو بزرگوار باید بیشتر بفکر وحدت جامعه و کشور باشند تا عناصر معلوم الحالی که دنبال فرصت هستند از این مناظرات بی فایده سو استفاده نکنند.بصیرت امروز یعنی وحدت وحدت وحدت .کشوریکه در ان وحدت نباشد عاقبتی مثل سوریه و عراق پیدا خواهد کرد و هیچ ایرانی منتظر این اتفاق نیست پس تورا به خدا دست بردارید.
  • افشین تهران ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    0 0
    این دو بزرگوار باید بیشتر بفکر وحدت جامعه و کشور باشند تا عناصر معلوم الحالی که دنبال فرصت هستند از این مناظرات بی فایده سو استفاده نکنند.بصیرت امروز یعنی وحدت وحدت وحدت .کشوریکه در ان وحدت نباشد عاقبتی مثل سوریه و عراق پیدا خواهد کرد و هیچ ایرانی منتظر این اتفاق نیست پس تورا به خدا دست بردارید.
  • افشین تهران ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    0 0
    این دو بزرگوار باید بیشتر بفکر وحدت جامعه و کشور باشند تا عناصر معلوم الحالی که دنبال فرصت هستند از این مناظرات بی فایده سو استفاده نکنند.بصیرت امروز یعنی وحدت وحدت وحدت .کشوریکه در ان وحدت نباشد عاقبتی مثل سوریه و عراق پیدا خواهد کرد و هیچ ایرانی منتظر این اتفاق نیست پس تورا به خدا دست بردارید.
  • ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    0 0
    خیر. به هیچ وجه. وحدت برای چه؟ وحدت بر سر حق و عدالت یا تقسیم منافع مشترک؟ کدامیک؟ باید معلوم شود چرا همه کسانی که با احمدی نژاد چپ افتادند اصرار دارند در مورد ماجرای مک فارلین حرفی زده نشود و به جای متن سخنان سید محمد خامنه ای فقط دنبال حاشیه ها هستند...
  • ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    0 0
    بجای خوشگل صحبت کردن دلیل بیار سادات
  • ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    0 0
    اشتباه منفی دادم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ آره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس