به گزارش مشرق، علی بعیدی مفردنیا در برنامه بازدید خبرنگاران از سامانه جامع گمرکی در گمرک غرب تهران، با اشاره به تغییر نگاه به گمرک طی 50 سال اخیر، گفت: وظیفه اصلی گمرک در زمان حاضر صیانت از جامعه است و دیگر مانند گذشته فقط نگاه صرف درآمدی به گمرک وجود ندارد.
مدیرکل دفتر آمار و فناوری اطلاعات گمرک، تعداد قوانین حاکم بر گمرک را 45 قانون و کنوانسیونهای گمرکی که گمرک ایران به آن پیوسته و ملزم به رعایت آن است را 15 کنوانسیون ذکر کرد و گفت: کنوانسیون کیوتو میتواند بنیانهای گمرک را متحول کند.
وی با انتقاد از رویههای متعدد گمرکی از صادرات و واردات گرفته تا تهلنجیها و کولهبریها، این موارد را از چالشهای گمرک نام برد و افزود: در حال حاضر با تعدد ردیفهای عوارض مواجه هستیم به طوری که تعداد آنها به 15 نوع عوارض میرسد. همچنین 22 سازمان با گروههای مختلف درگیر ارائه مجوز برای ترخیص کالاها در گمرک هستند.
وی با بیان اینکه در رتبه بندی فضای کسب و کار، در بخش رتبهبندی تجارت فرامرزی، رتبه ایران از بین 183 کشور، 153 است، افزود: رتبه ایران در بخش لجستیک در سال 2012، 126 بوده است.
بعیدی، نسبت به صدور و وضعیت کارتهای بازرگانی یک بار مصرف انتقاد کرد و گفت: بسیاری از کارتهای یک بار مصرف که توسط اتاق بازرگانی صادر میشود، بلامحل است و با وضعیت باید پنجره تجارت واحد را به پیش ببریم.
این مقام مسئول در گمرک افزود: پیش از این گمرک ایران در بین 80 کشور بر اساس اعلام آنکتاد پیش از راهاندازی سیستم آسیکودا، بین پنج کشور برتر قرار داشت.
وی با اشاره به گستردگی گمرکات کشور، تعداد گمرکات را 150 اعلام کرد و افزود: این گمرکات در مرزیترین نقاط کشور قرار گرفتند که کمترین امکانات زیرساختی مخابراتی را دارند که از جمله این گمرکات تعویضخوان و باشماق است.
بعیدی با ذکر این مطلب که سامانه جامع گمرک نوین هفت سال بازه زمانی با هزینه بالا نیاز دارد، افزود: سامانه جامع گمرکی در راستای پنجره واحد تجارت فرامرزی راهاندازی میشود.
مدیرکل دفتر آمار و فناوری اطلاعات گمرک از امضای قرارداد گمرکی با کشورهای آذربایجان و ترکیه و سایر کشورهای همجوار در راستای پنجره واحد تجارت فرامرزی خبر داد و افزود: در حال حاضر چهار روز قبل از ورود کالا به گمرک، اطلاعات به دست میآید و مورد پردازش قرار میگیرد.
وی اضافه کرد: قبض انبار به صورت الکترونیکی مرتبط با سامانه جامع گمرکی صادر میشود و با این کار ورود و خروج کالا به انبارها به صورت سیستم الکترونیک چک میشود.
به گفته بعیدی، سامانه IPM توسط سازمان جهانی گمرک و با مشارکت شرکتهای تولیدی در سراسر جهان جهت شناسایی کالاهای تقلبی از برندهای اصلی و جلوگیری از عرضه و ترخیص این کالاها در گمرک کشورهای عضو سازمان جهانی گمرک فراهم شده است.
مدیرکل دفتر آمار و فناوری اطلاعات گمرک با اشاره به این مطلب که پیش از راهاندازی سامانه جامع گمرکی، میانگین زمان ترخیص کالاها 26 روز بوده است که الان به سه روز کاهش یافته است، افزود: هزینه یک روز خواب کالا در گمرک به اندازه یک درصد ارزش کل کالا هزینه دارد. با کاهش زمان ترخیص کالا، 280 هزار میلیارد ریال صرفهجویی حاصل شده است.
وی گفت: به طور متوسط با راهاندازی این سیستم، در درآمدهای گمرکی با رشد 120 درصدی مواجه شدهایم. در عین حال میانگین تشریفات گمرکی از هفت روز به یک روز به طور بدبینانه کاهش یافته است.
مدیرکل دفتر آمار و فناوری اطلاعات گمرک خاطر نشان کرد: در اجرای پنجره واحد تجارت فرامرزی در حوزه تائید ارز با بانک مرکزی مشکل داریم که در حال رفع شدن است.
مدیرکل دفتر آمار و فناوری اطلاعات گمرک، تعداد قوانین حاکم بر گمرک را 45 قانون و کنوانسیونهای گمرکی که گمرک ایران به آن پیوسته و ملزم به رعایت آن است را 15 کنوانسیون ذکر کرد و گفت: کنوانسیون کیوتو میتواند بنیانهای گمرک را متحول کند.
وی با انتقاد از رویههای متعدد گمرکی از صادرات و واردات گرفته تا تهلنجیها و کولهبریها، این موارد را از چالشهای گمرک نام برد و افزود: در حال حاضر با تعدد ردیفهای عوارض مواجه هستیم به طوری که تعداد آنها به 15 نوع عوارض میرسد. همچنین 22 سازمان با گروههای مختلف درگیر ارائه مجوز برای ترخیص کالاها در گمرک هستند.
وی با بیان اینکه در رتبه بندی فضای کسب و کار، در بخش رتبهبندی تجارت فرامرزی، رتبه ایران از بین 183 کشور، 153 است، افزود: رتبه ایران در بخش لجستیک در سال 2012، 126 بوده است.
بعیدی، نسبت به صدور و وضعیت کارتهای بازرگانی یک بار مصرف انتقاد کرد و گفت: بسیاری از کارتهای یک بار مصرف که توسط اتاق بازرگانی صادر میشود، بلامحل است و با وضعیت باید پنجره تجارت واحد را به پیش ببریم.
این مقام مسئول در گمرک افزود: پیش از این گمرک ایران در بین 80 کشور بر اساس اعلام آنکتاد پیش از راهاندازی سیستم آسیکودا، بین پنج کشور برتر قرار داشت.
وی با اشاره به گستردگی گمرکات کشور، تعداد گمرکات را 150 اعلام کرد و افزود: این گمرکات در مرزیترین نقاط کشور قرار گرفتند که کمترین امکانات زیرساختی مخابراتی را دارند که از جمله این گمرکات تعویضخوان و باشماق است.
بعیدی با ذکر این مطلب که سامانه جامع گمرک نوین هفت سال بازه زمانی با هزینه بالا نیاز دارد، افزود: سامانه جامع گمرکی در راستای پنجره واحد تجارت فرامرزی راهاندازی میشود.
مدیرکل دفتر آمار و فناوری اطلاعات گمرک از امضای قرارداد گمرکی با کشورهای آذربایجان و ترکیه و سایر کشورهای همجوار در راستای پنجره واحد تجارت فرامرزی خبر داد و افزود: در حال حاضر چهار روز قبل از ورود کالا به گمرک، اطلاعات به دست میآید و مورد پردازش قرار میگیرد.
وی اضافه کرد: قبض انبار به صورت الکترونیکی مرتبط با سامانه جامع گمرکی صادر میشود و با این کار ورود و خروج کالا به انبارها به صورت سیستم الکترونیک چک میشود.
به گفته بعیدی، سامانه IPM توسط سازمان جهانی گمرک و با مشارکت شرکتهای تولیدی در سراسر جهان جهت شناسایی کالاهای تقلبی از برندهای اصلی و جلوگیری از عرضه و ترخیص این کالاها در گمرک کشورهای عضو سازمان جهانی گمرک فراهم شده است.
مدیرکل دفتر آمار و فناوری اطلاعات گمرک با اشاره به این مطلب که پیش از راهاندازی سامانه جامع گمرکی، میانگین زمان ترخیص کالاها 26 روز بوده است که الان به سه روز کاهش یافته است، افزود: هزینه یک روز خواب کالا در گمرک به اندازه یک درصد ارزش کل کالا هزینه دارد. با کاهش زمان ترخیص کالا، 280 هزار میلیارد ریال صرفهجویی حاصل شده است.
وی گفت: به طور متوسط با راهاندازی این سیستم، در درآمدهای گمرکی با رشد 120 درصدی مواجه شدهایم. در عین حال میانگین تشریفات گمرکی از هفت روز به یک روز به طور بدبینانه کاهش یافته است.
مدیرکل دفتر آمار و فناوری اطلاعات گمرک خاطر نشان کرد: در اجرای پنجره واحد تجارت فرامرزی در حوزه تائید ارز با بانک مرکزی مشکل داریم که در حال رفع شدن است.