به گزارش مشرق، یک تحلیلگر شبکه العربیه در گزارشی به «اولویتهای اقتصادی،سیاسی و استراتژیک 2015 ایران» پرداخت.
در این گزارش تحلیلگر شبکه العربیه به تهدیدات و فرصتهای موجود برای ایران در سال 2015 پرداخته و به تبع در مواردی از منظری غیرواقع و جهتدار به تحلیل سیاست خارجی ایران پرداخته است.
در متون زیر به نقاط مهم گزارش تحلیلگر شبکه العربیه آمده است. بدیهی است که این محورها نقطه نظر کارشناس یک شبکه سعودی است.
«سال 2015 تحولات مثبت و حساس و همچنین چالشهایی برای دولت ایران خواهد داشت. اقتصاد ایران در سال 2015 در قیاس با سال 2014 با بودجه ریاضتی مواجه خواهد بود و بنا برگفته صندوق بین المللی پول دولت روحانی برای رفع مخارج خود به نفت بشکه ای حدود 131 دلار نیاز دارد.
از منظر رهبران ایران و با توجه به تمدید مذاکرات هسته ای با گروه 1+5، خبر خوب افزایش صادرات و واردات بویژه روسیه، چین و برخی کشورهای اروپایی خواهد بود. تغییر در نحوه استفاده واحدهای پولی ملی در تجارت خارجی به جای دلار تجارت دوجانبه را تسهیل خواهد کرد.
همکاریهای منطقه ای دوجانبه ایران با برخی کشورهای از قبیل ترکیه و عراق تقویت خواهد شد. سفر اردوغان به «خانه دومش» ایران در سال 2015، سبب افزایش تجارت دوجانبه دو کشور و تعمیق همکاری استراتژیک بین تهران و آنکارا خواهد شد.
ایران و عراق نیز برای افزایش تبادلات تجاری و تسهیل تجارت دوجانبه به بیش از 20 میلیارد دلار طی سه سال آینده، بانک مشترکی تاسیس خواهند کرد.
در سال 2015، ایران با توسعه و آزمایش موشک بالستیک قاره پیما که برد آن به آمریکا میرسد، در فناوری موشکهای برد بلند میتواند به موفقیتی چشمگیر برسد. البته قابل ذکر است که توسعه فناوری موشکی به منظور استراتژی تدافعی یا بازدارندگی است تا مقاصد تهاجمی.
موفقیت احتمالی چشمگیر بعدی میتواند از طریق برنامه «باور 373 ایران»، سیستم دفاع هوایی و سیستم موشکهای برد بلند زمین به هوای این کشور باشد. مقامات ایرانی آنطور که ژنرال فرزاد اسماعیلی گفته به دنبال برنامه ریزی برای براه اندازی سیستم موشکی دفاعی هوایی شبیه به "اس-300" روسیه یا چیزی فراتر از آن هستند.
اولویتهای استراتژیک دست نخورده باقی خواهند ماند
با وجود آنکه افزایش شدید بهای نفت برخی کارشناسان را بر این باور سوق داده که ایران در مواضع استراتژیک اصلی از قبیل مذاکرات هستهای و حمایت از دولت سوریه تعدیل صورت خواهد داد، اما باید گفت احتمال کمی وجود دارد که تهران تغییری اساسی در مواضعش ایجاد کند. تاریخ نشان داده در چند سال قبل که اقتصاد ایران با وضعیت بحرانی روبرو بود، مواضع تهران در قبال سوریه، حزبالله و برنامه هستهای تغییر نیافت.
به عبارت دیگر چالشهای اقتصادی از منظر ایران توجیهی برای تغییر استراتژیک نخواهد بود
موضوع حیاتی مهم دیگر، ضربالاجل جولای 2015 هستهای ایران و شش قدرت جهانی است. آیا شاهد توافق نهایی در سال 2015 خواهیم بود؟
شکاف بین مواضع و درخواستهای ایران و غرب برای فائق آمدن، بیش از حد عمیق است و توافق نهایی هستهای در جولای 2015، بعید است.
ایران همچنان به درخواستش برای لغو فوری تحریمها ادامه خواهد داد و آمریکا نیز به لغو تدریجی تحریمها. اگرچه باید تمدید عملی و دوفاکتوی توافق موقت هستهای در سال 2015 را بررسی و لحاظ کرد.
بنا به دلایلی از قبیل تلاقی منافع استراتژیک و ژئوپلیتیکی بین آمریکا و ایران، دیپلماسی "کانال بیرونی"، همکاری نظامی و اطلاعاتی مستقیم یا غیرمستقیم بین تهران و واشنگتن احتمالا افزایش خواهد یافت البته آشتی و سازش آمریکا-ایران شبیه به موضوع کوبا در این سال محقق نخواهد شد.
این تحلیل در ادامه نوشت؛ موضوع مهم دیگر، روابط تهران با دمشق است. سیاست خارجی ایران همچنان بر اساس دکترین بازی با حاصل جمع صفر خواهد بود بدین معنا که هرگونه تغییر نظام سیاسی سوریه،فقدان و نقص استراتژیک و ایدئولوژیک برای ایران درنظر گرفته خواهد شد.
در موضوع عراق، با توجه به ناتوانی این کشور برای مقابله با داعش، نفوذ اجتماعی، سیاسی، مذهبی و اقتصادی ایران تعمیق خواهد شد.
در این گزارش تحلیلگر شبکه العربیه به تهدیدات و فرصتهای موجود برای ایران در سال 2015 پرداخته و به تبع در مواردی از منظری غیرواقع و جهتدار به تحلیل سیاست خارجی ایران پرداخته است.
در متون زیر به نقاط مهم گزارش تحلیلگر شبکه العربیه آمده است. بدیهی است که این محورها نقطه نظر کارشناس یک شبکه سعودی است.
«سال 2015 تحولات مثبت و حساس و همچنین چالشهایی برای دولت ایران خواهد داشت. اقتصاد ایران در سال 2015 در قیاس با سال 2014 با بودجه ریاضتی مواجه خواهد بود و بنا برگفته صندوق بین المللی پول دولت روحانی برای رفع مخارج خود به نفت بشکه ای حدود 131 دلار نیاز دارد.
از منظر رهبران ایران و با توجه به تمدید مذاکرات هسته ای با گروه 1+5، خبر خوب افزایش صادرات و واردات بویژه روسیه، چین و برخی کشورهای اروپایی خواهد بود. تغییر در نحوه استفاده واحدهای پولی ملی در تجارت خارجی به جای دلار تجارت دوجانبه را تسهیل خواهد کرد.
همکاریهای منطقه ای دوجانبه ایران با برخی کشورهای از قبیل ترکیه و عراق تقویت خواهد شد. سفر اردوغان به «خانه دومش» ایران در سال 2015، سبب افزایش تجارت دوجانبه دو کشور و تعمیق همکاری استراتژیک بین تهران و آنکارا خواهد شد.
ایران و عراق نیز برای افزایش تبادلات تجاری و تسهیل تجارت دوجانبه به بیش از 20 میلیارد دلار طی سه سال آینده، بانک مشترکی تاسیس خواهند کرد.
در سال 2015، ایران با توسعه و آزمایش موشک بالستیک قاره پیما که برد آن به آمریکا میرسد، در فناوری موشکهای برد بلند میتواند به موفقیتی چشمگیر برسد. البته قابل ذکر است که توسعه فناوری موشکی به منظور استراتژی تدافعی یا بازدارندگی است تا مقاصد تهاجمی.
موفقیت احتمالی چشمگیر بعدی میتواند از طریق برنامه «باور 373 ایران»، سیستم دفاع هوایی و سیستم موشکهای برد بلند زمین به هوای این کشور باشد. مقامات ایرانی آنطور که ژنرال فرزاد اسماعیلی گفته به دنبال برنامه ریزی برای براه اندازی سیستم موشکی دفاعی هوایی شبیه به "اس-300" روسیه یا چیزی فراتر از آن هستند.
اولویتهای استراتژیک دست نخورده باقی خواهند ماند
با وجود آنکه افزایش شدید بهای نفت برخی کارشناسان را بر این باور سوق داده که ایران در مواضع استراتژیک اصلی از قبیل مذاکرات هستهای و حمایت از دولت سوریه تعدیل صورت خواهد داد، اما باید گفت احتمال کمی وجود دارد که تهران تغییری اساسی در مواضعش ایجاد کند. تاریخ نشان داده در چند سال قبل که اقتصاد ایران با وضعیت بحرانی روبرو بود، مواضع تهران در قبال سوریه، حزبالله و برنامه هستهای تغییر نیافت.
به عبارت دیگر چالشهای اقتصادی از منظر ایران توجیهی برای تغییر استراتژیک نخواهد بود
موضوع حیاتی مهم دیگر، ضربالاجل جولای 2015 هستهای ایران و شش قدرت جهانی است. آیا شاهد توافق نهایی در سال 2015 خواهیم بود؟
شکاف بین مواضع و درخواستهای ایران و غرب برای فائق آمدن، بیش از حد عمیق است و توافق نهایی هستهای در جولای 2015، بعید است.
ایران همچنان به درخواستش برای لغو فوری تحریمها ادامه خواهد داد و آمریکا نیز به لغو تدریجی تحریمها. اگرچه باید تمدید عملی و دوفاکتوی توافق موقت هستهای در سال 2015 را بررسی و لحاظ کرد.
بنا به دلایلی از قبیل تلاقی منافع استراتژیک و ژئوپلیتیکی بین آمریکا و ایران، دیپلماسی "کانال بیرونی"، همکاری نظامی و اطلاعاتی مستقیم یا غیرمستقیم بین تهران و واشنگتن احتمالا افزایش خواهد یافت البته آشتی و سازش آمریکا-ایران شبیه به موضوع کوبا در این سال محقق نخواهد شد.
این تحلیل در ادامه نوشت؛ موضوع مهم دیگر، روابط تهران با دمشق است. سیاست خارجی ایران همچنان بر اساس دکترین بازی با حاصل جمع صفر خواهد بود بدین معنا که هرگونه تغییر نظام سیاسی سوریه،فقدان و نقص استراتژیک و ایدئولوژیک برای ایران درنظر گرفته خواهد شد.
در موضوع عراق، با توجه به ناتوانی این کشور برای مقابله با داعش، نفوذ اجتماعی، سیاسی، مذهبی و اقتصادی ایران تعمیق خواهد شد.