رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس گفت:متاسفانه 25 سال در ثبت تاریخ دفاع مقدس تاخیر داریم به همین خاطر این ضرورت احساس می‌شود که هر یگان به صورت متنوع و فراگیر به تعریف عملکرد خودش از زوایای مختلف نسبت به تاریخ جنگ اقدام کنند. برای آغاز این کار نیازمند طرح تدوینی هستیم که در آن نقشه کار‌، ابعاد‌، افق‌، فصل‌ها و موضوعات مشخص و دامنه‌دار باشد.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، دکتر حسین اردستانی رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس که در همایش فرماندهان و مسئولان ادواری لشکر 10 سیدالشهدا که با رویکرد تدوین تاریخ رزم و تاریخ شفاهی این لشکر در باغ موزه دفاع مقدس تهران برگزار شد‌، در سخنانی گفت: جایگاه دفاع مقدس نسبت به دیگر دوران‌های تاریخی ایران برجسته‌تر و مهم‌تر است و چنین مقطع تاریخی در گذشته نداشتیم.

وی افزود: حفظ این حافظه تاریخی که هویت ملی ما را رقم زده است بسیار مهم است چرا که نمی‌توانیم همچون آن را بار دیگر بیافرینیم. همه ملت‌ها به تاریخ ماندگار هویتی نیازمند هستند. حتی بسیاری از کشورهای دیگر این تاریخ را برای خودشان می‌سازند چرا که عملکرد آنها در این تاریخ شکوه و افتخار آمیز است. از همین رو ملت‌ها برای بقا و زیستن به آن نیازمندند.

این محقق حوزه دفاع مقدس تاکید کرد: فقط متن مکتوب است که موجب ماندگاری این تاریخ هویت آفرین می‌شود. از همین رو هیچ ملتی بدون متن مکتوب از داشته‌های افتخار آمیزش پایدار و پاینده نخواهد بود. یکی از افتخارات شاه درگذشته حضور در سرکوبی شورش «ظفار» در عمان و یا همراه آمریکا در ویتنام بود. این در حالی است که امام خمینی (ره) رحمت‌الله توانست با رهبری خودش هشت سال دوران دفاع مقدس را مدیریت و فرماندهی کند. به گونه‌ای که اکنون برای ما به عنوان یک برگ تاریخی افتخارآمیز به حساب آید.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس درباره چگونگی ثبت تاریخ شفاهی و رزم‌نگاری یادآور شد: یکی از فعالیت‌هایی که می‌توان در این حوزه انجام داد این است که به سراغ همسران فرماندهان در دوران دفاع مقدس برویم. خوشبختانه اکنون این کار در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در حال پیگیری است و تاکنون مصاحبه‌های همسران سردارانی همچون محسن رضایی‌، غلامعلی رشید‌، سیدیحیی رحیم صفوی و عزیز جعفری انجام شده است.

وی با بیان چند نکته گفت: در این حوزه باید بدون پیش‌داوری‌، دخالت اقدام به ثبت گفته‌های رزمندگان بکنیم. کارها باید منسجم‌، روان و روح‌دار باشد تا به عنوان یک منبع برای ما در سطح ملی به حساب آید. یادمان باشد در این زمینه هرچقدر سرمایه‌گذاری کنیم زیاد نیست. امروز ما به این متن‌ها نیازمندیم اما تاکید می‌کنم که نباید متن‌های مرتبط با دفاع مقدس عوام زده باشد. جامعه امروز به توصیف جنگ نیازمند است نه متن اصلی یا تحلیل. باید به صورت جزئی به بیان پیروزی‌ها و شکست‌ها در دوران دفاع مقدس بپردازیم و سلایق شخصی خود را در آن دخالت ندهیم. علاوه بر این باید از متهم کردن یگان‌های همجوار نیز پرهیز کنیم.

این رزمنده دوران دفاع مقدس درباره رزم نگاری توضیح داد: در این زمینه باید به سه سوال پاسخ بدهیم. نخست آن که کی و چگونه؟. در حقیقت این بخش به سیر تحول یگان‌ها اختصاص دارد. دوم آنکه چه کرد؟ این پرسش هم باید پاسخگوی عملیات‌ها و میان عملیات‌ها باشد و نخستین سوالی که مطرح می‌شود این است که چگونه انجام داد. این سوال در برگیرنده روش‌ها و تاکتیک‌هایی است که رزمندگان به واسطه آن عملیاتی را انجام می‌دادند. برای ثبت این پرسش‌ها و آغاز کار باید اولویت‌ بندی داشته باشیم وهرچه سریعتر تا زمانی که عناصر حاضر در دفاع مقدس هستند کتابی را به نگارش دربیاوریم.

اردستانی در پایان سخنان خود به موضوع بسیج اشاره کرد و گفت: موضوع بسیج و حضور آنها در لشکرها بسیار مهم است. در حقیقت بسیج معمای جنگ ایران و عراق است که متاسفانه تا امروز حتی یک اثر که نماینگر این موضوع باشد ندیدم. منظورم این است که متن‌هایی که غیرشعاری باشد در این زمینه هنوز به چاپ نرسیده است. در این زمینه عقب ماندگی داریم . هنر امام(ره)در حقیقت این بود که به جنگ بعد دینی و مردمی داد و در پیروزی‌های ما این دو عنصر بسیار متبلور شد.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس