به گزارش مشرق، کلاس شاسیبلند در میان خودروها همواره از طرفداران ویژهای برخوردار بوده است و خریداران نیز توجیه منطقی برای خرید شاسیبلندها دارند، چرا که علاوه بر اینکه یک خودرو خانوادگی با فضای بار مناسب را خواهند داشت، از قابلیتهای خارج از جاده مناسبی نیز بهره میبرند، ضمن اینکه برخی از این خودروها قیمت مناسبی هم دارند.
لیست تهیه شده توسط Edmunds، ارزانترین شاسیبلندهای موجود در بازار را ارائه میدهد که البته علاوه بر قیمت پایین، کارایی و عملکرد قابل قبول در خارج از جاده نیز مدنظر قرار گرفته است. توجه داشته باشید که تمامی قیمتهای درج شده، قیمت پایه و بدون آپشن هر مدل است.
جیپ پاتریوت (۱۶ هزار و ۹۹۰ دلار)
جیپ همیشه به علت قابلیتهای بینظیر آفرود، مورد توجه دیگران قرار میگیرد اما این مدل از جیپ حتی با وجود معرفی گیربکس شش سرعته اتوماتیک، از منظر فنی و عملکرد، فاصله زیادی با سایر شاسیبلندهای هم ردهاش دارد که شاید قیمت پایین ۱۷ هزار دلاری آن، بتواند این امر را توجیه کند.
مزایا: صندلیهای راحت در جلو، امکانات مطلوب، قابلیتهای آفرود بیش از حد انتظار از یک خودرو ۱۷ هزار دلاری در صورت سفارش آپشنهای مرتبط.
معایب: شتاب پایین، مصرف سوخت بالا، ایمنی پایین، سواری ناراحت و پر سر و صدا، فضای محدود بارگیری، کیفیت پایین مواد بکار رفته در کابین.
جیپ کامپَس (۱۹ هزار و ۵۹۰ دلار)
جیپ کامپَس هم نظیر مدل ورودی پاتریوت، به علت اینکه برند جیپ را یدک میکشد، انتظارهای خریداران را در قابلیتهای آفرود، آنطور که باید و شاید، نمیتواند برطرف کند. با پرداخت نزدیک به ۳ هزار دلار مبلغ بیشتر نسبت به مدل پاتریوت، این شاسیبلند تنها کیفیت و فضای بزرگتری را به خریدار ارائه میدهد و باز هم از نظر عملکردی نمیتواند به پای سایر رقبایش در این لیست برسد.
مزایا: صندلیهای راحت در جلو، امکانات مطلوب، قابلیتهای رضایت بخش آفرود در صورت سفارش آپشنهای مرتبط.
معایب: شتاب پایین، مصرف سوخت بالا، کابین پر سر و صدا، سواری خشک و ناراحت، فضای کم پا برای سرنشینان عقب، فضای بار نه چندان راضیکننده.
نیسان جوک (۱۹ هزار و ۸۰۰ دلار)
ظاهر نامتعارف و عجیب این نیسان، انتقادات زیادی را به همراه داشته است اما سواری خوشایند و لذت بخش آن با برچسب قیمت زیر ۲۰ هزار دلار، آن را نه تنها به یکی از پرفروشترین شاسیبلندهای بازار، بلکه به یکی از پرفروشترین خودروهای بازار تبدیل کرده است. سواری اسپرت و شتاب مناسب در کنار عملکرد و هندلینگ خوب و واکنش پذیر جوک، از دلایلی هستند که خریداران را به سمت خود میکشاند.
مزایا: عملکرد سرحال و سرزنده، هندلینگ اسپرت، وجود سیستم چهارچرخ محرک به عنوان آپشن.
معایب: گنجایش کم صندوق بار، فضای محدود سر برای سرنشینان عقب، استفاده گسترده از پلاستیک با کیفیت پایین در کابین، سواری خشک.
میتسوبیشی اوتلَندِر اسپرت (۲۰ هزار و ۲۹۵ دلار)
میتسوبیشی یکی از بندهایی است که همواره مورد کم لطفی قرار میگیرد. تولیدات خوبی از این برند دیده شده است که در سطح جهانی و در قیاس با رقبای هم ردهاش، اغلب مطرح نمیشود و شاسیبلند اوتلَندِر نیز از این قاعده مستثنی نیست. این میتسوبیشی از هر نظر بیعیب و نقص است اما متأسفانه به دلیل قدرت کم موتور و کارایی نه چندان رضایتبخش در خارج از جاده، باز هم آن را از رقبایش عقب انداخته است.
مزایا: سواری نرم و راحت، قیمت و امکانات مناسب، ادوات قابل کنترل توسط صدای سرنشین به صورت استاندارد.
معایب: قدرت کم موتور، هندلینگ نه چندان خوشایند.
دوج جِرنی (۲۰ هزار و ۹۹۰ دلار)
ارائه موتور شش سیلندر خورجینی و ردیف سوم صندلی در لیست آپشنها، دوج جِرنی را برای خانوادههای متوسط، به یکی از بهترین گزینهها در این لیست مبدل ساخته است. تنها دلیلی که میتواند خریداران را از این دوج، پس بزند، قدرت پایین موتور آن در نسخه چهار سیلندر است که در صورت بارگیری و یا نشستن تمامی سرنشینان درون آن، برای قدرت بیشتر میگرید.
مزایا: گنجایش هفت سرنشین بالغ، صفحه نمایش هوشمند لمسی در جلو داشبورد، استفاده بهینه از فضاهای موجود در کابین.
معایب: شتاب کم در نسخه چهار سیلندر، مصرف سوخت بالا.
مزدا CX5 (22 هزار و ۱۹۰ دلار)
مزدا با مدل مزدا۳، بازار هاچبکها و با مدل مزدا شش بازار سدانها را تقریباً خودش اختصاص داده است و با مدل CX5 نیز به خوبی توانسته این راه را در بازار شاسیبلندها نیز پیش بگیرد. چرا که مزدا CX5 از هر نظر یک شاسیبلند مطلوب و رضایتبخش است که ظاهر اسپرت و زیبای آن ضمن تجربه لذت بخش رانندگی با آن، مهمترین عواملی هستند که خریدار را مجذوب خود میکند.
مزایا: سواری لذت بخش، موتور نیرومند و کم مصرف، طراحی اسپرت و زیبا.
معایب: اینترفِیس ناخوشایند برای تجهیزات الکترونیکی.
هیوندای توسان (۲۲ هزار و ۳۲۵ دلار)
هیوندای توسان، یکی از اولین شاسی بلندهای ارزان قیمتی بود که زیبایی را به یک فاکتور مهم در شاسیبلندها تبدیل و سایر رقبا را به تأمل بیشتر بر روی طراحی بدنه و کابین مجبور کرد. این شاسیبلند نیز همچون CX5، از هر نظر رضایت بخش و مطلوب است و هیچ خریداری نمیتواند هیچ عیبی بر روی آن بگذارد.
مزایا: طراحی زیبا و چشمگیر بدنه، ابعاد کوچک بدنه، هندلینگ و سواری مطلوب، ارزش بسیار بالا در قبال مبلغ پرداختی.
معایب: فضای نه چندان بزرگ برای سرنشینان عقب و صندوق بار، شتاب ضعیف با موتور پایه.
کیا اسپورتِیج (۲۲ هزار و ۴۹۵ دلار)
پیرو هیوندای توسان، کیا نیز بازار شاسیبلندها را به لطف توجه به طراحی، تحت سلطه خود گرفته است. کیا اسپورتِیج حاصل قلم پیتِر شرِیِر است که سابقاً طراحی آئودی را بر عهده داشته و باعث شده تا این شاسی بلند کرهای ظاهر فریبندهای داشته باشد. ظاهر جذاب در کنار قابلیتها و امکانات مناسب، این کیا را به یکی از بهترین گزینههای این لیست تبدیل کرده که هزینههای پایین نگهداری برای این دو کرهای، باعث میشود که حتی استحقاق جایگاه نخست را داشته باشد.
مزایا: طراحی زیبا و چشمگیر بدنه، موتور نیرومند (با سفارش موتور توربو در نسخه SX)، هندلینگ اسپرت و رضایت بخش، خدمات و گارانتی بی نظیر.
معایب: فضای نه چندان بزرگ برای سرنشینان عقب و صندوق بار، مصرف سوخت نه چندان مطلوب.
سوبارو فارستر (۲۲ هزار و ۸۲۰ دلار)
سوبارو نیز یکی دیگر از برندهایی است که برخلاف مشخصات مطلوب محصولاتش، همچون رقبا نتوانسته در هیچ کلاسی، همچون رقبایش مطرح باشد. شاسیبلند فارستر را شاید تنها از یک جهت بشناسید و آن هم اینکه برای سالهای مدیدی است که بهترین شاسی بلند انتخاب شده توسط نشریه موتورتِرِند میشود. این برند برای سال ۲۰۱۴، با یک فیس لیفت، فارستر را بهتر از گذشته کرده و بدون شک، بهترین گزینه برای شاسی بلندهای سایز متوسط است.
مزایا: عرضه سیستم چهارچرخ محرک به صورت استاندارد، فضای جادار کابین و صندوق بار، مصرف سوخت پایین، و از همه مهمتر قابلیت بی نظیر آفرود و خارج از جاده.
معایب: اینتِرفِیس نامطلوب صفحه نمایش، کارکرد نامطلوب موتور پایه در دورهای بالا.
سوبارو XV کراسترِک (۲۲ هزار و ۸۲۰ دلار)
اگر ظاهر و طراحی بدنه سوبارو فارستر شما را راضی به خرید آن نمیکند، این برند یک گزینه دیگر را به شما ارائه میدهد که حتی از فارستر هم بهتر است، و آن چیزی نیست جز سوبارو XV کراسترِک. این شاسی بلند، با وجود جثه کوچکی که دارد، همچون یک بز کوهی، مسیرهای ناهموار را پشتسر میگذارد و عرق شرم را از مدلهای چیپ جاری میسازد.
مزایا: سیستم چهارچرخ محرک استاندارد، قابلیتهای بینظیر خارج از جاده، کابین جادار، مصرف سوخت مناسب.
معایب: شتاب نامطلوب، سر و صدای زیاد موتور.
منبع: دنیای خودرو
لیست تهیه شده توسط Edmunds، ارزانترین شاسیبلندهای موجود در بازار را ارائه میدهد که البته علاوه بر قیمت پایین، کارایی و عملکرد قابل قبول در خارج از جاده نیز مدنظر قرار گرفته است. توجه داشته باشید که تمامی قیمتهای درج شده، قیمت پایه و بدون آپشن هر مدل است.
جیپ پاتریوت (۱۶ هزار و ۹۹۰ دلار)
جیپ همیشه به علت قابلیتهای بینظیر آفرود، مورد توجه دیگران قرار میگیرد اما این مدل از جیپ حتی با وجود معرفی گیربکس شش سرعته اتوماتیک، از منظر فنی و عملکرد، فاصله زیادی با سایر شاسیبلندهای هم ردهاش دارد که شاید قیمت پایین ۱۷ هزار دلاری آن، بتواند این امر را توجیه کند.
مزایا: صندلیهای راحت در جلو، امکانات مطلوب، قابلیتهای آفرود بیش از حد انتظار از یک خودرو ۱۷ هزار دلاری در صورت سفارش آپشنهای مرتبط.
معایب: شتاب پایین، مصرف سوخت بالا، ایمنی پایین، سواری ناراحت و پر سر و صدا، فضای محدود بارگیری، کیفیت پایین مواد بکار رفته در کابین.
جیپ کامپَس (۱۹ هزار و ۵۹۰ دلار)
جیپ کامپَس هم نظیر مدل ورودی پاتریوت، به علت اینکه برند جیپ را یدک میکشد، انتظارهای خریداران را در قابلیتهای آفرود، آنطور که باید و شاید، نمیتواند برطرف کند. با پرداخت نزدیک به ۳ هزار دلار مبلغ بیشتر نسبت به مدل پاتریوت، این شاسیبلند تنها کیفیت و فضای بزرگتری را به خریدار ارائه میدهد و باز هم از نظر عملکردی نمیتواند به پای سایر رقبایش در این لیست برسد.
مزایا: صندلیهای راحت در جلو، امکانات مطلوب، قابلیتهای رضایت بخش آفرود در صورت سفارش آپشنهای مرتبط.
معایب: شتاب پایین، مصرف سوخت بالا، کابین پر سر و صدا، سواری خشک و ناراحت، فضای کم پا برای سرنشینان عقب، فضای بار نه چندان راضیکننده.
نیسان جوک (۱۹ هزار و ۸۰۰ دلار)
ظاهر نامتعارف و عجیب این نیسان، انتقادات زیادی را به همراه داشته است اما سواری خوشایند و لذت بخش آن با برچسب قیمت زیر ۲۰ هزار دلار، آن را نه تنها به یکی از پرفروشترین شاسیبلندهای بازار، بلکه به یکی از پرفروشترین خودروهای بازار تبدیل کرده است. سواری اسپرت و شتاب مناسب در کنار عملکرد و هندلینگ خوب و واکنش پذیر جوک، از دلایلی هستند که خریداران را به سمت خود میکشاند.
مزایا: عملکرد سرحال و سرزنده، هندلینگ اسپرت، وجود سیستم چهارچرخ محرک به عنوان آپشن.
معایب: گنجایش کم صندوق بار، فضای محدود سر برای سرنشینان عقب، استفاده گسترده از پلاستیک با کیفیت پایین در کابین، سواری خشک.
میتسوبیشی اوتلَندِر اسپرت (۲۰ هزار و ۲۹۵ دلار)
میتسوبیشی یکی از بندهایی است که همواره مورد کم لطفی قرار میگیرد. تولیدات خوبی از این برند دیده شده است که در سطح جهانی و در قیاس با رقبای هم ردهاش، اغلب مطرح نمیشود و شاسیبلند اوتلَندِر نیز از این قاعده مستثنی نیست. این میتسوبیشی از هر نظر بیعیب و نقص است اما متأسفانه به دلیل قدرت کم موتور و کارایی نه چندان رضایتبخش در خارج از جاده، باز هم آن را از رقبایش عقب انداخته است.
مزایا: سواری نرم و راحت، قیمت و امکانات مناسب، ادوات قابل کنترل توسط صدای سرنشین به صورت استاندارد.
معایب: قدرت کم موتور، هندلینگ نه چندان خوشایند.
دوج جِرنی (۲۰ هزار و ۹۹۰ دلار)
مزایا: گنجایش هفت سرنشین بالغ، صفحه نمایش هوشمند لمسی در جلو داشبورد، استفاده بهینه از فضاهای موجود در کابین.
معایب: شتاب کم در نسخه چهار سیلندر، مصرف سوخت بالا.
مزدا CX5 (22 هزار و ۱۹۰ دلار)
مزدا با مدل مزدا۳، بازار هاچبکها و با مدل مزدا شش بازار سدانها را تقریباً خودش اختصاص داده است و با مدل CX5 نیز به خوبی توانسته این راه را در بازار شاسیبلندها نیز پیش بگیرد. چرا که مزدا CX5 از هر نظر یک شاسیبلند مطلوب و رضایتبخش است که ظاهر اسپرت و زیبای آن ضمن تجربه لذت بخش رانندگی با آن، مهمترین عواملی هستند که خریدار را مجذوب خود میکند.
مزایا: سواری لذت بخش، موتور نیرومند و کم مصرف، طراحی اسپرت و زیبا.
معایب: اینترفِیس ناخوشایند برای تجهیزات الکترونیکی.
هیوندای توسان (۲۲ هزار و ۳۲۵ دلار)
هیوندای توسان، یکی از اولین شاسی بلندهای ارزان قیمتی بود که زیبایی را به یک فاکتور مهم در شاسیبلندها تبدیل و سایر رقبا را به تأمل بیشتر بر روی طراحی بدنه و کابین مجبور کرد. این شاسیبلند نیز همچون CX5، از هر نظر رضایت بخش و مطلوب است و هیچ خریداری نمیتواند هیچ عیبی بر روی آن بگذارد.
مزایا: طراحی زیبا و چشمگیر بدنه، ابعاد کوچک بدنه، هندلینگ و سواری مطلوب، ارزش بسیار بالا در قبال مبلغ پرداختی.
معایب: فضای نه چندان بزرگ برای سرنشینان عقب و صندوق بار، شتاب ضعیف با موتور پایه.
کیا اسپورتِیج (۲۲ هزار و ۴۹۵ دلار)
پیرو هیوندای توسان، کیا نیز بازار شاسیبلندها را به لطف توجه به طراحی، تحت سلطه خود گرفته است. کیا اسپورتِیج حاصل قلم پیتِر شرِیِر است که سابقاً طراحی آئودی را بر عهده داشته و باعث شده تا این شاسی بلند کرهای ظاهر فریبندهای داشته باشد. ظاهر جذاب در کنار قابلیتها و امکانات مناسب، این کیا را به یکی از بهترین گزینههای این لیست تبدیل کرده که هزینههای پایین نگهداری برای این دو کرهای، باعث میشود که حتی استحقاق جایگاه نخست را داشته باشد.
مزایا: طراحی زیبا و چشمگیر بدنه، موتور نیرومند (با سفارش موتور توربو در نسخه SX)، هندلینگ اسپرت و رضایت بخش، خدمات و گارانتی بی نظیر.
معایب: فضای نه چندان بزرگ برای سرنشینان عقب و صندوق بار، مصرف سوخت نه چندان مطلوب.
سوبارو فارستر (۲۲ هزار و ۸۲۰ دلار)
سوبارو نیز یکی دیگر از برندهایی است که برخلاف مشخصات مطلوب محصولاتش، همچون رقبا نتوانسته در هیچ کلاسی، همچون رقبایش مطرح باشد. شاسیبلند فارستر را شاید تنها از یک جهت بشناسید و آن هم اینکه برای سالهای مدیدی است که بهترین شاسی بلند انتخاب شده توسط نشریه موتورتِرِند میشود. این برند برای سال ۲۰۱۴، با یک فیس لیفت، فارستر را بهتر از گذشته کرده و بدون شک، بهترین گزینه برای شاسی بلندهای سایز متوسط است.
مزایا: عرضه سیستم چهارچرخ محرک به صورت استاندارد، فضای جادار کابین و صندوق بار، مصرف سوخت پایین، و از همه مهمتر قابلیت بی نظیر آفرود و خارج از جاده.
معایب: اینتِرفِیس نامطلوب صفحه نمایش، کارکرد نامطلوب موتور پایه در دورهای بالا.
سوبارو XV کراسترِک (۲۲ هزار و ۸۲۰ دلار)
اگر ظاهر و طراحی بدنه سوبارو فارستر شما را راضی به خرید آن نمیکند، این برند یک گزینه دیگر را به شما ارائه میدهد که حتی از فارستر هم بهتر است، و آن چیزی نیست جز سوبارو XV کراسترِک. این شاسی بلند، با وجود جثه کوچکی که دارد، همچون یک بز کوهی، مسیرهای ناهموار را پشتسر میگذارد و عرق شرم را از مدلهای چیپ جاری میسازد.
مزایا: سیستم چهارچرخ محرک استاندارد، قابلیتهای بینظیر خارج از جاده، کابین جادار، مصرف سوخت مناسب.
معایب: شتاب نامطلوب، سر و صدای زیاد موتور.
منبع: دنیای خودرو