کد خبر 398736
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۰

ایام پایانی سال به ویژه چهارشنبه آخر سال که از آن به چهارشنبه‌سوزی تعبیر می‌شود انتخاب آزادانه شادی‌ها یا حسرت ابدی است که بر دل‌ها می‌نشیند!

به گزارش مشرق،‌ در حالی که فردا ملت ایران در آستانه نوروز باستانی چهارشنبه آخر سال را جشن گرفته و در کنار هم ساعات خوشی را سپری می‌کنند، عده‌ای با رفتارهای نابهنجار و شادی‌هایی که تناسبی با معیار سنتی و آداب و رسوم ما ندارد چهارشنبه‌سوری را به چهارشنبه‌سوزی تبدیل می‌کنند که در این بین خرید و فروش مواد محترقه و برخی از زینت‌های بر گرفته از نظام غربی، شرقی حال و هوایی متفاوت به چهارشنبه آخر سال بخشیده است.

در بازار پررونق عید و در نزدیکی چهارشنبه آخر سال می‌توان شاهد خرید و فروش اجناسی بود که هیچ تناسبی با آداب و رسوم ما ندارد که نمونه آن بالن‌های رنگارنگی است که به رسم کشورهای خارجی به ویژه چینی‌ها به بازارهای ما راه پیدا کرده تا امکان فزونی شادی‌ها را به صورت تقلبی نه با اصالت کامل به انجام برساند.

اما در هیاهوی چهارشنبه آخر سال بیشترین دغدغه‌ها و نگرانی‌ها از بی‌احتیاطی نوجوانان و جوانان است که اقدام به پرتاب مواد محترقه آن هم از نوع دست‌ساز و خطرناک می‌کنند که قطعاً صدماتی را به اعضای بدن وارد می‌کند.

فرمانده انتظامی استان اردبیل در این رابطه گفت: باید به هوش بود تا لحظه‌ای شادی کاذب غم و اندوه سال‌های دراز را به ارمغان نیاورد و اجازه ندهیم شادی‌های زودگذر آسیب‌های جانی و جسمی را به همراه داشته باشد.

سردار ابراهیم کریم‌خانی افزود: نیروی انتظامی هر چه توان و قدرت دارد در مبارزه با فروشندگان مواد محترقه به کار گرفته اما انجام این رسالت تنها از عهده ما بر نمی‌آید بلکه همه به ویژه خانواده‌ها مراقبت کنند تا انفجارهای مهیب،‌ مزاحمت‌های خیابانی، تحریف آداب و رسوم چهارشنبه آخر سال که در گذشته با دور هم نشستن‌ها و شب‌نشینی‌های با تفریحات سالم همراه بود جای خود را به بدعت‌های ناروا ندهد.

وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: با افزایش چشمگیر کشفیات مواد محترقه که تاکنون بیش از 270 هزار مواد محترقه کشف و ضبط شده که اغلب نیز خطرناک و دست‌ساز بودند ما بخشی از کارها را انجام دادیم ولی اسباب خطر در استفاده از مواد محترقه غیراستاندارد در کمین جوانان و نوجوانانی است که دچار بی‌احتیاطی می‌شوند.

رئیس سازمان آتش‌نشانی شهرداری اردبیل نیز با بیان اینکه همه اکیپ‌های آتش‌نشانی از فردا صبح در میادین حاضر شده و به آتش‌سوزی‌های احتمالی مدد می‌رسانند، بیان کرد: معلوم نیست این چه آیینی است که در آن خود افراد به چهارشنبه‌سوزی به جای چهارشنبه‌سوری روی می‌آورند.

فضیلت ابراهیمی ادامه داد: چنین آداب و رسومی را در تاریخ ایران زمین که عده‌ای به مواد محترقه روی آورده و خطر جانی برای دیگران درست کنند، هرگز مشاهده نکرده و انجام آن را شاهد نبودیم.

اما در مشگین‌شهر در آستانه چهارشنبه آخر سال مانور لحظه صفر برای توان‌سنجی نیروهای امدادی برگزار شد تا حضور آنها در سر صحنه حوادث به خوبی مورد ارزیابی و دقت نظر قرار گیرد که به گفته ابراهیم امامی فرماندار مشگین‌شهر همه اکیپ‌های اورژانس، آتش‌نشانی، هلال احمر و نیروی انتظامی مراقب هستند تا چهارشنبه آخر سال به میدان بروز حوادث تبدیل نشود.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اردبیل نیز با اعلام اینکه اورژانس از اولین وقت فردا به حال آماده‌باش درآمده تا مشکلات و نارسایی‌ها به حداقل رسیده و خدمات‌رسانی به موقع انجام شود، گفت: ما در روزهای 26 و 27 اسفندماه تمام پایگاه‌های اورژانس را به حال آماده باش درآوردیم.

محمد جعفرزاده افزود:‌ 40 پایگاه امدادی در آماده باش کامل است و مردم با شماره تلفن 115 می‌توانند حوادث را به سرعت اطلاع‌رسانی کنند.

وی با بیان اینکه 81 مصدوم چهارشنبه‌سوری سال قبل تا 90 درصد سرپایی مداوا شده و 9 نفر از آنها به دلیل مصدومیت شدید بستری شدند، اظهار کرد: بیشترین گروه‌های سنی در معرض خطر جوانان و نوجوانان هستند که اغلب نیز از محل صورت، چشم و دستان دچار آسیب‌ می‌شوند که خانواده‌ها باید مراقبت کنند تا ممانعت جدی از خرید مواد محترقه غیراستاندارد به انجام برسد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس