اتفاق عجيب ديگر در اين جشنواره اما نمايش صامت يكي از معدود فيلمهاي مطرح شركت كننده در آن بود كه در روز اول و در پرديس سينمايي ملت به نمايش درآمد. فيلم « تجربه» هازاناويس، كارگردان فيلم «آرتيست» در اين روز بدون صدا براي جمعيت كمتر از 10 نفر حاضر در سالن به نمايش در آمد و به گفته ناظر پخش ظاهراً جشنواره فقط همين نسخه بدون صدا را در اختيار داشته است! حدود 80 فيلم سينمايي، 15 فيلم مستند، 50 فيلم كوتاه در مجموع در دوره اول برگزاري مستقل جشنواره بينالمللي فيلم فجر به نمايش در ميآيد كه 14 فيلم در هر بخش مسابقه نمايش داده خواهد شد و از ميان اين 14 فيلم سه فيلم ايراني و 11 فيلم غير ايراني هستند كه در جلوهگاه شرق، سينماي سعادت بقيه فيلمها يا در بخش مرور آثار يا بخش نمايش ويژه اكران ميشوند. بعيد به نظر ميرسد كه جشنواره بينالمللي فيلم فجر بتواند نام خود را در ليست جشنوارههاي بينالمللي جهان بگنجاند آن هم به دليل فقدان وجود يك استراتژي مشخص كه در كنار ساير عوامل بتواند جريان فكري برگزاركنندگان اين رويداد و خط مشي آنها را روشن كند. البته عدم وجود استراتژي مشخص در برگزاري يك رويداد و جشنواره سينمايي براي سينماي كشوري كه فيلمهايش هميشه از فقدان وجود استراتژي مشخص رنج برده است، چيز عجيبي نيست؛ حتي به ظاهر دموكراتيكترين جشنوارههاي سينمايي دنيا مثل اسكار هم براي خود استراتژي مشخصي را اتخاذ ميكنند كه هر سال پاي برخي فيلمها را به اين رويداد ميبرد و آغوش اين جشنواره را به روي شماري ديگر از فيلمها باز ميكند. برگزاري مستقل جشنواره بينالمللي فيلم فجر با هزينههاي بسيار و اين بازخورد اندك به داستان خندهدار پيوند بيهوده آپانديس در سريال «در حاشيه» مهران مديري شباهت دارد. براي بدني كه آپانديساش آسيبديده و نداشتن آن خسراني را متوجه سيستم فيزيولوژيكي آن نميكند چرا بايد با صرف هزينههاي گزاف پيوند غيرضروري آپانديس را تجويز كرد؟!
*روزنامه جوان - الناز خمامی زاده