کد خبر 410162
تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۵

کارگردان «رخ دیوانه» در نشست نقد و بررسی این فیلم گفت: این اثر درباره جوانان است، اما به هیچ وجه آنها را قضاوت نمی‌کند.

به گزارش مشرق، جلسه نقد و بررسی  فیلم سینمایی «رخ دیوانه» شب گذشته هفتم اردیبهشت‌ماه با حضور عوامل این فیلم در فرهنگسرای رسانه برگزار شد. در ابتدای این جلسه ابوالحسن داودی در سخنانی اظهار کرد: اگر امروز برای فیلم «رخ دیوانه» احترامی قائل هستیم، بخشی از این احترام مدیون فیلمنامه محمدرضا گوهری است. این فیلمنامه‌نویس به شدت در کارش آگاه و دقیق است. برای همین اگر کارگردانی بتواند از سناریوی وی به درستی استفاده کند، کاری خوب خلق خواهد شد. با توجه به این توضیح من بزرگترین قوت «رخ دیوانه» را فیلمنامه خوب این کار می‌دانم.

وی افزود: از نگاه من فیلمنامه «رخ دیوانه» به دلیل حلقه حلقه بودن بسیار سخت بود، اما نویسنده توانست به خوبی کار را به سرانجام رساند. در ضمن فیلمنامه این کار را باید بهترین کار محمدرضا گوهری تا به امروز دانست، هر چند به نظر من این بخش در جشنواره فیلم فجر به درستی دیده نشد. این کم‌لطفی چیزی از ارزش‌های فیلمنامه این کار کم نمی‌کند.

این فیلمساز ادامه داد: اولین نسخه فیلمنامه این کار 10 سال پیش به نگارش درآمده است، البته تغییرات بسیاری از فیلمنامه اول تا آنچه که امروز شاهدش هستیم به وجود آمد، زیرا با تغییرات گسترده‌ای که در فضای مجازی به وجود آمده، این تغییرات الزامی بود. نکته دیگر این‌که سعی کردیم در فیلمنامه تنها روایت کنیم؛ برای همین قضاوت کردن را برعهده تماشاگران گذاشتیم.

«رخ یوانه» قضاوت نمی‌کند

داودی ادامه داد: زمانی که فیلم «تصادف» به نمایش درآمد برخی از جوانان به من گفتند که شما ما را در فیلم‌تان قضاوت کردید. این حرف در ذهن من باقی ماند. برای همین تمام تلاش من این بود که در فیلم جدیدم از قضاوت کردن پرهیز کنم، البته در کنار این رویکرد سعی کردم که روایتم از آنچه در جامعه روی می‌دهد مبتنی بر واقعیت باشد تا قضاوت تماشاگر هم به درستی انجام شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: نگاه اخلاق و جایگاه موضوعات دینی و اعتقادی در فیلم هم شکلی کاملاً مستتر دارد، به این معنی که تمام اتفاقاتی که برای شخصیت‌های فیلم روی می‌دهد به نوعی مرتبط با اخلاقیات است. بر این اساس نشان داده می‌شود دوری از علایق و اعتقادات دینی قادر است تا چه حد انسان را از جاده درست خارج کند. این گفته نیز به شکلی ظریف در فیلم ترسیم شده است.

در این جلسه بیتا منصوری، تهیه‌کننده فیلم نیز درباره «رخ دیوانه» چنین اظهار کرد: در ایران سالیانه بیش از 100 فیلم ساخته می‌شود که هر کدام به نحوی می‌خواهند حرف خود را بزنند. فیلم ما نیز حرف خود را دارد، اما در این کار به هیچ وجه قصد رد فناوری و تکنولوژی را نداریم، بلکه می‌خواهیم به طریقه استفاده آن اشاره کنیم، چون شکل استفاده کیفیت کار را مشخص می‌کند.

رضایت مردم و منتقدان از «رخ دیوانه»

این تهیه‌کننده اضافه کرد: همان گونه که کارگردان فیلم گفتند، فیلمنامه این کار در عین عالی بودن بسیار سخت نیز بود. برای همین برای این فیلم انرژی بسیاری صرف شد، اما خوشحال هستم که رضایت منتقدان و مردم توانست خستگی را از تن همه ما بیرون کند.

در این گزارش، داودی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه نگاه وی به سینما بر چه پایه شکل گرفته است، گفت: از نظر من سینما در ابتدا باید تماشاگر خود را سرگرم کند و در ادامه به فکر انتقال پیام باشد، چون اگر شرط اول لحاظ نشود، داشتن پیام هیچ کمکی به فیلم نخواهد کرد.

وی ادامه داد: درباره جلوه‌های ویژه این کار هم باید بگویم که ما توانستیم به مدد تلاش و خلاقیت وحید قطبی‌زاده به برداشت‌های خوبی در این زمینه دست پیدا کنیم؛ البته درباره صحنه تصادفی که در فیلم وجود داشت هم باید بگویم که آنچه روی داد کاملاً واقعی بود، هر چند جلوه‌های ویژه به بهتر دیده شدن آن کمک کرد.

هدایت صحیح داودی در «رخ دیوانه»

در بخش دیگری از این گزارش ساعد سهیلی، بازیگر فیلم نیز چنین بیان کرد: برای من همکاری با گروه بازیگری که همه آنها جوان بودند بسیار جالب بود. در این میان صابر ابر که از همه ما با تجربه‌تر بود کمک بسیاری به کار کرد. در ضمن باید از کارگردان فیلم ابوالحسن داودی نیز تشکر ویژه داشته باشم که هدایتش سبب شد تا بازیگران بهترین کیفیت کار خود را ارائه دهند.

وی اعلام کرد: به نظرم ساخت چنین فیلم‌هایی برای سینمای کشور ما یک ضرورت است، چون هم وجه سرگرمی آن رعایت شده، هم این‌که در آن به دغدغه‌های و مشکلات جوانان با نگاهی واقع‌گرایانه توجه می‌شود؛ البته برای من بسیار جالب بود که برای اولین بار این فیلم هم از سوی منتقدان و هم از سوی مردم مورد توجه قرار گرفت.

در پایان این مراسم کاوه آفاق، خواننده تیتراژ فیلم نیز بیان کرد: فکر می‌کنم مخاطبین هم از دیدن چنین فیلم‌هایی راضی هستند؛ چرا‌که آنها نیزاز دیدن آثار تکراری، عبوس و خسته شده‌اند.


منبع: ایکنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس