کد خبر 410972
تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۲

همزمان با بازتاب گسترده اعتراض ها و تظاهرات گسترده مردمی در بالتیمور امریکا علیه رفتارهای خشونت آمیز و مرگبار پلیس، صدها نفر در خیابان های شیکاگو به نشانه اعلام همبستگی با مردم بالتیمور راهپیمایی کردند.

به گزارش مشرق به نقل از پایگاه شیکاگو تریبیون، اعتراض ها در بالتیمور پس از مراسم تدفین «فردی گری» جوان سیاه پوست 25 ساله آمریکایی شدت گرفت که روز 21 آوریل (اول اردیبهشت) در بازداشت پلیس به طور مشکوکی درگذشت.

به دنبال تشدید ناآرامی ها قانون منع رفت و آمد عمومی از سه شنبه شب تا صبح چهارشنبه ادامه داشت و شهروندان تنها در موارد اضطراری یا قصد عزیمت به محل کار خود اجازه خروج از منزل را داشتند.

به نقل از رسانه ها تظاهرات مردمی در شیکاگو به صورت مسالمت آمیز برگزار شد و خشونتی به دنبال نداشت.

در همین حال هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق آمریکا قرار است روز چهارشنبه در مورد ناآرامی های بالتیمور سخنرانی کند و بگوید که این ناآرامی ها لزوم احیای نظم و امنیت و همچنین یافتن راههایی برای اصلاحات در سیستم قضایی و کیفری آمریکا را نشان می دهد.

نامزد آتی انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا در این سخنرانی قصد دارد پیشنهاداتی را در مورد جلوگیری از تکرار چنین ناآرامی های ارائه دهد.

از سوی دیگر شبکه بلومبرگ گزارش داد، باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد زمانی که اوضاع در بالتیمور آرام شود، به بالتیمور خواهد رفت تا اوضاع را از نزدیک بررسی کند.

اوباما گفت: زمانی که اوضاع در بالتیمور آرام و پاکسازی شد، فکر می کنم زمانی تنظیم شود تا در آنجا اوضاع از نزدیک بررسی شود.

گزارش شده است که اوباما چندین مقام دولتی را به بالتیمور اعزام کرده است.

رئیس جمهوری آمریکا پیش از این در حاشیه دیدار دوجانبه با نخست وزیر ژاپن در واشنگتن، در واکنش به ناآرامی های اخیر در بالتیمور گفته بود: رفتارهای خشونت آمیز پلیس با مردم آمریکا اتفاق جدیدی نیست و تنها به دلیل در دسترس قرار داشتن دوربین و بازتاب آن در شبکه های اجتماعی، این اتفاقات در سال های اخیر بیشتر مورد توجه مردم قرار گرفته است.

اوباما افزود: هیچ دلیل موجهی برای اینگونه خشونت ها وجود ندارد و این کارها نتیجه معکوس به همراه خواهد داشت.

حوادث اخیر در شهر فرگوسن و بالتیمور نشان داد که تبعیض نژادی و خشونت علیه سیاه پوستان امریکایی همچنان در امریکا ادامه داشته است و مقامات این کشور اقدامات جدی برای از بین بردن تبعیض نژادی علیه سیاه پوستان انجام نمی دهند.

روز گذشته نیز دفتر شهردار شهر بالتیمور آمریکا اعلام کرد که تاکنون در جریان اعتراضات اخیر در این شهر 144 خودرو به آتش کشیده شده و حدود 200 نفر تاکنون بازداشت شده اند. انتظار می رود شمار دستگیر شدگان اضافه شده باشد اما هنوز امار رسمی در روز چهارشنبه اعلام نشده است.

سخنگوی دفتر شهردار بالتیمور این آمار را روز سه شنبه اعلام کرد.

در جریان این اعتراض ها چندین ساختمان نیز به آتش کشیده شد و دهها نفر مجروح شدند.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس