نخستین گروه از خلبانان نظامی افغانستان در کابل، فارغ التحصیل شدند.

به گزارش مشرق، به این خلبانان به عنوان هسته اولیه ایجاد نیروی هوایی قدرتمند برای مقابله با جنبش طالبان نگریسته می شود. ارتش افغانستان از زمان شوروی سابق تا کنون فقط چند فروند جنگنده در اختیار دارد و به تازگی نیز تعدادی بالگردهای جنگی به دست آورده است.

حدود 200 جوان از دانشکده جنگ فارغ التحصیل شده‌اند. چالشهای جنگی در انتظار این جوانان است که این چالشها پس از شکست نیروهای بین المللی به دوش نیروهای افغانی افتاده است. این در حالی است که نیروهای بین المللی دارای بیشترین تجهیزات نظامی و نیرو بودند.

«دولت وزیری» سخنگوی وزارت دفاع افغانستان گفت:« ایجاد نیروی هوایی را آغاز کرده ایم و یک گردان هوایی و سه گروهان داریم. متأسفانه کمبود داریم. ما رادار یا هواپیماهای حامل موشک نداریم.»

بیشتر بالگردهایی که در چارچوب حمایت نظامی به افغانستان داده شده از نوع تدارکاتی است.
بالگردهای نظامی نیز تعدادشان اندک است و به سامانه موشکی مجهز نیستند.

برخی ناظران می گویند: علت این امر نیز به موازنه‌ها و منافع سیاسی بین آمریکا و کشورهای همسایه افغانستان مربوط می شود.

«اکبرجان فولاد» پژوهشگر امور نظامی گفت:« نیروهای خارجی در افغانستان با کشورهای منطقه توافق کرده اند که ارتش افغانستان به درجه ای نرسد که با این کشورها رقابت کند. می توانم بگویم نیروهای خارجی به سبب مقاصد سیاسی خاص خود ارتش را به خوبی آموزش نداده و مسلح نکرده اند .»

مأموریت جنگی نیروهای بین المللی ایساف در افغانستان پایان یافت اما جنگ پایان نیافت و ارتش افغانستان را درگیر چالشهایی کرد که ناظران معتقدند این ارتش نمی تواند با آن مقابله کند به ویژه آنکه از تجهیزات پیشرفته نظامی برخوردار نیست.

وضع نامناسب نیروی هوایی و توقف حملات هوایی نیروهای بین المللی باعث شده است نیروی زمینی افغانستان به سخت ترین شرایط در جنگ با طالبان مواجه شود.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
    0 0
    میتونیم بهشون چند تا میگ 21 بدیم تا بتونن با طالبان مقابله کنن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس