به گزارش مشرق، داستان واگذاری استقلال و پرسپولیس بیش از 10 سال است که بر سر زبانها افتاده و بارها نام این دو باشگاه در فهرست واگذاریهای سالانه دولت تکرار شده است که هر بار به بهانهای از جمله عدم ارائه صورتهای مالی و مشخص نبودن درآمدها و بدهیها، اجرای برنامه خصوصیسازی در این دو باشگاه به تعویق می افتاد.
اما با تمام فراز و نشیبها و دستاندازها، در زمستان سال 93 هیئت واگذاری با قیمت پایه و شرایط واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس موافقت کرد و سرانجام آگهی مزایده آنها منتشر شد. با این وجود متقاضیان در روزهای 27 بهمن و 19 اسفند پارسال به خرید آنها اقبالی نشان ندادند تا توپ خصوصی سازی فوتبال برای گل شدن در سال 94 دنبال شود.
شرایط واگذاری این دو باشگاه که در مزایده نخست 40 درصد نقد و بقیه اقساط 2 ساله و در مزایده دوم 25 درصد نقد و بقیه اقساط 4 ساله بود، برای مزایده سوم 20 درصد نقد و بقیه اقساط 5 ساله تعیین شد تا شاید این بار خریداران اقبالی به آنها نشان دهند که از قضا این اتفاق افتاد و سرانجام در نهم اردیبهشت، 4 پاکت روی میز مزایده قرار گرفت که سهم آبیها یک و سهم قرمزها 3 پاکت بود. اما پاکت استقلالیها و یک پاکت پرسپولیسیها بدلیل نقص مدارک در گام اول از گردونه رقابت حذف شدند و دو شرکت استیل آذین ایرانیان با مبلغ پیشنهادی 296 میلیارد و بهنام پیشرو کیش با 298 میلیار تومان به مرحله تایید صلاحیت راه پیدا کردند، با این فرض که بهنام پیشرو شرط واریز سپرده 8.7 میلیارد تومانی را رعایت کرده است.
بر این اساس، شروط نداشتن بدهی معوق بانکی، عدم سابقه محکومیت موثر کیفری و عدم سو سابقه امنیتی ثبت شده جزو شرایط اهلیت متقاضیان خرید سرخابیها بود که بهنام پیشرو کیش بدلیل واریز سپرده پس از مهلت قانونی از رقابت کنار گذاشته شد و دست آخر استیل آذین ایرانیان به فینال این واگذاری رسید.
با این حال پس از بررسیها مشخص شد برخی از سهامداران این شرکت یکی از شروط هیئت واگذاری را شامل نبودند و اهلیت این شرکت هم بدلیل بدهی بانکی تائید نشد تا مزایده چهارم سرخابیها این بار در روزجاری(29 اردیبهشت) دنبال شود.
اما تنها ساعاتی مانده به برگزاری این مزایده گمانه زنیهای گوناگونی در خصوص شرکت کنندگان در این مزایده شنیده می شود که پس از بارها تکذیب و تایید گویا رد و نشانی از یک خودروساز در کنار نامهایی چون شرکتهای بهنام پیشرو کیش و استیل آذین در این واگذاری دیده می شود که گویا این خودروساز بزرگ پاکت پیشنهادی خود را نیز به سازمان خصوصی سازی ارائه کرده است و این اتفاق در حالی رقم می خورد که مسوولان خصوصی سازی چند ساعت مانده به مزایده چهارم این خبر را نه تایید کردند نه تکذیب.
بر این اساس نیز برخی کارشناسان معتقدند با توجه به شرایط فعلی، واگذاری استقلال و پرسپولیس به دو خودروساز بزرگ کشور بهترین گزینه باشد؛ چرا که خودروسازها بودجه و منابع مالی کافی را برای حمایت از این دو باشگاه دارند و میتوانند از پتانسیلهای تبلیغاتی این دو تیم بهرهمند شوند؛ بنابراین با رقم خوردن این اتفاق سرخابیها عاقبت بخیر خواهند شد.
با این حال باید منتظر ماند و دید رویای مالکیت دو باشگاه استقلال و پرسپولیس توسط کدامیک از متقاضیان به تحقق خواهد یافت؟! شاید هم این مزایده فرجامی چون سه مزایده قبلی خواهد داشت ...
اما با تمام فراز و نشیبها و دستاندازها، در زمستان سال 93 هیئت واگذاری با قیمت پایه و شرایط واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس موافقت کرد و سرانجام آگهی مزایده آنها منتشر شد. با این وجود متقاضیان در روزهای 27 بهمن و 19 اسفند پارسال به خرید آنها اقبالی نشان ندادند تا توپ خصوصی سازی فوتبال برای گل شدن در سال 94 دنبال شود.
شرایط واگذاری این دو باشگاه که در مزایده نخست 40 درصد نقد و بقیه اقساط 2 ساله و در مزایده دوم 25 درصد نقد و بقیه اقساط 4 ساله بود، برای مزایده سوم 20 درصد نقد و بقیه اقساط 5 ساله تعیین شد تا شاید این بار خریداران اقبالی به آنها نشان دهند که از قضا این اتفاق افتاد و سرانجام در نهم اردیبهشت، 4 پاکت روی میز مزایده قرار گرفت که سهم آبیها یک و سهم قرمزها 3 پاکت بود. اما پاکت استقلالیها و یک پاکت پرسپولیسیها بدلیل نقص مدارک در گام اول از گردونه رقابت حذف شدند و دو شرکت استیل آذین ایرانیان با مبلغ پیشنهادی 296 میلیارد و بهنام پیشرو کیش با 298 میلیار تومان به مرحله تایید صلاحیت راه پیدا کردند، با این فرض که بهنام پیشرو شرط واریز سپرده 8.7 میلیارد تومانی را رعایت کرده است.
بر این اساس، شروط نداشتن بدهی معوق بانکی، عدم سابقه محکومیت موثر کیفری و عدم سو سابقه امنیتی ثبت شده جزو شرایط اهلیت متقاضیان خرید سرخابیها بود که بهنام پیشرو کیش بدلیل واریز سپرده پس از مهلت قانونی از رقابت کنار گذاشته شد و دست آخر استیل آذین ایرانیان به فینال این واگذاری رسید.
با این حال پس از بررسیها مشخص شد برخی از سهامداران این شرکت یکی از شروط هیئت واگذاری را شامل نبودند و اهلیت این شرکت هم بدلیل بدهی بانکی تائید نشد تا مزایده چهارم سرخابیها این بار در روزجاری(29 اردیبهشت) دنبال شود.
اما تنها ساعاتی مانده به برگزاری این مزایده گمانه زنیهای گوناگونی در خصوص شرکت کنندگان در این مزایده شنیده می شود که پس از بارها تکذیب و تایید گویا رد و نشانی از یک خودروساز در کنار نامهایی چون شرکتهای بهنام پیشرو کیش و استیل آذین در این واگذاری دیده می شود که گویا این خودروساز بزرگ پاکت پیشنهادی خود را نیز به سازمان خصوصی سازی ارائه کرده است و این اتفاق در حالی رقم می خورد که مسوولان خصوصی سازی چند ساعت مانده به مزایده چهارم این خبر را نه تایید کردند نه تکذیب.
بر این اساس نیز برخی کارشناسان معتقدند با توجه به شرایط فعلی، واگذاری استقلال و پرسپولیس به دو خودروساز بزرگ کشور بهترین گزینه باشد؛ چرا که خودروسازها بودجه و منابع مالی کافی را برای حمایت از این دو باشگاه دارند و میتوانند از پتانسیلهای تبلیغاتی این دو تیم بهرهمند شوند؛ بنابراین با رقم خوردن این اتفاق سرخابیها عاقبت بخیر خواهند شد.
با این حال باید منتظر ماند و دید رویای مالکیت دو باشگاه استقلال و پرسپولیس توسط کدامیک از متقاضیان به تحقق خواهد یافت؟! شاید هم این مزایده فرجامی چون سه مزایده قبلی خواهد داشت ...