مصوبه دولت مبنی بر تک‌نرخی‌شدن بنزین و حذف سهمیه‌بندی در کنار برخی اقدامات دیگر در حوزه تولید و مصرف بنزین، نگرانی‌ها درباره افزایش شدید مصرف و واردات بنزین کشور و ایجاد پاشنه آشیل جدیدی برای کشور در آینده نزدیک را افزایش داد.

تضعیف انقلاب بنزینی ایران برای شکست تحریم ها با حذف سهمیه بندی
گروه اقتصادی مشرق- بنابر مصوبه جدید دولت، بنزین به صورت تک نرخی و با قیمت 1000 تومان عرضه می شود. با تصویب این مصوبه که با هدف جبران کسری بودجه هدفمندی یارانه ها صورت گرفت، سهمیه بندی بنزین از ساعت 24 سه شنبه شب بعد از حدود 8 سال متوقف خواهد شد و بنزین مانند قبل از تیرماه 1386، به صورت تک نرخی و بدون سهمیه بندی عرضه می شود.

طرحی که اجرای آن تاثیر چشمگیری بر روی کنترل میزان مصرف و واردات بنزین در نیمه دوم دهه 80 و نیمه اول دهه 90 داشت و نقشی کلیدی در اجرای طرح هدفمند سازی یارانه ها، توسعه صنعت CNG و ناکامی تحریم صادرات بنزین به ایران توسط غرب داشت.

قطع تولید بنزین پتروشیمی، عدم مدیریت مناسب تعمیرات اساسی پالایشگاه شازند اراک و کاهش تولید بنزین این پالایشگاه، پیشرفت کند طرح‌های توسعه پالایشگاه های موجود و عدم پیگیری مناسب برای تسریع در بهره برداری از طرح عظیم پالایشگاه ستاره خلیج فارس، نگرانی ها درباره عواقب و هزینه های اقتصادی، اجتماعی و امنیتی تصمیم بنزینی اخیر دولت را افزایش داده است.

بخصوص آنکه این اقدام دولت منجر به از بین رفتن ابزار انگیزشی مردم برای مدیریت مصرف بنزین خود می شود.        

بر همین اساس، انتظار می رود بار دیگر افزایش شدید میزان مصرف و واردات بنزین با روندی مشابه اواخر دولت اصلاحات را شاهد باشیم.

در نیمه دوم دهه 70 و نیمه اول دهه 80، مصرف بنزین در کشور روندی شدیدا صعودی داشت و این موضوع در کنار عدم توجه وزارت نفت دولت اصلاحات به ساخت پالایشگاه های جدید موجب شده بود که میزان تولید بنزین در کشور جوابگوی مصرف داخلی آن نباشد.

بر همین اساس، میزان واردات بنزین در این دوره زمانی به شدت افزایش یافت به گونه ای که در سال 1385، میزان واردات این فرآورده نفتی به حدود 27.5 میلیون لیتر در روز رسید.

همین موضوع سبب شد تا اقتصاد کشور وابستگی شدیدی به واردات بنزین پیدا کند و هم بخش قابل توجهی از درآمدهای ارزی حاصله از صادرات نفت برای واردات این فرآورده نفتی استفاده شود (حدود 6 میلیارد دلار در سال 1385) و هم غرب برای استفاده از این نقطه ضعف برای اخلال در زندگی مردم و ضربه زدن به نظام، طمع پیدا کند.


تضعیف انقلاب بنزینی ایران برای شکست تحریم ها با حذف سهمیه بندی

همانطور که در نمودار بالا مشخص است، میزان رشد مصرف بنزین در نیمه دوم دهه 70، 5.8 درصد بود که در نیمه اول دهه 80 به 10.1 درصد افزایش یافت. همچنین میزان رشد مصرف بنزین در نیمه دوم دهه 70، 19.2 درصد بود که در نیمه دهه 80 به 42.1 درصد افزایش یافت.

با توجه به ریسک بالای وابستگی شدید کشور به واردات بنزین از لحاظ اقتصادی، اجتماعی و امنیتی، دولت به دنبال راهکارهایی کوتاه مدت برای کاهش واردات این فرآورده نفتی بود.

از آنجایی که افزایش تولید بنزین از طریق احداث پالایشگاه های جدید یا افزایش ظرفیت و بهینه سازی پالایشگاه های فعلی یا کاهش مصرف بنزین از طریق آزاد سازی قیمت فرآورده های نفتی (هدفمندی یارانه ها) در کوتاه مدت قابل اجرا نبودند، راهبرد کاهش مصرف بنزین از طریق سهمیه بندی کردن آن انتخاب شد.

هرچند انتخاب این راهبرد در وزارت نفت در اواخر دولت اصلاحات صورت گرفت ولی بخش اعظم عملیات اجرایی آن از اوایل سال 1385 و همزمان با قوت گرفتن زمزمه های تصویب طرح تحریم فروش بنزین به ایران توسط آمریکا انجام شد.

در همین دوره زمانی، مركز بررسي امنيت جهاني آمريكا (Institute for the Analysis of Global Security) (1) در دسامبر 2006 (دی ماه 1385) گزارشی درباره برنامه طرح های ایران برای شکست تحریم های احتمالی غرب در زمینه بنزین  با عنوان «انقلاب گاز (بنزين) احمدي نژاد- طرحي براي شكست تحريم هاي اقتصادي» منتشر کرد.

در بخشی از این گزارش آمده بود: «پيشنهاد دهندگان تحريم ها، آسيب پذيري استراتژيك ايران را نشانه رفته اند كه عبارت است از: كسري ظرفيت پالايشگاهي براي تامين نياز داخلي به بنزين و ديگر محصولات نفتي پالايشي ضروري ... تحريم همه جانبه اي كه براي واردات بنزين در دست مطالعه است، مي تواند شديدا اقتصاد ايران را زمين گير و فلج كند.

بدون سوخت وارداتي براي حمل و نقل، اين كشور ثروتمند نفتي كه دومين توليد كننده نفت اوپك است، قادر نخواهد بود تا ناوگان وسايل نقليه اش را به حركت اندازد و آشوب اجتماعي به زودي مي تواند فوران كند و به سرعت رژيم افراطي جمهوري اسلامي را تضعيف كرده و رو به زوال برد».


تضعیف انقلاب بنزینی ایران برای شکست تحریم ها با حذف سهمیه بندی

نهایتا در اوایل تیرماه سال 1386، اجرای طرح سهمیه بندی بنزین براساس بند «و» تبصره 13 قانون بودجه 1386 آغاز شد.         

با اجرای این طرح، رشد 10.1 درصدی مصرف بنزین در نیمه اول دهه 80 متوقف شد و میزان مصرف بنزین در محدود 60 تا 70 میلیون لیتر در روز در هشت سال اخیر کنترل شد.

این در حالی بود که مصرف بنزین کشور در صورت عدم اجرای این طرح، در سال 1389، سه رقمی می شد و در سال 93 به حدود 160 میلیون لیتر در روز می رسید.

در نتیجه این مدیریت مصرف بنزین، واردات این فرآورده نفتی نیز بعد از اجرای طرح سهمیه بندی بنزین با کاهشی 83.5 درصدی نسبت به سال پایه (سال 1385) به 4.5 میلیون لیتر در روز در سال 1393 رسید و همچنین سهم واردات در تامین بنزین مورد نیاز کشور از 37 درصد در سال پایه به 6.5 درصد در سال گذشته رسید.

این در حالی بود که سهم واردات در تامین بنزین کشور در صورت عدم اجرای این طرح از ابتدای دهه 90 به بیش از 50 درصد می رسید یعنی میزان واردات بنزین از سال 1390 به بعد قطعا بیشتر از میزان بنزین تولیدی در داخل کشور بود.

طبیعتاً چنین وابستگی عمیق و گسترده ای به واردات بنزین، پیامدها و هزینه های منفی فراوانی از لحاظ امنیتی و سیاسی برای کشور داشت.

تضعیف انقلاب بنزینی ایران برای شکست تحریم ها با حذف سهمیه بندی

البته افزایش تولید بنزین کشور هم با اجرای طرح های متعدد بنزین سازی و بهینه سازی و افزایش ظرفیت در پالایشگاه های نفت کشور (بخصوص طرح افزايش ظرفيت و بهینه سازی پالايشگاه شازند اراک) در سالهای اخیر و هم با تامین بخشی از نیاز داخلی به این فرآورده از طریق تولید در واحدهای پتروشیمی داخلی (از مرداد 1389 تا اوایل سال گذشته) و از طرف دیگر افزایش مصرف CNG در سال های اخیر، نقش موثری در کاهش واردات بنزین ایفا کرد.

حمیدرضا کمال جو

پی نوشت:
1.  IAGS يك مركز مطالعاتي غير انتفاعي است كه بر موضوع امنيت انرژي تمركز دارد و بنا به موارد ارجاعي از كنگره، اقدام به انجام پژوهشهاي مورد نظر مي كند. مديران و مشاوران اين موسسه از مشاوران ارشد كنگره و دولت ايالات متحده در حوزه هاي مرتبط با انرژي و امنيت جهاني هستند. در سابقه برخي از آنها، مشاورت عالي كابينه در بخشهاي وزارت دفاع،‌ انرژي و امور خارجه و همچنين مشاورت پروژه هاي مهمي همچون خط لوله باكو- تفليس- جيهان به چشم مي خورد.  خانم دكتر آن كورين (Anne Korin) و آقاي دكتر گال لوفت (Gal Luft) از مديران اصلي وقت اين مرکز بودند و گزارش مذکور توسط آنها تهیه شده بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 15
  • عبدالله ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    0 0
    باردیگر یکی از ضعفهای دولت خودرا نشان داد
  • ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    0 0
    آن مرد که با وجور نقاط ضعف، ولی عمیقا به ما می توانیم باور داشت، دیگر در قوه مجریه قرار ندارد.
  • سارا توانگری ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    0 0
    خدا رحمت کنه احمدی نژاد علیرغم برخی یکدندگیهای سالهای آخرش انصافا مرد کاری و خوش ذهنی بود. باهاش تند برخورد کردیم و اگر مثلا استحقاقش پیچوندن گوش بود، ما بعضیهامون گوشش رو از بیخ کندیم!
  • ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    0 0
    اینو باید از احمدی نژاد مرسید با اون طرح بیخود هدفمندیش
  • ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    0 0
    بهد در دوره احمدي نژاد با گران كردن بنزين و ... چند تا پالايشگاه ساختند؟؟؟!!!!
  • سعید ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    0 0
    مشرق نترس تا اخر سال که دولت بنزین 2500 تومان کنه مصرف از سال 85 هم کمتر میشه
  • ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    0 0
    روحانی مچکریم!!
  • ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    0 0
    انقلاب بنزینی ایران با انقلاب بنزینی احمدی نژاد؟
  • ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    0 0
    برای همه مشخصه طرح آزادسازی قیمتها برنامه کی بود؛ اختلاف در اجراش بود که الان به روشنی این اختلاف را می تواند دید؛ یکی به مردم پول حاصل از آزادسازی قیمت ها را داد، دیگری با قلدری گران می کند و می گوید حقتان است
  • ناشناس ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    0 0
    دولت یازدهم باید بنزین سهمیه ای 700 تومانی را حفظ میکرد و نرخ بنزین آزاد را به 1500 تومان افزایش میداد تا پرمصرف ها و دارندگان خودروهای لوکس هزینه مصرف خود را بپردازند و مصرف بنزین هم افزایش نداشته باشد .
  • ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    0 0
    هدف کاهش مصرف نیست..درامدزایی برای دولت جهت جبران کسر بودجه هست.. اگر هدف کاهش مصرف بود، روی خودروی کم مصرف برنامه ریزی میشد، روی حل گره های ترافیکی چه در جاده هو و چه در شهرها کار میشد و خیلی طرحهای دیگه... قیمت بنزبن در حاد حاضر معادل fobخلیج فارس هست، تازه نه با اون اکتان.....
  • ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    0 0
    مشرق از احمدی نژاد بدت میاد اما مجبوری تاریخ رو صحیح روایت کنی .
  • ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    0 0
    اقتصاد علم است دوستان بسیجی....تا نظام قیمت گذاری باشد پیشرفت نمی کنیم....اسراف خواهیم داشت..اصلا یارانه به بنزین احمقانه ترین کار دولتی است که می خواهد به تنهائی با آمریکا و البته به درستی مقابله کند..بزرگ بودن اسباب می خواهد...اسباب بزرگی هم مدیریت علمی است ...نه هیجان و عوام زدگی .و عوام فریبی... سلامت باشیدو سربلند ایران.
  • منصف ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    0 0
    سلام صد باریکلا، مردم بروند به جهنم، عده ای عقب مانده دلواپس!!!! باید این آش را ته خورد. آخر آش کشک خاله است!!!!!!!!
  • مهدی ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    0 0
    گفتند برای گران کردن نان برنامه ای ندارند ولی دیدیم که به نام آزاد پزی نان سنگک در شیراز از 500 گرم و 650 تومان شد 450 گرم و 950 تومان گفتند برای بنزین برنامه ای نداریم سهمیه را قطع کردند گفتند که مسکن مهر را تا پایان 94 تمام میکنیم بعد گفتند پایان 95 الان وزیر میگوید شاید چند دولت بعد پایان یابد گفتند عزت را به پاسپورت برمیگردانیم در عربستان برگشت گفتند برنامه 100 روزه داریم که اقتصاد را دگرگون میکند الان 2 سال میگذرد ولی 100 روز نشده گفتند مذاکره میکنیم با کدخدا تحریم برداشته میشود هر روز کدخدا تحریم اضافه میکند گفتند برنامه داریم برای بهبود کسب و کار ولی کسب و کارها و تولیدی ها 2 سال است که که میلنگند و دچار رکود هستند گفتند از رکود عبور کردیم ولی ما که ندیدیم گفتند که تورم جیب مردم است ولی الان گیر دادند که نه تورم آمار بانک مرکزی است و گفتند و گفتند و گفتند و گفتند و ........ گفتند ما دولت راسگویان هستیم و بس
  • ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    0 0
    ظرفیت تولید بنزین در دوره احمدی نژاد جهش کرد. کیفیت آن هم به شکل قابل توجهی بهتر شد. مثلا در اراک 16 میلیون لیتر بنزین یورو 4 به تولید بنزین کشور اضافه شد
  • ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    0 0
    اتفاقا این ناظر به انصاف مشرق هست. درسته که احمدی نژاد دو سال آخر رو خراب کرد؛ اما خدمات 6سال قبلش رو نباید فراموش کرد.
  • گمنام ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    0 0
    دولت تدبير و اميد،چه هنرمندانه عمل ميکنه......ياد ياران ياد باد......رفاه عمومي و عدم تورم و ياور ضعيفان... حذف يارانه کارگران و کم درامدها،حذف بنزين يارانه ايي....اقای دکتر روحاني مچکريم.....من به راي که به شما دادم افتخار ميکنم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس