به گزارش مشرق، مهر نوشت: اسلام دين تحرک و پويايي است و خمودگي و رخوت را نمي پسندد، با برخورداري از چنين رويکردي، اعمال و رفتار مسلمانان و جامعه اسلامي نيز همواره بايد متناسب با شرايط و زمانه از نشاط، تحرک مناسب و سازندگي بهرهمند باشد.
ايامي از سال بواسطه ولادت ائمه و اعياد مذهبي، زمانهاي پر خير و برکت و شادي هستند که بايد به شايستگي و آگاهي از ارج و منزلت اين روزها مورد توجه قرار گيرند.
در اين ايام مسرت بخش بايد با شاد کردن اقشار مختلف، به تزريق روحيه نشاط به درون جامعه پرداخت. شک نيست يکي از نهادهاي بسيار تأثيرگذار در اين زمينه، رسانه فراگير تلويزيون است که امکان ارتباط با اقشار مختلف را دارد .
اين رسانه مي تواند با در نظر گرفتن ظرافتها، بهره گيري از ابتکارعمل و مطالعات کارشناسانه، در چنين ايامي، علاوه بر انتقال مباني ديني، به تقويت روحيه جمعي پرداخته و جامعه را از نشاط معنوي بهره مند سازد.
با گذشت سالها به اين حقيقت رسيده ايم که کار فرهنگي مؤثري در زمينه شاديهاي اسلامي انجام نشده، در ارائه اندک برنامه هاي شاد مناسبتي هم بنظر مي رسد توده مردم در نظر گرفته نمي شوند، غافل از اينکه شادي و نشاط جزئي از زندگي است .
در همين روزهاي مسرت بخشي که در آنها قرار داريم، شک نيست که پرداخت تلويزيون به اعياد بزرگ و فرخنده شعبانيه به چيزي بيش و فراتر از پخش فيلمهاي تکراري و ملال آور نياز دارد .
در روايات است که پيامبر اکرم(ص) همواره تبسم بر لب داشت، اين امر حکايت از اهميت روي خوش و انتقال حس خوب و مثبت به اطرافيان است .
امام جعفر صادق (ع) نيز فرموده اند: من أحب الاعمال الي الله عز و جل إدخال السرور علي المؤمن اشباع جوعته أو تنفيس کربته أو قضاء دينه .
از جمله دوست داشتني ترين اعمال نزد خداي متعال شادي رسانيدن به مؤمن است و سير کردن او از گرسنگي ، يا رفع گرفتاري او يا پرداخت بدهيش . اصول کافي ، ج 3 ، ص 276
شک نيست از آثار و تبعات مثبت برخورداري از جامعه شاد، نگرش مثبت و اميد به آينده است که با پرداخت مناسب به اعياد و مناسبتهاي شاد مذهبي مي توان به اين مهم دست يافت و افراد و جامعه را با تزريق روحيه اميد و نشاط، به پويايي، خلاقيت و حرکتهاي سازنده تشويق و ترغيب کرد.
در شرايطي که دشمنان تلاش مي کنند با بهره گيري از جنگ نرم و نفوذ در افکار و اذهان، به فرهنگ و هويت ايراني لطمه وارد کنند، مسئوليت تلويزيون در راستاي سرگرمي و هدايت افکار عمومي بسيار سنگين است .
به طور قطع اگر رسانه ملي در کنار برنامه هاي ارزشي، محتوايي و به اصطلاح سنگين ، اهتمام و توجه بيشتري به بعد سرگرمي و نشاط بخشي برنامه ها داشته باشد، مردم کمتر به تماشاي فيلمهايي مي نشينند که تناسبي با هويت و فرهنگ آنها ندارد.