به گزارش مشرق، حسينعلي بهروزويفر در گفتوگو با ايسنا اظهار کرد: بهمن ماه سال گذشته براي براي پيگيري وضعيت قطار مغناطيسي تهران - مشهد با سرپرست وزارت راه و ترابري جلسه داشتيم.
وي با تاکيد بر اينکه سرپرست وزارت راه و ترابري دستور پيگيري اين پروژه را دادند، گفت: با سازمانهاي داخلي در حال مذاکره براي تامين سرمايهي لازم براي اجراي اين پروژه هستيم.
مدير اجرايي پروژه قطار مغناطيسي تهران- مشهد با اشاره به اينکه از سرمايهگذاري خارجي نيز استفاده ميکنيم، اضافه کرد: دولت بايد تضمينهاي لازم را به سرمايهگذاري خارجي بدهد، بهعبارت ديگر اجراي اين پروژه منوط به ارائهي ضمانت ايران است.
وي با اشاره به اينکه دولت براي اجراي اين پروژه، زمين آزاد ميکند، تصريح کرد: علاوه بر ارائهي زمين، دولت بايد کارهاي جانبي ديگري انجام دهد که براي او درآمد ايجاد ميکند.
به دليل سرعت بالاي اين قطار مغناطيسي که تا 500کيلومتر بر ساعت نيز مي رسد، مسافت 860کيلومتري ميان دو شهر تهران-مشهد بدون توقف در ايستگاه ها دو ساعت و با توقف در ايستگاه ها 2.5 ساعت خواهد بود.
اولين بار در کشور ما صحبت حضور قطارهاي سريع السير در مسيرتهران-مشهد قبل از پيروزي انقلاب توسط وزير راه و ترابري وقت که براي افتتاح راه آهن به ژاپن دعوت شده بود، مطرح شد.
وي در اين سفر از يک شرکت دولتي در ژاپن درخواست کرد که قطعات فاز اول راهآهن تهران – مشهد را براساس راهآهن مغناطيسي ژاپن با سرعت250کيلومتر بر ساعت مطالعه کند، اما پس از مطالعه اين شرکت به دليل هزينه بسيار زياد، اجراي پروژه توسط طرف ايراني مورد موافقت قرار نگرفت.
پس از آن صحبت درباره قطارهاي مغناطيسي که قيمت بسيار بالايي دارند، دوباره از سال 1384 براي مسير تهران- مشهد آغاز شد و سرانجام خرداد ماه سال 88 قرارداد نهايي قطار سريعالسير مشهد - تهران با حضور حميد بهبهاني- وزير راه و ترابري وقت- با آلمانيها امضا شد.
در اين مراسم بهبهاني با بيان اين که از حدود 3 سال پيش درگير اجراي اين پروژه هستيم، اظهار کرد: امروز با امضاي اين قرارداد به نقطه عطفي در کشور رسيديم.