اکنون باید از رئیس‌جمهور محترم پرسید، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی در فاصله سال‌های 2003 تا 2005 کدام نتیجه مثبت و قابل قبولی را به دنبال داشته است که حضرتعالی با استناد به آن، اجرای دوباره پروتکل الحاقی را به نفع کشور تلقی کرده و توصیه می‌فرمائید؟!

به گزارش مشرق، حسین شریعتمداری در سرمقاله امروز کیهان به نقد سخنان دکتر روحانی درباره پذیرش پروتکل الحاقی پرداخت و نوشت: کاش نیازی به این نوشته نبود و یا دستکم این که نگارنده می‌توانست خود را قانع کند که نیازی به این وجیزه نیست. اما متاسفانه برخی از اظهارات رئیس‌جمهور محترم درباره چالش هسته‌ای و «توافق احتمالی» به‌گونه‌ای است که اگر مصداق «سهواللسان» و «خطای بیان» نباشد - که ان‌شاءالله باشد- بیم آن می‌رود که با سوءاستفاده دشمنان روبرو شود و زیاده‌خواهی بیشتر آنان را در پی داشته باشد. از این روی اشاره به نکاتی برای پیشگیری از سوءاستفاده حریف ضروری به نظر می‌رسد. از جمله اینگونه اظهارات می‌توان به بخشی از سخنان آقای دکتر روحانی در کنفرانس خبری روز شنبه ایشان اشاره کرد. آنجا که درباره پروتکل الحاقی می‌گویند؛

«پروتکل الحاقی چیزی نیست که مخصوص ایران باشد... بسیاری از کشورهای دنیا، امروز پروتکل الحاقی را اجرا و به آن عمل می‌کنند. 124 کشور پروتکل الحاقی را اجرا می‌کنند... در پروتکل الحاقی، چیزی به نام بازرسی وجود ندارد... ما در سال 2003 تا 2005 پروتکل الحاقی را اجرا کردیم و می‌دانیم که چگونه است... مسئله مهم برای ایران، این است که با اجرای توافق و پروتکل الحاقی ثابت کند که اتهاماتی که علیه ایران مطرح می‌شود  و اینکه ایران در پی ساخت بمب هسته‌ای است، اتهامات بی‌اساس است».

با عرض پوزش از رئیس‌جمهور محترم کشورمان باید گفت، تعریف و توضیح ایشان درباره پروتکل الحاقی با واقعیات نه فقط منطبق نیست بلکه در تضاد نیز هست و پذیرش و اجرای آن مخصوصا آنگونه که در توافق لوزان آمده است می‌تواند عواقب سخت و جبران‌ناپذیری را به دنبال داشته باشد و در این‌باره گفتنی است؛

1- فرموده‌اند که امروزه 124 کشور جهان - تعداد آنها 125 است- پروتکل الحاقی را پذیرفته و آن را اجراء می‌کنند! و حال آن که؛

الف: برخی از این 125 کشور، نظیر بورکینافاسو، کنگو، آنگولا، چاد، کومور، گابن، افغانستان و ... اساسا هیچگونه فعالیت هسته‌ای ندارند که اجرای پروتکل الحاقی درباره آنها مصداق داشته باشد. پذیرش پروتکل از سوی این کشورها در پی فشار آمریکا و با هدف اعتبار بخشیدن به وجهه بین‌المللی این پروتکل صورت پذیرفته است.

ب: شمار دیگری از این 125 کشور، مانند آمریکا، فرانسه، چین، انگلیس و روسیه کشورهایی هستند که برخورداری آنها از سلاح اتمی در معاهده ‌NPT  به رسمیت شناخته شده است بنابراین پروتکل الحاقی که موضوع اصلی آن پیشگیری از انحراف به سوی تولید سلاح هسته‌ای است در مورد این کشورها موضوعیت ندارد. البته گفتنی است مطابق ماده اول معاهده NPT  کشورهای دارای سلاح اتمی از واگذاری این تسلیحات به سایر کشورها و یا کمک به آنها برای تولید سلاح هسته‌ای منع شده‌اند و تنها موردی که پذیرش پروتکل الحاقی از سوی این  کشورها را توجیه می‌کند، همین نکته است ولی 5 کشور یاد شده پروتکل الحاقی را با قیدهایی نظیر «عدم دسترسی به مراکزی که امنیت ملی آنان را به خطر می‌اندازد-آمریکا»، «ممنوعیت دسترسی فیزیکی- روسیه»، «صرفا برای آموزش بازرسان آژانس- فرانسه» و... پذیرفته‌اند و براساس گزارش‌های رسمی آژانس هیچ یک از آنها نیز به مفاد ماده مورد اشاره پایبند نبوده‌اند.

ج: تعداد اندکی از این 125 کشور، نظیر ژاپن و آفریقای جنوبی نیز که از فعالیت هسته‌ای برخوردارند، در شمار متحدان استراتژیک آمریکا و اروپا هستند که بدیهی است شرایطی کاملاً متفاوت با جمهوری اسلامی ایران دارند. آمریکا نیازی به کشف اسرار نظامی آنها احساس نمی‌کند و یا ترور دانشمندان هسته‌ای این کشورها را در دستور کار خود ندارد و...
با توجه به نکات یاد شده، اظهارنظر رئیس‌جمهور محترم که 125 کشور در جهان پروتکل الحاقی را پذیرفته و اجراء می‌کنند با واقعیت انطباق ندارد. مثلاً؛ بورکینافاسو و آنگولا و گابن و... از کدام برنامه هسته‌ای برخوردارند که جناب روحانی به اجرای پروتکل الحاقی از جانب آنها اشاره می‌فرمایند؟! و یا...

2- فرموده‌اند در پروتکل الحاقی چیزی به نام «بازرسی» وجود ندارد! و این در حالی است که موضوع اصلی پروتکل الحاقی بازرسی‌های فراتر از NPT و پادمان‌های مربوطه، آنهم از نوع بازرسی‌های سرزده از هر مکان و در هر زمان است. پروتکل الحاقی این بازرسی‌های سر زده را «حق آژانس» می‌داند که انجام آن برخلاف سایر «بازرسی‌های ویژه» نیازی به تصویب شورای حکام نیز ندارد. ماده 4 پروتکل الحاقی تأکید می‌کند که بازرسان آژانس  در موارد خاص، محل مورد نظر خود برای بازرسی را فقط 2 ساعت قبل از شروع بازرسی، به اطلاع کشور میزبان می‌رسانند و...

بنابراین، اظهارنظر رئیس جمهور محترم که «در پروتکل الحاقی چیزی به‌نام بازرسی وجود ندارد»! نیز نه فقط عاری از واقعیت است بلکه بازرسی‌های تصریح شده در پروتکل الحاقی بسیار فراتر از بازرسی‌های پیش‌بینی شده و پذیرفته شده در معاهده NPT و پادمان مربوطه است.

3- آقای دکتر روحانی می‌فرمایند؛ «ما در سال 2003 تا 2005 پروتکل‌الحاقی را اجرا کردیم و می‌دانیم که چگونه است و در همان زمان هم که میخواست اجرا شود، بحثی در کشور سرگرفت که اگر پروتکل اجرایی شود مساجد و خانه علما و مجلس شورای اسلامی را بازرسی می‌کنند که بی‌اساس بود»!

درباره این بخش از اظهارات رئیس‌جمهور محترم باید گفت؛ استناد به اقداماتی که در گذشته صورت پذیرفته- نظیر اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی در سال‌های 2003 تا 2005- فقط هنگامی ارزشمند و توجیه‌کننده خواهد بود که از اقدامات یاد شده، نتیجه مطلوب و مثبتی به دست آمده باشد و در غیر این صورت، استناد به  اقدامات گذشته نه فقط تکرار آن را توجیه نمی‌کند بلکه می‌تواند و باید به عنوان یک تجربه تلخ مانع از انجام دوباره آن باشد.

اکنون باید از رئیس‌جمهور محترم پرسید، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی در فاصله سال‌های 2003 تا 2005 کدام نتیجه مثبت و قابل قبولی را به دنبال داشته است که حضرتعالی با استناد به آن، اجرای دوباره پروتکل الحاقی را به نفع کشور تلقی کرده و توصیه می‌فرمائید؟! مگر غیر از این است که در سال‌های مورد اشاره بعد از اجرای پروتکل الحاقی و اجازه بازرسی‌های سر زده از هر مکان و در هر زمان و در پی چند دور مذاکرات فشرده با تروئیکای اروپایی و در حالی که حضرتعالی به عنوان مسئول تیم مذاکره‌کننده نسبت به نتیجه مذاکرات ابراز خوشبینی می‌کردید، پیشنهاد و خواسته‌ نهایی سه کشور اروپایی طرف مذاکره- فرانسه، آلمان و انگلیس- آن بود که بهترین تضمین برای آنها، دست کشیدن کامل ایران از فعالیت هسته‌ای است؟! و به دنبال این پیشنهاد باج‌خواهانه بود که جمهوری اسلامی ایران مذاکرات را متوقف کرد و تمامی فعالیت‌های هسته‌ای تعلیق شده را از سر گرفت. بنابراین اگر تجربه اجرای قبلی پروتکل الحاقی قابل استناد باشد- که هست- تنها نتیجه‌ای که از آن تجربه می‌توان گرفت، تن ندادن به اجرای دوباره پروتکل الحاقی است و نه آنگونه که رئیس‌جمهور محترم مطرح کرده‌اند، اجرای دوباره آن!

گفتنی است آقای دکتر روحانی در کتاب خود با عنوان «امنیت ملی و دیپلماسی هسته‌ای» پیشنهاد مورد اشاره تروئیکای اروپایی را، تحقیر‌آمیز، چیزی شبیه  کاپیتولاسیون و توهین به ملت ایران دانسته و می‌نویسد سه کشور اروپایی به خاطر ارائه آن پیشنهاد توهین‌آمیز باید از مردم ایران پوزش بخواهند.

از آنجا که نگارنده با جناب روحانی سابقه مزاح دارد،  با کسب اجازه از ایشان، حکایت زیر را وصف‌الحال می‌داند و امید آن که این مزاح،  رنجش خاطر رئیس‌جمهور محترم کشورمان را در پی‌نداشته باشد، می‌گویند پزشک معالج برای پی بردن به حساسیت بیمار نسبت به تزریق آمپول پنی‌سیلین، از وی پرسید؛ آیا تاکنون تجربه تزریق پنی‌سیلین داشته‌اید؟ بیمار پاسخ داد آری و پزشک آمپول پنی‌سیلین را با اطمینان خاطر به وی تزریق کرد، اما در کمال تعجب مشاهده کرد که بیمار بلافاصله پس از تزریق دچار تشنج شدید و تنگی نفس شده و در وضعیت بسیار خطرناکی قرار گرفته است. پزشک با عجله دست به کار شده و با هزار زحمت بیمار را از خطری که او را تهدید می‌کرد نجات داد و با تعجب پرسید؛ مگر شما نگفتید قبلا هم پنی‌سیلین تزریق کرده‌اید؟ و بیمار گفت؛ بله دفعه قبل هم که تزریق کردم به همین حالت تشنج و لرز و تنگی نفس دچار شده بودم!

۴- و بالاخره اگرچه درباره برخی از اظهارات دیگر رئیس‌جمهور محترم در کنفرانس خبری روز شنبه نیز گفتنی‌هایی هست ولی در پایان وجیزه پیش‌روی، تنها به این نکته - که پیش از این هم با ارائه شواهد و اسناد فراوان بر آن تاکید داشته‌ایم - بسنده می‌کنیم و آن، این که؛ چالش 12ساله هسته‌ای فقط تابلوی هسته‌ای دارد و موضوع آن غیرهسته‌ای است. از این روی با اطمینان کامل می‌توان گفت که رسیدن به توافق هسته‌ای مطلوب با 5+1 و مخصوصا آمریکا محال و غیرممکن است و بهانه‌جویی‌ها، زیاده‌خواهی‌ها و کارشکنی‌های 12 ساله آمریکا از همین واقعیت ریشه می‌گیرد. حریف اما، در همان حال که به کارشکنی دست می‌زند، اصرار دارد بعد از رسیدن به نقطه «عدم توافق» که قطعی است، جمهوری اسلامی ایران را مقصر جلوه دهد تا از این طریق افکارعمومی بخشی از جهانیان را به نفع خود و در جبهه مقابل ایران اسلامی مصادره کند. در این حالت از جناب روحانی انتظار می‌رود فلش همه فریادها و اعتراض‌های خود را به سوی جبهه حریف بکشاند و نه خودی‌ها که با ایشان و تیم محترم هسته‌ای  در رسیدن به توافق مطلوب همصدا و در مخالفت با توافق بد، همدل و همزبان هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 52
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 25
  • سعید ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    آقای حسین شریعتمداری یک بار حرف حق زدی 1000 بار حرف حق زدی بس دیگه .نمی خواهند گوش بدهند .خدایا آب را بر ما با نام حسین بن علی (ع) گوارا ساز .
  • ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    پاینده باشید.
  • ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    تنها راه حل دولت در موضوع هسته ای رو راست بودن با مردم و گفتار صادقانه است. مردم ایران بسیار مردم پیچده ای هستند . و برخلاف عده ای از آقایان حتی لبو فروش و راننده تاکسی هم می توانند تحلیل درستی از واقعیت داشته باشند . اگر با صداقت با مردم صحبت و رفتار شود و مذاکرات شکست هم بخورد . مردم فهیم درک میکنند مقصر طرف غربی بوده و دولت متهم نمی شود .
  • احمد ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    حرف حسابه دیگه ، جواب نداره اینطور اظهار نظرها از اقای رئیس جمهور انتظار نمیره
  • سامان ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    جناب اقای شریعتمداری لطف کنید بجای اینکه نقد تخریبی کنید نقد سازنده کنید صبح تا شب کارت شده گیر دادن به این و اون خو چه دردی از ما دوا میکنه جز اینکه جو رو متشنج میکنید جز اینکه جامعه رو دوقطبی میکنی!!! شما که خودت داری میگی دو روز بعد توافق اون شیطان میزنه زیرش دبه در میاره برگه توافق پاره میشه دوباره روز از نو روزی از نو میشه خو دیگه چرا اینقدر آتیشی هستی مومن!!!! بابا یبار یکی تون اومد بگه راه حل چیه؟؟؟؟ صلوات برای تعجیل در فرج مولایمان امام زمان (عج)
  • ابوالفضل ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    مستدل و منطقی عالی بود
  • حبیب ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    آقای شریعتمداری برو تحقیق کن بعد انتقاد تخریب گونه بکن این کشورای بورکینافاسو، کنگو، آنگولا، چاد، کومور، گابن، افغانستان و ... که گفتید کی گفته هسته ای ندارند؟ تحقیق کردیم هسته خرما هسته زردالو هسته انگور هسته هلو و بسیاری از هسته های دیگری دارند. بعدشم چرا شلوغش میکنید؟ما چشم بازرس آزانس رو میبندیم که هیچ جا رو نتونه ببینه ینی بازرسی ها کاملا چشم بسته صورت میگیره و ما بازرس رو میبریم کویر لوت میگیم اینجا فوردو هستش اونم نمیفهمه و میره چون چشمش بسته ست.
  • اکبر ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    مگه همین اجراى داوطلبانه پروتکل الحاقی نبود که اطلاعات دانشمندان هسته ای در اختیار سرویس جاسوسی صهیونیست ها قرار گرفت وباعث ترور و شهادت این عزیزان شد . تمام این مشکلات اقتصادی رو داریم تحمل میکنیم که عزت ایران اسلامی حفظ بشه مگه آدم عاقل با دست خودش گورشو میکنه ، هر قدر مقابل غربی‌ها کوتاه بیایم اون امتیاز بیشتری طلب میکنه الان هم که توهم زدن به خیالشون مایه فتیله پیچ روجفت و جور کردن پس ته تنور داغه امتیاز نقد بگیریم و وعده مفت لغو تحریم بدیم
  • ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    حرف حساب جواب نداره
  • حمید روحی قره باغ ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    1 0
    به نام خدا. نگرانیم. ولو اگر بی سواد و جهنمی باشیم. چرا در مذاکرات هسته ای خط قرمزی به نام خون شهدای هسته ای تعریف نشد؟ تا مذاکره کننده ها حداقل با دستاورد شهدای هسته ای به سادگی معامله نکنند؟ کاری که شهید شهریاری انجام دادند ( غنی سازی 20 درصد ) کار عبثی بود که کف خواسته هایمان قرار نگرفت؟!!! چرا مسئولین و مذاکر کننده های ایران همانند دشمن با صراحت صحبت نمی کنند؟ دشمن با صراحت می گوید غنی سازی با غنای زیر 5 درصد داشته باشید ولی مذاکره کننده های ایران که فکر می کنند کلی گویی راهی است برای رسیدن و نیل به اهداف فقط می گویند: ما می توانیم غنی سازی داشته باشیم. با درصد چند آقای مذاکره کننده؟؟!!! چرا مذاکره کننده های ایرانی با مردم ایران در لفافه سخن می گویند؟ چرا برای منافع ما ملت ایران عدد تعیین می کنید؟ مثلا 11000 سانتریفیوژ؟ مقیاس را محمد رسول الله ( ص ) تعیین نموده اند؛ از کره زمین تا ثریا...، منافع ما ملت ایران است. چرا پرونده هسته ای را دولت ها دنبال می کنند؟ چرا پرونده هسته ای مستقیم - بدون واسطه - زیر نظر رهبری اداره نمی شود؟ نگرانیم. ولی حیف همین نظر را هم نمی شود به گوش مسئولین یا مذاکره کننده رساند. توافق ژنو را به شخصه به عنوان « تعلیق پیشرفته هسته ای » قلمداد می کنم. تعلیقی بسیار خطرناکتر از زمان دولت هفتم و هشتم....
  • تازه مسلمان نروژی مقیم ایران ۰۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    سلام و صلوات آفریدگار عالم بر حاج حسین شریعتمداری که در قلمرو سیاست به مثابه دیده بان است از خداوند منان و سبحان مصرانه و ملتمسانه خواهانم که دشمنانش را به مرض وبا یا دیفتری یا حصبه یا هرسه دچار کند و دوستانش را عزت روز افزون هبه فرماید
  • تازه مسلمان نروژی مقیم ایران ۰۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    مثل اینکه هنوز هم نیاز است مردم یکبار دیگر در شهر های مشهد و قم و تهران و اصفهان تجمع کنند و بار دیگر پرچم مطالبات و منویات و دغدغه های رهبری را سر دست بگیرند البته به شرطی که رسانه ملی به وظیفه حساس و خطیر خود در امر اطلاع رسانی درخصوص مسئله راهبردی هسته ای شفاف و بی شیله پیله عمل کند تا بازهم شاهد سیل خروشان ملت نه دی برای پشتیبانی از امر ولایت فقیه باشیم سیل خروشانی که به شدت بنیادبرافکن است
  • ۰۳:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    احسنت
  • ۰۴:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    وجه مشترک روحانی و شریعتمداری این است که هر دو دغدغه آب و نان مردم را ندارند و در یک دنیای فرضی زندگی می کنند
  • ۰۴:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    پروتکل الحاقی همان پروتکل اضمهلالی است که ماسون ها در پی تحمیل آن به مردم انقلابی ایران هستند.
  • ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    اصل این مذاکرات به معنای شکست است. مذاکره زمانی معنی دارد که دو نفر بر سر شیء ثالثی بخواهند با هم توافق کنند. اما اکر شما بخواهید از برای تعیین مدل و رنگ اتومبیلتان از همسایه اجازه بگیرید، دیگر اسم این روند مذاکره نیست. بلکه ذلت و بندگی است. ولو اینکه سر انجام با او به توافق هم برسید! اگر غیرت داریم و هویت انسانی برایمان مانده است اصلا باید فریاد بزنیم مساله داشتن یا نداشتن فن آوری هسته ای یک مساله کاملا داخلی ایران است و به شما چه ربطی دارد؟ اصلا کی گفته و کجای تعهدات هسته ای ایران در ان پی تی آمده است که است ۶ کشور زورگو پلیس هسته ای دنیا هستند و ما باید به آنها حساب پس بدهیم؟ اصلا این گروه فقط در مقابل ایران معنی دارد و هیچ هویت حقوقی ندارد. ما از همان زمان که پذیرفتیم که باید برای امور داخلی خودمان با این حضرات به اصطلاح مذاکره کنیم به خون همه شهدا پشت پا زدیم. برای چه انقلاب کردیم؟ برای اینکه غنی سازی کنیم و فن آوری هسته ای داشته باشیم یا برای اینکه مستقل باشیم و هژمونی نظام سلطه را نفی کنیم و نه به شرق و نه به غرب حساب پس ندهیم و صرفا هدفمان کسب رایت خدا و بنای جامعه توحیدی باشد؟ بدیهی است که خواهید گفت هدف ما نفی هژمونی نظام سلطه بود. فن آوری هسته ای هم برای ما صرفا ابزاری بود که بتوانیم هر چه بیشتر مستقل شویم و روی پای خود بایستیم و محتاج ابرقدرتها نباشیم. اما الان چه شد که کارمان به آفتابه خرج لحیم کشید؟ چرا داریم استقلال خود را می دهیم برای آنکه غنی سازی را حفظ کنیم؟ اصلا گیرم – فرض محال که محال نیست – آمریکا آمد و با همه حرفهای ما موافقت کرد و نه تنها تحریمها را برداشت که آنقدر با ما دوست شد که خودش آمد و به ما تاسیسات هسته ای داد! این دیگر حال ایده آل است! مگر نه؟ اما این حالت تازه یعنی رسیدن به همان جایی که در سال ۵۷ بودیم!!! و همین مساله نشان می دهد که اصل پذیرش این به اصطلاح مذاکرات و نشستن با دشمنان بشر بر سر یک میز آنهم بر سریک مساله کاملا داخلی، یک سقوط آزاد دردناک در عرصه آرمانها بوده است. خوب اینکار دقیقا تکرار همان اشتباه یاسر عرفات است. او هم اول اسراییل را به رسمیت شناخت و بعد به فکر رفتن توافقی خوب برای گرفتن قدس شرقی بود!! در حالی که اصل همان مذاکراتش عین خیانت به آرمان فلسطین بود. می دانید جنبش تنباکو چرا اتفاق افتاد؟ چون انگلیس می خواست به بهانه انحصار خرید و فروش تنباکو در کل ایران مقر و تاسیسات ایجاد کند. مردم می دیدند که کمپانی تالبوت که اسما شرکت تجاری است در حال خرید و فروش اسحه و تدارک ساخت قلعه است و تنباکو بهانه ای تا ماجرای هند شرقی در ایران تکرار شود. والا قاجاریها کم امتیاز نداده بودند! این تالبوت بود که شک مردم را بر انگیخت. بعد از تجار مومن و میهن دوست در اصفهان و تبریز و قزوین و سایر شهرها و ولایات بودند که تنباکوهای خود را حتی پیش از صدور حکم تاریخی میرازی بزرگ شیرازی قدس الله روحه به آتش کشیدند. این ضرر را دادند تا ایران هند دیگری نشود. اگر قرار است داشتن فن آوری هسته ای به قیمت حضور دایمی جاسوسان خارجی در کشور به اسم کارشناس اتمی و صدور دستورات دایمی حضرات خارجی ها به اسم بررسی تعهدات صورت بگیرد، ما این ننگ را از اساس نمی خواهیم. اورانیم همیشه زیر زمین هست. همیشه هم می شود آن را غنی کرد. اما وقتی عزت و شرف ملتی فدا شد و وقتی داغ بندگی پیشانی امتی نشست، دیگر معلوم نیست هرگز بشود آن را پاک کرد. ما انرژی هسته ای را برای استقلال ایران می خواهیم و اگر قرار است انرژی هسته ای را به قیمت از دست دادن استقلال خود نکاه داریم، اصلا بهتر که آن را نداشته باشیم. پس یا مثل مردان مرد فریاد بزنید اصلا به شما چه ربطی دارید که ما فن آوری هسته داریم و پای استقلال و هویت و عزت خود بایستید و یا اگر نمی توانید همان بهتر کل این تاسیسات را تخته کنید. اقلا راه ورود رسمی دایمی جاسوسان را مسدود می کنیم.
  • احمد ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    مطمئنا دولت روحانی اواخر دوره ریاست جمهوری اش سعی در رفاه مردم خواهد داشت تا مردم این روزهای سخت را فراموش کرده و به او رای دهند، مردم هوشیار باشند
  • ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    درودبرشریعتمداری بزرگ
  • بنده خدا ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    نتیجه مذاکرات آلت دست آمریکا شدن و ذلت است
  • هادي هفتكلي ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    درود بر حاج حسين. آزموده را آزمودن خطاست و قديميا برا همين روزا گفتن اما كو گوش شنوا!
  • ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    نگران نباش شریعمداری عزیز چون آقای روحانی به گفته خود شما اصولگراست و تا پای جان بر اصول خود می ایستد !!!!!
  • ایرانی عاشق وطن وشهادت ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    مرحبا وصد مرحبا به سردار دلیر واگاه خط مقدم جبهه فرهنگی و رسانه ای خداوند شما را محفوظ وسربلند بدارد.
  • امیر ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    احسنت
  • سامان ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    روزنامه کیهان با انبوه کاغذهای باطله مواجه است . بهتراست دولت یک فکری بحال کاغذهای این جریده بکند.
  • ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    احسنت
  • ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    مطالب حاج حسین ایول داره
  • ایرانی ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    باز عالی و بجا بود . نقد ، مودبانه و دلسوزانه بود
  • ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    " از آنجا که نگارنده با جناب روحانی سابقه مزاح دارد، با کسب اجازه از ایشان، حکایت زیر را وصف‌الحال می‌داند و امید آن که این مزاح، رنجش خاطر رئیس‌جمهور محترم کشورمان را در پی‌نداشته باشد..." آقای شریعتمداری ! داری حرف حساب میزنی خطاب به کسی که اشتباه کرده . دیگه اینهمه دست به عصا راه رفتن و عذر خواهی برای حرف حق زدن نداره که
  • ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    مگر نه اینکه اجرای پروتکل الحاقی 5نفر از دانشمندان هسته ای را از ما گرفت
  • ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    عالی مثل همیشه
  • ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    اکنون باید از اقای شریعت مداری محترم پرسید،این پافشاری شما در طول این سالیان دراز چه نتیجه ی مثبت و قابل توجهی داشته که حضرت عالی سخت تر از گذشته به دنبال این اخلاق عجیب سیاسیتان هستید انگار در کشور نیستید
  • ناشناس ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    درود بر حاج حسین شریعتمداری سردار قلم .
  • ناشناس ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    حاج حسین مچکریمممم .
  • ناشناس ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    احسنت خیلی از این کشورها که پروتکل رو پذیرفتن اصلا"برنامه هسته ای ندارند و بخاطر حرف شنوی از امریکا آنرا پذیرفته اند .
  • ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    خخخخخخخخخخخخخخ
  • m ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    factsheete man zire derakhte albaloo ...gom shodeh
  • هاشمی ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    خدا وکیلی تحلیل های آقای شریعتمداری بسیار جالب و با واقعیت منطبق است، خدا خیرش بدهد.
  • بسیجی ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    اشتباه منفی دادم خیلی باحال بود
  • ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    راه حل در نظر داشتن خط قرمزهاست ، نه اينكه نبود آب رو هم به تحريمها ربط بدند و دشمن رو جري كنند ، Do you understand
  • ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    انصافا آقای دکتر روحانی بهترین منتقدان دنیا را دارند... این نعمت بزرگی است، امید که شکرگزار باشند. منتقدان رییس دولت قبلی، وقتی دیگر از انتقاد کم می آوردند، حتی به قیافه و حرف زدن وی هم ایراد می گرفتند... اما حالا آقای شریعتمداری با کمال دلسوزی و احترام مباحث خود را به رییس جمهور محترم منتقل می کنند و این در حالی است که هجمه ها و تخریب های ناجوانمردانه علیه این بزرگوار در جریان است...
  • ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    احترام از این بیش تر، دلسوزی از این بیش تر... واقعا که ناشکرید...
  • ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    جمع کن خودتو!!! دیوانه!!!
  • ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    آقا ما پلمپ کردیم، % رو دادیم، بالای% رو دادیم، اراک رو تخریب کردیم و ... که دیگه پروتکل الحاقی رو اجرا نکنیم... اگه قرار بود بازرسی های سرزده رو بپذیریم پس چرا هسته ای رو تعطیل کردیم؟؟؟ تیم مذاکره کننده چه کار می کنه آخه؟؟؟ ای خدا!!!!
  • ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    روحانی حرفهای دیگر هم در بحنورد زد. چرا کسی به آن توجه نکرد؟ او گفت: همانطور که در این استادیوم ورزشی نام امام هشتم(ع) برده می‌شود، روحتان پرواز می‌کند و این همه احساسات به خرج می‌دهید همین جا اگر قطعه موسیقی نواخته می‌شود و شما شاد می‌شوید آیا اشکال دارد؟ ما مگر با شادی و نشاط مردم مخالف هستیم؟ !
  • ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    اگر افرادی مثل شریعتمداریها تو این مملکت نبود برخی تا حالا مملکت را فروخته بودند رفته بود .
  • منتقم ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    باهات تا حدودی موافقم ولی مانباید ب خاطر ناراحت شدن اجنبی فعالیت هسته ایمون روکناربگذاریم،به قول امام (ره) به درک که ناراحت می‌شوند.مایا بایدحسینی عمل کنیم یا بایدحسنی عمل کنیم که هردوعمل پاک ومقدس است توافق خوب آن توافقی ک خطوط قرمز رهبری و نظام رعایت شده سازنده است و بیشتر ازنتایج اقتصادی نتایج بیشتری برافکار عمومی جهان داره وانقلاب مارو صادر هم میکنه.درصورتی ک غربی هاازابتدامیخاستندمارو بنیادگراومرتجع جلوه بدهند.درهر صورت همه باید مطیع رهبرباشیم ن جلوتر ون عقب تر. لطفا کتاب "صلح امام حسن" پرشکوه ترین نرمش قهرمانانه تاریخ نوشته‌ی مقام معظم رهبری رو مطالعه کنید.
  • ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    به منتقم مشکل دقیقا از همین نرمش های قهرمانانه است که فقط در زمانی اتفاق می افتد که خواص خیانت کنند و عوام ساکت و یا پیرو خواص باشند. والا امام حسن مجتبی علیه السلام بشدت بر جنگ با معاویه اصرار داشت. اما چه سود که مردم خیال کنند زندگی مومنانه همان نماز و رروزه و حج است و اینکارها در حکومت معاویه هم ممکن است!! ضمنا اصلا کامنت را درست نخواندی. نگفتم چون اجنبی ناراخت می شود باید هسته ای را تعطیل کنیم! گفتم اتفاقا الان همان اجنبی دوست دارد مال یک غنی سازی دکوری داشته باشیم تا بهانه حضور دایمی جاسوسهایش در ایران مهیا باشد. ای کاش از اساس آن را نداشتیم.
  • ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    الهی آمین
  • ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    دولت فعلا در ولنجک مشغول کارهای مهمتری است.
  • ناشناس ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    تخیل محض ! همینجوری فکری رفتی بهش رای دادی ؟
  • ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
    0 0
    چرا سانسور کردید؟؟؟؟؟
  • ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
    0 0
    ما شاء الله حاج حسین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس