قربانی در این نشست درباره چگونگی تولید نمایش رادیویی «آن بیست و سه نفر» توضیح داد و گفت: حدود چهار ماه پیش بود که با تقریظی که مقام معظم رهبری بر این کتاب انجام دادند نگاهها به سمت این اثر ادبی متوجه شد و من هم کتاب را مطالعه کردم و با مطالعه آن هم خوشحال شدم و هم ناراحت. خوشحال از این حیث که با این کتاب یک جریان ادبی جدید شکل گرفته که شاید تا آن زمان مهجور بوده است و ناراحت از این جهت که چقدر ما از این کتاب ها در حوزه دفاع مقدس داریم که کمتر مورد توجه قرار می گیرند.
وی درباره روند رادیویی شدن این اثر توضیح داد: در نهایت با آقای جواد پیشگر صحبت کردیم و حدود ۳ ماه طول کشید تا او نمایش را در ۶ قسمت تنظیم کرد. البته در کنار آن تلاش کردیم نسخه صوتی این کتاب را هم آماده کنیم تا همراه با نسخه چاپی آن به خوانندگان عرضه شود.
مدیر رادیو نمایش در پایان سخنانش گفت: ما در حوزه دفاع مقدس کم کار کرده ایم و این حوزه بسیار مهجور است. باید همه دست به دست هم دهند تا کارهای بیشتری از این قبیل صورت بگیرد.
جواد پیشگر کارگردان این اثر رادیویی و از پیشکسوتان عرصه رادیو نیز درباره نویسندگی و کارگردانی نسخه رادیویی «آن بیست و سه نفر» اظهار کرد: سختی تنظیم رادیویی چنین متن هایی بسیار است زیرا این کار خاطره و خودنوشت است و تنظیم باید با ساختارهای نمایش رادیویی انجام بگیرد. در این حوزه پارامترهایی وجود دارند که نمی توان از آنها عدول کرد.
وی ادامه داد: ما در این کار زمانی را قبل از جبهه، جبهه و اسارت داشتیم و شخصیت ها در این زمانها تغییر میکردند و افراد کمی ثابت بودند و همین امر به سختی کار میافزود. البته این چندمین کاری است که من در حوزه دفاع مقدس و نمایش های رادیویی تنظیم می کنم و این کار هم بواسطه ظرفیت های بالای آن تنظیم شد. «آن بیست و سه نفر» از جمله کارهایی بود که من با لذت تمام برای آن زمان گذاشتم و حتی به آقای قربانی گفتم خوب است مدتی را از تهران خارج شوم و در نهایت گوشه دنجی را پیدا کردم و فارغ از شلوغی ها سعی کردم متن نمایش را بنویسم.
این کارگردان نمایشهای رادیویی عنوان کرد: امیدوارم نتیجه این کار بتواند ادای دین ما به همه رشادت ها، سختی ها و مرارت هایی باشد که این ۲۳ نفر در طی این سال ها متحمل شدند و امیدوارم بتوانیم کار را در شبکه رادیو نمایش و با تاکیدی که آقای قربانی روی این جنس از کارها دارد با حداقل اشکال به انجام برسانیم.
کارگردان نمایش رادیویی «آن بیست و سه نفر» گفت: امیدوارم کار ضبط و تولید در زمان کوتاهی به انجام برسد و اثر ۲۶ مرداد به پخش برسد.
پیشگر درباره آثار رادیویی و نزدیکی آنها به رمان یادآور شد: نمایش رادیویی بواسطه دو عنصر تخیل و تجسم که عناصر حایز اهمیت هستند با رمان شباهت پیدا می کند و شاید این یکی از دلایلی است که نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از شبکه های رادیویی جهان که کار نمایشی دارند مقوله اقتباس کماکان انجام می شود. نمایش «آن بیست و سه نفر» به دلیل طولانی بودن زمان و مکان و حتی افراد و شخصیت ها در اثر اصلی باید در تنظیم رادیویی کمی جمع و محدود می شد و تمام حساسیت من این بود که روی بنیان و اساس کار هیچ تغییری وارد نشود.
پس از صحبتهای پیشگر، به مدت نیم ساعت بخشهایی از این نمایش رادیویی به صورت نمادین توسط جواد پیشگر نویسنده و کارگردان، بیوک میرزایی، فریبا متخصص، قربان نجفی، عرفان ابراهیمی بازیگران نمایش اجرا شد.
پس از این بخش برنامه از صدرالدین شجره پیشکسوت رادیو و تئاتر دعوت شد تا به ایراد سخن بپردازد. وی در سخنانی عنوان کرد: هر جا که بحث رادیو هست من بسیار خوشحال می شوم که حضور داشته باشم و بتوانم موثر باشم و حرکتی در مسیر بیشتر دیده شدن برنامه ها و نمایش های رادیویی انجام بدهم.
وی درباره جلسه تمرین نمایش «آن بیست و سه نفر» نیز بیان کرد: کار بسیار خوبی بود. جواد پیشگر از دانش آموخته های حوزه تئاتر است و با سابقه طولانی که در کارگردانی، نویسندگی و تنظیم آثار دارد من بسیار قبولش دارم و آنچه که اینجا اتفاق افتاد برایم بسیار خوشایند بود.
این هنرمند و مدرس تئاتر به «رادیو تئاتر» اشاره و عنوان کرد: زمانی رادیو تئاتر در کشور آغاز شد که البته نمی دانم چرا به مسیری که در حال حاضر دارد کشیده شد. رادیو تئاتر راه را به اشتباه طی کرد و قرار نبود به این سمت برود. با این حال اجرای نمایش رادیویی غیر از میکروفن جزییات دیگری هم دارد و شاید پرسپکتیوی که در رادیو برای آن اهمیت قایل هستیم در چنین جلساتی تا حدی دچار اخلال شود. البته دوستان بازیگر خواستند دور شدن و نزدیک شدن از میکروفن را نمایش دهند و این می تواند جنبه آموزشی خوبی برای مردم داشته باشد که بتوانیم به مردم انتقال دهیم که نمایش رادیویی چگونه انجام می شود.
شجره در ادامه سخنانش یادآور شد: من هر آنچه که بتواند رادیو را بین جامعه عرضه کند و مفاهیم مربوط به آن به مردم انتقال داده شود تا آنها بدانند ما در رادیو چه می کنیم، می پسندم. این هم برای کسانیکه علاقمند به رادیو هستند و در حوزه تئاتر تحصیل می کنند، تاثیرگذار است و هم برای دانشجویان تئاتر و مردم عادی.
وی در پایان گفت: ما گاهی دانشجویان تئاتر را برای آموختن چند واحد درسی رادیویی که دارند به رادیو می بریم ولی پیشنهاد میکنم به این شیوهای که این جلسه برگزار شد نمایش های رادیویی را به دانشگاه ببریم و در آنجا اجرا کنیم. اگر رادیو تئاتر هم به ماهیت اصلی خودش بازگردد این شیوه ها می توانند به عنوان کارهای آموزشی مورد استفاده قرار بگیرند. زمانی هم من سرفصلهایی را به دانشگاه سوره ارایه کردم چون فقط آموختن اینکه نمایش های رادیویی چگونه نوشته می شوند کافی نیست و این نوع نشست ها اگر بین جامعه و مردم برگزار شود و مختص به بچه های رادیو و تئاتر نباشد می تواند به درست شناساندن نمایش های رادیویی و رشد و تعالی آنها کمک کند.
در این نشست ابوالفضل محمدی یکی از جانبازان و رزمندگانی که یکی از آن ۲۳ نفر است که کتاب بر اساس خاطرات آنها نوشته شده است نیز با اشاره به اجرای تمرینی که از نمایش رادیویی «آن بیست و سه نفر» صورت گرفت، گفت: من از هنرمندانی که این اثر را اجرا کردند تشکر می کنم. تجربه ای که حدود ۳۳ سال پیش برای من اتفاق افتاد عینا در اینجا و با این نمایش رادیویی تداعی شد و من آن را با جان و دل حس کردم. مخصوصا با لحنی که آقای بیوک میرزایی در نقش فواد یکی از افسران عراقی بازی کرد بیشتر در آن فضا قرار گرفتم.
در این جلسه که تمرینی از نمایش رادیویی «آن بیست و سه نفر» براساس کتابی با همین نام به نویسندگی احمد یوسف زاده انجام شد سه صحنه به اجرا درآمد.