وی در تازه ترین گفتگوی خود به سرنوشت شورای عالی سینما در دولت یازدهم، ساماندهی شبکه نمایش خانگی، رسیدگی به قاچاق فیلم های ایرانی به عنوان سرمایه های از بین رفته و .... پرداخت که این سخنان را از نظر میگذرانید.
* آقای ایوبی موضوعی که علاقمندم درباره آن از شما بپرسم سرنوشت تشکیل جلسات شورای عالی سینما با حضور رئیس جمهور است زیرا در دولت یازدهم هنوز آقای روحانی به این جلسات نیامده اند.
- ما دستور کار جلسه اصلی را با حضور افراد حقیقی شورای عالی سینما در آورده و به وزیر ارشاد تحویل داده ایم. آقای جنتی هم پذیرفته و از دفتر رئیس جمهور درخواست کرده که اولین جلسه را با حضور آقای حسن روحانی برگزار کنیم. البته به مشکلات آقای رئیس جمهور و کمبود وقت ایشان آگاه هستیم و می دانیم ایشان گرفتار مسائل متعددی است و چون اهل نمایش دادن هم نیست، هر جلسه ای را به هر قیمتی برگزار نمی کند. اما فکر می کنم به زودی جلسه ای با حضور رییس دولت یازدهم خواهیم گذاشت و افراد حقیقی و حقوقی را برای حضور در این جلسه دعوت می کنیم.
* آیا تاکنون به طرح جداسازی مکان سازمان سینمایی از ساختمان وزارت ارشاد فکر کردهاید؟ آیا در نظر ندارید سازمان سینمایی از درون ساختمان وزارت ارشاد بیرون آید و مراکز مربوطه سازمان مانند انجمن سینمای جوان، بنیاد سینمایی فارابی، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و... متمرکز شوند؟
- اتفاقا به این مطلب فکر کردیم چون از جهت فیزیکی با کمبودهایی مواجه هستیم و جای خود ما تنگ است و احساس می کنیم جای بقیه را نیز تنگ کرده ایم. بر همین اساس اقدامات اولیه را انجام داده ایم و ساختمان موردنظر را نیز شناسایی کرده بودیم و علی جنتی وزیر ارشاد نیز بر این موضوع اتفاق نظر داشت اما در مراحل پایانی اجرایی کردن این طرح دچار مشکل شدیم و در نهایت اجرایی نشد اما این طرح هنوز منتفی نشده است.
* تشکیلات سازمان جشنواره ها به کجا رسید؟
- همانطور که پیش از این اعلام شده بود، موسسه رسانه های تصویری تغییر کاربری داده است و در شورای راهبردی جشنواره های سینمایی به این جمع بندی رسیدیم که امور جشنواره ها در محل رسانه های تصویری به انجام برسد. بنابراین برگزاری جشنواره های سینمایی در این موسسه ساماندهی و هدایت می شود.
* شبکه نمایش خانگی از جمله مواردی است که سال 1394 را سال رسیدگی به امور این بخش از ظرفیت سینمای ایران عنوان کردید. روند رسیدگی به مسایل شبکه نمایش خانگی به کجا رسید؟
- در این مهم که شبکه نمایش خانگی باید کمک حال سینمای ایران باشد، تردیدی نیست اما این نکته را باید در نظر داشته باشیم که ما در سرزمینی با جغرافیای وسیع زندگی می کنیم که متاسفانه این عظمت جغرافیایی تنها 340 سالن استاندارد سینما دارد و بخش عمده ای از هموطنان به سینما دسترسی ندارند.
در کشوری که چنین وضعیتی دارد نمی توان مردم را از دسترسی به امکانات فرهنگی محروم کرد. نبود دسترسی آسان به سینما و فیلم های روز باعث افت شدید مخاطب شده است و در عین حال رقیبان جدید مانند شبکه های ماهواره ای برای سینما به وجود آمده که مانع از جذب مخاطب سینما می شوند. البته این موضوع تنها منحصر به سینمای ایران نیست بلکه افت مخاطب در دنیا نیز وجود دارد به عنوان مثال مخاطبان سینما در کشورهای اروپایی نسبت به گذشته کمتر شده اند.
* با این اوصاف شبکه نمایش خانگی را به نوعی رقیب سینما می دانید؟
- رقیب نه. می توان ساز و کاری طراحی کرد تا شبکه خانگی بیش از آنکه رقیب به شمار آید کمک حال سینما باشد.
*چگونه؟
- می توان زمان ورود فیلم های سینما به بازار نمایش خانگی را طولانی کرد و در این مورد هم بحث کردیم اما سینماگران و به خصوص تهیه کننده ها راضی نیستند فاصله تولید، اکران و ورود به شبکه نمایش خانگی زیاد باشد چون معتقدند فاصله دور باعث می شود فیلم از خاطرها محو و امکان فروش فیلم نیز کم شود. یک نگاه میانه این بود که برخی از فیلم ها را مناسب با نوع فیلم و میزان فروش و میزان استقبال زمان بندی کنیم تا زمان عرضه این آثار به شبکه نمایش به نوعی مشخص شود که رسیدن به این نقطه آسان نیست.
* چه باید کرد؟
- در حال حاضر سینماهای خوبی در تهران وجود دارد که به نوعی پاتوق برای مردم هستند و خانواده ها در این پاتوق ها هم فیلم می بینند، هم خرید می کنند و هم از امکانات تفریحی آن بهره می برند و حضور جمع زیادی از مردم در مجتمعی سینمایی چون «کوروش» مبین این مطلب است که مردم بین دیدن فیلم روی پرده با شبکه نمایش خانگی فرق قائل هستند. بنابراین باید محیط های سینما را جذاب کرد تا مردم هم فیلم بییند و هم جاذبه های دیگر را برای آنها در نظر بگیریم.
کیفیت فیلم های روی پرده باید به جایی برسد که مردم حاضر نباشند فیلم ها را جز در سینما در مدیوم دیگری ببنند. از این جهت معتقد هستم که نمایش خانگی رقیب سینمای ایران نیست و اگر نگاه همراه به این مدیوم نمایش داشته باشیم باعث ارتقای سینمای ایران می شود و در عین حال کمک بزرگی به صاحبان فیلم است.
* در حوزه مبارزه با قاچاق فیلم های ایرانی چه کردید؟
- متاسفانه بخش مهمی از درآمد فیلم های ایرانی به قاچاق چی ها میرسد و در راستای مقابله با این اتفاق دو کار بزرگ انجام داده ایم؛ نخست اینکه مبارزه با قاچاق فیلم های ایرانی جدی گرفته شده است و مصطفی ابطحی قائم مقام اقتصاد سینما و معاون توسعه فناوری سازمان سینمایی و تیم همراه وی قاچاق فیلم ها را پیگیری می کنند. در کنار این دوستان، ناجا با ما همراه شده است و پلیس امنیت نیز کمک های شایسته ای در این زمینه کرده است.
در عین حال با صدا و سیما و وزارت راه و مسکن و شهرسازی مذاکره هایی کردیم تا رایت فیلم ها را احیا کنند.
* باید بپذیریم که بخش مهمی از حافظه تاریخی سینمایی مردم تهران از راسته لاله زار و سینماهایش است که این روزها دیگر بازار وسایل الکتریکی است ولی هنوز سالن هایی وجود دارد که تغییر کاربری نداده اند؛ گرچه متروکه اند یا انبار شده اند. برنامه ای برای احیای حداقل یکی از سینماها یا تبدیل آن به موزه یا کافه ندارید؟
- خیلی دلم می خواهد گذری به نام «گذر سینما» در تهران داشته باشیم. مثلا فکر کردیم مکان بنیاد سینمایی فارابی را که فضایی نوستالژیک دارد به عنوان گذر سینما انتخاب کنیم و ساختمان شماره دو این بنیاد که تجهیزات سینمایی در آن موجود است به عنوان مدرسه ملی سینما درنظر بگیریم و بعد هم باشگاه اندیشه سینما را راه اندازی کنیم. البته این تجربه را درباره موزه سینما داشتیم و در حال حاضر این موزه تبدیل به پاتوق سینمایی شده است. درباره لاله زار هم رفت و آمدهای بسیاری داشتیم و صحبت کرده ایم اما به دلیل داشتن بافت تجاری منطقه لاله زار و کسب و کار بازارگونه ای که دارد محل مناسبی برای پاتوق شدن نیست.
* با توجه به توصیه وزیر ارشاد مبنی بر آغاز فعالیت های دبیرخانه جشنواره فیلم فجر پیش رو از پایان جشنواره سی و سوم، تا کنون چه کارهایی در این زمینه کرده اید؟
- جشنواره فیلم فجر جشنواره مهمی است که سی و سه سال برگزار شده و از این پس نیز برگزار خواهد شد و جزو کارهای هر ساله سازمان سینمایی و معاونت های سابق سینمایی بوده و تا کنون هم خوب برگزار شده است. انتقادها و پیشنهادهایی هم برای بالا رفتن کیفیت آثار وجود داشته است. به هرحال نهالی تنومند شده که در حال تبدیل شدن به درختی تنومند است. در دو جشنواره گذشته هم تلاش بسیاری شد و مرهون تلاش های علیرضا رضاداد هستم. وی سینه سپر کرد و مقابل همه حاشیه ها ایستاد و اکنون سکان اداره این جشنواره به دست محمد حیدری سپرده شده است.
* به عنوان آخرین سوال تفاوت های برگزاری این دوره از جشنواره فیلم فجر با دوره های پیشین چیست؟
- محمد حیدری از زمانی که عهده دار این مسئولیت شده با طیف های مختلفی از سینماگران و اهالی رسانه جلسات مشورتی داشته و همه حرف ها، نقدها و نظرها را شنیده است. وی با همه دبیران دوره های گذشته جلسات برگزار کرده است زیرا در نظر داریم در برگزاری جشنواره سی و چهارم از همه تجربه های سینمایی استفاده کنیم و می خواهیم جشنواره امسال در همکاری تنگاتنگ و عملیاتی با خانه سینما برگزار شود. در واقع یکی از تفاوت های این دوره از جشنواره فیلم فجر با دوره های گذشته همین همکاری تنگاتنگ خواهد بود.
معتقدم جشنواره فیلم فجر یک جشن سینمایی متعلق به سینماگران است و جشن انقلاب محسوب می شود. خانه سینما و در راس آن رضا میرکریمی به عنوان مدیرعامل این نهاد صنفی همراه با صنوف مختلف پای کار هستند و امسال اجرای بخش هایی از این جشنواره را به خانه سینما واگذار می کنیم. بنابراین امسال حضور فعالتر سینماگران را در این رویداد سینمایی خواهیم داشت و جشنواره ای متعلق به همه اهالی سینما خواهد بود.