به گزارش مشرق به نقل از فارس، ناصر پورمعلم در مراسم رونمايي از نماد حواث ترافيکي اظهار داشت: سال 2010 تا 2020 در جهان دهه ايمني نامگذاري شده است.
وي افزود: در خصوص ايمني راهها دو موضوع مهندسي ايمني و مديريت ايمني مطرح است که در زمينه مهندسي ايمني متولي آن 100درصد وزارت راه و ترابري است اما در بخش مديريت ايمني 22 وزارتخانه سهيم هستند که سهم وزارت راه 8 درصد است.
پورمعلم با بيان اينکه در سال 89، حدود 23 هزار کشته و 750 هزار مصدوم ناشي از حوادث ترافيکي وجود داشت، تصريح کرد: سال 83، حدود 9 هزار و 500 ميليارد تومان و سال 86، حدود 18 هزار ميليارد تومان هزينه تصادفات بود که حدود 60 درصد اين تصادفات برونشهري و مابقي درونشهري بود.
معاون آموزش تحقيقات و فناوري وزارت راه خاطرنشان کرد: مهار وضع موجود، ايجاد يک صندوق مشترک تفکر، هدفمند کردن ايمني، زمينهسازي جهت مشارکت بخش خصوصي در ايمني و نگاه ويژه به بخش زنجيره تأمين آموزش،تحقيقات و فناوري از پيشنهادات مهم کنترل وضع موجود است.
وي ادامه داد: مهمترين گام در بهبود مؤثر و مستمر ايمني راه وجود يک برداشت مشترک و همصدايي در بين دستگاههاي مسئول است و بايد در نظر داشت که منشأ تصادفات صرفاً مسائل حملونقل نيست بلکه فاکتورهاي اقتصادي، فاکتورهاي انساني، سيستم آموزش، ميزان بازدارندگي جرايم و سيستم عمليات نجات نيز در اين زمينه مؤثر است.
پورمعلم خاطرنشان کرد: در 10 سال گذشته 235 هزار کشته و 3 ميليون 650 هزار نفر مجروح ناشي از تصادفات وجود داشتيم که 2 ميليون و 300 هزار نفر آنها دچار معلوليت دائم شدند.
معاون آموزش تحقيقات و فناوري وزارت راه اضافه کرد: جايگاه ايران در سال 2008 طبق گزارش سازمان بهداشت جهاني 32 کشته به ازاي هر 100 هزار نفر جمعيت است در حالي که متوسط جهاني 13.8 کشته است.
وي گفت: متأسفانه براي کميسيون ايمني راهها اعتباري در نظر گرفته نشده است.