غلامعلی حدادعادل در بخشی از این مراسم با اشاره به ویژگیهای برجسته شهید عارف حسین الحسینی گفت: شهید مطهری در کتاب داستان راستان خود نقل میکند که یک وقت کسی آیهای از قرآن را برای پیغمبر میخواند، ایشان گوش کرده و گریه میکردند. آن آیه این بود: «چه روزی خواهد بود آن روزی که ما برای هر امت و جماعتی یک گواه و نمونه و شاهد و شهیدی در قیامت بیاوریم و چه روزی خواهد بود آن روزی که تو را ای پیامبر بهعنوان گواه و نمونه این امت بیاوریم و به این امت عرضه کنیم».
وی افزود: این آیه میگوید که هر امت و جماعتی یک شهید و شاهدی دارند، یک نمونه و الگویی دارند، شهید عارف حسینی آن الگو و شهید روحانیت شیعه پاکستان در عصر ما است. در واقع خدا با معرفی این شهدا حجت را بر دیگران تمام میکند. ما این واقعیت را در ایران خودمان هم دیدهایم، کسی مثل شهید مطهری، شهید و شاهد و نمونه برای عالمان دینی، نویسندگان دینی و سخنوران دینی و کسی مانند شهید دکتر چمران الگو و نمونه میشود برای استادان دانشگاه. وجود شهید چمران و شهادت او معنایش آن است که میتوان علوم جدید خواند، مهندس بود، رتبه ممتاز داشت، در آمریکا در رشته فیزیک پلاسما PHD گرفت و استاد شد اما همه این استعدادها را در راه دین خدا تقدیم کرد و به شهادت رسید.
حدادعادل ادامه داد: در احوال شهید عارف حسینی وقتی مطالعه میکنیم، میبینیم ابعاد مختلف یک شخصیت مسلمان شیعه انقلابی در وجود او جمع است. هجرت به نجف، به قم، تحصیل در محضر علمای بزرگ و احساس مسئولیت و داشتن درک درست از شرایط زمان باعث میشود شبهات و آلودگیها به او هجوم نمیآورد. شهید عارف حسینی نقش عظیمی در وحدت شیعه و سنی در پاکستان و معرفی اسلام ناب محمدی و بیداری مسلمانان ایفا میکنند. به ملت پاکستان تبریک میگوییم از آن جهت که میتواند فرزندان برومندی مانند شهید حسینی را در دامن خود نگاه دارد، تسلیت از آن جهت که با حیله دشمنان چنین شخصیتی از اسلام گرفته شده است. من وقتی در عباراتی که امام خمینی درباره این شهید دادهاند میبینم که تأسف ایشان با شهادت شهید مطهری قابل مقایسه است. اگر شما کلمات این پیام را با عبارات ایشان بعد از شهادت شهید مطهری مقایسه کنید، حال یکسانی است و ایشان بر فقدان او تأسف خورده و ادامه راه او را تأیید کردهاند و او را فرزند واقعی سیدالشهدا(ع) دانستهاند.
مشاور مقام معظم رهبری تصریح کرد: من گاهی از خودم پرسیدم اگر برادر مسلمان اهل سنت یا غیرمسلمانی از بنده و شما سؤال کند: "شما شیعیان چه میگویید و حرف شما چیست و به چه علت خود را شیعه مینامید؟" پیداست که ما اولاً میگوییم ما در اصول اسلام مانند خدا، کعبه و نماز و ... با بقیه مسلمانان اختلافی نداریم، اگر هم اختلافی باشد ما مقابل دشمنان اسلام وظیفه داریم وحدت اسلامی را حفظ کنیم. این عقیده ما بهعنوان شیعه است و درسی است که از ائمه خود گرفتهایم. اما ما بهعنوان شیعه اعتقادی داریم که با حفظ جنبههای مشترک ما این اعتقاد خاص ما شیعیان است و آن این است که ما به مفهومی بهنام امامت و ولایت اعتقاد داریم.
وی با اشاره به اینکه حقیقت ولایت و امامت، اعتقاد به ادامه ولایت و امامت پیغمبر(ص) بعد از زمان ایشان است، گفت: ما میگوییم اسلام از نظر اجتماعی و سیاسی منحصر به زمان پیغمبر نیست. بعد از زمان پیغمبر هم باید این جنبه سیاسی و اجتماعی اسلام که در زمان پیغمبر محقق شد، ادامه پیدا کند و معتقدیم که باید کسانی که رهبری جامعه اسلامی را بعد از پیامبر بهعهده میگیرند، صلاحیت چنین کاری را بهعهده داشته باشند و معتقدیم امیرالمؤمنین(ع) چنین صلاحیتی داشته و ما آن صلاحیت را در فرزندان پیامبر موجود دانسته و معتقدیم رهبری بر جامعه و ولایت بر مردم بهعهده صالحترین مردم باشد و این اساس فکر ما است و این واقعهای است که در تقویم شیعی ما در روز غدیر شکل گرفته و تا اکنون نیز ادامه پیدا کرده است.
حدادعادل ادامه داد: معتقدیم در راه تحقق این آرمان دشواری و موانع بسیاری است و همین دشواریها بوده است که در تاریخ اسلام، عاشورا را به وجود آورده است. ما معتقدیم که عاشورا، محرم و شهادت سیدالشهدا(ع) برنامه راه ما در حرکت بهسوی آرمان است.
عضو مجلس شورای اسلامی افزود: این یعنی آرمان شیعه ایجاد حکومت دینی و اسلامی است و مسیر او مسیر حسینی است، همان مسیری که شهید عارف حسینی انتخاب کرد. این ماجرا تلاش و جهاد برای تحقق حکومت اسلامی یک فرایند دائمی و ابدی تا ظهور امام زمان(عج) است. این راهی که شیعه در تاریخ طی میکند، مبدأ و مقصدی دارد، مبدأ غدیر و مقصد ظهور امام زمان(عج) است. در فاصله این مبدأ و مقصد الگوی رفتاری ما شهادت سیدالشهدا(ع) است، یعنی عاشورا را همیشه زنده نگهداشته تا بدانیم برای رسیدن به حکومت اسلامی در طول تاریخ چگونه باید رفتار کنیم. پس این مثلث یعنی غدیر، عاشورا و نیمه شعبان که در این سه روز ما این سه مفهوم اساسی را گرامی میداریم و در واقع همانطور که امام خمینی فرمودند خط سرخ شهادت، خط سرخ حسینبن علی و خاندان پیغمبر است. راه خونین راهی است که شیعه در طول تاریخ انتخاب کرده که آن عهدی که با پیامبر بسته این ارزش را حفظ کرده تا این ارزش با ظهور به نتیجه برسد.
وی افزود: دشمنان اسلام و آنهایی که میخواهند تسلط خود را بر کشورهای اسلامی حفظ کنند، انقلاب اسلامی را وسیله و بهانهای کردند برای ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی و بعد از پیروزی انقلاب برای آنکه این فکر بیداری اسلامی رشد نکند سعی آنها در ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی بود، شیعه و سنی که قرنها با هم زندگی کرده بودند، یکباره دیدیم چه مسائلی در عراق، پاکستان، افغانستان و لبنان به وجود آمد و همه برای آن است که فکر اصیل بیداری اسلامی منحرف شود.
حدادعادل با اشاره به شکلگیری گروهکهای تروریستی اخیر گفت: رژیم صهیونیستی یعنی دشمن اصلی اسلام و مسلمین امنیت دارد اما کشوری مانند سوریه که در سیاستهای منطقهای از آمریکا اطاعت نکرده چند سال است که گرفتار تروریسم است و یک عده مسلماننما به نام اسلام، اسرائیل را رها کرده و مسلمانان سوریه را میکشند. در یمن و بحرین هم اوضاع بهاشکال دیگر است، روزی نیست که در یمن دهها نفر به شهادت نمیرسند و شما آن را میدانید و سازمانهای بینالمللی همه نگاه کرده و سکوت میکنند، رسانههای صهیونیستی همه سکوت کرده و رسانههای بهاصطلاح اسلامی سکوت کرده و انگار که هیچ اتفاقی در دنیا نیفتاده است، اما وقتی منافعشان اقتضا کند اگر یک نفر در گوشهای کشته شود آن را به اتفاق بزرگی تبدیل میکنند اما از کنار کشتهشدن هزاران زن و کودک در یمن، غزه و فلسطین بهراحتی میگذرند.
همه اینها نشان میدهد که راهی که خاندان پیامبر به ما گفتند که پافشاری ما که "ولایت و امامت باید به دست صالحان باشد" پافشاری درستی است. امیدواری ما برای حکومت مهدوی پافشاری درستی است و دستآوردهای ما از مکتب کربلا، دستآورد درستی است.