کد خبر 454903
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۵

مجموعه شرکت ملی پالایش و پخش فرآرده‌های نفتی در طول دو سال گذشته نه تنها اقدامی در جهت افزایش کمیت و کیفیت‌ و خودکفایی فرآورده‌های نفتی به خصوص بنزین انجام نداده بلکه به گواه آمار و اطلاعات رسمی از ابتدای سال جاری واردات بنزین نیز 324 درصد افزایش یافته است.

به گزارش مشرق، حذف مدیران، روسا، سرپرستان و کارشناسان متخصص از مجموعه شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی در طول مدت 2 سالی که از فعالیت دولت یازدهم می گذرد اثرات جبران ناپذیری را در این صنعت برجای گذاشته است.

افرادی که در شرایط سخت تحریم بدون حضور سازندگان و صاحبان لیسانس، طرح افزایش ظرفیت و ارتقاء کیفیت محصولات شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند و پالایشگاه ابادان را بدون هیچگونه حادثه ای راه اندازی کرده و محصولاتی با استاندارهای روز دنیا چون بنزین و گازوئیل یورو 4 را تولید کردند.

اخراج این افراد در طول 2 سال گذشته باعث بسته شدن ها و خروج اضطراری پالایشگاه‌ها از مدار تولید و ایجاد خسارات میلیاردی به تجهیزات پالایشگاهی شد، نمونه واضح آن شرایطی بود که در یک سال اخیر برای پالایشگاه بزرگ شازند رخ داد.

این گزارش حاکی است براساس اسناد موجود توقف‌های خارج از برنامه ضمن کاهش تولید خوراک پالایشگاه‌ها به میزان 200 هزار بشکه در روز ٬تولید محصول بنزین را نیز طی ماه‌های سال جاری تاکنون نسبت به سال گذشته 4 تا 6 درصد کاهش داده است.

از طرفی براساس وعده‌های مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش قرار بود واحد ایزومریزاسیون پالایشگاه اصفهان در آبان ماه سال 1393 ٬ بنزین سازی پالایشگاه بندرعباس در اوایل سال 1394 ٬ واحد تصفیه بنزین پالایشگاه آبادان در زمستان 1393 و فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس در اواسط 1394 به بهره برداری رسد که تاکنون محقق نشده و وضعیت پیشرفت فیزیکی آنها حاکی از عدم اراده برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی است.

بنابراین در طول این دو سال نه تنها اقدامی در جهت افزایش کمیت و کیفیت‌ و خودکفایی فراورده های نفتی به خصوص بنزین رخ نداده که به گواه آمار و اطلاعات موجود واردات بنزین نیز 324 درصد افزایش یافته است.

اسناد مربوط به وضعیت تولید، واردات، مصرف و موجودی بنزین از ابتدای سال تا کنون     

افزایش 324 درصدی واردات بنزین

افزایش 324 درصدی واردات بنزین
براساس اسناد رسمی در مدت 144 روزه سال گذشته حجم موجودی بنزین یک هزارو 654 میلیون لیتر بود که در مدت مشابه سال جاری موجودی بنزین به 619 میلیون لیتر یعنی به زیر خط قرمز رسیده است.

همچنین براساس آمار و اطلاعات منتشر شده در سال گذشته به طور میانگین 2 میلیون لیتر بنزین به صورت ماهانه وارد کشور شده است که در سال جاری حجم واردات به طور میانگین ماهانه به بیش از 8 میلیون لیتر رسیده است.

این گزارش اضافه می کند تولید بنزین نیز به دلایلی که گفته شد کاهش پیدا کرده است و مسئولان امر به دلیل جبران کاهش و افزایش موجودی به دنبال افزایش واردات بنزین هستند تا در شهریورماه که در واقع ماه پایانی سفرهای تابستانی است بتوانند بنزین مورد نیاز کشور را تامین کنند.

پس از انتشار اسنادی که نشان می‌داد محموله های بنزین وارداتی در غیاب دستگاه نظارتی و با نادیده گرفتن استانداردهای اجباری توسط واسطه ها پس امتزاج در مخازن مستقر در بندر فجیره  وارد می‌شود خبری از سوی روابط عمومی وزارت نفت، از قول علی محمد بساق زاده  مدیر نظارت بر تولید شرکت ملی پتروشیمی، در گفتگو با خبرگزاری رسمی وزارت نفت منتشر شد که کل تولید روزانه ریفرمیت در مجتمع‌های پتروشیمی نوری و بندر امام بمیزان 6 هزار تن در روز ( معادل حدود 7.5 میلیون لیتر در روز ) از سوی شرکت های ایرانی صادر می شود.

این در حالی است که  مسئولین وزارت نفت به بهانه سرطانزا و آلوده بودن بنزین های حاصل از ریفرمیت تولید پتروشیمی ها، از چرخه حذف و در نتیجه بنزین داخلی تعطیل اعلام شد و به دنبال آن واردات گسترده بنزین آن هم با برچسب ادعایی استاندارد یورو4 آغاز شد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس