به گزارش مشرق، اغراض سیاسی و تخطئه عملکرد دولت قبل، سنگ بورسیهها را در چاهی انداخت که با گذشت مدتزمان قابل توجهی از رد ادعای غیرقانونی بودن اعطای بورس تحصیلی به دانشجویان، هنوز برای جبران ظلم صورت گرفته و تظلمخواهی از قربانیان بازیهای سیاسی و جناحی در پرونده بورسیهها اقدامی صورت نگرفته است! ماجرای بورسیهها که براساس مصالح ضد ارزشی و تنها بر پایه منافع جناحی متولد شد حقوق 3 هزار دانشجو را تضییع کرد و تهمت وارده به این دانشجویان برنامهریزیهای تحصیلی و خانوادگی آنها را دچار خسارات جبرانناپذیری کرده است.
این موضوعی است که با وجود اثبات چندباره از سوی نهادهای نظارتی و قضایی و تایید تخلف تنها 36 دانشجو در این پرونده بازهم اقدام قابل توجهی از سوی دولت و بویژه وزارت علوم برای جبران خسارتها صورت نگرفته است.
همچنین رهبر انقلاب نیز درباره این ظلم و ضرورت احقاق حقوق دانشجویان بورسیه تذکر دادهاند. این در حالی است که تا به امروز تعداد زیادی از دانشجویان با نگارش نامههای متعددی خطاب به روسای سازمانهای مسؤول خواستار برخورد قانونی با اقدامات غیرقانونی وزارت علوم در موضوع بورسیهها شدهاند. وظایف قوای سهگانه برای تسریع در روند تظلمخواهی دانشجویان بورسیه و ضرورت عذرخواهی وزیر علوم و رئیسجمهور از قربانیان سیاسیبازی در دانشگاهها از مهمترین نکاتی است که اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بر ضرورت آن تاکید کردند.
ما ادراک مالبورسیه
دمیدن در آتشبازیهای جناحی و سیاسی در محیط دانشگاهها بلوای دانشجویان بورسیه را در حد و اندازه 3 هزار دانشجو در افکار عمومی جامعه مطرح کرد و برخی افراد بدون توجه به عواقب این کار چنان در این شیپور دمیدند که صدای آن به گوش رسانههای بیگانه هم رسید و خوراک چند ماههای برای آنها فراهم آمد. این در حالی است که در همان ابتدای کار و با بررسیهای اولیه مشخص شد در حدود 30 دانشجو دارای مشکلات قانونی هستند. اما با این وجود اهداف سیاسی مانع از افشای حقیقت شد و کار تاجایی پیش رفت که رئیسجمهور هم به دنبال گزارشهای نادرست وزارت علوم جمله ما ادراک مالبورسیه را در رسانهها مطرح کرد.
این موضوعی است که عباس مقتدایی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز بر آن تاکید دارد. به باور مقتدایی حال که جلسه مشترک کمیسیون آموزش و اصل 90 مجلس با مدیران دیوان محاسبات انجام گرفته و مشخص شده بورسیهها هیچ مشکلی ندارند، وظیفه قوای سهگانه احقاق حقوق دانشجویان است. این عضو کمیسیون آموزش مجلس یادآور شد: مجلس در این زمینه سنگ تمام گذاشته و وظیفه نظارتی خود را به انجام رسانده اما در حال حاضر دولت و بویژه وزیر علوم باید برای دلجویی از دانشجویان بورسیه از آنها عذرخواهی کنند.
رئیسجمهور از مردم عذرخواهی کند
تبعیت از گزارشهای غلط وزارت علوم در پرونده بورسیهها رئیسجمهور را هم دچار اشتباه کرد. مقتدایی در اینباره افزود: فصلالخطاب، رأی کمیسیون اصل 90 و تصمیمگیری جلسه مشترک با دیوان محاسبات است که بر این اساس تنها 36 دانشجو دچار تخلف شدهاند بنابراین از آنجا که رئیسجمهور هم وارد این بازی سیاسی شده لازم است به عنوان اولین گام برای جبران خسارت دانشجویانی که به ناحق با آبروی آنها بازی شده از مردم عذرخواهی کند.
کارشکنیهای پیدرپی وزارت علوم
جالب اینجاست که وزارت علوم طی 2 سال گذشته به محلی برای تسویهحسابها و جنجالهای سیاسی تبدیل شده و نمونهای از این نوع عملکرد در پرونده بورسیهها به چشم میخورد. تعلل در رسیدگی به این ماجرا یکی دیگر از انتقاداتی به شمار میرود که به وزارت علوم وارد است. عطاءالله سلطانی از دیگر اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان این مطلب اظهار داشت: همزمان با بالا گرفتن ماجرای بورسیهها کمیسیون آموزش وارد عمل شد و کارگروهی برای رسیدگی به این موضوع تشکیل شده است که با کارشکنیهای وزارت علوم دست و پنجه نرم میکند. به گفته سلطانی با ورود کمیسیون اصل 90 به این پرونده از وزیر علوم خواسته شد با متخلفان برخورد شود اما متاسفانه فرهادی در این آزمون نمره قابل قبولی با توجه به تاخیرهای پیش آمده کسب نکرده است.
غیبت وزیر علوم در جلسات کمیسیون آموزش
از دیگر مواردی که سلطانی نسبت به آن گلایه دارد کمتوجهی وزیر علوم به رفع مشکل بورسیههاست. وی با انتقاد از غیبت وزیر علوم و معاونان وی در جلسه کمیسیون آموزش و اصل نود مجلس برای تصمیمگیری درباره دانشجویان بورسیه، خاطرنشان کرد: در حال حاضر تنها 36 دانشجو مشکل قانونی دارند که تکلیفشان روشن است.
این عضو کمیسیون آموزش مجلس درباره وظایف قوای سهگانه در احقاق حقوق دانشجویان بیان داشت: حدود 3 هزار دانشجو درگیر این پرونده همچنان معطل هستند. قوهقضائیه به این پرونده ورود پیدا کرده و آماده دریافت شکایات است، مجلس نیز با استفاده از ابزار قانونی در اختیار برای احقاق حقوق دانشجویان آماده است. وی خاطرنشان کرد: محوریترین نقش را در این پرونده دولت و وزارت علوم عهدهدار هستند و این بزنگاهی برای سنجش شجاعت وزیر علوم محسوب میشود. در مرحله اول وزیر علوم باید با عذرخواهی شجاعت و انقلابی بودن خود را اثبات و در مرحله بعد برای جبران خسارتها عمل کند.
بررسی دوباره پرونده 36 متخلف بورسیه
نکته دیگری که این عضو کمیسیون آموزش مجلس بر آن تاکید دارد بررسی دوباره پرونده 36 دانشجوی متخلف است، چرا که در جریان بررسی این ماجرا از وزارت علوم نظرخواهی شده و با توجه گزارشهای خلاف واقع لازم است این تعداد پرونده دوباره در دیوان محاسبات یا کمیسیون اصل 90 توسط افراد صالح بازبینی شود.
منبع: وطن امروز
این موضوعی است که با وجود اثبات چندباره از سوی نهادهای نظارتی و قضایی و تایید تخلف تنها 36 دانشجو در این پرونده بازهم اقدام قابل توجهی از سوی دولت و بویژه وزارت علوم برای جبران خسارتها صورت نگرفته است.
همچنین رهبر انقلاب نیز درباره این ظلم و ضرورت احقاق حقوق دانشجویان بورسیه تذکر دادهاند. این در حالی است که تا به امروز تعداد زیادی از دانشجویان با نگارش نامههای متعددی خطاب به روسای سازمانهای مسؤول خواستار برخورد قانونی با اقدامات غیرقانونی وزارت علوم در موضوع بورسیهها شدهاند. وظایف قوای سهگانه برای تسریع در روند تظلمخواهی دانشجویان بورسیه و ضرورت عذرخواهی وزیر علوم و رئیسجمهور از قربانیان سیاسیبازی در دانشگاهها از مهمترین نکاتی است که اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بر ضرورت آن تاکید کردند.
ما ادراک مالبورسیه
دمیدن در آتشبازیهای جناحی و سیاسی در محیط دانشگاهها بلوای دانشجویان بورسیه را در حد و اندازه 3 هزار دانشجو در افکار عمومی جامعه مطرح کرد و برخی افراد بدون توجه به عواقب این کار چنان در این شیپور دمیدند که صدای آن به گوش رسانههای بیگانه هم رسید و خوراک چند ماههای برای آنها فراهم آمد. این در حالی است که در همان ابتدای کار و با بررسیهای اولیه مشخص شد در حدود 30 دانشجو دارای مشکلات قانونی هستند. اما با این وجود اهداف سیاسی مانع از افشای حقیقت شد و کار تاجایی پیش رفت که رئیسجمهور هم به دنبال گزارشهای نادرست وزارت علوم جمله ما ادراک مالبورسیه را در رسانهها مطرح کرد.
این موضوعی است که عباس مقتدایی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز بر آن تاکید دارد. به باور مقتدایی حال که جلسه مشترک کمیسیون آموزش و اصل 90 مجلس با مدیران دیوان محاسبات انجام گرفته و مشخص شده بورسیهها هیچ مشکلی ندارند، وظیفه قوای سهگانه احقاق حقوق دانشجویان است. این عضو کمیسیون آموزش مجلس یادآور شد: مجلس در این زمینه سنگ تمام گذاشته و وظیفه نظارتی خود را به انجام رسانده اما در حال حاضر دولت و بویژه وزیر علوم باید برای دلجویی از دانشجویان بورسیه از آنها عذرخواهی کنند.
رئیسجمهور از مردم عذرخواهی کند
تبعیت از گزارشهای غلط وزارت علوم در پرونده بورسیهها رئیسجمهور را هم دچار اشتباه کرد. مقتدایی در اینباره افزود: فصلالخطاب، رأی کمیسیون اصل 90 و تصمیمگیری جلسه مشترک با دیوان محاسبات است که بر این اساس تنها 36 دانشجو دچار تخلف شدهاند بنابراین از آنجا که رئیسجمهور هم وارد این بازی سیاسی شده لازم است به عنوان اولین گام برای جبران خسارت دانشجویانی که به ناحق با آبروی آنها بازی شده از مردم عذرخواهی کند.
کارشکنیهای پیدرپی وزارت علوم
جالب اینجاست که وزارت علوم طی 2 سال گذشته به محلی برای تسویهحسابها و جنجالهای سیاسی تبدیل شده و نمونهای از این نوع عملکرد در پرونده بورسیهها به چشم میخورد. تعلل در رسیدگی به این ماجرا یکی دیگر از انتقاداتی به شمار میرود که به وزارت علوم وارد است. عطاءالله سلطانی از دیگر اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان این مطلب اظهار داشت: همزمان با بالا گرفتن ماجرای بورسیهها کمیسیون آموزش وارد عمل شد و کارگروهی برای رسیدگی به این موضوع تشکیل شده است که با کارشکنیهای وزارت علوم دست و پنجه نرم میکند. به گفته سلطانی با ورود کمیسیون اصل 90 به این پرونده از وزیر علوم خواسته شد با متخلفان برخورد شود اما متاسفانه فرهادی در این آزمون نمره قابل قبولی با توجه به تاخیرهای پیش آمده کسب نکرده است.
غیبت وزیر علوم در جلسات کمیسیون آموزش
از دیگر مواردی که سلطانی نسبت به آن گلایه دارد کمتوجهی وزیر علوم به رفع مشکل بورسیههاست. وی با انتقاد از غیبت وزیر علوم و معاونان وی در جلسه کمیسیون آموزش و اصل نود مجلس برای تصمیمگیری درباره دانشجویان بورسیه، خاطرنشان کرد: در حال حاضر تنها 36 دانشجو مشکل قانونی دارند که تکلیفشان روشن است.
این عضو کمیسیون آموزش مجلس درباره وظایف قوای سهگانه در احقاق حقوق دانشجویان بیان داشت: حدود 3 هزار دانشجو درگیر این پرونده همچنان معطل هستند. قوهقضائیه به این پرونده ورود پیدا کرده و آماده دریافت شکایات است، مجلس نیز با استفاده از ابزار قانونی در اختیار برای احقاق حقوق دانشجویان آماده است. وی خاطرنشان کرد: محوریترین نقش را در این پرونده دولت و وزارت علوم عهدهدار هستند و این بزنگاهی برای سنجش شجاعت وزیر علوم محسوب میشود. در مرحله اول وزیر علوم باید با عذرخواهی شجاعت و انقلابی بودن خود را اثبات و در مرحله بعد برای جبران خسارتها عمل کند.
بررسی دوباره پرونده 36 متخلف بورسیه
نکته دیگری که این عضو کمیسیون آموزش مجلس بر آن تاکید دارد بررسی دوباره پرونده 36 دانشجوی متخلف است، چرا که در جریان بررسی این ماجرا از وزارت علوم نظرخواهی شده و با توجه گزارشهای خلاف واقع لازم است این تعداد پرونده دوباره در دیوان محاسبات یا کمیسیون اصل 90 توسط افراد صالح بازبینی شود.
منبع: وطن امروز