کد خبر 461564
تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۵

معاون اول رئیس‌جمهور از دوران پساتحریم به‌عنوان دوران بسیار مهم یاد کرد و گفت: دوره‌ای جدید را رقم خواهیم زد و انشاالله به شکوفایی اقتصاد و سرمایه‌گذاری در کشور مبدل می‌شود.

به گزارش مشرق، اسحاق جهانگیری پیش از ظهر سه‌شنبه در آیین افتتاح واحدهای اولین نیروگاه تلمبه‌ای ذخیره‌ای کشور در سیاه‌بیشه چالوس، از دوران پسا تحریم به‌عنوان فرصت و تهدید یاد کرد و گفت: همچنان که مدیریت کشور وابسته به نخبگان بوده، در این دوران نیز باید نخبگان کمک‌حال دولت باشند و نباید دستاوردهای علمی بزرگی که در دوران تحریم به دست آوردیم در دوران پساتحریم مورد بی‌توجهی قرار دهیم.

جهانگیری، گفت: بازار ایران نباید تبدیل به بازار مصرفی محصولات خارجی شود و حراست از دستاوردهای، علمی، تجاری، فناوری و مهندسی باید مدیریت و مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: در سالهای ۷۶ تا ۸۳ رشد سرمایه‌گذاری کشور ۸.۹ درصد بوده است ولی در سالهای وفور درآمدهای نفتی بالغ‌بر ۹۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری تقلیل یافت و به ۵.۵ درصد رسیده بود.

جهانگیری بیان داشت: متأسفانه سرمایه‌گذاری به جای کارهای اقتصادی و بنیادی مصروف به تبادل کالاهای خارجی شده است که نیازمند توجه جدی‌تر هستیم.

جهانگیری گفت: مشکل تحریم‌های ظالمانه غرب با درایت و رهنمودهای رهبری و دولت تدبیر و امید به یک توافق خوب رسیده است و امیدواریم در سال جاری با توافق نهایی، بخش وسیعی از تحریم‌های کشور رفع شود.

نیروگاه سیاه بیشه استثنایی و بزرگ است

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به افتتاح تمامی واحدهای نیروگاه تلمبه‌ای ذخیره‌ای سیاه‌بیشه افزود: نیروگاه‌هایی با این فناوری و روش جدید، استثنایی است و با افتتاح تمامی واحدهای نیروگاه سد سیاه‌بیشه، هم ملت ایران و هم تمامی ملت مسلمان خوشحال شدند.

وی بابیان اینکه همه دولت‌ها در تکمیل و احداث و بهره‌برداری از سد نیروگاهی سیاه‌بیشه سهم داشتند، به شرایط ویژه آب و برق در کشور و چالش‌های جدی بحران آب در کشور اشاره کرد و گفت: در بخش آب با چالش‌های جدی مواجه هستیم که نیازمند مدیریت دقیق، مدیریت صحیح و اصولی بر مصارف آبی است.

جهانگیری با اشاره به جلسه اخیر شورای عالی آب، تغییر اقلیم و اتفاق در آب کشور را سبب بروز چالش‌های جدی در کشور دانست و گفت: باید بتوانیم موقعیت و وضعیت بحرانی کشور ناشی از تغییرات اقلیم و آب را مدیریت کنیم.

معاون اول رئیس‌جمهور با اظهار اینکه در بخش مدیریت آب، وزارت نیرو، طرح‌های خوبی تهیه‌کرده است، گفت: ۹۰ درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و باید الگوی کشت کشاورزی دچار تغییر و بهینه‌سازی شود.

استقرار صنایع همسو در سواحل

وی با اشاره به بحران آب در مازندران گفت: مازندران با توجه به سرشار بودن رودخانه‌ها اما با محدودیت و مدیریت منابع آب مواجه است و الگوی کشت و آمایش سرزمین با توجه به محدودیت منابع آبی در کشور مهم است.

جهانگیری با اشاره به استقرار صنایع همسو با محیط‌زیست گفت: بسیاری از صنایع در نقاط آب خیز استقرار یافتند و در دولت یازدهم نیز استقرار صنایع همسو در کنار سواحل ازجمله عمان و خلیج‌فارس در دست برنامه‌ریزی است.

معاون اول رئیس‌جمهور، یادآور شد: سواحل خلیج‌فارس و دریای عمان از استقرار صنایع ولیدی محروم مانده است و عزم جدی در این زمینه نیازاست.

وی با اشاره به محدودیت‌های سواحل دریای خزر گفت: برای استقرار صنایع همسو با محیط‌زیست، این قابلیت برای سرمایه‌گذاری وجود دارد.

معاون اول رئیس‌جمهور به دو مشکل عمده وزارت نیرو در ابتدای این دولت اشاره کرد و گفت: حجم بالای بدهی و اخذ ۲۲۰ میلیارد تومان یارانه به‌صورت ماهانه ازجمله مشکلات بوده و تلاش شده در این دو بخش علیرغم همه مشکلات و تحریم‌ها، برای رفع آن اقدام شود.

وی از پیمانکاران ایرانی به‌عنوان پیمانکاران مظلوم یادکرد و گفت: تلاش می‌کنیم بدهی‌های آنان رفع شود.

جهانگیری با اشاره به تأخیر سرمایه‌گذاری در بخش نیروگاهی کشور گفت: این عقب‌ماندگی در سرمایه‌گذاری وجود دارد و نیازمندیم به‌طور متوسط سالانه پنج هزار مگاوات نیروگاه ایجاد کنیم.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس