به گزارش مشرق، سعید جلیلی دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی میهمان ویژه جلسه عصر امروز مجلس خبرگان بود که در سخنانی توافق هسته ای را تشریح کرد.
نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با اشاره به اینکه موضوع هستهای یک مسئله ملی است، اظهار داشت: نظام برای پیشرفت و عزت ملت ایران یک نگاه فرصت محور به آن داشته است، لذا دشمنان با مجموعه رفتارها و اقدام های خود می خواستند تا چنانچه نتوانند مانع پیشرفت و توسعه ایران شوند، هزینه های دستیابی و حفظ دستاوردهای پیشرفت توسعه ایران را به گونه ای افزایش دهند تا ایران از پیشرفت صرف نظر کند.
جلیلی با اشاره به سابقه مذاکرات ایران به طرف غربی اظهار داشت: رویکرد مذاکراتی در سالهای 82 و 83 باعث شد تا طرف مقابل ضمن تحمیل تعلیق فعالیت های غنی سازی، خواستار تعلیق دائمی، تعطیلی همه تاسیسات و نهایتاً تخریب همه تجهیزات هسته ای شد.
نماینده مقام معظم رهبری با اشاره به رویکرد مذاکرات ایران طی سالهای 84 تا 92 اظهار داشت: دستیابی به غنی سازی صنعتی، ارتقاء توانمندی غنی سازی از 3 درصد به 20 درصد، پیشرفت 96 درصدی در راکتور آب سنگین اراک، افزایش ظرفیت غنی سازی تا حدود 20 هزار سانتریفیوژ، ایجاد و بهره برداری از سایت غنی سازی فردو از جمله دستاوردهای این مقطع زمانی است.
دبیر سابق شورای امنیت ملی با اشاره به روند دستاوردهای مذاکرات طی سالهای 1386 تا 1392 تصریح کرد: زمانی که دولت یازدهم پروژه هستهای را تحویل گرفت طرف مقابل به حقوق هسته ای ایران در چارچوب ان پی تی اذعان کرده و بر استثناء نبودن ایران در حقوق و تکالیف هسته ای اعتراف داشته و آمادگی عملی خود را برای شکل گیری معامله هسته ای و ورود به موضوع لغو تحریمها از جمله تحریمهای یک جانبه اعلام کرده بود.
جلیلی با اشاره به ارتقای توانمندیهای هستهای و افزایش اقتدار منطقهای در فرآیند نزاع هستهای نظام سلطه، جمهوری اسلامی ایران، گفت: به اذعان وزیر خارجه آمریکا، آمریکا جز توافق با ایران هیچ گزینه دیگری در دسترس نداشته است.
نماینده مقام معظم رهبری در شورای امنیت ملی در ادامه به بحث و بررسی زوایای پیدا و پنهان برجام پرداخت و در پایان به پرسش های چند نفر از نمایندگان مجلس خبرگان پاسخ داد.
نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با اشاره به اینکه موضوع هستهای یک مسئله ملی است، اظهار داشت: نظام برای پیشرفت و عزت ملت ایران یک نگاه فرصت محور به آن داشته است، لذا دشمنان با مجموعه رفتارها و اقدام های خود می خواستند تا چنانچه نتوانند مانع پیشرفت و توسعه ایران شوند، هزینه های دستیابی و حفظ دستاوردهای پیشرفت توسعه ایران را به گونه ای افزایش دهند تا ایران از پیشرفت صرف نظر کند.
جلیلی با اشاره به سابقه مذاکرات ایران به طرف غربی اظهار داشت: رویکرد مذاکراتی در سالهای 82 و 83 باعث شد تا طرف مقابل ضمن تحمیل تعلیق فعالیت های غنی سازی، خواستار تعلیق دائمی، تعطیلی همه تاسیسات و نهایتاً تخریب همه تجهیزات هسته ای شد.
نماینده مقام معظم رهبری با اشاره به رویکرد مذاکرات ایران طی سالهای 84 تا 92 اظهار داشت: دستیابی به غنی سازی صنعتی، ارتقاء توانمندی غنی سازی از 3 درصد به 20 درصد، پیشرفت 96 درصدی در راکتور آب سنگین اراک، افزایش ظرفیت غنی سازی تا حدود 20 هزار سانتریفیوژ، ایجاد و بهره برداری از سایت غنی سازی فردو از جمله دستاوردهای این مقطع زمانی است.
دبیر سابق شورای امنیت ملی با اشاره به روند دستاوردهای مذاکرات طی سالهای 1386 تا 1392 تصریح کرد: زمانی که دولت یازدهم پروژه هستهای را تحویل گرفت طرف مقابل به حقوق هسته ای ایران در چارچوب ان پی تی اذعان کرده و بر استثناء نبودن ایران در حقوق و تکالیف هسته ای اعتراف داشته و آمادگی عملی خود را برای شکل گیری معامله هسته ای و ورود به موضوع لغو تحریمها از جمله تحریمهای یک جانبه اعلام کرده بود.
جلیلی با اشاره به ارتقای توانمندیهای هستهای و افزایش اقتدار منطقهای در فرآیند نزاع هستهای نظام سلطه، جمهوری اسلامی ایران، گفت: به اذعان وزیر خارجه آمریکا، آمریکا جز توافق با ایران هیچ گزینه دیگری در دسترس نداشته است.
نماینده مقام معظم رهبری در شورای امنیت ملی در ادامه به بحث و بررسی زوایای پیدا و پنهان برجام پرداخت و در پایان به پرسش های چند نفر از نمایندگان مجلس خبرگان پاسخ داد.