فیات کرایسلر در پی تحقیقات دولت آمریکا درباره عملکرد این شرکت در 23 فراخوان مربوط به بیش از 11 میلیون خودرو، در ژوییه موافقت کرد 105 میلیون دلار پرداخت کند. سازمان ملی ایمنی ترافیک آزادراه آمریکا از مصرف کنندگان درخواست کرد اگر تعمیر خودروهایشان کامل نشده است، آنها را به فیات کرایسلر بفروشند.
این خودروها قطعات معیوبی دارند که ممکن است باعث شود کنترل آنها از دست راننده خارج شود.
طبق برآورد فیات کرایسلر، بیش از 60 درصد از 500 هزار خودرو تاکنون تعمیر شده اند و از این رو مشمول بازخرید نمیشوند.
بر اساس گزارش بلومبرگ، مالکان جیپ گرند چروکی مدل 1993 تا 1998 و جیپ لیبرتی مدل 2002 تا 2007 که تا 24 ژوییه شاسی بلندهایشان را برای تعمیر باک بنزین معیوب به نمایندگیهای خودرو نبرده اند، میتوانند هزار دلار اعتبار برای خرید خودروی جدیدی از فیات کرایسلر دریافت کنند و کسانی که میخواهند خودروهایشان را نگه دارند، پس از تعمیر کامل آنها یک کارت هدیه 100 دلاری دریافت خواهند کرد.
فیات کرایسلر تحت توافق با دولت آمریکا، موافقت کرده است ناظر مستقلی را برای اطمینان از عدم تاخیر طولانی در فراخوانهای ایمنی استخدام کند.
پس از انتقاد هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات در کنگره که از نحوه رسیدگی رگولاتور ایمنی خودرو به مشکلات مرگبار خودروها اعتراض کردند، سازمان ملی ایمنی ترافیک آزادراه تحت ریاست مارک رزکایند، سخت گیریهایش را افزایش داده است.
به گفته مقامات این سازمان، فراخوانهای فیات کرایسلر مشکلات گسترده ای شامل کوتاهی در مطلع کردن مالکان خودرو درباره مشکلات آنها در مهلت قانونی تعیین شده، کمبود قطعات برای تعویض قطعات معیوب و گزارشهای ناقص و گمراه کننده به رگولاتورها درباره پیشرفت فراخوانها داشته است.