به گزارش مشرق، محسن پورسیدآقایی مدیرعامل شرکت راهآهن، گفت: برای رشد سهم راهآهن در حملونقل عمومی مفیدترین کار بهبود وضعیت شبکه موجود ریلی و افزایش ظرفیت خطوط است. البته وضع عوارض بر جادهها و گران کردن سوخت امور مکملی است که برای انتقال بار ترافیکی از جادهها بهروی ریل باید صورت پذیرد٬ در واقع افزایش ظرفیت و بهبود شبکه ریلی باید در کنار عوارض بستن به سوخت و جادهها صورت گیرد و نمیتوان منتظر ماند تا ابتدا یکی از این دو اقدام صورت گیرد و پس از اتمام آن به سراغ اقدام بعدی رفت.
وی با تأکید بر اینکه راهآهن نیز باید بتواند پاسخگوی انتقال بار از جاده به ریل باشد٬ افزود: چنانچه راهآهن نتواند پاسخگوی نیاز حمل و نقلی مردم پس از افزایش نرخ سوخت و عوارض باشد پس از مدتی شاهد برگشت به عقب جدی در استفاده از ریل خواهیم بود.
وی با اشاره به افتتاح ۳۰ پروژه ریلی در هفته دولت٬ یادآور شد: عمده این پروژهها در رابطه با افزایش ظرفیت راهآهن و بهبود شبکه فعلی است.
الزام قانونی پرداخت عوارض ۱۲۸۰ میلیارد تومانی گازوئیل به راهآهن و راهداری
مدیرعامل شرکت راهآهن درباره افزایش ۲۰ درصدی نرخ گازوییل توضیح داد: در ماده ۷۰ الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت آمده است که قیمت گازوئیل ۲۰ درصد به عنوان عوارض گران شود و نیمی از آن به راهآهن اختصاص یابد و نیمی دیگر صرف نگهداری راههای کشور شود٬ هم اکنون وزارت راه و شهرسازی به دنبال اجرایی شدن این بند قانونی است.
براساس ماده ۷۰ قانون الحاق برخی موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت٬بهمنظور نگهداری راههای کشور و تلاش در جهت تثبیت تعرفه حق دسترسی شبکه ریلی و کمک به احداث، توسعه ظرفیت و بهسازی خطوط، ناوگان و شبکه حمل و نقل ریلی برون شهری و نگهداری راههای کشور با هدف صرفهجویی در مصرف سوخت، کاهش آلایندگی محیطزیست و کاهش تلفات ناشی از تصادفات جادهای، بیست درصد(۲۰ درصد) قیمت نفت گاز(گازوئیل) بهاستثنای مصارف بخش کشاورزی بهعنوان عوارض توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران محاسبه و دریافت میشود. منابع حاصله به حساب خاصی نزد خزانهداریکل کشور واریز و در قالب ردیفهایی که در قوانین بودجه سنواتی مشخص میشود به نسبت مساوی به توسعه، بهسازی خطوط و ناوگان شبکه حمل و نقل ریلی و نگهداری راهها پس از مبادله موافقتنامه بین دستگاههای اجرائی ذیربط با سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور اختصاص مییابد.
وی افزود: بر همین اساس در بودجه سال ۹۴ ردیفی به مبلغ ۱۲۸۰ میلیارد تومان برای وزارت راه و شهرسازی پیشبینی شد که سهم سالانه راهآهن از محل این ردیف قانونی ۶۴۰ میلیارد تومان است و برابر همین عدد نیز برای نگهداری راهها به سازمان راهداری و حملونقل جادهای تعلق میگیرد اما متأسفانه این قانون تا به حال از سوی شرکت نفت اجرایی نشده است و وزارت راه و شهرسازی مکاتباتی در این خصوص با رئیسجمهور و معاون اول داشت که مقرر شد نهایتا تا دو ماه آینده امکان افزایش نرخ سوخت مورد ارزیابی قرار گیرد و به احتمال فراوان دولت موظف به افزایش قیمت گازوییل خواهد شد.
علت عدم افزایش نرخ سوخت از سوی شرکت نفت
وی افزود: شرکت نفت افزایش قیمت ۲۵۰ به ۳۰۰ تومانی گازوئیل را در خردادماه امسال در راستای اجرای قانون مذکور میداند ولی سازمان مدریت و برنامهریزی اعتقاد دارد که افزایش قیمت ابتدای سال ارتباطی به اجرای "قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت" ندارد و برای جبران کسری بودجه ناشی از پرداخت یارانهها بوده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: شرکت نفت به دولت پیشنهاد کرده که از همان محل افزایش نرخ گازوئیل که در خرداد ماه صورت گرفت٬ سهم وزارت راه و شهرسازی پرداخت شود ولی کسری منابع دولت ناشی از پرداخت یارانههای نقدی این امکان را به دولت نمیدهد و تنها راه برای پرداخت سهم وزارت راه و شهرسازی افزایش مجدد نرخ سوخت است و این اختلاف نظری است که در این باره وجود دارد.
افزایش ۲۰ درصدی نرخ گازوئیل حملونقل جادهای و ریلی را رقابتی نمیکند
وی با بیان اینکه البته افزایش ۲۰ درصدی دوباره نرخ سوخت تأثیری بر رقابتپذیر کردن حمل و نقل جادهای و ریلی نمیگذارد٬ یادآور شد: افزایش ۲۰ درصدی نرخ سوخت در ابتدای سال نیز تأثیری بر قیمتهای حمل و نقلی نداشت به طوریکه در حال حاضر رشد قیمتهای حمل و نقل جادهای در شرایط کنونی کمتر از رشد تورم است و حمل و نقل کمتر از ۱ تا ۲ درصد تابع نرخ سوخت بوده و نرخ آن تابع عرضه و تقاضا است.
پورسیدآقایی با تأکید بر اینکه هدف از اجرای ماده ۷۰ قانون مذکور اختصاص منابع به راهآهن و راهداری برای اجرای پروژههای ضروری است٬ گفت: باید این اصل در کشور جا بیفتد که هرکس از هر خدماتی در کشور استفاده میکند هزینه استفاده آن را هم بپردازد؛ ضمن اینکه در این ماده قانونی نرخ سوخت کشاورزی استثنا شده است.
قیمت گازوئیل باید به نرخ کشورهای همسایه برسد
وی یادآور شد: اگر هدف٬ انتقال بار ترافیکی از جاده به ریل و رقابتپذیر کردن این دو شق حملونقلی باشد نرخ سوخت باید حداقل تا قیمتی که کشورهای همسایه مثل افغانستان و پاکستان دارند٬ افزایش پیدا کند؛ کشور افغانستان با وجود تمام بحرانهای امنیتی٬ اقتصادی و اجتماعی در یک مرحله تصمیم به آزادسازی قیمت سوخت گرفت و با واقعی کردن نرخ سوخت اقتصاد خود را جراحی کرد.
وی افزود: نرخ سوخت در ایران نباید از قیمتهای حداقلی در کشورهای همسایه پایینتر باشد. کمترین نرخ گازوئیل در کشورهای همسایه ۲۷۰۰ تومان و در ترکیه که بیشترین نرخ سوخت را دارد ۴۵۰۰ تومان بوده که این مسئله موجب بالا رفتن میزان قاچاق سوخت نیز شده است.
افزایش سهم ریل در حمل بار
پورسید آقایی درباره از دست رفتن بخشی از فرصتهای حمل ریلی سنگهای معدنی و انتقال آن به حوزه حملونقل جادهای در مسیر کرمان به ذوبآهن اصفهان گفت: با وجود تمام موانع برای افزایش سهم راهآهن در حملونقل عمومی٬ سال گذشته حمل بار در بخش جادهای ۴ درصد رشد و راهآهن ۹.۲ درصد رشد داشته است که این آمار بیانگر افزایش بیشتر سهم ریل در حمل بار بوده است.
وی با بیان اینکه سال جدید وضعیت حمل ریلی بار بهتر از سال گذشته بود ادامه داد: صدور بارنامههای حمل بار جادهای در ۴ ماهه ابتدای سال منفی ۹ درصد بود حال آنکه حمل بار از طریق ریل ۴ درصد رشد داشت علاوه بر این سهم راهآهن از آمار کل حمل بار نیم درصد رشد اما بخش جادهای نیم درصد کاهش داشت. این آمارها بیانگر این است که سیاستهای بازاریابی و اختصاص سرویسهای جدید راهآهن در بخش باری موفق بوده است و توانسته سهم بیشتری جذب کند.
رشد ۱۰۰ درصدی ترانزیت ریلی در ۴ ماهه نخست ۹۴
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به رشد معنیدار آمار ترانزیت ریلی در سال گذشته٬ گفت: سال گذشته ۵۶ درصد رشد ترانزیت را در حوزه ریلی شاهد بودیم و در ۴ ماهه ابتدای امسال نیز ۱۰۰ درصد رشد ترانزیت داشتهایم در حالیکه رشد ترانزیت عمومی افزایش چندانی نداشته و این رشد آماری در راهآهن از انتقال بار ترانزیتی جاده به ریل حاصل شده است.
افت حملونقل عمومی در بخش مسافری/درصد افت راهآهن کمتر از جاده بود
وی درباره بخش حمل و نقل مسافری نیز اظهار کرد: در این بخش نیز راهآهن وضعیت بهتری نسبت به حمل و نقل عمومی جادهای دارد به طوریکه اگرچه آمار هر دو شق حمل و نقلی با افت مواجه بود ولی افت بخش مسافری در سال گذشته برای راهآهن ۵ درصد و برای بخش حمل و نقل عمومی جادهای ۱۱ درصد بود.
منطق قطارهای سریعالسیر درب تا درب است
وی ادامه داد: برای استقبال بیشتر مسافران از قطار راهکار روز دنیا در مسافرتهای بلند٬ استفاده از قطارهای سریعالسیر است٬ استفاده از این قطارها در کنار ساخت ایستگاههای مدرن در مراکز شهرها قطعا با استقبال مردم مواجه خواهد شد؛ به عنوان نمونه ترکیه ۸ مسیر ریلی سریعالسیر برای خود تعریف کرده و ۳ مسیر آن را به بهرهبرداری رسانده است.
مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه منطق قطارهای سریعالسیر درب تا درب بوده و به منظور بهرهگیری از حمل و نقل آسان راهاندازی میشود٬ افزود: عموم ایستگاههای سریعالسیر دنیا در مرکز شهرها احداث شدند و پیوند مناسبی با مترو و پایانههای حمل و نقل دارند.
وی افزود: طبق برنامه قرار است ایستگاه مرکزی قطار پرسرعت تهران در پایانه و پارکسوار بیهقی تهران و ایستگاه قطار پرسرعت اصفهان نیز در مرکز شهر جایی که خطوط مترو باهم تلاقی دارند احداث شود.
منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی