رهام، کارشناس اقتصادی گفت: وارد کنندگان خودرو و برخی سهامداران تلاش دارند از ایجاد این کمپین ها موج سواری مورد نظر خود را بکنند و از این طریق به فکر سود خود هستند.

گروه اقتصادی مشرق، برنامه تلویزیونی پایش شب گذشته با موضوع داغ این روزهای اقتصاد کشورمان به روی آنتن رفت و تلاش کرد با حضور کارشناسان مختلف به بررسی ابعاد ایجاد کمپین عدم خرید خودرو های داخلی در فضای مجازی که به شدت مناقشه انگیز شده است بپردازد .

 در ابتدای این برنامه سوال نظرسنجی با موضوع "در صورتی که مردم خودروهای های نوی داخلی را نخرند حدس می زنید احتمال کدام گزینه بیشتر است." به رای مردم گذاشته شد تا مخاطبان برنامه از میان دو گزینه " فروش بیشتر خودروهای چینی" و " کاهش قیمت خودروهای ایرانی " یک گزینه را انتخاب کنند .

در ادامه اما مرتضی قرائی و انوش رهام دو تن از کارشناسان صنعت خودرو در استودیو این برنامه به واکاوی این موضوع پرداختند . قرائی در ابتدای سخنانش با اشاره به نارضایتی های این روزهای مردم به موضوع قیمت و تعرفه اشاره کرد و ادامه داد : کشورهای دنیا عموما به دو دسته صاحبان صنعت خودرو و کشورهایی که این صنعت را ندارند تقسیم می شوند .

کشورهایی مانند آمریکا و انگلیس و فرانسه و . . . که صنایع رقابت پذیر دارند عموما تعرفه پایین تری وضع می کنند اما در موضوع مقایسه ما باید ببینیم با کجای دنیا در حال مقایسه هستیم . اقتصاد ایران اکنون رتبه 29 جهان را دارد و به طور مثال در کشورهای نزدیک به اقتصاد ما و مشخص تر تایلند تعرفه تا 80 درصد است .

 حتی مالزی هم تعرفه ای نزدیک به 30 درصد به علاوه 60 درصد مالیات اخذ می کند . ما باید توجه داشته باشیم که به نسبت کشورهای مشابه تعرفه کمتری داریم اما نباید خودمان را با آمریکا مقایسه کنیم .

رهام دیگر کارشناس برنامه نیز در این خصوص افزود : اساسا ناراحتی مردم ما اینجاست که خودرو سازان ما به جای ارائه کیفیت بهتر به سراغ عوض کردن ظواهر خودرو می روند و آن را در غالب جدید عرضه می کنند بدون آنکه خودروی جدید با کیفیت تولید کنند . از طرفی به نظر من برخی از گسترش این کمپین ها سود می برند . من فکر می کنم وارد کنندگان خودرو و برخی سهامداران تلاش دارند از ایجاد این کمپین ها موج سواری مورد نظر خود را بکنند . چرا مردم آن زمان که در اوج تغییر ناگهانی قیمت دلار خودرو دو برابر شد چنین کمپین هایی به راه نیانداختند ؟

در ادامه برنامه در جدول هایی قیمت خودرو های ملی با خودرو های هم رده و برخی خودرو های دیگر در سطح جهان مقایسه شد اما رهام کارشناس برنامه تاکید کرد که موضوع تیراژ بسیار موثر است و وقتی تیراژ بالا برود قیمت ها هم پایین می آید اما باید اشاره کرد که موضوع خدمات پس از فروش در همه دنیا بهتر از ایران است .

رهام همچنین اشاره کرد : موضوع شفافیت باید به فوریت در دستور کار خودرو سازان داخلی ما قرار گیرد تا مردم بدانند با چه قیمتی و در کجا و به چه تعداد ما صادرات خودرو داریم و این تصور که ما در عراق ما می توانیم با نصف قیمت یک خودرو ایرانی را تهیه کنیم اصلاح شود .

مرتضی قرایی دیگر کارشناس برنامه که در بخشی از صحبت هایش نرخ رسمی فروش خودرو پراید در عراق را نزدیک به 30 میلیون تومان اعلام کرده بود به بررسی برخی قیمت های جهانی خودروهای با سبک و کلاس تولید داخل پرداخت و سپس گفت : ما داریم به سمت حذف تعرفه پیش می رویم و این در حالی است که دولت تعرفه را از 90 درصد به زیر 40 درصد رسانده است اما به دلیل اینکه ما نرخ واقعی دلار را در کشور نداریم در واقع تعرفه بخشی از کمبود نرخ واقعی را جبران می کند .

این کارشناس و تحلیل گر اقتصادی افزود: من رکود عجیب به وجود آمده در بازار داخل را بیشتر از تاثیر کمپین عدم خرید خودرو داخلی توسط مردم به بالا رفتن سطح انتظار مردم پس از مذاکرات ایران و کشورهای 5+1 می دانم چرا که به دلیل اطلاع رسانی نامناسب مردم منتظر وقوع اتفاقات خارق العاده در عرصه اقتصاد هستند به همین جهت نه در بخش خودرو که در دیگر صنایع هم با رکود مواجه هستیم.

در بخش دیگری از برنامه تلویزیونی پایش انوش رهام دیگر میهمان برنامه تصریح کرد : یکی از مسائل مهم تر از تعرفه سود سرشار وارد کننده ها از این عرصه است . ما یک رانت و انحصار جدی در این بخش داریم و خانواده های گرامی، دیلمی، حدادزاده، نوریانی و ادیبی تنها کسانی هستند که خودرو های وارداتی را به کشور می آورند و اصل و اکثر پول توی جیب این افراد می رود . ما در ایران تعرفه بالایی نداریم و کشورهایی مانند برزیل و تایلند خیلی بالاتر از ما هستند .

وی اینطور ادامه داد : الان گپی بین مصرف خودروی داخلی و خودرو های وارداتی ایجاد شده است که خودروی چینی آن را پر کرده است اما باید بدانیم از این کمپین چیزی جز خودروی چینی بیرون نمی آید .ایران اکنون مشتری شماره یک خودرو های چینی است اما وارد کنندگان ما بد ترین نوع آن را به کشور می آورند . باید بدانیم صنعت خودرو جزء صنایع ملی ماست و نباید بیش از 3 میلیون نفر را از کار بی کار کنیم و باید مطالبه را به جای نخریدن روی افزایش کیفیت ببریم .

در پایان بخش اول برنامه نظرسنجی خبرگان شامل نماینده های مجلس ، کارشناسان و فعالین کسب و کار، خبرنگاران و . . . به نمایش در آمد که بیش از 64 درصد به گزینه یک یعنی فروش بیشتر خودروهای چینی رای داده بودند و 34 درصد نیز گزینه 2 را انتخاب کرده بودند .در ادامه برنامه نیز فاطمه ذاکریان بانوی کارآفرین بیرجندی به برنامه آمد و به تشریح موفقیت هایش برای ایجاد اشتغال برای همه خانواده های روستای محل سکونتش از طریق پارچه بافی پرداخت .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 22
  • حسن ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    0 0
    ول کن بابا مرد حسابی.. مشکل ماشین های تولید داخل مال یکی دو سال نیست که شما الان به فکرش افتادی.
  • کسی که دوست داره با ادب باشه اما نمیشه ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    0 0
    مشرق جان عزیز دل بردار یادت رفت کارشناسان در برنامه مناظره گفتند هدف خواباندن اقتصاد است بانک ها ربا میدهند تا اقتصاد بخوابد بورس روند منفی دارد تا اقتصاد بخوابد علت ناراحتی چیست خوابیدن اقتصاد هدف اصلی تیم اقتصادی است و خواهد بود حالا هم صنعت و فروش خودرو خوابید چی میگی حالا شما ؟ با این روند همه چیز اتوماتیک وار به سمت کمپین نخریدن میرود خودرو بورس مسکن پوشاک و حتی به خوراک هم میرسیم صبوری کن قرار نیسن رونقی در کار باشد بازی نخور جونم
  • ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    0 0
    جلو ورود خودروهای اشغال چینی رو بگیرید خود چینیها از خودروهای اروپایی وامریکایی استفاده میکنن .............حرف مردم اینه خودروی اروپایی یا امریکایی که در ایران مونتاژ یا تولیدشده باشد..
  • علیرضا ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    0 0
    سلام دوستان گرامی به نظر من هم این کمپین اصلا توجیح نداره چون فقط تولید داخل ضرر میکنه چرا باید صنایع مملکت رو بخوابونیم که چینی ها سود ببرن چرا دولت کاری نمیکنه چرا انقدر تولید و صنعت رو ضعیف میکنیم چرا بانک ها بنگاه دار شدند چرا پول بانک ها صرف تولید نمیشه به خدا حیفه
  • ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    0 0
    به نظر میرسه که ما مردم داریم به این درک میرسیم که باید خرید کالای بی کیفیت وگران را تحریم کنیم.کمپین نخریدن خودرو قدمی موثر برای ساختن اقتصاد سالم توسط مردم ایران است.
  • حمد ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    0 0
    در کشورمان که برای انقلابش آنهمه شهید و جانباز و خانواده داغدار کردیم تا شاهد ظلم به مردم نباشیم شاهد اینکه خودرو ها و جاده های نا امن بتوانند حتی از شهیدانی که در جنگ شهید میشدند بیشتر جان بگیرد و برای دفاع از خود بگویند ما با این کار جلوی بیکاری رو میگیریم و صنعتمون داره رو به جلو میره . انشا... تو اون دنیا خدا بهمتون چیزایی که لیاقتتونه نصیب کنه
  • کورش ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    0 0
    والله اون زمانی هم که خودروسازی تحریم نبود و همه قطعات از فرانسه و کره می اومد رو هم دیدیم. یادم نمیره که در اوایل مونتاژ پژو 405 شیشه عقب خودرو خودبخود کنده می شد. یا رنگ بدنه می ریخت. ورود آب به داخل پراید که عادی بود. تازه تمام قطعات هم از خارج وارد می شدند و فقط توی ایران سرهم بندی می شدند.
  • دخو ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
    0 0
    در نظر داشته باشین که سرانه مرگ و میر تصادفات در کشور هلند در سال 270 نفر این در حالی که آمارها نشان داده که کشور ما حتی 110 هزار نفر تلفات تصادفی داشته. ..
  • امير ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
    0 0
    اندكي صبر سحر نزديک است
  • نخریدن خودرو داخلی ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    0 0
    واقعا شما خجالت نمیکشید چرا به سطح شعور مردم بی احترامی می کنید خودتون را با مالزی و تیلند مقایسه میکنید!!!!!!!!!!!
  • رضا ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    0 0
    سلام دوستان بعد از اینهمه مثنوی که در باب خودروسازی گفته شد هنوز کارشناسان محترم اقتصادی متوجه سناریو نشده اند.دلیلش هم پیشنهاد وام 25میلیونی خرید خودروست.پدر جان این تشکیلات عظیم خودروسازی ایران(سه چهار برابر مرسدس بنز وبی ام و وجنرال موتورز)که فاقد حداقل های یک شرکت هزاره سوم به لحاظ ساختارسازمانی -مدیریت-بهره وری-هوش-چابکی و...است که تازه به فساد اداری وسازمانی نیزالوده شده وپس از 50 سال در نقطه فعلی است ایا باید بهر قیمتی حمایت شود؟ وام بدهیم که همین روند ادامه یابد؟خودروی بی کیفیت با سه برابر قیمت جهانی را نجات دهیم تا دراینده شاهد فروپاشی سازمان بزرگتری باشیم؟میخواهیم با این وام که معلوم نیست از چه منبعی واقعا تامین می شود ان دوسوم ارزش نداشته پراید وپژو وسمندو...را تامین کنیم تا به مردم تحمیل کنیم پراید 20میلیون وسمند 30میلیون و...است. اگرسوئ مدیریت وفسادی درکار نیست و واقعا پراید 20 میلیون تمام میشود که بهتر است دور خودرو سازی را خط بکشیم .مثل این است که داریم چرخ را اختراع میکنیم!ظاهرا دایه های مهربانتر همیشه بقیمت تحمیل هزینه های جانی و مالی مردم تصمیم ندارند به انحصار خاتمه دهند.شاید بفکر نجات کارگران خودرو سازی یا شایدبقول کارشناس محترم در برنامه تلویزیونی ثریا به فکران نیرو ها و مدیریت های نورچشمی تحمیلی که برایشان شرکت هم در مجموعه خودرو تاسیس کرده ایم هستیم.ولی این راهش نیست.باید پارادایم را عوض کرد.با این مسکن ها به جواب نمیرسیم و فقط منابع و سرمایه را بیشترتلف کرده وخصوصی سازی واصلاح ساختار خودرو سازی را به نفع فروپاشی ان مصا لحه میکنیم.دراینکه به لطف شما جیب مردم خالی است حرفی نیست ولی نخریدن خودرو صفر پیام مهمتری دارد وبا وام حل نخواهد شد.مردم وقتی به حقیقتی پی بردند سخت بر سر ان می ایستند.با وام یابدون وام خودرو داخلی نمیخریم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس