به گزارش مشرق، علی علیلو با اشاره به اینکه در حال حاضرمیان نظرات مجلس و وزارت صنعت در مورد صنعت خودرو یک فاصله وجود دارد، اظهار داشت: به اعتقاد ما مشکلات صنعت خودرو به قدری ریشهای شده که نیازمند جراحی است و وزیری میتواند این صنعت را اصلاح و در یک مدار درست قرار دهد که با جراحی وارد شود.
وی با بیان اینکه فقط با توصیه و اصلاح موضعی مشکلی از صنعت خودرو حل نخواهد شد، افزود: مشکلات فعلی شرکتهای خودروساز کاملاً اساسی است. به عنوان نمونه ساختار سهامداری دو شرکت ایران خودرو و سایپا متشکل از شرکتهای تو در توی دولتی است که اصلاً نمی توان از سهامداری دولتی فاصله گرفت. در این شرکت ها چارچوبها خصوصی است اما دولت خود قانون را دور می زند.
علیلو اضافه کرد: شکل ظاهری شرکتهای خودروسازی شرکت ثبت شده خصوصی است اما در باطن دولت 24 درصد در ایران خودرو و 17.5 در سایپا سهامدار است که همین امر اختیارات دولت را افزایش داده است. در هر دو شرکت رئیس هیأت مدیره معاونین وزیر صنعت هستند و عزل و نصبها توسط وزیر صنعت، سازمان گسترش وحتی معاونین وزارت صنعت انجام میشود .
رئیس هیأت تحقیق و تفحص از صنعت خودرو با اشاره به اینکه ظاهر قضیه خصوصی است اما در باطن یک مدیریت دولتی سیاسی در شرکت های خودروسازی حاکم است، تصریح کرد: نشانه های این موضوع را می توان در عزل و نصب ها و رؤسای هیأت مدیره شرکت های ایران خودرو وسایپا مشاهده کرد به نحویکه سیاستها از دولت به شرکتهای خودروسازی ابلاغ می شود. این درحالی است که اگر اعتراضاتی به تغییرات مدیریتی این شرکت ها داشته باشیم؛ آنها اعلام میکنند شرکت خصوصی است و با توجه به نظرات هیأت مدیره تصمیم گیری ها انجام شده است.
وی با گلایه از اینکه چرا باید سیستم بانکی را الزام به تخصیص وام به شرکت های خودروسازی کرد، افزود:شرکت ایران خودرو حدود 164 و سایپا نزدیک به 70 شرکت اقماری دارند که عموم این شرکت ها بعد از انتخابات های مختلف از جمله ریاست جمهوری تأسیس شده اند. براساس آمار دریافتی متأسفانه بیشترین رشد این شرکت ها در دولت گذشته بوده است.
*بدهی سایپا به 6 هزار و 700 میلیارد تومان رسید/دولت هنوز مصمم به جراحی صنعت خودرو نیست
علیلو با بیان اینکه بیش از 60 درصد این شرکتها زیان ده هستند، گفت: به دلیل آنکه حساب این شرکتها تلفیقی است همه زیان های آنها وارد حساب شرکت مادر میشود این ثمره همین مدیریت های دولتی و سیاسی است که به معنی واقعی خصوصی اداره نمیشود. حدود یک سال پیش سایپا حدود 3 هزار میلیارد تومان بدهکار بود که در حال حاضر این رقم به 6 هزار و 700 میلیارد تومان رسیده است. حتی هیأت تحقیق و تفحص سرمایه گذاران خوب را هم به شرکتهای خودروساز معرفی کرد اما آنها فقط مجاز به دیدن خط تولید شدند و در نهایت شرکتها تلاشی برای حضور سرمایه گذاران انجام ندادند.
رئیس هیأت تحقیق و تفحص از خودروسازان با اعلام اینکه ما نمی خواهیم با اعلام صورتهای مالی شرکتهای خودروسازی صنعت را با ضرر روبه رو کند، اظهار داشت: اگر سایپا با همین روال فعالیت کند قطعاً در آینده قادر به حفظ خود نخواهد بود. البته باید این نکته هم متذکر شوم که دولت هنوز مصمم به جراحی صنعت خودرو نیست.
وی در ادامه با بیان اینکه اخیراً دوستان یک سناریوی خیلی بدی تحت عنوان بررسی مشکلات صنعت را مطرح کردهاند، گفت: آنها با نامهای به ریاست مجلس درخواست تشکیل جلسهای را دادند که در نهایت حدود سه تا 4 کمیسیون در سالن کمیسیون تلفیق مجلس حاضر شدند. در این جلسه وزیر صنعت به همراه معاونین و مدیران عامل شرکت های خودروساز هم حضور داشتند. نکته قابل تأمل حضور اکثریت رؤسای بانکها و رئیس کل بانک مرکزی بود. حتی قرار بود در این جلسه مشکلات صنعت بررسی شود اما یکمرتبه مسیر به سمت خودرو و الزام بانکها و بانک مرکزی به ارائه تسهیلات حدود 2 تا 3 هزار میلیارد به هرکدام از شرکتهای خودروساز برده شد.
*ارائه تسهیلات جدید به خودروسازان خیانت است
علیلو با اشاره به اینکه بنده ارائه تسهیلات به خودروسازان را خیانت میدانم، افزود: در تحقیق و تفحص از خودروسازان دو یا سه مورد به شرکتهای خودروساز هزار تا دو هزار میلیارد تومان وام داده اند اما آنها این مبلغ را در خط تولید هزینه نکردهاند بلکه این مبالغ بر زیانهای انباشته آنها هم اضافه کرده است.
رئیس هیأت تحقیق و تفحص از خودروسازان با بیان اینکه شرکتها این تسهیلات را در هزینه های جاری خود قرار میدادند که هیچ بازدهی نداشت، تصریح کرد: خیانت است که ما زیان انباشته شرکت ها را افزایش دهیم در سایه این زیان هزینه های مالی که جای تأمینی ندارد هم افزایش پیدا کرده و در نهایت بر قیمت خودروها افزوده میشود. این یک دور باطل است که چندین ساله در صنعت خودروسازی کشور در حال تکرار است.
وی با اشاره به اینکه هیأت تحقیق و تفحص برای حل این مشکل به شرکت های خودروساز پیشنهاداتی نموده است، گفت: به آنکه گفته شد بخشی ازشرکت های زیان خود را واگذار یا ادغام کنید. سپس داراییهای غیر مولد راکد را وارد تولید کنید. به عنوان نمونه 35 درصد سهام بانک پارسیان متعلق به ایران خودرو است. ما پیشنهاداتی برای عرضه این سهام مطرح کردیم، حتیگفتیم سه درصد سه درصد سهامها را عرضه کنید تا در بورس شوک ایجاد نشود اما همچنان مانع تراشی هایی برای اجرای این موضوع وجود دارد. البته بانک پارسیان هم به علت بدهی ایران خودرو پول را بلوکه کرده و بهره آن را بابت طلب خود بر میدارد.
علیلو اضافه کرد: علاوه بر این سایپا هم از سه سال پیش به دلیل سهام فروشی با مشکلات متعددی روبه رو شده است زیرا سهام خود سایپا را با نام کارگر فروختند به نحوی که کل نقدینگی سایپا وارد سفته بازی شد. این موضوع یک کلاهبرداری علنی در این شرکت است که باید ریشه یابی شود.
*شرکت های خودروساز نباید حیاط خلوت سیاسیون باشند
وی با اعلام اینکه راهکار دوم ما به شرکت های خودروساز تبدیل به احسن دارایی های راکد است، تصریح کرد: راهکار سوم کنار کشیدن مدیریت سیاسی در صنعت خودرو است. نباید شرکتهای خودروساز یک حیات خلوت برای سیاسیون باشد. با چه استدلالی باید یک مدیر عامل لیزینگ اقتصادی مدیر عامل یک شرکت خودروساز بزرگ شود. فرد انتخاب شده در عمر خود یک آچار به دست خود نگرفته و هیچ وقت در صنعت خودرو یا صنعت دیگری حضور نداشته است . آنها در پاسخ به پرسش ما گفتند سایپا با مشکلات مالی مواجه بوده و به همین دلیل ما یک مدیر مالی را برای این شرکت انتخاب کرده ایم. این در حالی است که فرد انتخاب شده مدیر مالی هم نیست.
علیلو با اشاره به اینکه برای حل مشکلات مالی یک شرکت باید یک مدیر با نگاه مدیریتی انتخاب شود، اظهارداشت: بنده با قاطعیت عرض می کنم اگر این سه راهکار در شرکت های خودروسازی کشور اعمال شود در عرض یک یا دو سال صنعت خودرو در مدار خود قرار می گیرد.
رئیس هیأت تحقیق و تفحص از صنعت خودرو اضافه کرد: آخرین راهکار ما خصوصی سازی واقعی صنعت خودرو است حتی شرکتهایی را هم معرفی کردیم و آنها آمدند و رفتند اما خودروسازان حاضر به واگذاری نیستند اجازه نمی دهند این بافت و ساختار تغییر کند.
وی بر لزوم تغییر جدی ساختار مدیریتی و سهامداری شرکت ها خودروساز تأکید کرد و گفت: آقای وزیر اعتقادی به جراحی صنعت خودرو ندارد. حتی کسانی که در گذشته عامل این بدبختی های این صنعت هستند امروز به اصرار خوستار ورود به بخش خودرو هستند این در حالی است که برخی از آنها مشکل حقوقی داشته و پرونده های آنها در دادگاه است.
*صنعت خودروسازی را امنیتی نکنید
رئیس هیأت تحقیق و تفحص از خودروسازان افزود: به اعتقاد بنده حال که این افراد امکان حضور در صنعت خودرو را ندارند در نهایت یک فرد غیر فنی را بدون اراده مدیریتی برای مسئولیت انتخاب کرده و یک دولت سایه در این شرکتها تشکیل دادهاند.
علیلو با اشاره به اینکه این اقدامات خیانت به صنعت خودرو است، اظهارداشت: چاشنی این خیانت پرداخت تسهیلات به شرکت های خودروساز است زیرا امروز هزاران پرونده تقاضای تسهیلات از سوی صنایع کوچک مطرح است که نیازمند مبالغ اندک برای تأمین سرمایه در گردش خود هستند. در همین شرایط سناریوهایی را تدوین و با امنیتی جلوه دادن موضوع خودروسازی؛ بانک ها را ملزم به پرداخت تسهیلات به خودروسازان میکنند.
وی اضافه کرد: به دروغ میگویند دستور از بالا بوده در حالی که بنده با آقای لاریجانی صحبت کردم گفتند همچین دستوری نداده ام،" به ما گفتند آنجا مشکلات جدی است و ما هم گفتیم رسیدگی کنید".
این عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه متأسفانه صنعتگرانی در کشور هستند که هیچ جایگاهی در صنعت خودرو ندارند، تصریح کرد: خودروسازان باید به این افراد ارزش داده و از تخصص آنها استفاده کند.چرا باید میان صنعت و دانشگاه فاصله زیادی وجود داشته باشد!؟. آقایون میگویند ما از دانشگاه هم استفاده کردیم در حالی که با دانشگاههایی وارد تعامل می شوند که حرفی برای صنعت خودرو ندارند.
علیلو با تأکید بر اینکه مدیریتها در صنعت خودرو استاندارد نیست، گفت: امروز در مقایسه قواعد دانشگاهی با عملکرد صنعت خودرو شاهد تفاوت های بسیاری هستیم که این موضوع باید برطرف شود. زیرا با این سبک مدیریت و تکرار اشتباهات نمیتوان صنعت را چرخاند.
رئیس هیأت تحقیق و تفحص از خودروسازان با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی با هیچ کسی تعارف ندارد، افزود: عدم اجرای مقاومتی در کشور باعث شد تا امروز آقا به تشکیل یک ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی اکتفاء کنند. این در حالی است که مقام معظم رهبری چندین سال است که موضوع اقتصاد و الزام اجرای اقتصاد مقاومتی را تأکید کردهاند. حتی یک زمانی این موضوع را با عنوان مدیریت جهادی در کل دولت بیان کردند اما متأسفانه هنوز این تأکیدات اجرایی نشده است.
وی در ادامه در پاسخ به اینکه آیا این صحبت که خودروسازان از قبال فروش هر خودرو 60 درصد سود می برند درست است یا خیر، گفت: نه من این را تأیید نمیکنیم. کلاً خودروسازان در خودروهایی مانند پراید میتوانند به صورت استاندارد 5 تا 20 درصد سود دریافت کنند البته میزان سود بنا به صلاحدید خودروساز و با توجه به شرایط بازار امکان تغییر دارد.
علیلو اضافه کرد: خودروساز کمتر در فروش محصولات خود سود 25 درصدی را لحاظ میکند.حال فرض کنید خودروساز می خواهد 15 درصد سود را در قیمت تمام شده یک پراید 12 میلیون تومانی محاسبه کند که باید این خودرو را با 14 میلیون میلیون به فروش برساند اما چرا همین پراید 14 میلیونی را 19 میلیون تومان می فرشند!؟ در پاسخ باید گفت همه این افزایش قیمت برای شرکت سود نیست بلکه به دلیل سوءمدیریت ها هزینه های سربار شرکت افزایش یافته و آنها برای جبران این هزینه ها اقدام به افزایش قیمت میکنند.
وی با اشاره به اینکه شرکتهای زیان ده خودروسازان در یک دورهای از قاعده تعدیل سوء استفاده کرده و با کمک حسابرسان شرکت زیان ده را سود ده نشان دادهاند، تصریح کرد: حتی در این شرکتها با وجود زیان دیده بودن پاداشهایی هم پرداخت شده است بعد که گفتهاند باید مالیات بدهید میگویند ما زیان ده هستیم .
*خودروساز برای جبران هزینههای خود دست در جیب مردم میکند
این عضو کمیسوین صنایع مجلس با تأکید براینکه شرکت زیان ده حق دادن سود سهام و پاداش را ندارد، گفت: آنها به صورت غیر قانونی از قاعده تعدیل سوء استفاده کردهاند. متأسفانه زیانهای این شرکتها در نهایت بر زیان شرکت مادر افزوده می شود و در نهایتاً شرکت مادر برای جبران این هزینه دست در جییب مردم میکند و قیمتها را افزایش میدهد.
علیلو با اشاره به اینکه ما معتقدیم شما حق ندارید زیانهای انباشته سالهای گذشته خود را بر مشتری امروز خود تحمیل کنید، اظهارداشت: دعوای میان هیأت تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی با شورای رقابت هم در همین موضوع است زیرا شورای رقابت براساس فرمولی که برای کسی گویا نیست قیمتهایی را تعیین میکند که حتی بالاتر از قیمتهای فعلی خودرو است. در حالی که قیمت تمام شده یک خودرو با محاسبه حقوق دستمزد به اضافه سود به راحتی تعیین می شود و نباید چیزی به آن اضافه کرد.
رئیس هیأت تحقیق و تفحص از خودروسازان اضافه کرد: خریدار چه تقصیری دارد که باید زیان خودروسازان را پراخت کند.
وی با اشاره به اینکه مردم برای ارتقاء کیفیت خودرو حاضرند پول بیشتری را پرداخت کنند، افزود: امروز مردم معتقدند شرکتهای خودروساز پول اضافه از آنها میگیرند و اقدامی برای ارتقای کیفیت محصولات انجام نمیدهند. حتی براساس کار کارشناسی اگر مردم جنس با کیفیت داخلی را ببنید تمایلی به خرید جنس خارجی نخواهند داشت. اما کدام برنامه کیفی سازی خودرو را شرکتهای خودروسازی دنبال میکنند!؟
علیلو با بیان اینکه کجای دنیا معقول است خودروساز یک زمین عریض و طویل به اندازه 4 شهرک صنعتی داشته باشد، گفت: وقتی ژاپنیها از ایران خودرو بازدید کردند در گزارش بازید ژاپنی ها گفتهاند ما در آنجا خودروسازی ندیدیم بلکه فقط یک شهرک عریض و طویل را مشاهده کردیم . این در حالی است که ژاپنیها با آن همه تنوع محصول در یک چهارم این زمین مشغول فعالیت هستند.
*دستگاه قضائی در رسیدگی به پرونده تخلفات شرکت رنو تعلل نکند
این عضو کمیسیون صنایع مجلس در ادامه صحبتهای با اشاره به اینکه اگر قرار بر پرداخت غرامت از شرکتهای خودروساز خارجی به ایران باشد نخست باید رنو و بعد پژو و بنز این کار را انجام دهد، تصریح کرد: نمایندگان مجلس در روند طرح تحقیق و تفحص تخلفات دو شرکت رنو و پژو را محرز شناخته و آن را به مجامع قضایی ارسال کردند اما بهخلاف آنکه باید براساس قانون سه ماه بعد از ارسال این نامه رسیدگی قضایی این موضوع انجام شود، هنوز با گذشت یک سال تخلف این دو شرکت در دادگاه بررسی نشده است.
علیلو اضافه کرد: سه ماه است که مجلس به دنبال وقت گرفتن از آقای رئیسی تا اژه ای برای بررسی همین موضوع است اما هنوز موفق به دریافت وقت نشدهایم.
وی با اشاره به اینکه تخلف شرکت رنو در خودروی ال90 قطعی شده است، گفت: این شرکت در خودروی ال90 حدود 10 تا 12میلیون خسارت به کشور وارد کردند.
رئیس هیأت تحقیق و تفحص از خودروسازان با اعلام اینکه چرا ایران خودرو ضرر و زیان پژو بر این شرکت را اعلام نمیکند، افزود: لااقل این رقم را اعلام به مردم کنید.