درآمد دولت از محل تعرفه و عوارض ارزان‌ترین خودروهای وارداتی به کشور (خودروهای چینی) به طور تقریبی 25 میلیون تومان به ازای هر خودرو است، بنابراین حداقل عدم‌النفع کشور از واردات 25 هزار خودرو به منطقه آزاد اروند در یک سال اخیر حدود 625 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

امضای معاون اول رئیس جمهور بیش از 600 میلیارد تومان به خزانه زیان زد
گروه اقتصادی مشرق- حواشی آزادسازی تردد خودروهای پلاک منطقه آزاد اروند در کل استان خوزستان همچنان ادامه دارد.

از شهریورماه سال گذشته با تصمیم استاندار، تردد خودروهای وارداتی به منطقه آزاد اروند، در کل استان خوزستان آزاد شد و این تصمیم بارها مورد اعتراض گسترده از سوی برخی مسئولان دولتی، مردم، رسانه‌ها، نیروی انتظامی و نمایندگان مجلس قرار گرفته است که نسبت به تبعات اجتماعی و سیاسی و زیان‌های اقتصادی آن هشدار داده‌اند.

عبدالحسن مقتدایی استاندار خوزستان که بازیگر نقش اول این ماجرا است، در تازه‌ترین اظهار نظر در زمینه تردد خودروهای پلاک اروند در سطح استان خوزستان، توپ ورود بیش از ۲۵ هزار خودرو لوکس و خارجی به استان خوزستان را به زمین اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور انداخته است.

مقتدایی گفته است: در یک سال اخیر ۲۵ هزار و ۱۰۰ خودروی خارجی از طریق منطقه آزاد تجاری صنعتی اروند ترخیص و وارد شده است. این خودروها با مجوز معاون اول رئیس جمهوری و بر اساس قانون مناطق آزاد کشور از شهریور 93 تاکنون از طریق منطقه آزاد اروند وارد کشور شده است.

امضای معاون اول رئیس جمهور بیش از 600 میلیارد تومان به خزانه زیان زد
به گفته خسروتاج -قائم‌مقام وزارت صنعت- در حال حاضر هر شخصی که خودرو وارد می کند در قبال هر خودرو وارداتی به طور متوسط 4 خودرو از رده خارج را اسقاط می کند و همچنین در مقابل هر خودرویی که وارد می‌شود چیزی نزدیک به 100 درصد حقوق و عوارض گمرکی و سایر هزینه ها را پرداخت می کند.

نکته مهم این موضوع این است که در حالی که به گفته قائم مقام وزارت صنعت، مجموع تعرفه، عوارض، مالیات و هزینه‌های جانبی واردات خودرو به کشور حدود 100 درصد ارزش وارداتی آن می‌شود، خودروهای وارداتی به منطقه آزاد اروند فقط با پرداخت 5 تا 10 درصد تعرفه، مجوز پلاک‌گذاری دریافت می‌کنند.

بنابراین عدم‌النفع هر تعداد خودروی خارجی که از طریق منطقه آزاد اروند وارد خاک استان خوزستان می‌شود، حدود 90 درصد ارزش آن در شرایط واردات به صورت معمول در سایر نقاط کشور است.

با توجه به این که درآمد دولت از محل تعرفه و عوارض ارزان‌ترین خودروهای وارداتی به کشور (خودروهای چینی) به طور تقریبی 25 میلیون تومان به ازای هر خودرو است، بنابراین حداقل عدم‌النفع کشور از واردات 25 هزار خودرو به منطقه آزاد اروند در یک سال اخیر حدود 625 میلیارد تومان محاسبه می‌شود.

امضای معاون اول رئیس جمهور بیش از 600 میلیارد تومان به خزانه زیان زد

البته شایان ذکر است که اکثر خودروهای وارداتی به منطقه آزاد اروند جزو خودروهای لوکس و گران‌قیمت ژاپنی، کره‌ای، اروپایی و حتی آمریکایی هستند که قیمت پایه برخی از آنها حتی از 100 میلیون تومان هم بیشتر است.

از این رو، رقم واقعی عدم‌النفع دولت از واردات خودرو به منطقه آزاد اروند در یک سال اخیر مطمئنا بیش از 600 میلیارد تومان است.

در همین ارتباط  احمد رستمی معاون پلیس راهور ناجا در خصوص تردد خودروهای پلاک در استان خوزستان در برنامه پایش گفت: تردد خودروهای پلاک اروند در سراسر استان خوزستان غیرقانونی است و افزایش شعاع تردد خودروهای مناطق آزاد از اختیارات هیئت وزیران و با تأیید فرمانده معظم کل قواست و استاندار خوزستان صلاحیت افزایش شعاع تردد این خودروها را ندارد.

معاون فنی، مهندسی و خدمات ترافیکی پلیس راهور ناجا افزود: در بحث تردد خودروهای مربوط به مناطق آزاد تردد قانونی در محدوده جغرافیایی هر منطقه مشکلی ندارد، هر مقام مسئولی که اجازه تردد خودروهای پلاک اروند را به کل استان خوزستان داده باشد کاری غیرقانونی انجام داده است.

ما با مراجع مربوطه در استان و منطقه آزاد اروند دو ماه پیش مکاتبه کردیم و اعلام کردیم که تردد خودروهای پلاک اروند در سراسر خوزستان برخلاف قوانین است. این موضوع از اختیارات هیئت وزیران و با تأیید فرمانده معظم کل قواست . در ماده قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری صنعتی مصوب سال 72 دقیقاً این موضوع قید شده است .




معاون پلیس راهور با تاکید بر توقیف این خودروها و برگرداندن به محدوده منطقه آزاد گفت: پلیس راه استان خوزستان مسئول اعمال قانون در این زمینه است و ما به همکارانمان اعلام کردیم که تردد در سراسر استان خوزستان غیرقانونی است و باید این خودروها توقیف شوند .

به گزارش مشرق، از آنجا که استاندار خوزستان واردات این تعداد خودرو را به مجوز اسحاق جهانگیری معاون اول دولت نسبت داده، می‌توان گفت امضای جهانگیری حداقل 600میلیارد تومان به کشور زیان زده است. با این حال سکوت دفتر معاون اول نسبت به اظهارات استاندار خوزستان، قابل تامل است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 36
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 22
  • اهوازی ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
    0 0
    درصدی از درآمدهای نفت و گاز و دیگر صنایع به دخوزستان بدهید آنوقت این مصوبه را لغو کنید.
  • ۰۳:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
    0 0
    مشرق اینقدر این زنبور ماجرا را سوک برو تا ما خوزستانی ها را بدبخت کنی دلت وا می گذاره نه می دونم چشم دیدن راحتی مردم خوزستان را نداری ماه همیشه پشت ابر تمی مونه
  • دردمند خوزستانی ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
    0 0
    من نمیدونم این نویسنده و این وبگاه چه دشمنی و پدرکشتگی با مردم استان خوزستان دارن که با وجود عدم بهره مندیشون از ثروتهای استان و انواع محرومیت ها و بیکاری و اشتغال غیر بومیان بجای مردم بومی و هوای آلوده گیر دادند به تردد خودرو های اروندی اقلا بگذارید مردم خلاص بشن از خودرو های بی کیفیت داخلی برید روی بیکاری و مشکلات خوزستان کار کنید اگر غیرت دارید حکایت عقده گشاییه انگار عجبا
  • ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
    0 0
    چه طور موقع گرد و غبار کسی به داد خوزستان نمیرسه ولی موقع آزاد شدن خودروهای خارجی همه به فکر خوزستان افتادن؟؟ شما گرد و غبار رو حل کنین ما ماشین خارجی نمی خواییم.
  • جواد ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
    0 0
    چرا این و نمیگی جان چندین خانواده حفظ شد؟چرا نمیگی از مصرف چندین هزار لیتربنزین صرفه جویی شد؟چرا نمیگی مردم این خطه از کشور که در بدترین اب و هوای ممکن هستند در ماشین با کوار و تهویه سالم نشستند من خوزستانی نیستم اما انجا زندگی کرده ام دولت باید به اون نقطه از کشور یارانه بیشتری بدهد نه اینکه چون ماشین هی تماما چینی و درجه صدم و تکنولوژی دهه هفتاد با جان و مال مردم بازی کند .
  • مرتضی ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
    0 0
    حداقل جونشون در امان است .دولت که فقط از خودو سازها حمایت می کنه و ما رو مجبور به استفاده از ماشین های داغون ایران خودرو و سایپا میکند. از مشرق می خوایم این اخبار رو منتشر نکنه بلکه شاید تعداد اندکی از هموطنانمون معنای واقعی یک خودرو را بفهمند و لذت ببرند و از همه مهمتر جونشون در امان باشه.به اون بیست هزار خانواده ای که در سال کشته می شوند و مصرف بالای بنزین خودروهای داخلی توجه کنید و مشخص که ضر مالی رو میشه جبران کرد ولی جانی رو نمیشه کاری کرد. بجای این موضوع به بحث قاچاق سیکار بپردازید که هم جون مردم رو میگیره و هم به دولت ضرر می زنه. سپاس و درود بر مشرق عزیز
  • دوست ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
    0 0
    فلسفه انتخاب برخی مناطق به عنوان منطقه ازاد چیست؟ جهت حضور سرمایه گذاران خارجی و تاسیس شرکت ،ایجاد مراکز تولیدی، کاهش هزینه های تولید و ایجاد انگیزه برای حضور بیشتر سرمایه گذاران داخلی برای افزایش تولیدات و ...............اگر واقعا به این مهم برسیم و تولیدات داخلی در مناطق ازاد باهزینه کم و کیفیت بالا و تکنولوژی روز تولید گردد صادرات افزایش یافته منجر به تولید اشتغال میگردد و..و..و. ولی متاسفانه هنوز مدیریت صحیح در این منطق وجود ندارد
  • ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
    0 0
    سوار شدن خودرو خوب و با کیفیت حق همه مردمه چه فقیر و چه ثروتمند . انحصار خودروهای داخلی باید شکسته بشه تا تولید کننده های داخلی مجبور بشن کیفیت خودشون بالا ببرن . مگه چه گناهی کردیم که یه عمر باید سوار لگن های داخلی بشیم ؟
  • ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
    0 0
    مگه تا حالا فقط همین یک منطقه مجوز ازاد داشته؟! چرا تهمت میزنی مشرق؟
  • ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
    0 0
    به جهانگیری چه ربطی داره؟ قانون منطقه آزاد واردات رو آزاد گذاشته. اسمش هم روشه منطقه آزاد. هر جنسی که خلاف مقررات عمومی کشور نباشه تعرفه ی صفر داره و هر ماشینی از کره ای تا لامبورگینی وارداتش آزاده.
  • ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
    0 0
    راست می گید باید آشغال های ایران خودرو و سایپا را ملت سوار شن . مجوز تردد خودرو های اروند به خزانه ضرر نزده به جیب مافیای خودرو سازی لطمه زده
  • اهوازی ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
    0 0
    مشرق جان! دلبندم قبلن همچین درآمدی نبود، ینی کمی فکر کن ، اگر اروند نبود مردم توانایی خرید همچین خودروهایی نداشتن الان هم طرح رو محدود کنن شخصی به سمت خرید این خودروها نمیره
  • اهوازی ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
    0 0
    مشرق جان! دلبندم قبلن همچین درآمدی نبود، ینی کمی فکر کن ، اگر اروند نبود مردم توانایی خرید همچین خودروهایی نداشتن الان هم طرح رو محدود کنن شخصی به سمت خرید این خودروها نمیره
  • taamol ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
    0 0
    با توجه به اینکه هیچکدام از کامنت های بنده اجازه انتشار پیدا نکرده است ولی به جهت اعتراض به انتشار مطالب مغرضانه و کوته فکرانه مجددا و به طور مختصر عرض می کنم که بهتر است که مشرق ( که از خبرگزاری های مورد علاقه بنده میباشد) از گزارشات مغرضانه نسبت به استان خوزستان دست بردارد و بهتر آن است که با توجه به شرایط فقر امکانات رفاهی، آب شرب، بهداشت و سلامت و شرایط بد آب و هوایی...
  • خوزستانی ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
    0 0
    اینقدر که به ماشین های اروندی گیر میدی ایکاش به کیفیت و خدمات پس از فروش ماشینهای ساخت داخل گیر میدادی.
  • ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
    0 0
    مشرق مقاله بی معنی چاپ نکن.
  • احسان ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
    0 0
    این چه مغالیه ای باور کن مشرق یه کاری می کنه این مصوبه لغو بشه مردم کلی پول دادن حالا پلیس می گه برخورد می کنه
  • ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
    0 0
    این تصمیم ها دردی از مردم خوزستان دوا نمی کنه. شما هم اگر کمی بیش تر فکر کنید متوجه خواهید شد...
  • ایرانی ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
    0 0
    چه اشکالی دارد
  • ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
    0 0
    خدا خیرشان دهد استفاده از خودردو روز دنیا امکان خوبی است که برای مردم خورزستان درنظر گرفته شده
  • محسن ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
    0 0
    مشرق نیوز هم دینشو به دنیا فروخت امیدوارم جرئت انتشار این نظر رو داشته باشید
  • ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
    0 0
    لعنت بت مشرق مگه نظر من چی داشت که نشونش ندادی
  • ناشناس ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
    0 0
    مشرق جان داری شورش رو در میاری ، معلومه داری از یکی خط و ربط میگیری . می دونم درج نمیکنی .
  • ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
    0 0
    مشرق الحسود لایسود میمیری میبینی مردم محروم و مظلوم خوزستان از این امتیاز برخودارن؟
  • ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
    0 0
    چه ربطی دارد؟
  • ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
    0 0
    خیلی سطحی نگر هستی
  • ارش ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
    0 0
    مشرق نیوز رو دوست دارم اما حسود نیوز رو نه.
  • ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
    0 0
    مشرق خیلی بدبختی نظرمو بخش نمکنی
  • مهران ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
    0 0
    برای جلوگیری از تردد این خودرو ها ابتدا باید از گمرک خرمشهر شروع کنید که روزانه تعداد زیادی خودرو پلاک اروند برای غیر ساکنین آبادان و خرمشهر پلاک میشود. همچنین باید از تردد خودروهای پلاک ارس در تبریز و پلاک انزلی در استان گیلان نیز جلوگیری با عمل آید.
  • زیبایی ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
    0 0
    این کار خلاف است
  • ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
    0 0
    شما بهتره ساکت شی فکر کنم یا حسودی یا عقده نداشتن چنین امتیازی را داری می دونی چرا چون حسود نمی تونه ببینه دیگران دارند و چون بهش نمی رسه پس دیگران را خراب می کنه تا انها هم با سر زمین بخورند به تو چه که باید دولت باید چیکار کنه مگر این امتیاز جای تو را تنگ کرده
  • مهران ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
    0 0
    عزیزم این حسادت نیست.شما به منافع خودت نگاه میکنی بنده به منافع کشور.با مجوزی که استاندار خوزستان صادر کرده تاکنون هزاران میلیارد ارز از کشور خارج شده است .اگر آین سرمایه صرف تولید و اشتغال میشد بهتر بود و یا اینکه به جیب اماراتی ها ریخته شود ؟کدامیک. در حال حاضر استانهای بوشهر و مازندران و بندر عباس و .. نیز برای چنین هدفی دنبال تاسیس مناطق آزاد در استان خود هستند مناطق آزاد از ابتدا برای صادرات تاسیس شد نه واردات. و این موضوع کشور را در آینده با چالشی بزرگ روبرو خواهد کرد.باید هر چه سریعتر از تردد این خودروها در استان خوزستان و تبریز و گیلان گرفته شود.
  • آرش ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
    0 0
    شما مدعی هستی که این موضوع به خزانه مملکت خسارت وارد کرده پس مدعی این هم باش که تردد خودروهای پلاک ارس در تبریز و پلاک انزلی در گیلان بیشتر به ضرر منافع مملکت بوده و ابتدا باید جلوی تردد آنرا گرفت.
  • dina ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
    0 0
    مشرق بسیار بی انصاف و 2 به هم زن..........مرکز نشینان نفت خوار.........
  • ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
    0 0
    حالا تو به من جواب بده وقتی با 40 میلیون می توانم یک خودروی ایمن تمیز پاک و بدون دردسر زیر پام بگذارم که هر روز تو تعمیرگاه نباشم چرا باید 40 میلیون را بدم پرشیا بخرم که ارزش 10 میلیون هم نداره و 30 میلیونش میره توی جیب یک عده خواص ...
  • ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۲
    0 0
    مشرق بی وجدان به تو چه سوختی.....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس