کد خبر 46902
تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۱:۴۷

کارگردان مجموعه «مختارنامه» ضمن اعلام تلاش براي نمايش بخش‌هاي مربوط به حضرت ابوالفضل(ع) گفت: شباهت بسيار بين حوادث تاريخي دوران مختار و اتفاقات 20 الي 30 ساله اخير مرا مصمم و براي ساخت اين مجموعه ترغيب کرد.<BR> <BR>

به گزارش مشرق به نقل از فارس، مراسم قدرداني از عوامل مجموعه تلويزيوني مختارنامه بعدازظهر امروز سه‌شنبه با حضور داوود ميرباقري کارگردان، ژاله علو، انوشيروان ارجمند، محمد فيلي، نسرين مقانلو، محمد صادقي، ماه‌چهره خليلي، حبيب دهقان نسب، رضا رويگري، حسن ميرباقري، رضا استادي از عوامل مجموعه مختارنامه، امير خوراکيان رئيس سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران، مصطفي محقق معاون دانشجويي فرهنگي دانشگاه علوم پزشکي تهران، عيسي‌زاده نماينده ولي فقيه در دانشگاه، محسن پرويز و جمع کثيري از دانشجويان در دانشکده علوم پزشکي تهران برگزار شد.

بنابراين گزارش در اين مراسم مصطفي محقق ضمن خيرمقدم به حاضران و ارائه توضيحاتي پيرامون دانشگاه علوم پزشکي تهران گفت: سريال‌هاي مذهبي ما که در چند سال اخير ساخته‌ شده‌اند ماندگاري بيشتري در اذهان و تأثيري بيشتري در فکر مردم داشته‌اند و طي سال‌هاي اخير آثار ماندگار بيشتري را در تلويزيون مي‌بينيم.

وي ادامه داد: سريال مختارنامه نيز بخشي از تاريخ را به تصوير مي‌کشد که مثبت ارزيابي مي‌شود و پيروزي‌هاي اسلام و دين مطرح است.

 پس از پخش بخش‌هايي از پشت صحنه مختارنامه فرزاد جمشيدي که اجراي برنامه را برعهده داشت از حاضران خواست تا از ژاله علو قدرداني کنند. حاضران در جلسه نيز به پاس بازي زيباي ژاله علو در سريال مختارنامه همه ايستادند و دقايقي او را تشويق کردند.

پس از آن ميرباقري به روي سن آمد و به سؤالات فرزاد جمشيدي که برخي از آنها از سوي دانشجويان حاضر مطرح شده بود، پاسخ گفت.

وي درباره ساخت سريال مختارنامه گفت: شباهت بسياري بين حوادث تاريخي آن دوران و اتفاقات 20 الي 30 ساله اخير مرا مصمم کرد و آن فضاي قيام، انقلاب و وضعيتي که در تاريخ ثبت شده و بايد مورد واکاوي قرار گيرد مرا براي ساخت اين مجموعه ترغيب کرد و در مجموع احساس کرديم که اين ماجرا مي‌تواند مؤثر بوده و براي ما درس‌هاي تازه‌اي داشته باشد.

اين کارگردان تلويزيون ادامه داد: شخصيت مختار نيز به عنوان يک فرد سياس، عالم و جنگجوي تمام عيار نيز مي‌توانست به قصه شکل بدهد. اين علاقه طوري بود که بي‌مبالغه از آغاز تا پايان 10 سال وقت مرا درگير خود کرد. احساس مي‌کردم آنقدر ارزش دارد که ما براي آن با حوصله اين وقت را صرف کنيم تا کار آبرومندانه‌اي بسازيم و وقتي گفتند اين سريال محصول ايران است شرمنده نشويم.

در ادامه جمشيدي از ميرباقري پرسيد که قبلاً‌ گفته بوديد دوست داريد آنطور که مختارنامه را ساخته‌ايد، پخش شود آيا امروز به آرزويتان رسيده‌ايد و همچنين تکليف بخش‌هاي مربوط به حضرت ابوالفضل (ع) به کجا رسيد که وي در پاسخ گفت: فعلاً خير. نقطه اوج سريال مربوط به حضرت ابوالفضل و ما درباره آن مشکل داريم اين مشکل در زمان ساخت به من اعلام نشد تا به شکل ديگري اين بخش‌ها را بسازيم تا قابل نمايش باشد اما در حال حاضر مي‌گويند پخش اين بخش‌ها مشکل است و تا به حال مذاکرات ما به حد مطلوب نرسيده است.

ميرباقري با بيان اينکه من هنوز نااميد نشده‌ام و اين راه را ادامه مي‌دهم، خاطرنشان کرد: نا اميد نيستم چون تا آخر سريال اين باب باز است و مي‌توان آن بخش‌ها را به کار اضافه کرد. البته مذاکرات تا به حال اميدوارکننده نبوده و اگر همين‌طور پيش برود بايد نا اميد بشوم. اميدوارم تا به حال سريال از لحاظ ريتم و قصه مخاطب را جذب کرده باشد.

ميرباقري در پاسخ به سؤال ديگري با اين مضمون که چرا پس از ساخت آثاري نظير، گرگ‌ها يا معصوميت از دست رفته آنقدر که بابت سريال مختارنامه از شما قدرداني مي‌کنند از شما تجليل نشد، تصريح کرد: آنها يک نمايش تلويزيوني بود و بنا نبود که پروداکشن عظيم تلويزيوني داشته باشيم بيشتر آنها را تجربي انجام دادم و مي‌خواستم بگوييم که يک قصه مذهبي را مي‌توان در يک اثر نمايشي جمع‌وجور به تصوير کشيد و شکل نمايشي عمده‌تر بود در حالي که سريال مختارنامه يک کار با استاندار بين‌المللي است و بسياري از سکانس‌هاي آن را مي‌توانيد با کارهاي بزرگ هاليوود مقايسه کنيد آن هم با بضاعت اندک ما.

وي ادامه داد: مثلاً آتش‌سوزي کعبه با امکانات جهان‌سومي ساخته شد اما وقتي که حوصله، عشق و دقت باشد کار خاصيت بين‌المللي پيدا مي‌کند. يکي از ويژگي‌هاي ديگر هم خود موضوع است. در مملکتي که ما سالي 40 روز عزاداري براي سيدالشهدا داريم وقتي تلنگري به اين جريان بزنيم با اقبال مواجه مي‌شود.

کارگردان مجموعه تلويزيوني امام علي (ع) در ادامه اين مراسم توضيح داد: من براي هر صحنه حس غريبي دارم وقتي مي‌گويم مختارنامه معادل با 20 فيلم سينمايي است، اغراق نيست. ابعاد کار وسيع است و شما هر 5 دقيقه يک ماجرا در کار مي‌بينيد. گاهي دوستان مي‌گفتند زمان ساخت اين سريال خيلي طولاني شد اما به نظر من خيلي خوب جمع شد و در مجموع سالي سه فيلم تاريخي مي‌شود.

ميرباقري افزود: مختارنامه از قسمت 32 به بعد اوج بيشتري مي‌گيرد و ابعاد وسيع‌تري پيدا مي‌کند. اين منحني روبه رشد است تا به فينال برسد.

وي در پاسخ ديگر فرزاد جمشيدي که اجراي برنامه را برعهده داشت و از او پرسيد تلخ‌ترين و شيرين‌ترين خاطره‌ شما در طول ساختن اين سريال چيست، گفت: صحنه‌هاي تلخ و شيرين در اين سريال زياد بوده است و انتخاب آن دشوار است اما به هر حال اينکه ما چند نفر از دوستان خوبمان را در طول کار از دست داديم خاطره تلخ ماست. مانند مرگ زنده‌ياد رضا خندان که نتوانست بازي خود را در اين سريال ببنيد. يا اتفاقات ديگري نظير مريضي جوان‌روح مدير فيلمبرداري، فلاح تهيه‌کننده و خودم از جمله اتفاقات تلخ است که نمي‌دانم اگر از اين بيماري نجات پيدا نمي‌کردم سرنوشت سريال چه مي‌شد.

ميرباقري ادامه داد: خاطرات شيريني هم داشتيم مانند اينکه ظرفيت عظيمي از بازيگران کشور هر روز با عشق سر کار حاضر مي‌شدند و اگر نامأيوسي بود مرا راه مي‌انداختند که خود اين به نظر من ترکيب بي‌نظيري است. اگر روحيه بچه‌هاي گروه نبود نمي‌توانستم اين کار آبرومندانه را بسازم.

اين کارگردان تلويزيون همچنين در پاسخ به اين سؤال که فريبرز عرب‌نيا چندمين انتخاب شما براي ايفاي نقش مختار بود، اظهار داشت: او انتخاب سوم من بود روزهايي که داستان مختار را مي‌نوشتم ارتباط نزديکي با عرب‌نيا نداشتم و شخصيت جمشيد هاشم‌پور در ذهنم بود ولي وقتي به مرحله توليد رسيديم مشکلاتي پيش آمد که حضور او ميسر نشد و مشکلات هم از طرف خود ايشان بود. هاشم‌پور وقتي حجم سناريو را ديد ترسيد. تا اينکه رسيديم به عرب‌نيا و پس از تست‌هاي اوليه به اين نتيجه رسيديم که اين نقش را او بازي کند در حالي که او به منظور ديگري دعوت شده بود. اما ما به اين نتيجه رسيديم که عرب‌نيا گزينه مناسبي است و الان هم که فکر مي‌کنم بهترين انتخاب است.

وي ادامه داد: نمي‌توانيم به زندگي معصومين نزديک شويم چون اولين شرط چهره و صورت است، وقتي آن را نداريم حدود 70 درصد از جذب مخاطب را از دست داده‌ايم و به اين شيوه قصه روي هواست و مشکلات خودش را دارد. سينما اين اقتدار را دارد که بتواند برخي چهره‌ها را بتواند قدسي تصوير کند. اين بضاعت فني در حال حاضر در سينما وجود دارد اما اين مسئله فقهي است و علما بايد آن را حل کنند. همين مشکلي که ما با تصوير حضرت ابوالفضل داريم اين است که ايشان معصوم نيست. هر چند که مقام‌شان بسيار بالا و ملکوتي است.

کارگردان معصوميت از دست رفته عنوان داشت:‌ به هر حال ما در تعاريف خود 14 معصوم داريم که حول آنها نمي‌توانيم کار کنيم چطور پيامبران اولوالعزم را مي‌توان تصوير کرد ولي حضرت ابوالفضل را نمي‌توان تصوير کرد؟ وقتي شما حضرت عيسي، موسي و يوسف را تصوير مي‌کنيد که اولياءالله بودند و اتصال به وحي داشتند منعي وجود نداشته ولي در اين حوزه نمي‌توان وارد شد؟ تعارف نداريم سينما امروز مهمترين وجه ارتباط و تأثيرگذاري بر بشر است و وسيله‌اي نداريم که به اندازه سينما حرف بزند و تأثير بگذارد. اگر ما نتوانيم از منابع ارزشي خود حرف بزنيم آنوقت بايد بنشينيم تا ديگران درباره آن صحبت کنند.

ميرباقري درباره پرچم سه رنگي که شبيه پرچم ايران بود و روي قبر همسر و فرزند کيان انداخته شده بود، نيز توضيح داد: پرچم مختار سه رنگ سبز، سفيد و قرمز را داشت که حاصل اتحاد قبايل عرب بود. ما براي کيان که بازوي راست مختار بود ترجيح داديم که پرچم قيام مختار را روي قبر عزيزانش بيندازيم در روايات داريم که چون ايرانيان کمک بسياري به مختار و قيامش کردند پرچم قيام متأثر از پرچم ايران بوده است ضمن اينکه ما در جايي در سريال نگفتيم که اين پرچم، پرچم ايران است و مخاطب پيش از اين پرچم را در جاهاي ديگر نيز و در قسمت‌هاي قبلي ديده بود.

وي ادامه داد:‌ يک روزهايي برخي مسئولان فرهنگي کشور به من مي‌گفتند چرا در سريال از رستم اسم مي‌بردي. او متعلق به فردوسي است در حالي که رستم متعلق به حماسه‌سرايان پيش از فردوسي است و فردوسي تنها گردآورنده آنها بوده است. وقتي يک مسئول فرهنگي تفاوت اينها را نداند آنوقت مباحثي نظير پرچم نيز مسئله است.

کارگردان فيلم سينماي آدم برفي در بخش ديگري از سخنان خود اظهار داشت: من برخي بيانات تاريخي را نمي‌توانم قبول کنم و شخصيت‌هاي من نبايد تناقض داشته باشند. مثلا سر سريال امام علي من نتوانستم قبول کنم که مالک اشتر در يک مهماني عسل خورد و مرد. اين عسل بايد به زور به دست او رسيده باشد.

ميرباقري تصريح کرد: من سه مطلب را در مختارنامه عمداً ناديده گرفتم يکي بحث کشتن پسر عمر بود، يکي ديگر تاريخ وقوع آن بود که ما کمي آن را جلو کشيديم و بحث ديگر نيز به دليل اينکه روي آنتن نرفته نمي‌گوييم ما مؤظفيم نگاه عقلاني به دراماتيک داشته باشيم و تعارض و تناقض با هم نداشته باشيم به من حق بدهيم که از 10 سند تاريخي دو سند آن را قبول نکنم. يک اثر هنري با يک اثر ادبي يا علمي فرق دارد.

وي در پاسخ به سؤال ديگر مجري برنامه با اين مضمون که آيا دوست داشتيد در سريال مختارنامه بازي کنيد، گفت: من اصلاً بازيگري را دوست ندارم ولي براي کسي که بازيگري را دوست دارد بازي در نقش مختار يک فرصت استثنايي است.

کارگردان سريال تلويزيون گرگها در پاسخ به اين سؤال که آيا قصد نداريد سريال سلمان فارسي را بسازيد، اظهار داشت: من بايد تجديدقوا کنم پس از 10 سال حضور در يک سريال خسته ‌شده‌ام بعداً اگر توفيق و قوتي بود اين سريال را مي‌سازم چون متن‌هاي سريال آمده است و مراحل تحقيق سپري شده است و اگر خداوند کمک کند اين سريال را هم مي‌سازم.

ميرباقري در پايان سخنانش از کساني که او را در ساخت سريال مختارنامه همراهي کرده بودند قدرداني کرد.

به گزارش فارس نسرين مقانلو نيز طي سخناني در اين مراسم ضمن تشکر از ميرباقري گفت: با حضور در سريال مختارنامه اولين تجربه حضور در آثار تاريخي را داشتم و خوشحالم که با اين استاد کارم را آغاز کردم. اگر عمري باشد دوست دارم با ميرباقري کار کنم و اگر روزي آخرين کارم رسيد دوست دارم با ميرباقري باشم.

وي ادامه داد: ما عاشقانه اين کار را ساختيم و در کنار آن وجود ميرباقري باعث شد که سرما، گرما و حجم ديالوگ‌ها را تحمل کنيم. خوشحالم که امروز پس از 8 سال تلاش و بردباري در جايي قرار گرفتيم که تاريخ اسلام را يکبار ديگر به تصوير بکشيم.

محمد صادقي نيز در سخناني گفت: کار کردن در چنين پروژه‌هايي با اين حجم بالا بسيار سخت است من اين مسئله را به شکل محدودتري در سريال ولايت عشق تجربه کرده بودم اما تنها عشق به صاحب کار که امام حسين (ع) است اين نيرو را براي ادامه کار در مختارنامه فراهم کرد.

ژاله علو نيز در مراسم قدرداني از عوامل سريال مختارنامه که در دانشکده علوم پزشکي تهران برگزار شد اظهار داشت: آنچه باعث شده سالها در راديو، دوبله، فيلم و سريال کار کنم فقط محبت مخاطبان من بوده است. من در خود چنين نيرويي نمي‌بينم که بخواهم کارم را ادامه بدهم اما به خاطر مردم و درخواست آنها کار مي‌کنم و اميدوارم که شايسته و لايق اين تشويق‌ها باشم.

 خوراکيان نيز در اين مراسم گفت: کارهاي فاخر و عظيمي مانند علامه اميني واقعيت‌هاي تاريخ را ماندگار کرد و پرده از بخش‌هاي ناگفته تاريخ برداشت چنين کارهايي نظير مختارنامه اين خاصيت را دارد که تاريخ را براي همه از خواص تا عوام رمزگشايي مي‌کند.

بنابراين گزارش در پايان اين مراسم با اهداي تنديس، لوح تقدير و هدايايي از انوشيروان ارجمند، عظيم جوان‌روح، محمد فيلي، محمد صادقي، حسن ميرباقري، نسرين مقانلو، رضا رويگري، حبيب دهقان‌نسب، فريبا کوثري، يعقوب غفاري،‌ ماهچهره خليلي، محمود فلاح و داوود ميرباقري تجليل و قدرداني شد.

**حاشيه‌ها:

*جمع کثيري از دانشجويان از اين برنامه استقبال کردند به طوري که بسياري از آنها ايستاده در سالن حضور داشتند.

*معاون دانشجويي فرهنگي دانشگاه علوم پزشکي تهران در حين سخنراني بود که رضا رويگري وارد سالن شد، تشويق پياپي حضار منجر شد در سخنان اين مدير دانشگاه براي دقايقي وقفه بيافتد.

*در بخشي از مراسم فرزاد جمشيدي با اشاره به عدم حضور فريبرز عرب‌نيا در جمع مهمانان به طنز گفت: مختار خودش نيست ولي دو همسرش در سالن حاضر هستند. سپس خطاب به ميرباقري گفت استاد شما چطور جرات کرديد دو همسر براي مختار قرار دهيد که ميرباقري پاسخ داد: در تاريخ مختار سه همسر دارد که ما جرات کرديم دو تاي آنها را به تصوير بکشيم.

*نسرين مقانلو در ميان صحبت‌هاي ميرباقري اشاره کرد که اگر حضور کارگرداني نظير ميرباقري نبود، شايد بسياري از بازيگران در اين کار حضور نمي‌يافتند.

*در بخشي از مراسم ميرباقري گفت که هاشم‌پور با ديدن حجم سناريوهاي سريال رَم کرد که با خنده حضار مواجه شد و مجري برنامه از او خواست تا اين کلمه را تلطيف کند.

* ژاله علو يک دو بيتي سروده خودش را به شرح زير براي حاضران خواند:

عشق ما را تا دل خورشيد برد
بر فراز قله اميد برد
چون صدف پر کرد ما را از گوهر
پس دل ما را چو مرواريد برد

*رضا استادي مدير راوبط عمومي سريال مختارنامه که براي دريافت هداياي محمود فلاح تهيه‌کننده سريال آمده بود، پشت تريبون درباره دلايل عدم حضور فلاح در مراسم گفت: متاسفانه بايد خبر بدي را به شما بدهم و آن اين است که بهزودي دکورهاي عظيم سريال مختارنامه به دليل استيجاري بودن ملک آن تخريب شده و با خاک يکسان مي‌شوند. مگر اينکه نهادهايي با خريد آن از تخريبش جلوگيري کنند.
وي ادامه داد: تا به حال مذاکرات با صداوسيما براي خريداري زمين دکورها به نتيجه نرسيده است و اقدام صاحب ملک نيز کاملا قانوني است، اميدوارم جايي نظير شهرداري اين ملک را خريداري کند تا تبديل به يک قطب گردشگري شود. آقاي فلاح هم امروز به دليل حضور در احمدآباد مستوفي و پي‌گيري اين ماجرا در مراسم حضور نداشت.

*داوود ميرباقري يک تابلو مزين به سوره حمد و يک تابلو با موضوع ظهر عاشورا که توسط استاد فرشچيان کشيده شده است، نيز از سوي برگزارکنندگان مراسم هديه گرفت.

*در طول برگزاري مراسم حاضران در مراسم دائم با تلفن همراه از مهمانان مراسم عکس و فيلم به همراه امضاء مي‌گرفتند به طوري که اجراي برنامه براي چند دقيقه توقف شد.

*فرزاد جمشيدي مجري مراسم نيز در پايان مراسم از وزارت آموزش و پرورش خواست تا بخشي از کتاب‌هاي درسي را به مختار اختصاص دهند و از مسئولان شهري نيز تقاضا کرد تا بخش‌هايي از دکورهاي سريال را بخرند و در خيابان‌هاي تهران نظير خيابان انقلاب نصب کنند.

*در پايان مراسم مهمانان مراسم با يکديگر عکس يادگاري انداختند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    0 0
    فقط شاهگوش
  • فاطمه ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    0 0
    دوست عزیز شاهگوش مسئلش با این زمین تا اسمون فرق می کنه هنوز مقایسه کردنم بلد نیستی این سریال فوق العاده در مورد مختار ثقفی بوده مرد بزرگ و شجاعی که انتقام امام حسین رو از دشمانش گرفته برو همون شاهگوش روببین اقای میرباقری خسته نباشید.
  • حسن احمدی ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۶
    0 0
    واقعنا عالی بودصدبارهم ببینم بازم برام تازگی داره واقعنا خسته ننباشیدعالی بود
  • جواد ۰۳:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    0 0
    با تشکر از سایت خوبتون . در بین تمام سریال های تاریخی مختارنامه را بر می گزینم و از طرفداران پروپاقرس این سریال هستم .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس