کد خبر 473812
تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۰

رویکردها در قبال بحران سوریه به ویژه خط مشی آمریکایی‌ها طی روزهای اخیر با قبل از آن تفاوت کرده است.

به گزارش مشرق، شبکه المیادین اعلام کرد: مواضع آمریکایی ها طی روزهای گذشته شاهد تغییر آشکار در استراتژی واشنگتن در قبال بحران سوریه بوده است که مهمترین و شاخص ترین این تغییر رویکرد پذیرفتن بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در راس قدرت در مرحله انتقالی است اما توافقی درباره اینکه مرحله انتقالی چگونه و اختیارات رئیس آن چگونه است صورت نگرفته است.

این رسانه گزارش داد: موضوع تروریسم و گسترش دامنه آن، افزایش تعداد آوارگان، مشخص نبودن سرنوشت بحران و برخی دیگر از عواملی اساسی هستند که طرف های بین المللی و منطقه ای را به عقب نشنی اندک از مواضع با هدف ایجاد راهکار سیاسی مورد قبول برای حل بحران سوریه ترغیب کرده است.

آمریکا و در تغییر آشکار در مواضع خود با راهکار سیاسی و مقابله با تروریسم در آن واحد موافقت کرده است در حالی که استراتژی آن قبلا بر ضرورت دست یابی به راهکار سیاسی و سپس مبارزه با تروریسم استوار است.

اما تغییر دوم در موضع آمریکا پذیرفتن قبول مشارکت ایران و روسیه در راهکار بحران سوریه است.

تغییر سوم که بسیار مهمتر است، اعلام موافقت واشنگتن با این که بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در راس قدرت در سوریه در دوره انتقالی باشد.اما این مورد با اختلافات زیاد درباره جزییات و ساز و کارهای تفسیر و میزان اختیارات آن همراه است.

آمریکایی ها می کوشند و در واقع فشار وارد می کنند تا اختیارات بشار اسد محدود شود و اینکه رهبری وی در دوره انتقالی سمبلیک و پروتکلی باشد در حالی که دمشق و مسکو و تهران خواستار اختیارات کامل بشار اسد و به ویژه تسلط بر وزارت دفاع، کشور، دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی هستند.

با توجه به این تفسیرها متناقض برای مرحله انتقالی به نظر می رسد که هنوز زود است که از توافق درباره طرح جدید و مورد پذیرش همه طرف ها سخن گفته شود. دستیابی به صیغه مقبول راهکار سیاسی بحران را طلب می کند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس