وزن اسلحه فجر بدون احتساب خشاب، 3 کیلو و 200 گرم است که این رقم برای کلاشینکف 3 کیلو و 470 گرم و برای ژ-3 آلمانی بیش از 4 کیلو است. همچنین روی "فجر" ایرانی دو سایت هدف گیری عادی دیده می شود که نسبت به مدل نصب شده بر روی ام 4 آمریکایی پیشرفته تر به نظر می رسد.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، با وجود پیشرفت های بسیار گسترده در بحث سلاح های سنگین مثل موشک، هواپیماهای رزمی، ناوهای جنگی و تانکها، باز هم در بسیاری از موارد این نیروهای پیاده مسلح به سلاح های سبک هستند که بایستی پیروزی نهایی را برای نیروهای خودی در میدان نبرد کسب کنند.

ایران اولین تجربه در بحث ساخت سلاح های هجومی را در دوران پیش از انقلاب آغاز کرد. شرکت آلمانی "هکلر اند کخ" آلمان خط تولید سلاح ژ-3 را در ایران راه اندازی کرده و تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی این سلاح در ایران و البته زیر نظر مستشاران آلمانی تولید می شد.

در مدت زمانی کوتاهی پس از پیروزی انقلابی اسلامی جنگ بر کشور ما تحمیل شد و یگان های سپاه و بسیج نیز در کنار ارتش وارد میدان نبرد شدند. نیروهای بسیجی و سپاهی عمدتا از کلاشینکف های غنیمتی از عراقی ها استفاده کرده و به مرور در سالهای جنگ، حجم بیشتری از این سلاح با کیفیت روسی از منابع مختلف تهیه شده و به کشور وارد شد.

با پایان یافتن جنگ تحمیلی تا به امروز چندین پروژه در خصوص ساخت سلاح های سبک در کشور اجرا شده است که از آن میان می توان به پروژه های خیبر، سماء و فاتح اشاره کرد. سلاح خیبر یک طرح بولپاپ با کالیبر 5.56 میلی متر بوده که در سالهای اخیر تصاویری از نمونه های گوناگون آن منتشر شده است. سلاح سما نیز به عنوان یک نمونه ارتفاء یافته و جدیدتر از سلاح خیبر با استفاده از همان فناوری بولپاپ و کالیبر 5.56 میلی متر  و تغییراتی در طراحی بدنه و شکل ظاهری ساخته شده است.

آشنایی با«فجر 224» و دو دستاورد جدید برای پیاده نظام ایران+عکس
سلاح خیبر و سما

سلاح فاتح محصولی از جهاد خودکفایی نیروی زمینی سپاه است. یک سلاح هجومی با طراحی مدرن مجهز به گلوله های 5.56 میلی متر که به ریل بر روی لوله برای نصب انواع سامانه های اپتیکی نیز مجهز شده است. بر اساس آخرین خبر این سلاح برای تولید به وزارت دفاع تحویل داده شده است و تحویل آن به یگان های سپاه در نیمه دوم سال 1394 انجام می شود.

آشنایی با«فجر 224» و دو دستاورد جدید برای پیاده نظام ایران+عکس
سلاح فاتح

اما در جریان نمایشگاه "ایپاس" که طی روزهای اخیر در مصلای امام خمینی (ره) تهران در حال برگزاری است، چند مدل سلاح هجومی جدید که توسط وزارت دفاع کشورمان ساخته شده برای اولین بار در دید عموم قرار گرفته است. یکی از این سلاح ها «فجر »224 » نام دارد که با مشاهده آن، در نگاه اول برای بسیاری از علاقمندان ایرانی طرح سلاح معروف M4 زنده می شود.

آشنایی با«فجر 224» و دو دستاورد جدید برای پیاده نظام ایران+عکس
سلاح فجر 224

نگاهی به فجر 224؛ اسلحه مدرن ایرانی

ام 4 امروزه یکی از سلاح های بسیار محبوب در بین نیروهای ویژه و ارتش های حرفه ای جهان محسوب شده و در تقریبا در هر 5 قاره جهان در حال خدمت است. این اطمینان پذیری و کیفیت بالا به احتمال فراوان دلیل کارشناسان ایرانی برای کار بر روی این اسلحه است.

البته مشخصات اعلام شده فجر 224 ایرانی هم شباهت بسیار نزدیک به ام 4 ایرانی دارد. این سلاح ساخت داخل با گلوله های 45*5.56 میلی متری مسلح شده و می تواند از خشاب های 20 و 30 تیری استفاده کند. سرعت دهانه گلوله های این سلاح نیز 884 متر بر ثانیه است.

وزن این سلاح بدون خشاب 3 کیلو و 200 گرم است که این عدد برای کلاشینکوف روسی 3 کیلو و 470 گرم و برای ژ-3 آلمانی بیش از 4 کیلو است. این کاهش وزن قابل توجه، یکی از مهم ترین نکته ها در طراحی و ساخت سلاح های جدید محسوب شده به طوریکه تمام صنایع اسلحه سازی دنیا امروزه به دنبال کاهش وزن محصولات خود هستند.

طول کلی این سلاح 838 میلی متر و طول لوله آن 370 میلی متر است. مکانیزم عملکرد آن به مانند ام 4 آمریکایی بر اساس گاز مستقیم باروت با قفل چرخشی است. این سلاح همچنین ریل مخصوص انواع دوربین، هدف گیر لیزری، چراغ قوه و سایر ملزومان مورد نیاز را دارد. قنداق این سلاح نیز از نوع متحرک بوده و با توجه به نیاز ماموریتی و جثه تیرانداز می توان اندازه آن را تغییر داد.

روی "فجر 224" ایرانی دو سایت هدف گیری عادی نیز دیده می شود که نسبت به مدل نصب شده بر روی ام 4 آمریکایی پیشرفته تر به نظر می رسد. این سیستم هدف گیری بر روی برخی سلاح های پیشرفته جهان مثل ACR نیز دیده می شود. البته فجر ایرانی به یک دو پایه هم مجهز بوه و می تواند در شرایط نبرد در فاصله نزدیک با استفاده از دوربین نصب شده بر روی سلاح و این پایه ها یک تفنگ تک تیرانداز سبک را در اختیار داشت.

طراحی و ساخت 2 اسلحه ناشناخته جدید در وزارت دفاع

اما دو سلاح جدید دیگر در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار داده شده که هیچ گونه اطلاعات رسمی درباره آنها ارائه نشده بود. یکی از این اسلحه ها، یک مدل سلاح هجومی که دو رنگ متفاوت مشکی و استتار بیابانی به نمایش درآمده بود. ریل مخصوص نصب تجهیزات بر روی این سلاح تعبیه و انواع دوربین ها و سامانه های هدف گیری نیز بر روی آن ریل سوار شده است.

آشنایی با«فجر 224» و دو دستاورد جدید برای پیاده نظام ایران+عکس

آشنایی با«فجر 224» و دو دستاورد جدید برای پیاده نظام ایران+عکس

آشنایی با «فجر» جدیدترین و مدرن‌ترین اسلحه تهاجمی ساخت ایران +عکس (آماده)

قنداق سلاح مذکور نیز مثل مدل فجر از نوع اندازه متغیر است. کالیبر سلاح اعلام نشده است اما ظاهر خشاب نصب شده بر روی این سلاح در نمونه مشکی رنگ به نمایش درآمده شبیه به خانواده ام 16 و کالیبر 5.56 میلی متر و خشاب نصب شده روی گونه با استتار بیابانی نیز خشابی شبیه به کلاشینکف بوده و ظاهرا کالیبر 7.62 میلی متر دارد.

اما سلاح بعدی در حقیقت یک کیت بود که یک سلاح کمری نصب شده و آن سلاح کمری کوچک را به یک کاربین (carbin) تبدیل می کند. فراموش نکنیم که سلاح های کمری به دلیل اندازه کوچکی که دارند و حالتی که با آنها شلیک می شود شلیک دقیق را با آنها سخت می کند.

سلاح مورد نظر در داخل این بدنه نصب شده و رزمندگان ایرانی با استفاده از آن یک سامانه بزرگتر در اختیار دارند که به راحتی کنترل شده و توان شلیک دقیق تر را نیز فراهم می کند. همچنین ریل نصب شده بر روی این کیت امکان نصب انواع سامانه های هدف گیری را نیز ممکن می کند که در نمونه ایرانی نیز دیده می شود.

آشنایی با«فجر 224» و دو دستاورد جدید برای پیاده نظام ایران+عکس

آنچه که به طور کلی از مشاهده و بررسی ظاهری این سلاح ها برداشت می شود این است که صنایع دفاعی جمهوری اسلامی ایران با توجه به تجربیات بسیار زیادی که در حوزه نبردهای فاصله نزدیک بدست آورده، در سالهای اخیر حرکت بسیار پر شتاب و مثبتی را در جهت نو سازی سلاح های سبک خود انجام داده است که 3 سلاح فوق را می توان از بهترین نمونه های تولید شده بر این اساس دانست و معرفی کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 173
  • در انتظار بررسی: 37
  • غیر قابل انتشار: 226
  • یار غریب ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
    18 18
    با اینکه که کمی کپی برداریه ولی عالیه
  • مصطفی ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
    38 6
    این فوق العادس حتی اگر از اسلحه هایی مثل m-4یا m4a1هم الگو برداری کرده باشن باز هم خوبه بعد از تولید انبوه باید خیلی سریع بین نیروها توزیع بشه،به خدا کلاش و ژ3 برای قدرتی مثل ایران خجالت آوره
  • مجتبی ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
    30 5
    یا ابلفضل اجب تفنگ مدرنیه....وای دقیقا تفنگ پیاده نظام ناتو و امریکا همینه ..همیشه دوس داشتم ایران از این تفنگا داشته باشه
    • IR ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
      2 1
      عالی.عالی
  • ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
    18 1
    ]چرا در نیروهای مسلح اسفاده نمشه من تا انجا که میدانم از ak-47 و ژ 3 هست.
  • ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    34 10
    یکی از فجایعی که در جنگ های منطقه برای آمریکا و اروپایی ها رخ داده اینه که سلاح هاشون در اختیار ایران افتاده و خواهد افتاد سلاح هایی که حاصل چند دهه تلاش و تحقیق و استفاده در جنگ های مختلفه ، حالا ایران انواع سلاح های شرقی و غربی را کنار هم می گذارد و معجونی از نقاط قوت این اسلحه ها به صورت بومی و ناشناخته می سازد ، آمریکایی ها اگر جرات کنند و حمله کنند که خیلی بعیده باید تن سربازانشون رو بزارن جلو سلاح هایی که نمی دونن چیه .
  • ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    19 4
    دمشون گرم جون میده باهاشون داعشی بکشی همچنین جبهه النصره ای هههههههه
  • ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    20 5
    علی یارتان خدا همراهتان خدا قوت
  • ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    16 2
    عالی بود مرسی مشرق
  • محمد رضا ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    11 4
    مشرق عزیز این اسلحه جدید بر پایه سیستم کورس کوتاه گاز با مکانیزم فشار غیر مستقیم و قفل چرخی هست و مکانیزم سری ar بر پایه فشنگ کش یا پوکه پران روی گلنگدن هست . نکته دوم هم اینکه اون کیت که پیستول توی قرار میگیره باعث تبدیل شدن پیستول به smg میشه نه carbine و اینکه پیستول باید قابلیت اتومانیک و نیمه اتوماتیک رو داشته باشه یعنی قابلیت رگباری مثل گلاک 18 . یا علی مدد
  • سعید ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    2 6
    اون سلاح که گفتین استتاربیابانیه وکالیبرش7.62هست ومعرفیش نکردن کاملامشخصه همون کلاشینکوفه فقط اومدم قنداق باقابلیت تنظیم وریل هدفگیری روی سلاح وروپوش های فوقانی وتحتانیش رومدرن کردن.
  • ارتشی ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    6 1
    سلاح فاتح......... دوحالت داره...یا کپی از روی سلاح Scar-L و Scar-H که ساخت کمپانی بلژیکی FN herstal میباشد یا نه این سلاح خریداری شده است در هر دو حالت کار جالبیه اما اون دوتا سلاح ناشناخته............خیلی خیلی شبیه به LAR-47 که نمونه اصلاح شده AK-47 یا همون کلاشینکف میباشند باز کار خیلی جالبی
  • ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    13 3
    به نظر دوستان اسلحه سازمون راه تولید کنندگان خودرو رو در پیش گرفتن تغییر قیافه و تغییر اسم اگه بدرد می خوردن اینا پس چرا هنوز کاشینکف و ژ3 دارید استفاده ی کنید؟؟؟؟؟؟
  • ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    3 3
    دمتان گرم یا علی
  • یک پاسدار ۰۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    8 9
    برادران در روز موعود تسلیحاتی به جهانیان نشان خواهیم داد که لرزه به اندام دشمنان می اندازد. ما AK-47 لیزری هم ساختیم. شهادت هنر مردان خداست.
  • ۰۲:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    5 0
    تولید انبوه این سلاح ها که بسیار بعیده...امیدوارم حداقل اینها رو دست نیروهای ویژه و واحدهای مخصوص نیروهای مسلح ببینیم بنظر میرسه درگیری های نزدیک در سوریه و عراق لزوم طراحی و انتخاب یک سلاح کارا رو برای تصمیم گیران نظامی کشور مشخص کرده...الان حتی داعش هم از ام4 استفاده میکنه
  • هیچکس ۰۲:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    4 2
    خیلی باحال هستند
  • ۰۲:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    15 6
    اسم قطیه موشک میسازین فجر راکت میسازین فجر ماهواره میسازین فجر همش فجره که :/
  • mohammad ۰۲:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    1 0
    منم میخوام قول میدم نبرم بیرون از خانه و باهاش شلیک نکنم یک فجر 224 میخوام یک فاتح اگه برام پست کنین ممنون میشم آدرسو کد پستی هم ایمیل میکنم فردا سفارشی بفرستین تا سه شنبه چهارشنبه هفته بعد میرسه دستم . قربون دستت یه خشاب اضافه هم بذار تو درگیری وقت نمیشه خشاب پرکنیم پولشم کارت به کارت میکنم قربااااانت فجر 224 بفرستیییی مارو مسلح کنی اشرار دستگیر کنی فددددات بوس بوس
  • مهدی خان ۰۴:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    7 2
    شرم و ننگ دو عالم بر آل خائن سعود
  • ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    3 3
    با سلام و احترام درود بر عزم و اراده آهنین تان خداوند متعال یاورتان باد .
  • ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    16 2
    این سلاحها همگی برای پشت ویترین هستند و هیچ موقع در دست سربازان ایرانی دیده نخواهد شد . نه ان دهها مدل پهباد ساخته شده با اسامی مختف و نه انواع مختلف سلاح با اسمی عجیب غریب هیچ کدام در مرزهای شرقی مان و سوریه به کمک ما نیامد و در اخر مجبور شدیم دوباره دست به سوی استکبار شرق بگشاییم.
  • ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    5 3
    اولا" که همون ژ3 و کلاش رو هم تو سربازی درست یاد نمیدن، ثانیاً تا اينارو تو دست نیروهای نظامی نبینم باورم نميشه که دارن تولید انبوه ميشن، ثالثاً تا حالا مقایسه های زیادی بین کالیبر 5.56 و 7.62 انجام شده که من چندتاشونو خوندم. ولی تا حالا ندیدم بنويسن که بابا تو دنیایی که داره از جلیقه های ضد گلوله استفاده ميشه آیا 5.56 هنوزم به درد میخوره؟ لابد اگه فردا ناتو رفت به سمت کالیبرای بالاتر، دوباره میخواین سلاح سازمانیو عوض کنند، رابعا اسلحه فقط کارا.
  • مجتبی محب حوری ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    4 1
    درود بر ایران و ایرانی
  • آقای گل به خودی لیگ ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    1 3
    آخ میشه یکی ازاینا به من برسه تاباهاش بزنم وسط پیشونی اون امام جمعه عرب که ریختن خون شیعه روحلال دونست وقاتل شیعه رو شهیدراه خداخوند.بخداکه نه احساسی هستم ونه دچارتوهم شدم، ان شاءالله آقاحکم جهادبده بعداین عربستان له میبینه باهاش چکارمیکنیم.
  • حسین ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    3 1
    عزیزم مگه هر چی را شما ندیدی قراره وجود نداشته باشه؟ بعد این سلاح ها بیشتر برای نیرو های ویژه هست و به سرباز تحویل داده نمیشه
  • مهدی خان ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    3 3
    جناب ناشناس عزیز قرار نیست هرچی سلاح جدید که ساختن سریع بیارن بدن دست سرباز و پخش کنند.اینها را ان شاالله برای روز مبادا و اصلی کنار میذاریم.
  • سوسان ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    10 0
    وقتی رفتیم میدان تیر ژ3 دهه 50 دادند دست من گلوله که در میاومد 45 درجه انحراف داشت گفتم یا خدا با این میخوام کی رو بزنم این خود کشیه
  • ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    7 0
    توی ارتش هنوز ژ3 و توی سپاه کلاش آموزش داده میشه
  • ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    5 1
    حسین جان این بنده خدانگفت این سلاح ها وجود ندارد گفت تا الان عملیاتی نشدن دست نیروهای ویژه هم ندادن
  • ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    5 1
    اس ام جی ؟ اون هم با سلاحی که رگباری نمی زنه ؟ پوکه پران روی گلنگدن ؟ اسلحه شناسی جدید است قربان ؟ استفاده کردیم
  • ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    5 0
    هی خبر این تولیداتو میزندی اما هنوز که هنوزه سلاح دست تمام نیروها سلاح قدیمیه. سلاح من از خودم مسن تر بود!!!
  • سعید ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    3 1
    بازم سنگینه،خیلیم سنگینه
  • ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    3 2
    هر وقت تولید انبوه و واگذار شد، اونوقت ذوق زده بشید
  • ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    2 0
    مهم اینکه به تولید انبوه برسه
  • مدافع ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    4 0
    مشرق شما برید دنبال حقیقت نه تبلبغ اگر این سلاح ها عملیاتی بشه چه تاثیری می تونه داشته باشه هيچي
  • مهدی خان ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    1 6
    البته دوستان عزیز ما به این نکته هم توجه داشته باشند که اگر پیشرفته ترین و مجهزترین سلاح ها هم داشته باشی ولی نیروی ایمان و توکل نداشتی باشی،حساب کن با دست خالی رفتی نبرد
  • ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    0 1
    M16a1 درسته نه M4a1
  • امیر ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    2 0
    اقا یه سوال این سربازا واقعیند یا ماکت هستن؟
  • ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    1 1
    خداراشکر,ایرانی لایق بهترین ها رو داره.
  • ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    0 1
    امسال رژه توی اصفهان نیروهای تکاوری سپاه داشتن.احتمالا تولید انبوه شده.
  • ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    0 1
    فوق العاده س. لطفا هرروز جدیدتر بسازین که خیلی نیازمندشونیم واسه صحبت با دشمنان زبون نفهمی که زبان منطق رو نمیفهمن
  • ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    1 1
    انتظار که نداری پهپاد رو بیارن تو بالکن شما تاببینی؟؟ اتفاقا این سلاح بین نیروهای تکاور سپاه وجود داره پهپاد هم در سوریه به وفور استفاده میشه علی الخصوص توسط حزب الله. اگر هم الان روسیه وارد معرکه شده اولا برای خلاص شدن خودش از دست تروریسمی هست که بغل گوششه و تو چچن داره فعالیت میکنه و هم اینکه ایران اگه وارد معرکه مستقیم میشد حساسیت برانگیز و عامل جنگ مذهبی و طائفه ای میشد.
  • ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    1 0
    و تو چه ميداني كه كلاش چيست ،از همه بهتر AK1200
  • مهدی خان ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    3 0
    اگه من یکی از این سلاحها را داشتم،یک خشاب را کلا تو سر کسی که نظرات را نمایش میده خالی میکردم تا زودتر نظرات را تأیید کنه
  • ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    1 0
    اما انصافن ژ3 انقدر هم که میی بد نیست. شاید مهم ترین ضعفش وزنش باشه وگرنه هنوز هم یه سلاح فوق العاده هست
  • علیا ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    0 0
    شما فکر کن اگر از همین امروز با تامین بودجه کافی تحویل به نیروهای نظامی شروع بشه حداقل 5 تا 10 سال طول میکشه به اندازه کافی ساخته بشه. سلاح سبک انفرادی چیزی هست که باید حداقل به اندازه ی تمام نفراتی که در نیروی نظامی خدمت میکنند تولید بشه. یعنی سردار و سرتیپ و سرباز صفر و خلبان و اونی که پشت میز کارهای اداری میکنه و ... فرق نداره و باید برای همشون ساخته بشه. و البته تعدادی هم به عنوان ذخیره. این برای ایران که فکر کنم از نظر تعداد نیرو در ارتش ششمین و یا هفتمین کشور دنیا هست عدد بسیار بالایی هست.
  • مهدی ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    2 0
    ما که به زور نباید چرخی دیگر اختراع کنیم. بالاخره کپی برداری هم یک جور عملیات ساخت حساب می شه و در مهندسی به آن مهندسی معکوس می گن...
  • ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    1 0
    دوست خوب اون ژ3 ای که توی آموزشی تو باهاش شلیک کردی برای سربازای آموزشی هست و تقریبن عمرش رو کرده و دیگه به درد نخوره. اگه توی همون میدون تیر با سلاحی که خود کادری ها باهاش شلیک میکنند شلیک کنی متوجه تفاوت میشی. با یه ژ3 قنداق تاشو یه کادری شلی کردم وااااااااایییی انگار تو فضایی. نه لگد زیاد و نه انجرافی. انگار داری هلو میخوری و میزنی وسط هدف.
  • ehsan ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    1 0
    هر موقع انبوه سازی بشود و در اختیار یگانها قرار بگیره خوبه.
  • عمو ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    0 5
    ناشناس۰۶:۲۲ عمویی یا تو خیلی میدونی (در حدی نیستی که بدونی)که اینا استفاده نخواهند شد و برا پشت ویترین هستن یا خیلی عصبی شدی از این که ایران چنین اسلحه ها و پهبادهایی ساخته راستی این سلاح ها به کمک بیاد یا نیاد که 100% میاد نمیان به تو بگن با توجه به بالا . اقای ناشناس ۰۸:۲۷ شما هم قبل اینکه نظر بدی درست بخون طرف چی نوشته !
  • ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    1 0
    البته کلاش سلاح بسیار عالی ای هست... درسته پیچیدگی زیادی نداره ولی این خودش یک امتیازه... چرا که رفع گیرش و تمیز کردن و ... خیلی راحت میشه... در ضمن دقتش به نسبت m4 توی یه رنج دقت هست.... و خیلی موارد دیگه که الان یادم نمیاد... خوبه در بین سلاح هامون تنوع باشه ولی برای بالا بردن یه سلاح دیگری رو پایین نیاریم.
  • shaian ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    0 1
    به اونایی ک میگن پس چرا دست نیرو ها نمیرسه عرض کنم شما بودجه بدید تو 1 ماه کل نیرو ها با اینا مجهز میشن تفنگ اب پاش نیست ک دونه ایی هزار باشه بعدشم ما کلی پروژه نظامی داریم با این بودجه کم نمیشه به همه رسید به لطف دوستان تدبیر بودجه نظامی کمترم شده
  • ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    1 0
    حیف که همین یه دونه ست وگرنه بد نبود
  • مصطفی ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    1 0
    M4A1 نسخه اصلاح شده اسلحه M16A2 هست ، M16a1 خودش اسلحه مجزا هست
  • ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    0 1
    تفنگ فاتح خیلی زیباست
  • ناشناس ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    1 0
    خدا خر رو دید شاخ بهش نداد
  • ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    1 0
    خوشم میاد ازت مشرق مطلبی گذاشتی خوب شلوغ شده اینجا ولی کپی هیچ ارزشی نداره مثل مقالات علمی، کپی هیچ بدرد کسی نمیخوره و تقلید کورکورانه از کارای دیگست ولی دنبال کار جدیدی باشی میشه کاری که بقیه بهت توجه میکنن که ما در این زمینه هیچ توجهی به خارج منعکس نمیکنیم. این سلاح به پای گرد G3 نمیرسه مدل اصلاح شده G3 هم ساخته شده که گلنگدنگ نداره یعنی خشاب گذاری شلیک . نمایش کپی این سلاح ها فقط یجورایی بیشتر کفر شرکت سازنده در میاره خخخ
  • اهوازی ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    1 0
    شرکت های غربی بویژه آمریکایی از فروش تفنگهای کالیبر 7.62 و سپس با تغییر کالیبر تفنگ ها به 5.56 سود بسیار کردند.کشورهای دیگر از جمله کشورهای عضو ناتو و کشورهای عربی و دیگر کشورها با این تغییرات سود زیادی به این شرکت ها رساندند.حال آمریکایی ها و در پی آنها چینی ها در فکر جایگزینی گلوله 5.56 با گلوله قوی تر 6.8 هستند.به عقیده من ایران میبایست با توجه به پیشینه و تجربیات تاریخی و متناسب با شرایط جغرافیایی و نیاز و... تفنگ و کالیبر مورد نظر خود را طراحی و بسازد.کالیبر 7 و تفنگ متناسب با آن احتمالا بتواند نیاز ایران را برآورده کند.
  • ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    2 0
    اون یوزی های اسرائیلی را با این لوله کوتاهه جایگزین کنید .....بخدا خیلی زشته(تا حالا)
  • ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    1 0
    دقت هدف گیری ژ3 معروفه. نمی‌دونم چه جوری میگی خوب هدف رو نمیزنه!!!!!!! منم هم تو آموزشی و هم تو دوره خدمت چندین بار با ژ3 شلیک کردم. همشون هم قدیمی بودن ولی عملکردش عالی بود.
  • محسن ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    0 1
    کپی برداری بسیار هم کار به صرفه ای است و هزینه مهندسی و طراحی اولیه را ندارد!
  • ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    4 0
    فقط ژ۳... اینها همه در برابرش بچه‌بازیه
  • GHIK ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    0 0
    متوسط قیمت تمام شده هر تفنگ 800 دلار تموم میشه اگر ضرب در 600000 قبضه برای کل نیروهای مسلح بشه یعنی 480 میلیون دلار که با توجه به اینکه ما در حال حاضر سربازامون اسلحه انفرادی دارند ولی هواپیما و موشک و تجهیزات اپتیک و لیزر ... ندارند مسلما منطقی هست از همون تجهیزات قدیمی انفرادی مثل کلاش و ج 3 استفاده کرد و فعلا در حد نمونه سازی این اسلحه های جدید کار کنیم ولی بجاش رو برد موشکها و تحقیقات ضروری تر هزینه بشه. این جواب اونایی هست که میگن چرا تولید انبوه نمیشه؟؟
  • ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    0 1
    من یکی از اینا میخام باهاش عرب وهابی بی پدر و مادر و داعشی بندازم.ایبشالا چند ماهه دیگه جنگ شد رفتیم جبهه مقابل عربستان با همینا دهن همشونو....
  • جواد ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    0 0
    دقیقا با این اسم گذاری های تکراری مزه ی کار رو می گیرن یکم تنوع بدن جالب تره
  • امید ج ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    3 0
    اگه ضد گلوله تنت باشه و گلوله بوخوری مثلا تو سینت قفسه سینت میشکنه اما نمیمیری. فیلمارو نبین طرف پا میشه راه میره. از دردش زار میزنی وقتی نفس میکشی
  • ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    2 0
    بله خوبن ولی نمودنم چرا موقع کار عملیاتی که میشه از این سلاح ها خبری نسیت .
  • شهرام ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    4 0
    اگه توانایی داریم این سلاح ها رو تولید کنیم پس چرا هنوز از ژ3 و کلاشنیکف استفاده میکنیم؟
  • احمد ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    1 0
    اسلحه رو برای دفاع می سازن، نه برای کلاس و پرستیژ. هر چی ارزون تر، مطمئن تر و سریعتر ساخته بشه بهتره. البته شاید بشه برای رضایت شما یه مقدار ظاهرش رو عوض کرد که البته به نظر من نمی ارزه.
  • موسی ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    1 0
    ژ3 زیاد گیر میکرد و لگد زیادی داشت گرچه قدرت زیادی داشت. کلاشم تو سخت ترین شرایط گیر نمیکنه ولی قدرتش کمه و کمی لگد داره. ایندو رو ترکیب کنن لگدشم کم میشه خرکش
  • موسی ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    0 0
    جاسم، تولید انبوه یک سلاح سبک اونقدرم سخت و زمانبر نیست که فکر میکنی.
  • مصیب ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    2 1
    ببخشید اشتباه مثبت دادم
  • علیرضا ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    1 1
    من معتقدم اگر ژ3 خوب نظافت بشه و مهمات تمیز در خشاب کذاشته بشه تا حود زیادی از گیر کردن این سلاح جلوگیری میکنه. و همچنین قدرت زیاد و ثرد بالای این سلاح انفرادی آن را از سایر سلاحهای انفرادی متمایز کرده و همچنین دقت نشانه روی این سلاح بسیار بالا است. و همچنان در بسیاری از ارتش های جهان هنوز استفاده میشه. در حقیقت من عاشق این جنگ افزارم. زنده باد ژ3
  • مهدی ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    1 1
    تا زمانی که به سربازان بخصوص سربازان وظیفه که در مناطق عملیاتی خدمت میکنند داده نشه ارزشی نداره
  • احمد ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    0 1
    بسیار عالی ان شالله بازدارنده بسازیم چون استکبار غربی و نوچه های عربی در جنگ زمینی ترسو هستن و در جنگ واقعی اگه کم بیارن قطعا از بازدارندشون استعمال میکنن و ما باید برای اون روز اماده باشیم یعنی همیشه بدترین حالت رو در نظر بگیریم یک بازدارنده=؟شهاب3
  • امین ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    1 0
    کپی کاری تا یه جایی خوبه، اما اگر برای همیشه کپی کار باشی همیشه یک قدم از طرف مقابل عقب تر خواهی بود
  • ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    1 0
    اینها رو من قبلا دیدم از روسیه خریداری شده!
  • ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    0 1
    کپی برداری نشده خود همون اسلحه است!
  • ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    0 0
    دوست عزیز این سلاح رو خریداری کردیم از روسیه و حتی این رو به طور انبوه به ما ندادن به همین علت نهایتا این اسلحه روسی در گروه تکاوران استفاده می شود...
  • ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    0 0
    مطمئنی تو دولت تدبیر کمتر شده؟؟:| خداوکیلیییی؟؟
  • ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    0 1
    همچین بالا نوشتی مشرق بررسی می کند فکر کردم واقعا نشستی بررسی کردی نگو خبر کپی کردی با اون بخش امنیت و دفاع مسخرت که اسلحه ای که داد میزنه روسیه و از آنها خریداری کردیم رو ایرانی خطاب میکنی.. یه مشت جوون ساده و زودباور که اکثرا یه خدمت سربازی ساده هم نرفتن میشینن این حرفا رو باور میکنن!
  • ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    0 0
    هنوز سلاحی بالاتر از کلاشنیکف نیامده
  • هرمز چرم شیر ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    0 0
    احسنت برادر سپاهی
  • ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    0 0
    واقعا بارک الله انصافآ گل کاشتن! اینو میگن کار تمییز! من قبلا به مدلهای خیبر و سما منفی دادم چون یک تلفیق از سلاحهای سازمانی فرانسه و انگلیس بود ولی این فجر معرکه است!
  • افشین تهران ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    4 0
    درسته که این سلاحها بروزتر و شاید هم پیشرفته تر باشند اما اینها هیچکدام از ارزشهای ژ3و مخصوصا کلاش کم نمیکنه.کار برد این دواسلحه را من درجنگ دیدم و کلاش که اصلا مشکلی نداشت مگر قدرت کمتری نسبت به ژ3و خود ژ3هم فقط مشکل گیر کردن بعد از تقریبا 5تا6خشاب شلیک را داشت اما در عوض از قدرت خوبی برخوردار هست تا انجاییکه بعثیها به ان توپ دستی میگفتن.
  • ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    0 0
    واقعا بارک الله انصافآ گل کاشتن! اینو میگن کار تمییز! من قبلا به مدلهای خیبر و سما منفی دادم چون یک تلفیق از سلاحهای سازمانی فرانسه و انگلیس بود ولی این فجر معرکه است!
  • ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    0 0
    واقعا بارک الله انصافآ گل کاشتن! اینو میگن کار تمییز! من قبلا به مدلهای خیبر و سما منفی دادم چون یک تلفیق از سلاحهای سازمانی فرانسه و انگلیس بود ولی این فجر معرکه است!
  • افشین تهران ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    0 0
    هم اکنون بیشتر این سلاحها در اختیار نیروهای ویژه قرار داره و بعد از مدتی کار کردن در مانورها و عملیاتها که نقاط ضعفی اگر باشه برطرف و با تولید انبوه و گاهی هم معرفی برای صادرات در اختیار همه نیروها قرار میگیره.
  • ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    0 0
    ظاهرش خیلی خوبه باید دید عملکردش چه جوریه! نواخت گلوله و لگد آن در حالت رگبار خیلی مهمه! قابلیت پرتاب نارجک هم مثل کاربین مهمه که داشته باشه! باید دید نقطه ثقلش کجاست اگر دقیقآ وسط باشه ایده آل هست ضمن اینکه هنوز نیم کیلو از M-4 کاربین سنگین تره!
  • افشین تهران ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    0 0
    این مختص به ایران نیست شما در کره و چین و ژاپن متوجه اسم تایپ نشدی که برای رادار تانک و توپ و .....استفاده میشه.
  • افشین تهران ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    0 0
    ناشناس 06.22شما مگه علم غیب دارید؟؟اولا که همه این سلاحها بصورت محدود تولید شده و در اختیار نیروهای ویژه و در برخی نیروها در زمان مانور و همچنین برای ازمایش در تمام شرایط اب هوایی قرار گرفته و من خودم در چند رژه بعضی از اینها رو در سالهای قبل دیدم و در مورد پهباد هم وقتیکه در نیروی هوایی ارتش که چندان با پهباد کاری نداره و این بخش جزو وظایف سپاه هست ما گردان پهبادی در همه پایگاهها میبینیم یعنی بر خلاف فرمایشات شما ویترینی نیستند مخصوصا که همین چند وقت پیش بود که گروه های تروریستی و حامیان انها اعتراف نمودند که پهبادهای ایرانی مشکل عدم سقوط اقای بشار اسد هستند البته وجود این پهبادها در اختیار حزب الله که همه نمونه ها هم در ان دیده شده و فیلم پهباد مسلح حزب الله که همین چند وقت پیش در حمله به تروریستها پخش شد و فورا باعث ترس اسراییل شد و همینطور وجود این پهبادها در نوار غزه هم گواه دیگری هست که البته بصیرت میخواهد تا دیده شود نه حسادت.اینهایی که نام بردم ویترینهای بزرگی هستند؟؟!!!ناشناس 08.27 ایشان گفتند و غلط گفتند و همه متوجه گفته سراسر ناراحتی که در حالت عصبی هم بنظر میرسه عنوان شده شدند.
  • افشین تهران ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    0 0
    داشتن جلیغه ضد گلوله در تمام ارتشهای دنیا برای همه نیروها وجود نداره و ضمنا این کالیبر رو بیشتر برای جنگ شهری و یا کوهستانی استفاده میکنن و اینکه شما میبینید از کالیبرهای دیگه هم در ساخته های جدید استفاده میشه برای همین منظور هست.
  • افشین تهران ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    0 0
    خوب معلوم میشه که شما نه قلق گیری بلدی و نه مثلث گیری رو تمرین کردی.هیچ اسلحه ای 45درجه انحراف نداره و این همون اغراقی هست که متاسفانه ما ها خوب بلدیم.
  • افشین تهران ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    0 0
    تا دیروز که همه چیز قدیمش خوب بود.شما الان در حال جنگ هستیکه توقع داری اسلحه نو بهت بدن که شما اسقاطش کنی.
  • افشین تهران ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    0 0
    چنانچه سلاحی سبکتر و دقیقتر و پر قدرتتر از نمونه های قبلی باشه که چند شاخص دیگه هم در اون دخیل هست حداقل کاربر دیرتر خسته میشه و اهداف رو دقیقتر مورد حمله قرار میده و هم باعث اعتماد بنفس بیشتری در کاربر میشهوگرنه الان همه با برنو و ام 1میجنگیدن.
  • افشین تهران ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    0 0
    داشتن توان که شاخ و دم نداره.همینکه دارید میبینید یعنی تولید شده و بمرور در اختیار نیروهای مسلح قرار میگیره البته بترتیب الویت و همچنین بعد از پس دادن امتحان خودش در صحنه های نبرد و یا رزمایشها .اما اگه توان داریم دیگه خیلی خنده دار هست کشوریکه بالگرد و موشکهای انچنانی و جنگنده و زیر دریایی و توپ و تانک و......میسازه دیگه این سلاحها براش سختی نداره.ولی به این زودیها در دست سربازان نمیبینید همانجوریکه در سال 55تا58هنوز هم ام1در ارتش و ژندارمریانزمان استفاده میشد.
  • افشین تهران ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    0 0
    ساخت سلاح با توجه به اینکه ما زیر ساختهای اینکار را چندین سال هست که در اختیار داریم کار خیلی سختی نیست اما مراحلی داره که باید بترتیب جلو بره.ابتدا این سلاح باید امتحانهای ازمایشگاهی رو پشت سر بزاره و بعداز اون ازمایشات میدانی رو که اغلب با در اختیار گذاشتن نیروهای مخصوص و نیروهای درگیر در مانورها در همه مناطق اب و هوایی اینکار انجام میشه و بعداز اینکه ایرادات و نکات منفی که اگه وجود داشته باشه رفع خواهد شد و بعد ازان با تخصیص بودجه ای در حد تولید سالانه چندین قبضه نسبت به بودجه تولید و با رعایت الویت به نیروهای مسلح تحویل خواهد شد.اما تحویل این سلاحهای جدید به معنی تعویض قبلیها نخواهد بود مگر در یگانهای هدف انهم حد اقل تا چندین سال.ما با توجه به نیروهای مردمی اماده ای که داریم و تعداد انها از مرز میلیونها نفر گذشته باز هم نیاز به سلاحهای قدیمی داریم چرا که اگه قرار باشه همه سلاحها تعویض بشه حداقل باید تا مرز دومیلیون قبضه ساخته بشه چرا که فقط نیروهای مسلح ما در حال خدمت بیش از 500هزار نفر هستند که نیروهای بسیج مردمی و نیروهای ذخیره احتیاط چند برابر انست و حالا بنظر شما این بودجه در چند سال با تخصیص مداوم توان ساخت این اندازه را دارد.توجه کنید که سلاحهای موجود حداقل در طول نیم قرن ساخته و خریداری شده اند تا به این اندازه رسیده اند.و اینکار حالا یکشبه یا یکساله انجام نخواهد شد.
  • احمد ۰۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    0 0
    از کجا میگی تاثیر نداره؟ کارشناس اسلحه هستی؟ استراتژیست نظامی هستی؟ نکنه تئوریسین سیاسی اونم از نوع ورشکستش هستی !!!خخخخخخ
  • احمد ۰۲:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    0 0
    عزیزان که می گید این سلاحها عملیاتی نشده،تشریف ببرید سایت خبرگزاری مهر سرچ کنید رژه نیروهای مسلح اصفهان ،در دوتا از تصاویرنشون میده که نیروهای ویژه سپاه تفنگ فاتح دستشونه، اول تحقیق کنید بعد نظر بدید.
  • جواد ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    0 0
    آقا دست مریزاد هرچی که هست کارتون بیست هست دست مریزاد
  • ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    0 0
    افرین به ایران اینا واقعین حا لا شاید کشورای دیگه ازین سلاح ها داشته باشن ولی ایرا ن وقتی اینا رو به تولید انبوه برسونه یعنی خودش ساخته اصلا نارنجک انداز ارش چی انم ساخت کشورای دیگه بود
  • ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    0 0
    لازم نکرده برا همه تولید بشه به همین مرزبان ها که تو خط مقدم هستن بدن کافیه.
  • حسن ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    0 0
    بانظرآقامهدی موافقم
  • ایران ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    0 0
    روز مبادا بیارن بیرون که هیچ کس بلد نباشه کارکردشو؟؟
  • ایران ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    0 0
    پس چرا ساختین؟
  • ناشناس ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    0 0
    شما کلسیونر عتیقه نیستی؟
  • جناب خان ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    1 0
    آ کا 47 وووووی آ کا 47 دیگه چیه؟
  • ناشناس ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    0 0
    انصافا اکبر عبدی خوب جوابشون رو داد.
  • ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
    0 0
    صحت و سقم خبر را نمیشه فهمید. بعیده کارایی داشته باشد
  • بیر نفرم ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
    0 0
    یه کوچولو شبیه FAMAS (مال فرانسه) هستش. و با نظر "یار غریب" موافقم واقعاً عالیه.
  • بیر نفرم ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
    0 1
    جناب ناشناس وجداناً سطح تحلیل و نظر شما همین قدر هستش ، واقعاً چه قدر ژرف اندیش و عمیق هستید آدم ها رو داری غرق میکنی!!!
  • ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    0 0
    افشین تهران فوق تخصص رادار واسلحه و موشک و جت جنگنده و ضدتانک و..... هست هرچه میگه قبول کنید . آره ساختم ولی چون دزدی بیدادمیکنه بودجه نداریم تا 200 سال آینده عملیاتی میشود
  • ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    0 0
    احسنت بر غیورمردان عرصه تولیدات نظامی کشور
  • ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    0 0
    امیدوارم از این سلاح ها برای آزاد کردن قدس شریف و در دستان مجاهدین ما باشه یا زهرا
  • ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    0 0
    سلام ان دو سلاح کاملا طراحی داخل هستند
  • Ali ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    0 0
    میدونین چقد برا اینا مهندسا زحمت کشیدن تا درستش کنن اصلا کپی برداری باشه شما می تونین یکی از مثل همین صلاح هارو بسازی
  • هومن آریایی ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    0 0
    انشاالله هر روز سلاح های جدیدتری طراحی و ساخته بشن. من طراحی خوندم دوست داشتم می تونستم به کشورم خدمت کنم.
  • شناس ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    0 0
    چرا در این سلاح های جدید جای مخصوص نصب نارنجک انداز زیر لوله ای تفنگی مثل m203 تعبیه نیم شه و روی سلاح ها هم بسته نمی شه؟؟؟؟ تاثیر و کاربردی بودنش بسیار بیشتز از نارنجک انداز های مستقل (مثل مدل جدید ساخت ایران) هست.
  • همراه ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    0 0
    اگر کشورهای خارجی محصولاتشون خوبه فقط چون روی کیفیت کار میکنن نه روی کمیت مثل چینی ها. و برای جنگیدن باید کیفیت بالا باشه هر چه بیشتر باز هم کمه.
  • ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    برادرم کپی هم که میگی اسون نیستا کاغذ A4 نیست که از روش فتوکپی بگیری ساخت قطعه خیلی سخته خسته نباشند دانشمندانمان
  • حسن ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۱
    0 0
    چرا پس هنوز هم اکثر نیروهای ارتش و سپاه از کلاشینکف استفاده میکنن؟!
  • ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
    0 0
    پس چرا ازشون خبری نیست
  • قاسمی ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
    0 0
    ایوالا
  • میناگلرو ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۲
    1 0
    من موندم چرا ملت اینقدر بی ادب شدن و تو پستهاشون اینقدر فحاشی ناموسی میکنن که تو هر تاپیک سی چهل تا نظر غیر قابل انتشار هستش بابا اه از برادران ومدیران دست اندر کار سایت مشرق هم تشکر میکنم که اینقدر نظرات رو با وسواس و دقیق فیلتر میکنن تو هیچ سایتی به اندازه سایت شرق به فکر سالم بودن جو سایت نیستن اینو از نگاه مو شکافانه و وسواس عزیزان در انتشار ندادن نظرات حاوی فحش های رکیک الفاظ زشت میشه دید از کاربرای محترم هم خواهش میکنم تو نظراتتون عفت کلام رو اولویت بدین که برادران متعهد ما تو مشرق مجبور نشن سی چهل نظر رو فیلتر کنن
  • amin ۰۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۶
    0 0
    عالى
  • صالحی از اصفهان ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
    0 0
    امید ارم که بهترر از اینها درستکنین افتخار ماست که ازاین سلاحابزنین تودهنه امریکا
  • محمد ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    اسلحه هایی با کالیبر کمتر در جنگ های نامنظم بهترند زیرا یک نظریه میگوید :اگر بایک شلیک یک نفر کشته شود یک نیروی جنگی کم میشود اما اگر با یک شلیک یک نفرمجروح شود سه نفر نیروی جنگی کم میشوند
  • سرباز رهبر ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    در جنگ سلاح زیاد مهم نیست، ایمان هست که حرف اول رو می زند. وقتی تیر از رو به رو به سمتت میاد اونم نه یکی و دوتا، هزار تا و اونجاست که هر چی فرمانده دستور حمله می ده می شنوی ولی نمی تونی تکون بخوری ، این ایمان هست که تو رو از جات بلند می کنه و به سمت دشمن حمله می کنی . رفقا اگر کسی عاشق مبارزه با کفر و ظلم هست باید در خلوت هاش تکلیف خودش رو با امام زمان و خدا معلوم کنه، بقیش رو خدا بهت می ده .
  • عموه صولت ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    خسته نباشید دلاوران واقعا سلاح خوش فرمیه امیدوارم جایگزین ژ3 بشه
  • امیر ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    0 0
    چرا ما که همچین اسلحه های پیشرفته ای داریم هنوز سلاح های ارتش، کلاشینکف های زمان شاه اند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ارمان ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
    0 1
    بخاطر این نمیدن دست نیروها که در زمان صلح هستیم و سربازها با همون اسلحه های قراضه سربازی کنن بهتره تا هرچی بزنن داغونص مشکلن نباشه چون سرباز دلش نسوخته
  • ناشناس ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 1
    این اسلحه هایی که میگین ناشناس ساخت ایتالیاست
  • ایران وطن ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    0 0
    اسلحه ی عالی دمشون گرم فقط یکم به اسله ی FAMAS شبیه داره ؛یر از عالیی
  • نوهد65 ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۸
    1 0
    اولا ام 4نه و 416 دوما:قدرت کارای اینا خیلی کمتر از اصلیشه اگه میخوایت بپرسین چرا خوب چون من یه ارتشیم و باهاش تمرین کردم مثل کپی ژ3 آشغال در اودن
  • ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۳۰
    1 0
    سلام خسته نباشید من فکرمیکنم اگه قرارهاسلحه جدید داشته باشیم از همین الان باید سربازامون را با این اسلحه هااشنا کرد
  • غلی ج ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 2
    درودبرایران جانم فدای رهبر
  • علی ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۶
    0 0
    یا علی
  • مهدی ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۷
    1 0
    به نظرمن اگه بخایم کوپی برداری کنیم هیچ وقت هیچ نمیشیم اما اگه بتونیم بااستفاده از کوپی برداری دانش خودمون رو بالاببریم و یه سلاح جدید متفاوت و بهتر بسازیم این عالیه به صرف کوپی برداری همیشه یه قدم عقب هستیم... به امید ایرانی ابرقدرت...
  • ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۴
    0 0
    از ژ3 خیل بهتره
  • علی رضا ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۳
    0 0
    بسم الله الرحمن رحیم انشا الله به امید روزی که کشور عزیزمان ایران در تجهیزات نظام کشور اول دنیا باشد و در برابر استکبار وظلم به ایستیم . زنده باد سید علی خامنه ای زنده باد ایران. یا مهدی صاحب زمان ....
  • ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۶
    0 0
    اگه تحریم های همه جانبه و خیلی از محدودیت های دیگه نبود ایران نیاز به کپی برداری نداشت… علم اگر در ثریا هم باشد مردمانی از سرزمین پارس آن را به زیر خواهند کشید… در ضمن،به خاطر عواملی ایران سلاح های خیلی بهتری داره که رونمایی نمیکنه!
  • علی ۰۲:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۲
    0 0
    دوستان سلام به نظر من در این دنیای امروزی ما باید همه چیز داشته باشیم حتی سلاح اتمی و شیمیایی 8سال جنگ را فراموش نکنید که فقط با جان میجنگیم دمتان گرم که اینرو میسازی دعایتون میکنیم
  • بهروز ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
    0 0
    رسما HK 223 و FN-Scar هستند. شایدم قاچاقی خریدن میگن کار خودمونه . بعید نیست !
  • ماجد ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    ما باید افتخار کنیم که بدون اتکا به بیگانگان از توانایی های خود استفاده کردیم و چنین موفقیت های بزرگی رو بدست اوردیم من هروقت از نیرومند شدن کشور هودمون باخبر میشوم با ارامش بیشتر زندگی میکنم.
  • ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    0 0
    عالی بود
  • پیمان ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۶
    0 0
    فقط امیدوارم هرچه زودترتولیدانبوه بشن واسه نیروهای نظامی بخدازشته براکشوری مثه ایران هنوزژ۳وکلانش استفاده میشه بخدا داعشم ام ۴داره
  • ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۵
    0 0
    خوبه سلاح مهم نیست غیرت مهمه که توکشور ما همیشه هسست
  • آرمین ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    2 0
    خدایی دمشون گرم (وزارت دفاع) این سلاح هایی که الان تویه خدمت سربازی ازشون اسنفاده میشه یا کلاشینکف هست یا ژ3 .بابا اگه سلاح های جدید ساختین حداقل به پادگان های آموزشی بدید تا طرز کار با اونها رو یاد بگیرن .حداقل برای آموزش.واسه پست های نگهبانی همون کلاش های قنداق چوبی که بچه ها موقع پست دادن روشون کنده کاری و حکاکی میکنن خوبه.ولی سلاح های جدید رو حدالامکان تو پادگان های آموزشی آموزش بدید.ممنون از سایت خوبتون
  • فرید ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    0 0
    ناگفته نمونه کلاشینکف بین نظامی ها و گروه های تروریستی و غیره یه سلاح خیلی محبوبه و اونم به خاطر مزیت های زیادش نسبت به سایر اسلحه هاست سری جدید کلاشینکف واقعا مهشره تقریبا تمام عیب های کلاشینکف قبلی رو رفع کردن ناگفته نمونه که روسیه تو ساخت اسلحه مهشره چه بسا آمریکایی ها به خاطر بودجه نظامی بیشتر و متحدان بیشتر و موفقیتشون تو محاصره کشورها تونستن رتبه اول بگیرن مگرنه اول روسیه بعد چین بعد آمریکا بعد هند
  • ايرانى ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    2 0
    ما بايد با تجهيزات مدرن كار داشته باشيم ،كشورمون بايد سلاح هاى مدرن درست كنه و فقط سلاح مدرن دسته سربازامون باشه،
  • محمد ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
    0 0
    مقدار آسیب رسانی کلاشینکف تقریبا 1.7 برابر از m4 بیشتره برد مفیدش هم بیشتره
  • ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۸
    0 0
    به نظر من این سلاح عالیه ولی باید سعی کرد که هزینه تولید انها را کاهش داده زیرا اسلحه های خارجی بسیار به صرفه ترند
  • ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
    1 0
    باعرض سلام و خسته نباشید . من میخواستم بگم من هم با نظر کپی کردن این تفنگ ها موافقم چون اسلحه خبیر یا همون سما از اسلحه های آلمانی کپی برداری شده و همینطور اسلحه فاتح از چند اسلحه آمریکایی مثل ACR و ... کپی برداری شده . ولی بازم میشه گفت چون تولید ملی هست این کار عالیه اما اگر بتونند خودشون طرح برا تفنگ بدن عالییییییییییییییییییییییییییییییییه.
  • مهدی ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۸
    1 0
    درسته که ایران جدید ترین موشک های بالستیک دور برد داره ولی ما باید هم تو توان دریایی هم زمینی واز همه مهم تر هوایی پر قدرت باشیم . ایران باید پیشرفته ترین و به روز ترین تجهیزات نظامی رو داشته باشه تا اسرائیل، امریکا و کشور های هم دست با آمریکا نگاهی چپ به این کشور نندازن،پس باید سلاح هایی درست کنه که دشمنان ما وقتی صدای ایران رو میشنوند از ترس نابود بشن . ببخشیدکه گفتم اسرائیل یادم نبود رژیم صهیونیستی رژیم کودک کش.
  • مهدی ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۸
    1 0
    سلام درسته که ایران جدید ترین موشک های بالستیک دور برد داره ولی ما باید هم تو توان دریایی هم زمینی واز همه مهم تر هوایی پر قدرت باشیم . ایران باید پیشرفته ترین و به روز ترین تجهیزات نظامی رو داشته باشه تا اسرائیل، امریکا و کشور های هم دست با آمریکا نگاهی چپ به این کشور نندازن،پس باید سلاح هایی درست کنه که دشمنان ما وقتی صدای ایران رو میشنوند از ترس نابود بشن . ببخشیدکه گفتم اسرائیل یادم نبود رژیم صهیونیستی رژیم کودک کش.
  • علی ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    3 1
    همه ی علم دنیا از روی کتاب های دانشمندان ایرانی شروع شده اونوقت میگی تقلب خ
  • ali ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
    0 0
    سلام . همش تبلیغاته.
  • حمید ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    2 0
    من یه سربازم که در مرز پاکستان خدمت میکنم سلاح های ما آشغال هستش چون قدیمیه و بالای 30 و 40 سال عمر کرده 1395 خدا کنه عوض بشه
  • رضا ۰۳:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۰
    0 1
    به نظر من یه چند تا تک تیر دور برد هم بسازید
  • اقاعلی ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    0 0
    درحال حاصر بایدبیشتر از همه به کیفیت سلاح سبکی برد تیره بیشتر ودرهرهوا اب کار کند وحالا باید بتوانیم
  • حسین فتاحی ۰۲:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
    1 1
    با سلام به دوستان و هموطنان عزیز.دوستان اگر ایران گپی برداری کرده باشه باز هم خوبه به دلیل اینکه وابسته به کشور خارجی نیستیم و اینطوری میتوانیم وابسته کشورهای دیگر نباشم باشد انشالله در تمام زمینها خود کفا باشیم اگر تمام هوطنانمان و دولتمان و حکومت یکدل باشد وراه اعمه اطهار را پیش بگیرند باشد ایرانی سربلند وپایدار داشته باشیم
  • ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    0 0
    سلام و درود فراوان به دوستان گرامی. قدرت ایران نه به اسلحه اس.نه به تانکه.نه به موشک نه به هیچ جنگ افزار دیگه. قدرت ایران به جوونای هستش که حاضرن حتی یک تنه با دست خالی با دشمن بجنگن.همون کاری که امامشون حضرت سیدالشهدا انجام داد و ما توی دفاع مقدسمون هم دیدیم که با ژ3 فاتحه ی عراق و هم پیمانانشون رو جوونای این مرز و بوم خوندن یک روزی ناپلئون بناپارت گفت: اگر نیمی از لشگریانم ایرانی بودند تمام دنیا را فتح میکردم خدا نگه دار سربازان جان بر کف باشد عزت زیاد
  • محمد مهدی ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۶
    1 0
    80% این فجر که میگین از روی اسلحه فرانسوی FAMAS F1 شایدم طراحی داخلیش از رو سلاح های آمریکایی باشه
    • وحید IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۳
      0 0
      دقیقا.خیلی دقل بازن اینا همشو از این و اون اسکی میرن بعد میگن خلاقیت ایرانی
  • سید ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۶
    1 0
    سلام اون سلاح هجومی رو که گفته بودین هیچ اطلاعاتی در موردش ندادن........ سلاح ایرانی با نام مصاف با پلتفرم AR ساخت موسسه خصوصی مصاف ایرانیان هست.انشاالله قراره در آینده نزدیک شاهد سلاحی با پلتفرم کاملا ایرانی الگو برداری شده ACR و FN-SCAR باشیم. لطفا برای موفقیت بیش از پیش این جوانان مهدوی دعا کنید
  • مهدی کاردلی ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
    2 3
    ای ول دمتون گرم کارتون حرف نداره بااین همه سلاح پیشرفته کی جرات داره ب کشور حمله کنه
  • ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
    1 1
    الان اینارو ول کنین بهترین اسلحه انفرادی زمینی جهان چیه
  • فدایی ولایت ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۴
    8 0
    با سلام وخسته نباشید به همه دلسوزان ایران اسلامی کاردانشمندانمان حرف نداره دستشان درد نکنه
  • سعید IR ۰۲:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۶
    0 0
    گلوله هم اگر نباشه :جوانهایی مثل ما هر کدام گلوله اند بر سینه دشمن_جانم فدای رهبر و وطنم_با تشکر فراوان
  • سعید IR ۰۲:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۶
    0 0
    گلوله هم اگر نباشه :جوانهایی مثل ما هر کدام گلوله اند بر سینه دشمن_جانم فدای رهبر و وطنم_با تشکر فراوان
  • ابولفضل کریمی IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
    0 0
    خیلی عالیه اگه در نوپو یا یگان ویژه باشه
  • Russell ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۰
    0 0
    اینام مثل پراید شک نکنید. بعدشم جهان جدید دیگه درگیری رودرو نداره یا بیصدا یا از راه دور...بوم..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس