مازندران استانی که سالهای سال از صنعت محروم مانده، کشاورزیش ازدسترفته و گردشگریش میلنگد، چشم به کلید دولت تدبیر و امید بسته تا در شرایط پساتحریم از قافله توسعه بازنماند.
دولت ۴۵ طرح عمده بااعتبار ۹۹۱ میلیارد تومان برای استان مازندران در نظر گرفته است که عمده آنها تا پایان سال ۹۵ به پایان خواهند رسید و معتقد است با این طرحها گامهای بلندی در مسیر توسعه استان برداشته میشود.
علاوه بر آن اجرای چندین پروژه بزرگ درزمینهٔ راههای ارتباطی استان با دیگر استانها و نیز راهها و جادههای داخلی استان را موردتوجه قرارداد و طبق اعلام رئیس دولت، بزرگراه تهران به شمال با ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار در سال ۹۶ به بهرهبرداری خواهد رسید و ۳۰۳ میلیارد تومان برای راههای استان در نظر گرفتهشده است.
اختصاص ۲۰۹ میلیارد تومان برای اجرای هشت طرح اساسی درزمینهٔ مدیریت منابع آب استان، اجرای هشت طرح عمده در حوزه بهداشت و درمان بااعتبار ۱۲۶ میلیارد تومان، ۶ طرح عمده در حوزه عمران شهری بااعتبار ۱۱۷ میلیارد تومان و طرحهایی درزمینهٔ کشاورزی گلخانهای و دو طرح عمده در حوزه صنعت و معدن ازجمله برنامههای دولت برای توسعه استان مازندران است.
مطالبات مازندران مصوب شد
اما علیرضا یونسی معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران درباره دستاوردهای دولت بابیان اینکه در این سفر مصوباتی مطرحشده که خواسته و مطالبات استان بوده است، به خبرنگار مهر میگوید: طرحهایی که بهعنوان پروژههای شاخص مصوب شده سالها آرزوی تحقق آن را داشتیم که بناست قفل این طرحها تا پایان دولت باز شود.
وی با اشاره به اینکه ۹۹۱ میلیارد تومان برای ۴۵ طرح بزرگ در نظر گرفتهشده است، ادامه میدهد: این طرحها در حوزههای مختلف زیرساختی، راه، عمران و شهری است سهم بسزایی در رفع محرومیت استان دارد.
وی تصریح کرد: علاوه بر این ۹۹۱ میلیارد تومان اعتبار، معادل همین میزان نیز برای اجرای طرحها دیگر نظیر تکمیل راههای اصلی هراز، کندوان و فیروزکوه، آزادراه، حوزه صنعت و معدن و غیره تخصیص داده است که سرجمع اعتبارات در نظر گرفتهشده به مرز دو هزار میلیارد تومان خواهد رسید.
معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران در پاسخ به اینکه برخی شهرستانها از وزیر معینی که برایشان تعیینشده بود و اینکه چرا طرحی برای توسعه آن مناطق در نظر نشده است، گلایهمند هستند بیان داشت: از فرمانداران و نمایندگان خواستیم تا وزیر معین موردنظر و طرحها را پیشنهاد داشته باشند و با نظر آنان انتخاب صورت گرفته است.
توجه ویژه به حوزه راهها و حملونقل در سفر دولت بسیار ملموس بود و رئیسجمهوری در جمع مردم استان در ورزشگاه شهید متقی ساری برخی پروژههای حوزه حملونقل و راه را تشریح کرد و با تحقق این مصوبه، برخی از پروژههای تاریخی حوزه حملونقل به سرانجام میرسند.
حیدر نوروزی مدیرکل راه و شهرسازی مازندران نیز در پاسخ به اینکه آیا مصوبات سفر با مطالبات همخوانی دارد، میگوید: عمده مطالبه و دغدغه ما در محورهای مواصلاتی راههای اصلی و ورودی استان ازجمله هراز، کندوان و فیروزکوه بوده است که رئیسجمهور نیز در سخنانش با مردم به آن اشارهکرده است و امیدواریم با تحقق این مصوبات دغدغه دیرینه رفع شود.
وی اظهار داشت: در بحث کنارگذرها و کمربندیهای شهری نیز که موردتوجه ویژه دولت قرارگرفته است، اگر رقم تعیینشده تخصیص یابد این پروژههای تاریخی نیز به سرانجام خواهد رسید.
نوروزی با اظهار اینکه مصوبات خوبی در حوزه حملونقل، راه روستایی واصلی داشتیم بیان داشت: امیدواریم با جذب ۱۰۰ درصدی اعتبارات در نظر گرفتهشده، این مطالبات دیرینه محقق شود.
بررسیها و مرور اولیه مصوبات سفر دولت نشان میدهد که در بین شهرستانهای مازندران آمل بیشترین سهم بری را از مصوبات داشته است و سهم شرقیترین و غربیترین شهرستانها چندان برجسته نبوده است.
عزتالله یوسفیان نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنان ریاست جمهوری در ساری گفت: از هزار میلیارد تومان اعتبار مصوب سفر دولت به استان ۶۷۰ میلیارد تومان به شهرستان آمل اختصاص مییابد.
نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه وزارت راه و شهرسازی به شهرداری آمل قول مساعدت همکاری داده است، بیان داشت: وزارت راه و شهرسازی اعلام آمادگی کرده است که با همکاری شهرداری آمل این شهر را دگرگون کند، حتی وزیر راه و شهرسازی قول داده است تا آمل همانند کلانشهرهایی مثل تبریز، اهواز، اصفهان، مشهد و ... موردمطالعه برای توسعه شهری قرار گیرد.
پسماند شهری و جبران خسارت برف و بازگشایی قفل بسته صنعت و کارخانههای از دیگر مطالبات مازندرانیها در سفر دولت بوده است که در این سفر قفل بسته و ماشینآلات کارخانه نساجی که سالها در انبار گمرک خاک میخورد، فلک پلمب شد.
فرماندار تنکابن بابیان اینکه بازگشایی و رونق دوباره کارخانههای تعطیلشده ازجمله کارخانه بزرگ خزر خز از مطالبات بوده است میگوید: امیدواریم چرخهای این کارخانه بزرگ که ۱۰ سال قبل تعطیلشده دوباره به حرکت درآید.
سید امیر حسینی جو اظهار داشت: همچنین براثر بحران برف سال ۹۲ خسارتهای زیادی به کشاورزان و باغداران زده شد که تأمین این خسارتها میتواند اقتصاد منطقه را دوباره رونق بخشد.
سربی کلاه غرب مازندران در سفر
شهرستانهای نوشهر و چالوس ازجمله مناطقی بود که مدیران ارشد آن، دفاع چندان قابلقبول و طرحهای بزرگ برای توسعه این مناطق مطرح نکردهاند و به اظهار برخی کارشناسان، سر این شهرستانها در سفر دولت بیکلاه مانده است.
درحالی بیکاری در شهرستانهای نوشهر و چالوس موج میزند و نهتنها زیرساختهای مناسب ندارد و درب واحدهای تولیدی بزرگ مانند شرکت مازیران سالهاست که قفلخورده و کارخانههای دیگر با حداقل ظرفیت کار میکنند، مدیران شهرستان در سفر دولت، این مناطق را گلوبلبل تعریف کردهاند.
محمدعلی قمی اویلی فرماندار نوشهر در جلسه شورای اداری که با حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور برگزار شد، راه دسترسی کجور – نوشهر، بازنگری در قوانین البرز مرکزی، زبالهسوز و حریم فرودگاه را دغدغه اصلی بیان میکند.
این دغدغهها در حالی است که قدیمیترین بندر مازندران در نوشهر روزبهروز دایره فعالیتش محدودتر میشود و منطقه ویژه اقتصادی نیز در حد تابلو مانده و ایجاد منطقه آزاد گردشگری نیز در حد خیال شیرین رنگ میبازد.
وقتی توسعه شهرستان به کامیون بند می شود
محمدناصر زندی فرماندار چالوس نیز همه دغدغه شهرستان را ممنوعیت تردد کامیون در جاده کندوان میخواند و از دولت تقاضا میکند تا این ممنوعیت را برطرف کند و به نظر میرسد همه مشکلات شهرستانی که ورودی پایتخت است با تردد کامیون برطرف میشود.
نوع وزرای تعیینشده به برخی مناطق مازندران نیز سبب گلایه مسئولان ازجمله نماینده نوشهر و چالوس در مجلس شده بود.
بههرروی سفر بیست و دوم دولت به پایان آمد و باید دید آیا نسخه ای که کاروان تدبیر و امید برای مازندران پیچید میتواند این استان را از محرومیت خارج کند.
مسائل زبالهسوزی، مهار فاضلاب به آبهای سطحی و حفظ محیطزیست استان، توجه ملی به دریا و جنگل و جلوگیری از روند تخریب آن ازجمله وعدههایی است که دولت در این سفر داده است. همچنین قرار است پروژههایی نظیر سد البرز، گلورد، هراز، کانال زهکشی گلورد و مجتمعهای آبرسانی مربوط به آب و فاضلاب شهری و روستایی هرچه سریعتر به بهرهبرداری برسد.