اكنون در بازار خودروهای چینی که قیمتی نزدیک به خودروهای داخلی دارند، خودروها به صورت اقساطی و با سود صفر در حال عرضه است و به نظر مي‌رسد، نرخ سود 16 درصدی برای وام خودروهای داخلی، مطمئنا جایی برای رقابت نخواهد گذاشت.

گروه اقتصادي مشرق- یکی از بندهای بسته جدید اقتصادی دولت برای مهار رکود، افزایش وام خودرو اعلام شده است.

رئیس‌کل بانک مرکزی در جلسه مشترک شنبه با رئیس سازمان مدیریت و وزیر اقتصاد که برای تبیین سیاست دولت برای رونق اقتصادی برگزار شد، با اشاره به برنامه دولت برای بازگشت رونق به صنعت خودرو گفت: طبق برنامه جدید، مصرف کننده امکان دارد تا 80 درصد و سقف 25 میلیون تومان به صورت 7 ساله و با نرخ 16 درصد از طریق نمایندگی های مجاز خودرو خریداری کند.

سیف ادامه داد: نرخ مورد نظر برای فروش اقساطی خودرو 16 درصد از طریق نمایندگان مجاز شرکت‌های خودروسازی خواهد بود که براساس آن اسناد توسط شرکت خودروساز به بانک مربوطه آمده و این بانک با 16 درصد آن را دریافت می‌کند نرخی که بانک مرکزی آن را با 14 درصد در اختیار بانک مربوطه قرار خواهد داد.

با توجه به سخنان رئیس‌کل بانک مرکزی، دولت برای وام خودرو 4 مزیت در نظر گرفته است: 1- افزایش رقم آن از 15 میلیون تومان به به 25 میلیون تومان؛ 2- افزایش سقف پوشش از 60 درصد به 80 درصد؛ 3- کاهش نرخ سود از 21 درصد به 16 درصد؛ 4- افزایش دوره بازپرداخت از 5 سال به 7 سال.

هرچند شرایط جدید دریافت وام خودرو نسبت به شرایط سخت گذشته، سهل‌تر محسوب می‌شود؛ اما همین شرایط هم احتمالا نخواهد توانست موجب اقبال عمومی به خرید خودروهای صفر داخلی شود؛ زیرا مهمترین مشکل در دریافت وام‌های بانکی موضوع ارائه تضمین‌های لازم خصوصا معرفی ضامن کارمند رسمی با گواهی کسر از حقوق است که هنوز پابرجا است و احتمالا برای دریافت وام 25 میلیون تومانی، بانک‌ها به یک ضامن کارمند رسمی نیز راضی نخواهند شد در نتیجه دریافت وام،‌ دشوارتر هم خواهد شد.

ضمنا در حالی که هم‌اینک در بازار کشورمان خودروهای چینی که قیمتی نزدیک به خودروهای داخلی دارند به صورت اقساطی و با سود صفر در حال عرضه است، نرخ سود 16 درصدی برای وام خودروهای داخلی، مطمئنا جایی برای رقابت نخواهد گذاشت.

ضمن آن که برای خرید اقساطی خودروهای چینی نیازی به معرفی ضامن کارمند رسمی نیست و هر فرد با داشتن دسته چک می‌تواند مستقیما از نمایندگی خودروی چینی اقساطی بخرد.

از سوی دیگر، محاسبات بانکی نشان می‌دهد اقساط ماهانه وام 25 میلیون تومانی فروش اقساطی با نرخ سود 16 درصد  و دوره بازپرداخت 7 ساله، حدودا 500 هزار تومان خواهد بود. بدین ترتیب، دریافت‌کننده وام مجبور است مجموعا به جای وام 25 میلیون تومانی دریافتی، نزدیک به 42 میلیون تومان به بانک اقساط پرداخت کند.

25 میلیون وام خودرو بگیرید، 42 میلیون پس بدهید
 
* چرا خودروسازان حاضر نیستند هیچ هزینه‌ای بدهند؟

از آنجا که خودروسازان داخلی با مشکل شدید فروش مواجهند و حدود 100 هزار خودرو در انبار دارند، بهتر بود دولت خودروسازان را متقاعد می‌کرد این تعداد خودرو را که ماه‌ها است در انبار باقی مانده‌اند به صورت اقساط با سود صفر به مشتریان عرضه می‌کردند.

بدین ترتیب اگر این خودروها با دریافت 10 میلیون تومان پیش و مابقی اقساط با سود صفر عرضه می‌شد، یقینا مردم نیز به خرید آنها متقاعد می‌شدند و در مدت کمی تمامی این خودروها به فروش می‌رفت و در کوتاه‌مدت بیش از 1000 میلیارد تومان نصیب خودروسازان می‌شد و برخي مشکلات آنان و قطعه‌سازان را رفع می‌کرد و نیازی به فشار به منابع بانک مرکزی و تزریق پول پرقدرت به بانک‌ها نبود.

با این حال متاسفانه هنوز در اقتصاد ایران جا نیفتاده که خودروسازان برای جلب رضایت مشتریان و حفظ بازار، هزینه بدهند. خودروسازان به جای آن که به فکر چشم‌پوشی از بخشی از سود خود باشند، به دولت فشار وارد کردند تا از منابع بانک مرکزی با نرخ سود بالا به بانک‌ها پول تزریق شود و بانک‌ها این پول را در قالب وام خودرو به مردم اعطا کنند و مردم هم وام‌های با سود بالا را تحمل کنند.

در این میان، فقط خودروسازان هستند که هیچ هزینه‌ای تحمل نمی‌کنند و بدون آن که قدمی برای اصلاح ساختار معیوب مدیریتی و بهبود کیفیت محصولات خود بردارند، پول خودروهای بعضا بی‌کیفیت خود را به طور کامل و از منابع ملت و دولت دریافت می‌کنند. در واقع، يكي از برنده‌هاي بسته اقتصادی دولت خودروسازان هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • حسین ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    0 0
    آفرین، گل گفتی
  • ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    0 0
    ما نه داخلی میخریم نه چینی،..
  • رحیم ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    0 0
    نمی خریم دادا باسود 0% هم تابوت متحرک نمی خریم فقط افزایش کیفیت می خواهیم تمام.
  • ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    0 0
    +++++++++++++++++++++++++
  • نصیر ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    0 0
    صنعتی که جز کپی کاری تحت لیسانس طراحی و بخش های تحقیق و توسعه یا R&D در اون هیچ جایگاهی نداره و آقایون فقط به همون سود حاقل سی درصد مونتاز راضی هستن و بقیه چیزها مهم نیست........باید هم بعد از آباد کردن صنعت پوشاک موبایل لوازم خانگی چین خودروسازی چین رو هم آباد کنه...کلا ایران شده سکوی پرش خیلی ها یه زمانی ژاپن بعد کره جنوبی حالا چین و ترکیه..انشاالله فردا هم میشه سکوی صنعتی شدن امثال پاکستان و امارات و قزاقستان و ترکمنستان...
  • جلیل ۰۳:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    0 0
    چرا هیچ کس به فکر مردم نیست؟ چرا نظر و عقیده مردم کمترین ارزشو نداره؟؟؟ چرا همه فشارها باید به مردم وارد بشه؟ چرا دولتی که دم از مردم میزنه الان داره با استفاده از پول بیت المالی که از جیب و منابعی که حق ملته خرج میکنه تا یه سری مدیر صنعتی بی لیاقت که 30 ساله نتونستن یه خودرو درست و حسابی تحویل بدن کاهش فروششون جبران بشه؟؟ چرا از بیت المال برای مبارزه با مردم بدبخت استفاده میکنن؟؟ آقا ملت میگن خودروتون بی کیفیته، خیلی حیلی گرونه ، با کوچکترین حادثه ای جون مردم در خطره، چرا هیچکی از مسئولین به نظرات مردم اهمیت نمیده؟؟؟
  • پويا ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    0 0
    دولت و بانكها و خودرو سازان فقط به فكر خودشون هستند هنوز كارد به استخونشون نرسيده كه با سود صفر درصد به مردم ماشين بدهند، صبر كنيد .... ضمناً با توجه به قديمي بودن و بروز نبودن خودروها و احتمال افزايش بنزين اين خودروها واقعاً ارزش خريد ندارند...
  • کیا ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    0 0
    ممنوناز مطالب درستی که نوشته اید
  • مهمان ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    0 0
    تو بگو صدمیلیون وام با بهره یک درصد و بازپرداخت بیست ساله ، نمی خریم یعنی این خودروهای گران و بی کیفیت ارزش خریدن ندارد!!!
  • بهروز احمدخاني ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    0 0
    باعرض سلام حضور مردم فهيم و عزيز . . . . . ميدانيم كه موضوع اصلي كمپين نخريدن خودرو توسط مردم ، در واقع بحث كم كيفيت بودن خودرو است . نه موضوع وام خريد خودرو و سپس موضوع سود نامتعارف آن در كشور . تحليل فوق بنظر درست است كه ، خودرو سازان حاضر نيستند به سهم خود هيچ هزينه اي در قبال وضعيت نامطلوب خودرو ها از نظر رعايت واقعي استانداردها ، مصروف نمايند !!! هر چند كه با هزينه از جيب مردم ميخواهند به سود برسند ! لذا با ياد بگيرند كه : اول كيفيت خودرو در اولويت است . دوم ميزان و نحوه دريافت وام خودرو و سوم نحوه فروش آن كه بايد اصلاح شود. واقعيت هاي بازار فروش در جهان را توجه نمود!!!
  • محمد ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    0 0
    عالي بود. دولت به جاي افزايش حقوق كارگران و كارمندان مطابق با تورم واقعي و افزايش توان خريد، فقط تسهيلات عرضه مي كند. تسهيلات ده ميليون توماني خريد كالا هم به جاي خريد كالاي ايراني، سر از بازارهاي سوداگرانه در مي آورد.
  • علی ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    0 0
    حواستان باشد بالا نگه داشتن قیمت دلار طلا وتلاش برای بالا ماندن قیمت خودرو تاقبل از برداشته شدن تحریم همه وهمه برای اینست که تاثیر هیچ وپوچ به اصطلاح برداشتن تحریمها برای مردم بسیار شگفت انگیز جلوه کندوامریکا وغرب به عنوان منجیه بلا منازع مردم جلوه کند حتی همین تذکر 4 وزیر هم برای بیشتر هیجانی کردن مطلب بو داراست
  • ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    0 0
    با ماهي 500 تومن ماشين بدن عاليه
  • ناشناس ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    0 0
    مشرق جان چطوری حساب کردین میشه 42 میلیون فرمولشو به ما بگین ما گیج شدیم...25 میلیون , 16 در صد مگه نمیشه 4 میلیون و همینش در 84 ماه تقسیم نمیشه برجی 350 تومنهشا جواب بدیم ما ؟؟؟!!! خواهشا پاسخ بدید..ممنون
  • ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    0 0
    تنها راه پلاک اروند
  • سروش ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    0 0
    نخیر برادر ظاهرا نطلب رو نگرفتی و خوب نخوندی ماهیانه پانصد هزار تومان طی هفت سال پراید 19 میلیونی رو باید 42 تومان پس بدی این کجاش خوبه تازه این هشتاد درصد از کل پول خودروست پول خودت هم بگذاری کنارش یه پراید برات 50 میلیون آب می خوره و بعد از هفت سال شرکت مذکور میگه مردمی که حاضرن برای پراید 50 میلیون پول بدن چرا اصل جنس رو 50 میلیون نقد نخرند به هرحال مردم که هر کوفتی رو به قیمت می خرند برادرمن حرف مردم اینه که خودرو ساز ها برای کیفیت و رقابت در بازار باید هزینه کنند که هزینشون توی بازار رقابتی خودش رو نشون بده و برگرده یا نه
  • ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    0 0
    عزیز من اون مال قدیما بود که اونجوری حساب می کردند. الان در سیستم بانکی ما با استفاده از فرمولهای نزول خواران صهیونیست، وقتی می گن 16 درصد هفت ساله یعنی اینکه شما سالی 16 درصد باید روی اون پولی که گرفتی بدی بهشون. و چون در اون مدت هفت سال که داری مجموع پول و نزول بانک رو پس می دی، مرتباً مقداری از اون پول رو پس دادی؛ محاسبه این درصد ها کمی پیچیدگی پیدا می کنه که برای همین منظور اکثر بانکها توی صفحات اینترنتیشون جایی رو قرار دادند که با وارد کردن اعداد به شکل ماشینی اصل پول و نزولش با هم محاسبه و اعلام می شه. که نویسنده این مطلب از سایت بانک ملت استفاده کرده و عکسش رو هم براتون گذاشته. تازه توی بعضی فرمولهای جالب بانکدارهای جهوذ که در مملکت ما هم پیاده شده و در حال اجراست، برای اینکه مبلغ بیشترتری از شما بگیرند می گن اون قسطهایی که اولش می دی ربطی به اصل پول نداره و اوایل بیشتر داری سود پول رو می دی (تا اصل پول بیشتر پیش شما بمونه و توجیه بشه برای دریافت ربح بیشتر) و اواخر دوره بازپرداخت داری بیشتر اصل پولی رو که چند سال پیشت بوده بر میگردونی!
  • علیرضا ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    0 0
    دوستان اگر قدری منطقی فکر کنیم خیلی از خودروهای چینی مثل ام جی، جیلی و جک ماشین های خوب و باکیفیتی هستند و فقط مونتاژ چین هستند و از خیلی از خودروهای داخلی بهترن. مگه ما کلی برند غیرچینی دیگه رو با مونتاژ چینی نمیگیریم (مثل لب تاب دل و...). حتی شرکت ژاپنی تویوتا هم مونتاژ مدل هایس رو به چین داده. پس لزوما چینی بودن یه محصول دلیل بی کیفیت بودن اون نیست.
  • ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    0 0
    تنها راه پلاک اروند
  • علیرضا ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    0 0
    دوستان اگر قدری منطقی فکر کنیم خیلی از خودروهای چینی مثل ام جی، جیلی و جک ماشین های خوب و باکیفیتی هستند و فقط مونتاژ چین هستند و از خیلی از خودروهای داخلی بهترن. مگه ما کلی برند غیرچینی دیگه رو با مونتاژ چینی نمیگیریم (مثل لب تاب دل و...). حتی شرکت ژاپنی تویوتا هم مونتاژ مدل هایس رو به چین داده. پس لزوما چینی بودن یه محصول دلیل بی کیفیت بودن اون نیست.
  • علیرضا ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    0 0
    دوستان اگر قدری منطقی فکر کنیم خیلی از خودروهای چینی مثل ام جی، جیلی و جک ماشین های خوب و باکیفیتی هستند و فقط مونتاژ چین هستند و از خیلی از خودروهای داخلی بهترن. مگه ما کلی برند غیرچینی دیگه رو با مونتاژ چینی نمیگیریم (مثل لب تاب دل و...). حتی شرکت ژاپنی تویوتا هم مونتاژ مدل هایس رو به چین داده. پس لزوما چینی بودن یه محصول دلیل بی کیفیت بودن اون نیست.
  • افشين ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    0 0
    چرا دولت دربسته به اصطلاح خروج ازركود هيچ تصميم براي بالارفتن كيفيت خودروها ورضايت مردم نگرفته . دولت خودمي داند كه مردم بيشتربه خاطركيفيت و نبودتكنولوژي مناسب دراين صنعت اعتراض دارند چرا دولت به اعتراض مردم توجه نمي كند ودارد صورت مسئله را تغيير مي دهد
  • ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    0 0
    فکر میکردم روحانی بر خلاف احمدی نژآد اصول اقتصاد رو میدونه ...
  • ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    0 0
    وقتی خودروسازان داخلی انعطاف ندارن...!!
  • فاتح ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    0 0
    دوستان نخرید که ماشین های درجه یک خارجی با خرید اقساطی تو راهه.
  • محمد ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    0 0
    بیشتر پول داشتم هیچ وقت به ذهنم خطور نمیکرد که ماشین داخلی بخرم.... پول ندارم ولی کیه که از ماشین خوب بدش بیاد؟؟
  • ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    0 0
    شغل مدیران سابق خودروسازی الان چیه؟؟؟؟ یکی نماینده مجلس!!! یکی رییس سازمان فضایی خخخخ
  • رزمنده دوران دفاع مقدس ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
    0 0
    واقعا" شرم آور است یک خودروی بی کیفیت را باید دوبرابر قیمت بخریم .مگر مردم این قدر در نزد شما دولت تدبیر وامید بی ارزش شده اند . چون هیچ ارزشی برای جان مردم قایل نستید مردم فریاد می زنند که این خودروها بی کیفیت هستند واز طرفی قیمت آنها بالا است ولی گویا دولت فقط وفقط خودروسازان را می بینند.مردم نخواهند خرید این خودروها را
  • ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۴
    0 0
    پسر اوضات خیلی بیریخته. یه مدت به مغزت استراحت بده. بولتن کدو نهادو خوندی که مغزت گرخیده؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس