علی علیلو نماینده مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیته تحقیق و تفحص از خودروسازان، با حضور در برنامه ثریا که از شبکه یک سیما پخش شد به بحث و بررسی در خصوص صنعت خودرو و آسیب‌شناسی صنعت خودرو در کشور پرداختند.

به گزارش مشرق، درحالیکه کمپین‌های تحریم خودروسازی در کشور شکل گرفته است و مسئولین خودروسازی براین باورند با آمدن خودروهای خارجی و ادامه روند مونتاژکاری خودروهای خارجی مشکلات حل خواهد شد، جواب نظرسنجی برنامه ثریا نشان داد که مردم معتقدند که مشکلات بنیادی‌تر است و صرفا با مونتاژکاری خودروهای خارجی، مشکلات این صنعت حل نخواهد شد.

سؤال نظرسنجی این هفته ثریا


آیا ادامه روش‌های فعلی خودروساز در مونتاژ دائمی خودرو با برند خارجی به افزایش کیفیت و اقبال عمومی مردم در آینده منجر خواهد شد؟ 1) آری     2) خیر

87.95 درصد مردم به گزینه خیر رای دادند و بر این باور بودند که اگر روش‌های فعلی ادامه پیدا کند مشکل حل نمی‌شود و 12.05 درصد به گزینه بله رای دادند.

همچنین در ادامه برنامه مستند "بدون فرمان" در خصوص صنعت خودرو پخش شد؛ این مستند نشان داد که توان داخلی در صنعت خودروسازی ظرفیت بزرگی است و خودروسازان ما با تکیه  بر این ظرفیت عظیم می‌توانند در این صنعت به موفقیت‌های بزرگی برسند. همچنین در این مستند به نقد جدی درخصوص روند مونتاژکاری خودروهای خارجی پرداخته شد و بیان شد این شیوه تولید خودرو چه آفات عدیده‌ای برای این صنعت به همراه خواهد داشت.

مجری برنامه با اشاره به مستند بدون فرمان ضمن تشکر از کارگردان این مستند اظهار داشت: از مدیران شرکت‌های ایران خودرو و سایپا برای حضور در مستند و همچنین گفتگوی زنده دعوت به عمل آمد که آن‌ها تشریف نیاوردند.

علیلو در پاسخ به سؤال مجری برنامه مبنی بر این که شما تحقیق و تفحص خیلی خوب و منسجمی را در مجلس انجام دادید و اکنون که بحث روز، بحث خودرو است به نظر شما چه اقداماتی باید در این خصوص صورت بگیرد، تصریح کرد: در ابتدا تشکر می‌کنم از دوستان و همکارانی که برای ساخت این مستند زحمت کشیدند؛ چرا که مدت‌ها شاهد زحمات طاقت‌فرسای این عزیزان بوده‌ام.

«نه» بزرگ مردم به ادامه مونتاژکاری خودروسازان/ چرا صنعت خودرو پس از چهل سال هنوز وابسته  است؟ +فیلم
تا زمانی که در صنعت خودروسازی مدیریت دولتی حاکم است؛ امکان ندارد که هیچ کدام از راهکارهای اصلاحی تحقق پیدا کند


رئیس کمیته تحقیق و تفحص از خودروسازان با اشاره به راه حل در زمینه رفع مشکلات خودروسازی بیان کرد: با توجه به همه صحبت‌ها و تحقیق و تفحص‌هایی که انجام شده و جلسات زیادی که در کمیسیون‌ها برگزار شد به این نتیجه رسیدیم که باید دولت بپذیرد که از فصل قیومت مدیریت بر صنعت خودرو که در واقع وظیفه بخش خصوصی است دست بردارد.  

این نماینده مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: تا زمانی که در صنعت خودروسازی مدیریت دولتی حاکم است؛ امکان ندارد که هیچ کدام از راهکارهای اصلاحی تحقق پیدا کند.

وی در ادامه برنامه اظهار داشت: در کمیسیون صنایع بحثی با حضور جناب وزیر در خصوص دلایل دولتی بودن مطرح کردیم و به ایشان گفتیم که در فرآیند برخی از موارد حتی سیاسی نیز می‌شوید که همه را به صورت مستند داشتیم.

علیلو در ادامه افزود: اما متأسفانه ایشان دفاع کردند و ابراز داشتند که کجای این‌ها دولتی است بلکه خصوصی است.

رئیس کمیته تحقیق و تفحص از خودروسازان تصریح کرد: این دور زدن قانون است ما صرف این که هیئت مدیره‌ای براساس قانون تجارت ثبت کنیم مدیریت، خصوصی نمی‌شود و باید در عمل به صورت خصوصی مدیریت شود.

دولت از واگذاری بخش‌های پردرآمد و پول ساز طفره می‌رود


این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: دولت در هر کجا که خیلی پردرآمد و پول‌ساز است واگذاری به بخش خصوصی را انجام نمی‌دهد و طفره می‌رود و این باعث شده است که اصل 44 قانون اساسی به درستی اجرا نشود.

وقتی نوبت به اجرای اصل 44 توسط وزیر صنعت می‌رسد، می‌گوید منظور آقا در خصوص خودرو نبوده است

وی با اشاره به گله مقام معظم رهبری از همه مسئولین در خصوص اجرا و پیاده سازی اصل 44 قانون اساسی بیان کرد: بارها حضرت آقا از اجرا و پیاده سازی اصل 44 از همه مسئولین گله‌مند شدند.

علیلو به چرایی عدم اجرای اصل 44 قانون اساسی اشاره کرد و گفت: وقتی نوبت به اجرای این اصل توسط وزیر صنعت می‌رسد می‌گوید منظور آقا در خصوص خودرو نبوده است و اگر فولادی‌ها نیز بگویند منظور حضرت آقا فولاد نبوده و بسیاری از صنایع دولتی و شبه دولتی و شرکت‌هایی از این قبیل بگویند که منظور آقا با ما نبوده است در این صورت است که این اصل در زمین می‌ماند و اجرا نمی‌شود.

صنعت خودروسازی در حال نابودی است

رئیس کمیته تحقیق و تفحص از خودروسازان با بیان نقدی در خصوص مدیریت دولتی اظهار داشت: در بسیاری از موارد صنعت خودرو در حال نابودی است؛ به طور مثال بیش از دو سال است که ماشین سازی تبریز را در لیست خصوصی سازی قرار داده‌اند و لذا قانون می‌گوید که هر بخشی که در لیست خصوصی سازی قرار گرفته باشد، نمی‌تواند از تسهیلات استفاده کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: این چه مدیریتی است که نمی‌تواند مدیریت بر سرمایه داشته باشد تا فرآیند کار را اصلاح کند و بهره‌وری را بالا ببرد و این بخش در حال حاضر در آستانه نابودی است.

وی تصریح کرد: این بخش زیر نظر وزیر اقتصاد، سازمان خصوصی سازی است یا بخش را از خصوصی سازی ولو به صورت موقت خارج کنند و یا به اهلش بسپارند تا خصوصی شود؛ به طوری که از کارگر نیز حمایت شود تا صنعت پویا و تولید بالاتری داشته باشند.

«نه» بزرگ مردم به ادامه مونتاژکاری خودروسازان/ چرا صنعت خودرو پس از چهل سال هنوز وابسته  است؟ +فیلم
ارائه تسهیلات از محل بانک‌ها به خودروسازان خیانت است


علیلو در خصوص حمایت‌های دولت از صنعت خودروسازی گفت: این یک معضل جدی دیگری است و یک رانت‌هایی در پشت این قضیه قرار دارد و خیلی‌ها به شدت به دنبال این هستند که با فشار و با حمایت دولت از شورا، پول و اعتبار بخواهند و برای خودروسازان از محل بانک‌ها تسهیلات بدهند که رسماً اعلام می‌کنم که این یک خیانت است.

رئیس کمیته تحقیق و تفحص از خودروسازان با اشاره به زیان‌های انباشته که در تاریخچه صنعت خودروسازی وجود دارد گفت: وقتی به تاریخچه گذشته برمی‌گردیم تسهیلاتی که در 5-6 سال اخیر از بانک‌ها دریافت کرده‌اند را به جهت عدم استراتژی درست بازپرداخت نکرده‌اند و به زیان انباشته تبدیل شده است؛ این زیان انباشته از طریق افزایش قیمت از جیب مردم تأمین می‌شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: این خیانت است که باز تسهیلات بدهیم در حالی که بسیاری از صنایع کوچک، صنایع خانگی، صنایع محوری و اشتغال‌ساز ما به دنبال تسهیلات هستند و می‌گویند اعتبار نداریم و منابع ما ضعیف شده است.

از صنایع قطعه سازی حمایت می‌کنیم و آن‌ها باید احیا شوند

وی افزود: خودروسازانی که این میزان زیان انباشته و سابقه بدی دارند بهانه می‌گیرند که این تسهیلات را می‌خواهند به قطعه‌ساز بدهند. اگر این‌ها بدهکار قطعه‌ساز هستند، ضمانت را به بانک بدهند و بانک‌ها مستقیماً این تسهیلات را در اختیار قطعه‌سازها قرار بدهند؛ ما از صنایع قطعه‌سازی حمایت می‌کنیم چرا که آن‌ها باید احیا شوند.

علیلو افزود: برخی گفته‌اند که این‌ها با صنعت خودروی داخلی مخالف هستند در صورتی که همه صحبت‌ها در حمایت از صنعت لوکوموتیوی خودروسازی داخلی است.

رئیس کمیته تحقیق و تفحص از خودروسازان افزود: در این خصوص باید آسیب‌شناسی‌هایی که صورت گرفته است مغتنم شمرده شود و ما از آقای رئیس‌جمهور خواهش کردیم که شخصا دستور بدهند که واقعاً از کارشناسان خودشان این آسیب شناسی را بازبینی کنند و اشکالات آن را درست کنند و به الگوهایی که در خارج از کشور موجب پیشرفت صنعت در این کشورها شده عنایت داشته باشند.

«نه» بزرگ مردم به ادامه مونتاژکاری خودروسازان/ چرا صنعت خودرو پس از چهل سال هنوز وابسته  است؟ +فیلم
دولت از صنعت خودروسازی دست بردارد

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اولین چیزی که آقایان بعد از بازبینی و بررسی به آن می‌رسند این است که دولت از صنعت دست بردارد و قیومتش را از صنعت خودروسازی بردارد و خصوصی سازی واقعی صورت بگیرد؛ بخش خصوصی هرگز صنعت خودروسازی را با نحوه مدیریت سنتی 40 سال پیش و با مشکلات و ضرر و زیان‌های کنونی مدیریت نخواهد کرد.

دومین مشکل در خودروسازی نداشتن مدیریت منابع و سرمایه است

 وی به دومین مشکل در خودروسازی اشاره کرد و افزود: عدم مدیریت منابع و سرمایه دومین مشکل در خودروسازی است، هنوز دو، سه سال است ما به دولت می‌گوییم شما در بانکداری، زمین‌داری، نقدینگی و سفته بازی در داخل خودرو و در باشگاه‌داری و فوتبال چه می‌کنید؟ پای خود را از این‌ها بیرون بکشید؛ اما قدم از قدم برنمی‌دارند و مدام می‌گویند که ضرر و زیان دارد در صورتی که در حال حاضر 160 شرکت در ایران خودرو وجود دارد اما آن‌ها می‌گویند 50 درصد ضرر است.

آمدن کمپانی‌های خارجی به سبک سابق، ما را محتاج‌تر خواهد کرد و خودروساز نخواهیم شد

علیلو در پایان در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که بعد از این روند توافق، که ورود کمپانی‌های بزرگ را به دنبال دارد اگر به این سبک سابق ادامه بدهیم مشکلات حل می‌شود؟ خاطر نشان کرد: آمدن این کمپانی‌ها، به سبک سابق، ما را محتاج‌تر خواهد کرد و خودروساز نخواهیم شد.

رئیس کمیته تحقیق و تفحص از خودروسازان ادامه داد: اما در صورتی که این ورود به سبک جدید باشد یعنی تعهد جدی بر این که واقعاً از فناوری و تکنولوژی آن‌ها در داخل استفاده کنیم و خودمان خودروساز شویم حتی اگر مشارکت نیز داشته باشیم ایرادی ندارد به شرط این که  مهندسین و خودروسازان ایران با طراحی خودشان خودرو بسازند.
«نه» بزرگ مردم به ادامه مونتاژکاری خودروسازان/ چرا صنعت خودرو پس از چهل سال هنوز وابسته  است؟ +فیلم

پشت پرده صنعت خودرو در مستند "بدون فرمان"


چهارمین قسمت مجموعه مستند اقتصادی "عبور از بن بست" برنامه ثریا مدیریت ناکارآمد خودروسازی شبه دولتی ایران را به چالش کشیده است. در این مستند دیدنی، واقعیات پشت‌پرده در مدیریت صنعت خودرو کشور که منجر به نادیده گرفتن توان فناوری بومی در این صنعت شده را به تصویر کشیده شده است. صنعت خودرو کشور در اوج تحریم ها متاسفانه نتوانست به کمک اقتصاد ایران بیاید و با افزایش حدود سه برابری قیمتها به بهانه افرایش قیمت ارز و تحریم نشان داد که پس از سالها انحصار و حمایتهای دولتی هنوز بومی نشده است.

شدت وابستگی این صنعت موجب شد علاوه بر افزایش قیمت ها خط تولید خودروهای مختلف نیز با وقفه و مشکل مواجه شود. مستند ثریا نشان می دهد که عدم توجه به توان داخلی و طراحی و تحیق و توسعه بومی یکی از دلایل وابستگی و افت کیفیت صنعت خودروی داخلی است.

 صنعت خودروی کشور در حالی به دلیل راهبری نادرست بخش دولتی از ایرادات ساختاری بسیاری رنج می‌برد که نشانه‌ای از تغییر در این رویکرد مدیریتی و سیاست‌گذاری مشاهده نمی‌شود. قراردادهای مشترک نامناسب با فرانسوی‌ها و سایر کشورهای خارجی منجر به انتقال فناوری نشده‌اند. قرارداد تولید تندر نود که از ابتدا به دنبال تولید پلت‌فرم مشترک با رنوی فرانسه بود در نهایت به قرارداد مونتاژ محصول L90 تبدیل شد. در عین حال سیاست‌گذاران این بخش هم‌چنان با دادن آدرس غلط، در پاسخ به انتقادات مردم و کارشناسانآدرس مشکلات و بهبود وضعیت امروز خودروسازی را در رفع تحریم ها می‌جویند و استراتژی کهنه مونتاژکاری، به عنوان راهبرد جدید توسط خودروسازان در پاسخ به انتقادات مردم و کارشناسان شنیده می‌شود.

صاحب‌نظران بخش خودروسازی، روند خودروساز شدن یک کشور را به سه دوره ده ساله مونتاژکاری، قراردادهای تولید مشترک (پلتفرم و برند مشترک) و در نهایت حرکت به سمت خودروساز شدن (طراحی و ساخت بومی) تقسیم می‌کنند. به اعتقاد این کارشناسان خودروسازی در ایران هم‌زمان و حتی پیش از شروع خودروسازی در کره جنوبی آغاز به کار کرده است؛ لکن سیاست‌گذاری دولتی کره جنوبی توانسته است خودروسازی این کشور را به طی کردن مراحل سه‌گانه خودروسازشدن هدایت کند، در حالی که خودروسازان ایرانی همواره از حمایت‌های کور و غیر هدف‌مند دولت‌ها برخودردار بوده‌اند. حمایت‌هایی که هیچ‌گاه مونتاژکاران را به سمت خودروساز شدن هدایت نکرده است. برنامه ثریا سعی کرده است در مستند "بدون فرمان" ضمن نقد جدی خودروسازان نسبت به برخی سیاستها برای افزایش واردات صنعت خودرو نیز با رویکردی کاملا انتقادی برخورد کند تا نقد خودروسازان بهانه ای برای فربه تر شدن مافیای واردات خودروهای خارجی نگردد.

{$sepehr_media_1196842_400_300}
دانلود
"بدون فرمان" روایتی است از ناکارآمدی‌های دولتی در قاعده‌گذاری و راهبری صحیح صنعت خودروی کشور؛ قاعده‌گذاری‌هایی که صدای تغییرشان شنیده نمی‌شود و حالا دیگر داد بخشی از مردم را درآورده است. مستند تلویزیونی بدون  فرمان جدیدترین ساخته برنامه ثریا و چهارمین قسمت مجموعه مستند «عبور از بن بست» می‌باشد که به همت این برنامه تهیه و تولید شده است. مشاهده و دریافت این مستند از تارنمای اینترنتی برنامه ثریا به نشانی sorayatv.ir امکان‌پذیر می‌باشد.



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • میرزا ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    0 0
    100 هزار تا خودرو تو کف پارکینگ خودروسازها مونده دولت می خواهد با دادن وام 25میلیونی با سود 14 درصد دراصل با کمک 2500میلیارد تومان این شرکت ها را سر پا نگه داره واین هزینه را هم مثل همیشه مردم باید پرداخت کنند.
  • یک ایرانی ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    0 0
    صنعت خودرو خوب بود اما بخوربخور ها و رانتها خرابش کرد و به بیراهه رفت
  • ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    0 0
    عکس هایی از داخل کارخانه های خودرو سازی بزارید و طریقه ساخت خودرو را به مردم بگویید
  • متنفر از پراید ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    0 0
    ای کاش مدیران خوبی داشتیم تا اینقدر از پراید برایمان منتاژ نکنند
  • ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    0 0
    گل گفتی ایرانی
  • بیژن ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    0 0
    واقعا
  • ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    0 0
    بعد از 40 سال داریم پراید میسازیم به خدا باید شرمنده باشند آنهایی که مسئول بوده اند و رشدی به صنعت خودروسازی ما نداده اند این همه انحصار و حمایت دولت آخرش شده پراید و ... شرمنده ایران و ایرانی باشند مدیران بی لیاقت خودروسازی
  • ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    0 0
    اوج بی سوادی کارشناسان این مستند انجا بود که یکی از به اصطلاح کارشناسا به اسم علی فراهانی هنوز فرق بین پورشه با لامبورگینی را نمیداند!دقیقه 27 مستند.
  • پسر ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    0 0
    بعد از چند ده سال فعلاً موندیم تو پراید و پژو مادامی که قیمت با کیفیت برابر نباشه مردم نخواهند خرید
  • ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    0 0
    ببخشید اشتباهی منفی دادم
  • دانشجو ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    0 0
    دم برنامه ثریا گرم . دست روی موضوعات اساسی کشور میزاره و بدون ملاحظه و سیاسی کاری بررسی میکنه. با کارشناسی و دلسوزانه. ممنون از مشرق بابت خبر و فیلم
  • ناشناس ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
    0 0
    بسته دولت فقط برا فروش100هزار خودروی است که رو دست سایپا وایران خودرو مونده.متاسفیم برا دولت
  • ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۳۰
    0 0
    وقتی در دولت گذشته بدون کارشناسی از طرف رئیس جمهور وقت دستور به ساخت سایت ایران خودرو در آفریقا بلاروس و ونوزوئلا و سوریه داده شد و یک درصد پیش بینی آقای دکتر احمدی نژاد هم تولید نداشتن خودرو ساز چگونه میتوانست به دنبال طراحی و تحقیق برود تصور کنید همان هزینه های بیهوده صرف تحقیق و طراحی میشد. زمانیکه خودرو سمند و پژو برای اولین بار تولید شد اتومبیل و خودروی به روز و قابل قبولی بود اما به جای بروزآوری و ساختن اتومبیلهای روز و مدرن تر رفتن سایت تولید سمند در بلاروس رو ساختن آنهم به دستور یک دکتر عمران که فقط حرف حرف خودش بود
  • ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۱
    0 0
    با سلام این درست که سرمایه گذاری بیرون از ایران منجر به شکست شد ولی آیا اگر این سرمایه ها هم در شرکتهای مربوطه مانده بود آیا الان این پولها وجود داشت ؟ یا صرف طراحی خودرو جدید شده بود خیر مدیریت دولتی هیچگاه به جز رانت خواری و فساد نتیجه ای ندارد اگر داشت که شوروی سابق الان وجود داشت اگر خوب بود که در زمان حضرت محمد تمامی نخلستانهای سرزمین اعراب را دولتی اعلام میکرد .....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس